anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under januari 2011

Av anaby - 27 januari 2011 16:00

Ja, då kör vi då!!!


Här kommer vår byggbeskrivning på den hemgjorda Termobaren.

  2 st plasttunnor. Den ena yttre ca 80 L och den andra inre ca 50 L.

Tunnorna ska ställas i varandra.

  5 meter värmekabel med inbyggd frostvakt köpt på Tradera för en billig penning.

  Här är värmekabeln med inbyggd frostvakt som L-O använde när han gjorde "mini-termobaren" till hundarna. Den inre hinken är 5 L och den yttre 12 L. L-O hälsar att han är jättenöjd med "mini-termobaren"    Värmekablar finns att köpa på bla Jula och Biltema.

  Så här ser värmekabeln ut när den är fasttejpad och lindad runt den inre tunnan. Den här värmekablen är 5 meter lång men jag skulle nog ha tagit den 1-2 meter längre om jag hade gjort en Termobar idag  Ett litet tips bara!!   Det här är botten på tunnan på utsidan. Vi fick ta bort lite plast från själva tunnan för att kunna lägga och fästa värmekabel och tejp ordentligt.   Annan vinkel.

  Vi har även lagt en bit frigolit i botten på den yttre tunnan för att isolera ännu bättre mot kyla och snö.

  Sedan måste man borra ett hål i den YTTRE tunnan för att få ut sladden till värmekabeln. Jag fick elkabeln förlängd och fixad av en Auktoriserad Elektriker  Vilket jag är otroligt tacksam över!!

  Vi har även sågat bort handtagen på den inre tunnan så att den får plats i den yttre tunnan.

  Här har vi fyllt på med fogskum!! Och min kära man agerar tyngd från början tills det har härdat lite...sedan nöjde vi oss med en  5 L målarhink.

OBS!! Jag ska tillägga att man kan även använda sig av gullfiber som "isolering" i tunnan istället för fogskum. Vi valde dock att använda fogskum.

Tänk också på att fogskum sväller ENORMT mycket som syns på bildern ovan!!!

  Här har fogskummet härdat klart!!

  Dags att skära bort det överflödiga med en vanlig morakniv.

  Klart!!!

  Jag har tejpat en svart sk. "silvertejp" ovanpå fogskummet så att hästen inte ska kunna tugga på det. Jag har tejpat 2 varv tejp. Det har fungerat jättebra nu i snart 2 vintrar  

  Helt klar att användas.

 

Vi har byggt om en mindre SJ-pall och ställt Termobaren på för att den inte ska stå direkt på snön under vintern. Jag har även lagt en tegelsten på elkablen och sedan är resten av elkabeln nergrävd i marken så att hästen INTE ska komma åt den.

  Det här var från hösten 2009 när Termobaren var nybyggd. Den är nu "uppgraderade" lite med bättre fästanordning på elkablen och Termobaren som syns på kortet ovan.

  Termobaren är kopplad till motorvärmarstolpen till vänster. Elkablen från Termobaren till stolpen är nergrävd i marken så att hästen INTE ska komma åt den. Endast den lilla biten elkabel vid Termobaren är synlig...dock på baksidan av tunnan.

 

Isfri i -24 grader  ME LIKE  


Så här gick det till när vi byggde vår Termobar. Jag pratade med min Elektriker flera ggr och fick även hjälp av honom med att förlänga elkablen till motorvärmarstolpen och att sätta dit en kontakt. Vi diskuterade även jordfelsbrytarens vara och inte vara..eftersom vi hade inställerat en jordfelsbrytare i stallet behövdes ingen i anslutning till Termobaren. Är man det minsta osäker på vad som gäller kring det elektriska BÖR man alltid prata med en Elektriker!! Det gjorde jag och fick både hjälp och svar på alla mina frågor. Och jag är jättenöjd med slutresultatet  


Jag ska lägga in "handlingslistan" under helgen. Där kommer jag även att skriva ner hur mycket det har kostat mig att bygga min Termobar  



Har ni några frågor är det bara att fråga på  

Jag kommer att sätta in allt jag skriver angående Termobaren under Kategorin:


Hemgjord termobar

Så att det är lätt att hitta  För de som vill läsa  


Mvh anaby  

Av anaby - 27 januari 2011 13:46

Har sovit gott inatt och vaknade i normal tid imorse  Dock var jag så trött och sliten att jag kände bara NEJ, ingen ridtur idag  Går inte riktigt att förklara men kroppen bara sa ifrån....varken ork eller energi fanns  

Tog det lugnt i ca 1,5 timmar och då börjde energin och framför allt viljan komma tillbaka tack och lov  

Bestämde mig allafall för att gå ner till stallet och känna där nere hur mycket ridning det skulle bli idag 

Efter pyssel med T så bestämde jag mig för att rida på åkern...Ingen ridning i hagen innan utan vi gick direkt till åkern. Han var lugn och fin trots att han vilade igår Helt otroligt!!!

Skrittade 4+ 4 varv innan det blev dags för trav. Kan säga att idag var han verkligen kalasfin och lugn ändå från början  Det blev 4+4 travvarv idag med. Jag är jätteglad att jag tog mig i kragen och orkade med att gå ner till stallet för att rida idag trots att det kändes mer än tungt  

När traven var avklarad blev det dags för uteritt!!!

Inga problem och vi skrittade i princip på långa tyglar på en gång  

När det sedan var dags för trav såg jag att det kom en människa och gick lite längre bort..det såg T också   Men det blev trav en bit innan vi saktade av och gick förbi personen i fråga. Sedan fortsatte vi att trava....mötte en hund som vi stannade för och sedan skrittade förbi...och slutligen ännu mer trav!!! Förra gången var T minst sagt motsträvig just DÄR pga att man ser ner till älven ut på en udde där de håller på och jobbar med någonting. Min tanke var att idag se OM det överhuvudtaget gick att övertala "herr´n" att trava förbi en bit allafall?? Jo, då det gick bara fint! Han fortsatte förbi t.o.m och fortsatte trava med spetsade öron!! Gissa om han tyckte att det var spännande  Kan ju ärligt säga att när han travar ute är han lite uppspänd i halsen och trippar lite mer än vanligt MEN annars han travar lugnt och kastar sig inte om eller försöker med någonting överhuvudtaget=FANTASTISKT BRA    

Saktade sedan av och gjorde en framdelsvändning och sedan fick han mycket beröm och hästgodis  

Provade att skritta på långa tyglar på en gång?? Gick fina fisken för T gick med mulen i marken och öronen framåt på en gång!!! Hur lugn och fin som helst  Det hade jag faktiskt inte räknat med alls!! Gick jättebra att skritta hem han var riktigt lugn och fin hela vägen...tja, jag får nog betrakta den här ridturen bland det absolut bättre under det här året hittills både på åkern och uterittmässigt  

Det var så himla länge sedan jag red ut ordentligt nu...med alla mina andra hästar red jag faktiskt mest ut. Mina tävlingshästar har jag alltid tränat efter vägen med skolor och annat. Hade inte tillgång till någon paddock eller dylikt på den "gamla goda tiden"  

 

Det känns som om det bådar jättegott inför framtiden med fler uteritter med Tabasco när han hittills har skött sig så här underbart bra  

Väl hemma fick T helmagnetbehandling och lunch medans jag mockade hage, vindskydd, gav hö och fyllde på helt nytt vatten i Termobaren.

Har nu landat hemma och ska iväg och ta cellprov...inte roligt men samtidigt så får man ser det som en "förmån" att få göra en koll där man faktiskt kan upptäcka om någonting är

fel...

Nej, gott folk!! Nu ska jag lägga på en rem så att jag hinner till VC!!!

Ha en jättebra fortsatt torsdagem och kväll!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 26 januari 2011 13:20

För mer än 1 vecka sedan tog jag hem 2 torvmixbalar för att tina upp dem....sedan glömde jag bort dem  Skyller på att jag jobbade så många nätter förra veckan  Tog mig allafall i kragen idag och tog ner dem när jag ändå tog bilen till stallet...

Så idag har jag lagt in bägge balarna i Tabascos box. Och den är redo att användas!!! Jag har en box till honom även fast han går på lösdrift. Eller rättare sagt jag har haft samma box i 14 år snart. Ibland är vädret alldelens för hemskt och då vill jag har möjlighet att ta in honom.

Och när Hovis eller veterinär kommer är det ETT MÅSTE att kunna ta in honom i boxen innan och efter. Likaså när vi kommer hem från ridhuset och han är svettig. Då får han stå inne och torka några timmar  För mig känns det INTE bra på något sätt att släppa ut en svettig häst i -10-20 grader!!! Och nu under februari kommer vi att börja hoppträna och komma hem sent på kvällen....då kommer han att  sova inne på natten och torka upp  

Förra året kring den här tiden gjorde Tabasco illa sig i ett bakben som svällde upp pga ett sår. Jag la då jodopaxomslag och tack vare boxen kunde jag han honom inomhus och ge jodopaxomslaget en chans att "göra nytta" för såret  

Så visst är det bra med en box även om man har hästen på lösdrift  

Om jag inte har uppfattat det helt fel så står det även i djurskyddslagen att häst som står ute på lösdrift SKA ha tillgång till box vid behov....

Mvh anaby  

Av anaby - 25 januari 2011 22:20

Då tänkte jag att det var dags för en presention av mig själv  

Jag heter Anna och är född 1967. Har haft egen häst sedan 1975 så om man räknar efter blir det "läskigt" många år  

F.r.o.m våren 2015 gick jag och min fd man igen en skilsmässa. Jag har träffat en ny man och blivit med "pojkvän". Varför jag väljer att skriva "om" infon nu är att mitt ex inte vill bli skriven om i min blogg. Så då har jag valt att ta bort ALL info om honom. Känns bäst för alla parter!! Det bästa i mitt äktenskap är tveklöst mina/våra 2 barn.... Fredrik för 1994 och Henrik född 1995. Det är 1 år och 1½  månad mellan våra barn  

Jag jobbar natt som undersköterska på ett boende med begåvningshandikappade. Efter att ha jobbat inom äldreomsorgen sedan 1987 "sadlade jag om" och började inom begåvningshandikapp mars 2010. Trivs som fisken i vattnet  De senaste 11 åren har jag jobbat natt på ett Demensboende. Annars har jag även provat på att jobba inom Hemtjänst, Servicehus, Långvård, Personlig assistent mm.


Min hästägarbana började 1975 när jag fick min shetlandsponny Kadett

  Han fick 4 år senare sällskap av en ridtravare som hette Abbe. Bland de snällaste hästarna jag har haft nöje att både rida och hantera  

  1981 såldes både Kadett och Abbe och för de pengarna köpte jag en halvblodsvalack som hette Bingo. Tyvärr har jag väldigt lite kort på honom då han dog efter bara 3 månader. Jag hittade honom på morgonen död  Det gjordes ingen obduktion på honom utan försäkringskillen som var ut klassade det som kolik alternativt som tarmvred....Jag kan ärligt säga att jag fortfarande har svårt att gå in i ett stall där hästen ligger ner utan att de kliver upp  ...trots att det gått så pass många år...

1982 köptes Comtesse in. Ett sto endast 4 år gammal och halvgalen   Ingen ultimat kombination med en ung oerfarenryttare på en halvtokig häst  

Jag fick allafall tag på en jättebra tränare, Robert som hjälpte mig enormt mycket...Vi började från 0 hela gänget....Och på 2 år hade vi nått fram till målet dvs. seger Nationell  Msv B/130 cm, kvalat in till Junior-SM, Vunnit kvalet till Folksam Juniorryttare och fick åka till Södertälje och rida finalen  Sist men inte minst red jag Elitserien som Junior för hemmaklubben  

Comtesse var endast 158 cm men hade ett hopphuvud som var mycket bra om man säger så...men halvgalen att rida i övrigt...Men hinderklok  

Nationell tävling på hemma plan 1985.

 

En nporträttbild av oss som hör till ett repotage i dagstidningen under min juniortid 1985.

  Nationell hemmatävling 1985.   Ett mycket speciellt kort som Robert har tagit 1983. Har för mig att det var en LB. Det enda kortet på Comtesse som jag har förstorat upp  

Då Comtesse var så pass speciell att rida på och halvhysterisk valde jag att sälja henne till en tjej i Stockholm 1987. Hon fick senare ett föl.


Jag köpte istället Lord Courette från Västerås. Curtan var ca 170 cm hög och en rejäl omställning från 158 cm som jag var van vid  Dock var han lugn och harmoniska vilket jag uppskattade enormt mycket   Han hade tävlat upp till LB/110 cm när jag köpte honom. Vi tävlade sedan med placeringar upp till Msv B/130 cm och med honom red jag också laghoppning..denna gång i Div. 1  

Då Lord Courett tyvärr blev utdömd 1989...en otroligt stor sorg för mig  

  Sidobild på Lord Courette 1987 i stallet hemma.   Hoppträning på hemmaplan 1988.   Posering hemma 1988.


Köpte jag Wirbelwind för MYCKET pengar!! Han var DRÖMHÄSTEN som jag hade drömt om att köpa sedan jag började tävla  Han hade tävlat Msv B/130 cm med 4 fel som bästa resultat. Så jag visste att han hade kapacitet  

Dock började jag och Robert från början. Första tävlingen under hösten 1989 blev det LC/100 cm och LB/110 cm med placering i bägge. Sedan följde en viloperiod och när tävlingssäsongen startade upp i mars 1990 tävlade vi LB/110 cm och LA/120 cm med placeringar i samtliga starter  

I maj 1990 var det så dags för den medelsvåra debuten/130 cm. Wirren gick klockrent och nollade!!!! Dock hade vi bestämt innan att jag INTE skulle rida någon omhoppning utan nöja oss med en ev. nollrunda  Så blev det också och dagen efter debuten tävlade vi endast 1 klass LB/110 cm som vi "lekte" över och fick en placering i   

Sedan fortsatte vi att tävla och fick både placeringar och segrar i LA och Msv B. Med dessa meriter blev jag uttagen att än en gång rida Elitserien  Denna gång som Senior för min del!!!

Vi vann 2 av 3 deltävlingar och kom 2:a i den sista avgörande tävlingen.

Wirren hälsar på Henrik en solig sommardag  Han var verkligen världens snällaste och bästa häst utan överdrift  

 

Ett av de få kort som finns på oss när vi tävlar som har prytt både dagstidning och tävlingsprogram  

  Wirren sidobild på hemmaplan 1990. Ska tillägga att han var närmare 180 cm hög  Tävlades på vanligt tränsbett utan martingal  


OBS!! Tittar man på bilderna av både Wirren och Tabasco ser man att dessa hästar liknar varandra i typen  


Samtidigt som Wirren köpte jag Zimé och året var 1990. Hon var då 1 år gammal.

  Det här kortet togs 2 veckor innan hon "somnade in" i maj 2007  Då hade vi fått 17 år tillsammans.... Zimé 1 år hos uppfödaren i Västerås.

Tja, vad ska man säga om Zimé. Hon var otroligt lättsam att hantera och rida in...rena drömmen  Är fördelen när man har mölighet att "göra allt jobb" själv från början   Sedan lånade jag ut henne när jag var gravid och väntade Fredrik då jag redan hade Wirren och 2 hästar inte kändes aktuellt när jag var gravid. Hon skulle lånas ut på 4 år men jag fick tillbaka henne efter 9 månader HELT HYSTERISK OCH ORIDBAR  

Då började en mycket lång väg tillbaka till ridbarhet och hantering. Hon hade väldigt svårt att acceptera andra människor efter det här så någon medryttare var det absolut INTE tal om...hon både bockade och stegrade av dem som flugor  

När jag satte mig upp själv...höggravid med Henrik blev hon som en ko?? Så jag red henne själv genom hela Henriks graviditet istället...men en stor och tung mobil i fickan som "back-up"   Ett krav från min kära man när jag var så envis och skulle rida på "vilddjuret"  

Jag och Zimé tävlade upp till nationell 125 cm med placeringar till LB/110 cm. Även med henne red jag laghoppning denna gången blev det Div 2. Så jag kan säga att jag har haft nöjet att rida i alla typer av laghoppningar under åren   Hon hade en hoppkapacitet som inte var av denna världen MEN hon hade inget hopphuvud och stressade enormt mycket och tog aldrig tag i hindren när man red mot som "vanliga" hästar gör. Så för att ta sig runt en bana var jag tvungen att lägga henne "rätt" på alla hinder..och missade jag rev hon klockrent...

Även sedan hon kom hem efter fodervärden hade hon svårt att slappna av när man red. Hon kunde inte vila mer än 1 dag...blev det 2 dagar stog hon på bakbenen i 2 veckor i protest  Var mindre roligt när man var sjuk och orkeslös...minns speciellt en gång när jag var magsjuk som jag tog bilen ner till stallet...in med hästen...jag kommer ärligt inte ihåg hur jag tog mig upp på hästryggen  eller att jag red....men jag kommer ihåg när jag kom in i stallet igen för då rasade jag bara ihop på golvet i en hög...ensam i stallet  

Väl hemma låg jag och skakade i flera timmar av utmattning....Tja, sånt är livet med en häst som har mycket energi.

Jag red Zimé ensam under 15 års tid...och hanterade henne i princip själv i nästan 10 år pga att hon hade svårt att acceptera andra människor....Allt detta för hennes skull. För att hon skulle må så bra som det bara gick  

Hon fick till slut somna in maj 2007 och det var det absolut svåraste beslutet jag tagit i hela mitt liv. Hon hade pålagringar höger fram och bak och blev behandlad för det 2003. När jag var in på Kliniken första gången förberedde de mig på att jag förmodligen skulle behöva ta bort henne pga pålagringarna....Vilket jag var helt inställd på när återbesöket kom Hade t.o.m förberett min kära man på vad som komma skall så att säga...

Jag hade upptäckt 2 veckor innan besöket att hon var lite ojämn bak och då hon i princip aldrig var halt ringde jag och bokade en tid på ATG-kliniken på en gång.

Väl inne på kliniken och när de hade röntgat henne frågade den HUR länge hon hade varit halt?? Nej, förklarade jag...hon är inte halt utan mer ojämn bak...

De sa då att det var så pass mycket pålagringar att hon förmodligen hade gått och kännt av det mellan 6-12 månder UTAN att reagera!!! Jag brukade skämta och säga att man var tvungen att "hugga av henne benet" för att hon skulle bli halt....och i det här fallet stämde det verkligen.

Dock svarade hon så bra på 2 behandlingar att vi blev hemskickade och kunde börja rida igen??? Dock endast promenadridning pga pålagringarna....INTE det lättaste på en häst med mycket energi  Men allt går ju om man ger sig den på det tror jag att det heter   Jag fick helt enkelt göra så att jag red henne lite lugnare så att henne kondition INTE blev på topp och på så sätt fungerade det skapligt..vissa dagar var det så klart värre att rida och då fick man bita ihop ordentligt och bara ANDAS DJUPT!!!  Slutdommen kom sedan 2007 då hon fick problem med det andra bakbenet....då hade hon känningar och ont i  3 ben   Och en häst om är 18 år känns det INTE aktuellt med operation och lång konvalesens....då ingen visst OM hon skulle kunna ridas på igen...Då tog jag beslutet för hennes skull att nu var det dags  


Det var sedan INTE självklart att Tabasco skulle komma hem till mig. Han är en ridtravare på ca 170 cm och "problemhäst" men MYCKET med sig i bagaget. Efter flera samtal med hans dåvarande UNDERBARA ägare (som räddat honom) bestämde vi att jag skulle åka dit och provrida honom. Vilket jag gjorde. När jag landade på gårsplancen och såg hästen...kände jag direkt att HIMMEL VAD HAN PÅMINNER OM WIRREN!!! Samma typ av häst!!! Jag föll som en fura så klart  

Och blev jätteintresserad och nyfiken på honom och han på mig  

Efter provridningen kändes det riktigt bra. Han var grundriden men man kände att han hade förutsättningar och steget var det absolut inga fel på!!! Samma gång i traven som Wirren hade...ME LIKE  Framför allt hade han ett lugn och ett temperament som jag VILLE ha hos en häst  Dock insåg jag att han INTE skulle vara lika lugn från början när han kommit till mig men förhoppningsvis skulle lugna ner sig med tiden  

Tabasco är en sk. "problemhäst" med otroligt mycket olustiga och hemska upplevelser i sitt "bagage" i det tidigare travtränarlivet....jag visste mycket väl VAD jag gav min in på när jag tog hem honom. Samtidigt som jag hoppades på att vår "personkemi" skulle vinna och att det skulle fungera mellan oss framöver.

Vi gjorde upp att jag skulle ta honom på foder i 1 år och OM det fungerade mellan oss skulle jag få möjlighet att köpa loss honom. Vilket jag gärna ville förutsatt att han lugnade ner sig 

De 4 första månaderna var INTE roliga om jag säger så...han testade mig varje dag med allt....Men efter dessa 4 månader började han slappna av och jag märkte skillnad varje vecka. DÅ KÄNDE JAG ATT DET VAR MIN HÄST JAG RED  

Drygt 1 år senare gick han igenom veterinär besiktingen helt utan anmärkning och jag köpte äntligen Tabasco  Någonting som jag hittills inte har ångrat.

Han är fortfarande speciell och kan hitta på saker men samtidigt så är han en helt annan häst idag än när han kom hem till mig för 3,5 år sedan...så mycket lugnare och litar på mig till 100%!! Sakta men säkert så går nästan allt att göra med honom..Det enda jag INTE kommer att göra med honom är att köra. Detta pga han tidigare jättejobbiga erfarenheter kring det. Han ska istället få göra sånt han tycker är roligt i livet  Jag ska ärligt säga att han har fått MYCKET lång tid på sig att både acceptera omgivningen och ridningen. Men jag har haft få bakslag och jag är otroligt glad att jag har gett honom den här tiden...för jag har fått en fantastiskt häst som är ambitös att rida och fantastisk att hålla på med!! ME LIKE  

  Löshoppning i paddocken sommaren 2010.   Löshoppning i paddocken sommaren 2010.

Härlig annorlunda bild tagen av min yngsta son Henrik  
 

  Tabasco chillar i sommarhagen hösten 2009.   Ridpass i paddocken sommaren 2009.   Vi provar det nya "blingade" tränset från Hööks     Vilopaus i sommarhagen oktober 2009.


Nu blev det här ett väldigt långt och jag ber om ursäkt  ....men för er som har orkat läsa säger jag...TACK!!!

Jag kommer att försöka berätta lite mer om de hästarna som jag har tävlat på framöver. Jag skriver om dem allt eftersom och lägger in på bloggen framöver.

Ha de gott så länge!


Mvh anaby  



Av anaby - 25 januari 2011 18:35

Inatt sov jag inte alls bra  ...sov helt enkelt för mycket natten innan och kroppen har inte hunnit ställa om sig efter veckans nattjobb...Men jag är rätt så övertygad om att jag kommer att vara lättvaggad inatt  

Gick sedan ner till stallet för att rida på T. Och idag "tog jag tjuren vid hornen" och red INTE i hagen innan vi gick till åkern  Var rätt så intressant att se hur han var på vägen dit...men det gick jättebra...skrittade på helt lugnt  

Sedan skrittade vi 4+4 varv som uppvärmning...skritt är nog det absolut tråkigaste T vet men man måste ju värma upp  Jobbiga matte...

Idag var han lugn i traven på en gång....men lite snubblig pga "koll på lite annat runt omkring"  Dock ska jag villigt erkänna att när han lossnade och lyssnade på mig var det INGEN snubbling alls och då kändes han kanonfin  En sån där trav med "WOW-känsla"  När man bara sitter och ler  

När traven var avklarade var det dags för uteritt!!!

Gick fina fisken att skritta efter vägen...efter en liten stund dök det upp några ungdommar från skola med kameror  De fotade oss på långt håll och när de kom närmare frågade jag om de ville ta "huvudbilder" på T?? De blev jätteglada och fotade för fullt    Det var 6 st som fotade med blixtar så det blev värsta paparazzi och T blinkade för fullt  Blev bra miljöträning för T  

Sedan skrittade vi vidare mot kyrkan. När vi kom förbi där vi vanligtvis brukar vända...tyckte jag att det var dags för trav...inga andra människor i sikte  

T började trava men var så klart lite osäker....saktade av lite men när jag smackade och klappade honom på halsen blev det trav igen....Det blev en travsträcka på ca 300 m där han skötte sig jättebra    

För egen del tycker jag att det är bättre att han saktar av om/när han bli osäker motför att han kastar sig runt eller skenar iväg...är otroligt tacksam att han är så pass lugn som han är i dagsläget  ME LIKE  

Sedan blev det skritt igen....då mötte vi 2 barnvagnar...som stannade när jag bad om det  T blir nämligen lite osäker när hela barnvagnen är täckt med en typ av gult reflextäcke. Lyser av sig en del och är man osäker så blir det inte bättre när de rör på sig  Han var duktig och skrittade förbi bägge 2 utan problem  När vi hunnit förbi barnvagn nr 2 hör jag hur kvinnan säger: Åhhh!!! Är det ett kallblod?? Nej, sa jag men ett varmblod. Ok säger hon då: jag såg frysmärkningen...Men visst är han stor för att vara varmblod?? Jo, det är han sa jag. Då säger hon HAN ÄR JU SÅ FIN  Det tackade jag så klart för!! Jätteroligt när andra människor uppmärksammar att T är annorlunda för att vara varmblod  Man blir ju så lätt partisk själv och hemmablind  

Resten av sträckan skrittade vi relativt lungt hem...och nu kunde jag faktiskt ge honom långa tyglar tidigare och då gick han ändå lugnt och fint med mulen i backen  

Mötte 2 lösa hundar på vägen hem som gick på andra sidan med sin matte men T han reagerade inte ens på att det kom hundar...han bara skrittade på  

KAN SÄGA ATT JAG ÄR JÄTTENÖJD MED RIDTUREN IDAG  

Väl hemma blev det helmagnetbehandling och lunch för T medans jag satt igång och mocka hage, vindskydd, fylla på hö. Igår upptäckte jag att tegelstenen som jag har lagt på elkablen till Termobaren hade FRYSIT FAST  Suck!!! Och givetvis glömde jag ta med både snösmältare och hammare ner till stallet...dubbelsuck och helt och hållet mitt eget fel  

Dock hittade jag ett spett  och det gick i en "grisblink" att få lös tegelstenen med hjälp av den  Sedan gick det fina fisken att byta ut allt vatten i Termobaren  Passade även på att ta bort lite is och snö från SJ-pallen som Termobaren står på. Tar man inte bort snön när det har snöat blir det bara mer och mer och till slut står Termobaren helt snett=obra  

När allt var klart i vindskyddet var det dags att öppna höbalen och sätta igång och packa i säckar...jobbigt innan man har börjat   men så himla härligt när det är klart  Packade 16 stora 240 L säckar och 15 små 120 L. Finns kvar lite hö och packa men det får vänta tills lördag...Jag har allafall packat det mesta idag   

När jag tittade på klockan hade jag gjort ett 5 timmars pass i stallet  Jag som INTE skulle vara längre idag motför igår...Men jag tröstar mig med att nu är det mesta gjort för 2 veckor framåt....Och imorgon lär det gå fort i stallet!!! T ska vila och jag ska iväg och göra lite ärenden...bäst att passa på när det är vilodag från ridningen  


Ha en jättebra fortsatt tisdagkväll!!!

Mvh anaby  Riktigt nöjd med sin dag!!!

Av anaby - 25 januari 2011 12:38

Här kommer några bilder på mina höhäckar och jag börjar med den "stora" i galler.

  Den är byggt av en sk. gallerbox eller vad man ska säga med ganska stora rutor. Sedan har vi byggt på skivor av formflyfa på sidorna och som lock för att höet ska hålla sig torrt bättre vid snö och regn. Har fungerat jättebra under de 7 år jag har haft den och till mina 2 hästar Zimé som jag hade innan Tabasco och sedan Tabasco. Har blivit lite tuggad på genom åren men jag tycker att formflyfan har hållit väldigt bra  Blir ev. att byta ut locket sedan men än så länge är det otroligt fräscht     Vi byggde en kil inuti för att höet lättare ska åka ner..fungerar så där...jag brukar "trampa ner" höet ändå varje dag. Fyller på bägge höhäckarna ca var 5:e dag och trampar ner i den "stora" varje dag. Smidigt att slippa bära/dra hö varje dag till en häst som äter MYCKET!!!     Så här ser den ut när man öppnar den. Har kedjor som sitter fast i locket så att man kan öppna den säkert vid påfyllning och "nertrampning". Ska tillägga att den står numera även på en SJ-pall för att komma upp lite från marken. Det visade sig att det blev översvämning på vårkanten i samband med snösmältningen..suck!! Men man lär sig allt eftersom     Så här ser det ut när Tabasco står och äter ur den. Han äter nerifrån och om han får välja själv vilken av höhäckarna han ska äta ur....så är den här storfavorit nr 1 på listan     En till bild fast från hösten.


Nästa höhäck är pallkragarna och SJ-pallen. Jättelätt att göra och inte dyr heller   Tabasco har sin inne i vindskyddet. När det är dåligt väder är det jättebra att han kan stå där inne och äta emellanåt  

 

Så här ser det ut med den "lilla" höhäcken inne i vindskyddet.

  Bättre bild på hela vindskyddet eller "villa-viller-kulla"  Höplats till vänster och sovhörn till höger i 1:an på 35 kvm utan dörr 

   

Jag har valt att lägga en skiva i botten då jag upplevde att det var jobbigare och framför allt ofräschare att ta bort gammalt hö som ramlat ner i botten på SJ-pallen i tid och otid. Nu blir det minimalt med spill  och den är lätt att städa ur  Här ser man också att jag har skrivat fast pallkragarna på bägge kortsidorna med en bräda och skruvar så att hästen INTE ska kunna få isär pallkragarna. Har fungerat bra    Så här såg det ut när den stog i sommarhagen.   En till bild från sommarhagen bara en annan vinkel.


Jag har inget nät eller liknade i någon av höhäckarna utan fyller bara på med hö. Tycker att det fungerar jättebra ändå. Men har förstått att många väljer nät idag. Helt ok i mina ögon och allt är ju efter tycke och smak men framför allt efter hästens behov  


Om ni vill veta mer om höhäckarna  är det bara att fråga på  


Nu ska jag gå ner till stallet och rida en sväng  


Mvh anaby  

Av anaby - 24 januari 2011 23:04

Så här ser vindskyddet på 35 kvm ut efter uppgradering sommaren 2010. Det byggdes oktober 2009.

 

Det blev rött inuti och blå knutar  Lite "villa-viller-kulla" stuk  

 

Vi spikade igen "gluggen" i hörnet då Tabasco har sitt sovhörn där. Stor risk att han ev. fastnar...klart "obra"....

   

Höhäcken av pallkragar och en SJ-pall är här målad röd för att "passa" in i "villa-viller-kulla"   

  Tada!! Så här ser vindskyddet ut när det är färdigmålat  


   

Påfyllt med halm  


  

  Det blev kvar byggskivor när vi täckte väggarna så då la vi in en i höhäcken      

Mvh anaby  

Av anaby - 24 januari 2011 22:46

Japp!! Tänkte bara visa några bilder på min underbara hemgjorda Termobar som har ett innermått på 50 LJag skulle INTE klara mig utan Termobar vintertid då min häst går på lösdrift. Finns en uppsjö olika "hemgjorda" och fabriksgjorda Termobarer. Alla dessa fungerar bra och det enda som skiljer är förstås pris och storlek  

Min "hemgjorda" fungerar till -24 grader vad jag vet än så länge....då är den fortfarande isfri  

      Tabascos vindskydd på 35 kvm som NUMERA är "uppgraderat" med både färg och byggskivor på väggarna och en rejäl halmbädd  Elkabeln är nergrävd i marken så att hästen INTE ska komma åt den....


Min kära man  byggde en "ramp" så att jag kan använda skottkärran och min H2go-bag när jag fyller på vatten till Termobaren  

 

Min underbara stabila nya skottkärra på 2 hjul  Det är så mycket lättare och framför allt mindre tungt att både mocka och köra vatten nu  

 

Jag har både en byggbeskrivning och inköpslista på min hemgjorda Termobar men det får vara så länge. Vill först se om någon ev. är intresserad innan jag lägger upp det på bloggen  

Ha de gott så länge!!

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards