anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 22 januari 2011

Av anaby - 22 januari 2011 19:40

Jag tänkte passa på att presentera oss och börjar med Tabasco. Han är en ridtravare, ett varmblod och fd. travhäst. Född 2001, efter Giant Chill och ca 175 cm hög.  Dock är han endast travtränad ej startad. Tabasco har haft ett jobbigt liv fram tills han var 4 år gammal....med mycket våld och annat   Tyvärr är det väldigt vanligt att just varmblod och fd. travhästar "råkar illa ut" och har mycket med sig i bagaget...JÄTTETRÅKIGT TYCKER JAG!!! För oftast så är det väldigt trevliga, lättlärda och otroligt ambitiösa hästar att jobba med  

När Tabasco var 4 år köptes han in av kvinnan som jag köpte honom av 2 år senare. När hon fick hem honom var han så gott som "helgalen"   Hon hade dock 4 hästar sammanlagt så att lägga mycket tid på T var inte möjligt...Men hon la ner ett jättejobb med honom på marken så att han var hanterbar  

Jag hittade sedan en annons på Euqippa där rubriken löd:


Häst med mörkt förflutet söker ljus framtid


När man fortsatte att läsa annonsen förstog man ganska snabbt att det var en "problemhäst" som det handlade om...När jag såg kortet i annonsen så sa det på något sätt "klick"....han påminde jättemycket om en av mina tidigare hästar som jag har haft...så på något sätt "drogs" jag till den där annonsen...


Det som talade emot var att jag nyligen hade tagit bort min tidigare häst som jag hade haft i 17 år...en otroligt jobbig tid och stor sorg  Jag hade dessutom lovat min kära man att INTE köpa någon till häst..Men just den här hästen gällde det fodervärd i första hand  

Jag skrev ihop ett mail där jag berättade VAD jag kunde erbjuda hästen, VAD jag ville med min ridning och att jag nyligen hade tagit bort min häst...Skrev ner telefonnr också så att hon skulle se att jag var seriös  

Nästa kväll när jag kollade mailen hade jag fått svar!!

Öppnade mailet och jag glömmer aldrig inledning där det stog:


Du är för bra för att vara sann!! Ring mig!!!


Och det gjorde jag  


Efter ytterligare några månader åkte jag 30 mil för att provrida honom. Och när jag såg honom första gången var det som att se Wirren igen..en av mina tidigare hästar!!! De påminde jättemycket om varandra  Och självklart föll jag som en fura  

Dock hade jag några krav på framtida häst:


  • Valack
  • Att hästen INTE låg på i handen då jag har problem med nacke och axlar.
  • Inte allt för gammal..helst kring 6-8 år.

Och Tabasco uppfyllde alla mina krav  Dock var det andra problem men jag var beredd att lägga ner jobbet och förhoppningsvis få en riktig "pärla" i slutändan  Fodervärdskontrakt skrev och även en köpesumma som skulle gälla 1 år senare om jag ville köpa loss hästen. Bra för både köpare och säljare  

Kan säga att de första 4 månaderna var INTE roliga....han testade mig på alla möjliga och omöjliga sätt....men efter 4 månader så kände jag från vecka till vecka att det började hända grejer med honom på ett postivit sätt  

För att göra en lång historia väldigt kort...om man skrev ner VAD som kunde göras på 1 A:4 ark och vad som INTE kunde göras med honom på ett till så skulle INTE papperet vara betydligt mer fullt om man säger så 


Det var så mycket som inte fungerade med denna fantasiska häst!! Det som jag uppskattade JÄTTEMYCKET var att ägaren sa precis som det var...berättade att det här kan du INTE göra med honom nu..vänta med det och prova längre fram...det här kanske går att göra...det här går att göra..Jag kunde HELA TIDEN ha en bra dialog och ofta kunde vi hjälpas åt och lösa problemen allt eftersom de dök upp. Det här var en förutsättning för mig för att kunna jobba med Tabasco på ett bra sätt och gå vidare allt eftersom. Men framför allt för att kunna kräva lagom mycket av honom hela tiden så att han skulle må bra. Jag är otroligt tacksam för allt stöd jag fick under så lång tid av henne  Vi har än idag en jättebra kontakt med varandra. Mailar eller går in på varandras bloggar dagligen och pratar med varandra i telefonen   I slutändan visade det sig att jag både fick möjlighet att köpa en fantastisk häst att utbilda och fick på "köpet" en underbar vän  


De första 9 månaderna lullade jag omkring i hagen i skritt och trav på "halvlånga" tyglar mest på bettlöst då Tabasco inte tyckte om bett...utan krav på någonting i princip. Dock lyckades jag ändå lära honom fram och bakdelsvänding, halt, ryggning, skänkelvikning, öppna och sluta. Efter 9 månader kunde jag för första gången "ta en förhållning" i trav som han lyssnade på utan att bli hysterisk  

Efter nästan 1 år galopperade jag uppsuttet första gången!!! En fantastisk känsla kan jag säga efter alla månader av jobb....Och efter nästan 1 år köpte jag loss honom. Han veterinärbesiktades helt utan anmärkning och min "husveterinär" sa:

KÖP HÄSTEN!!!

Vilket jag också gjorde  

Nu har jag haft Tabasco i 3,5 år snart och jag upplever att han är relativt normal i dagsläget. Det går att rida och göra det mesta på honom, tömköra, lasta och åka iväg till ridhus och rida. Jag rider även ut kortare sträckor på honom. Dock ska detta utökas under våren. Så jag tror att en "vanlig" uteritt ska gå att göra till sommaren. Det enda som jag INTE gör med honom är att köra...han har så tråkiga erfarenheter av det att jag vill under inga omständigheter utsätta honom för det igen...Men som sagt så går det alldelens utmärkt att tömköra honom  

Målet för oss i år är att börja hoppträna och att ha tagit oss runt en bana på låg nivå på en klubbtävling  

Hoppträning ska vi sätta igång med under februari månad!! Helt fantastiskt för mig som INTE har tävlat på 10 år!!! Och det var nog minst 7 år sedan jag hopptränat "ordentligt"....känns fantastiskt roligt för mig som är gammal hopptävlingsryttare  Det kommer mer om vad jag har gjort under min tävlingskarriär senare....


Jag kommer att lägga in mer bilder och filmer allt eftersom vi tränar i både hoppning och dressyr.

Det här är lite om Tabasco. Hoppas att ni har orkat läsa allt  

Mvh anaby  

Av anaby - 22 januari 2011 16:45

Hade en jättebra natt på jobbet  Innan jag åkte hem for jag förbi i stallet och tog av Tabasco täcket...var nämligen endast -3 grader på morgonen!! Bättre för honom att få vara "naken" under dagen då  När jag ändå var i stallet passade jag på att titta till T:s bakben...en aning svullna...inte mycket men jag märker skillnad... MEN känner jag "herr´n" rätt så hade han alldelens nyss stigit upp  Han tar gärna sovmorgon min "lilla" plutt  

Har inte sovit bra alls idag...och tror själv att det beror på min "natt-sovar-säng" men nu ska jag ta itu med det och se om vi kan köpa en ny  Är otroligt viktigt att kunna sova efter nattjobb...Man blir tillräckligt sliten ändå  

Gick ner till stallet för att fixa allt kring Tabasco. Och på vägen ner gick jag förbi och "kollade in" åkerskottningen. BLEV VERKLIGEN JÄTTEBRA  Pappa hade skottat ner till gräset....så det är inte så mycket snö kvar....hellre det än att det bara är knöligt och eländigt....Ska dock göra om grindöppningen för att pappa har inte skottat så att den går att öppna/stänga den tillfredställande när jag har Tabasco med mig. Men det är då absolut inga problem att "sätta om" grindöppningen motför att skotta bort mer snö. Tur att det finns andra lösningar för att lösa saker och ting på  Och framför allt enklare  Men det blir att fixa det imorgon!!!

Känns riktigt bra att förhoppningsvis kunna rida ganska ordentligt imorgon  

Väl nere i stallet var det en nöjd häst utan täcke som var hungrig och stog "giv akt" ...Hi hi!!

Bakbenen såg bara bra ut nu    Som tur var!! Han fick dock magnetbehandling på bakbenen medans jag dolade på med annat...

Mockade hagen, vindskyddet, fyllde på hö och vatten. Passade på att byta ut allt vatten i Termobaren när de var så pass varmt ute...sedan slipper jag det imorgon. Blir skönt att "bara" fylla på lite vatten imorgon  

Måste säga att det är ganska skönt att i lugn och ro kunna dola på nere i stallet ensam....ja, med Tabasco i krokarna då...Hi hi!!

Sedan blir det en lugn kväll innan jag åker iväg på sista jobbarnatten före långledigheten  


Ha en jättebra fortsatt lördagkväll!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 22 januari 2011 13:48

Jag har just vaknat då jag har sovit idag.... efter mitt nattjobb   Skulle egentligen behöva sova lite mer men sängen som jag sover i är så himla obekväm så jag får ont i kroppen   Är nu sista natten jag jobbar och sedan blir jag långledig. Ska se om det går att "fixa" en annan säng till mitt "natt-sovar-rum" tills jag jobbar nästa gång. Blir nog bra det där till slut   Gäller bara att fixa någonting nytt i sängväg  

 Kan säga att när jag tittade ut genom fönstret såg det JÄTTEBRA ut!!! Han har skottat upp överallt där jag ville=underlättar en hel del när jag ska ta mig upp till paddocken och rida också   Bilarna kör FORT och vägen är smal och blir ännu smalare nu på vintern av all snö...så det är inte alls roligt när man kommer med en häst som är osäker och man knappt ryms på vägen tillsammans med en bil Är tyvärr otroligt stor risk att det kan hända en olycka....Men nu har jag minimerat den risken rejält  Blir bra både för mig, Tabasco och trafikerande bilar  

Nej, gott folk nu ska jag vätska upp mig lite innan jag går ner till stallet och tar hand om Tabasco!!!!

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards