anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 4 februari 2011

Av anaby - 4 februari 2011 22:11

Jag började aktivera Tabasco i somras med att sparka boll  Jag använde mig av en stor pilatesboll. T går oskodd under sommaren vilket underlättar för att bollen inte ska gå sönder när den "sparkas" iväg  

Den gick dock sönder ändå på slutet då T blev ivrig när han sparkade...Men jag har köpt en ny större pilatesboll på Biltema till bra pris  Som vi ska börja träna med så fort vinterskorna åker av  

Här kommer några kort på fotbolls-killen  


Kalla mig gärna för Pelé  Hi hi!!! 



Snart är den på G!!!



Undrar om man kan använda både mule och hov??? Borde ju gå!!



Matte kolla....jag är djupt koncenterad!!!



Jag tror jag tar mulen den här gången  Har sparkat iväg den ganska många ggr nu....


Mvh anaby  

Av anaby - 4 februari 2011 22:00

Här kommer några hemgjorda/hemsydda hästgrejer eller utrustning som jag själv har designat  och sytt 




Jag köpte ett billigt fleecetäcke på ÖB som jag sedan sydde om till skrittäcke.


  Hemsydd Fårskinnspadd sedd bakifrån under sadel. 

Hemsydd fårskinnspadd från sidan under sadel.



Hemsydd fårskinnspadd av fårskinnet LUDDE från IKEA. Design by anaby  Sydd i åtaliga timmar med lädernål  Man får lägga ner många timmar på att sy men vill man ha en annorlunda lurvig fårskinnspadd...är det helt klart värt allt arbete man lägger ner  



Drakländtäcke...som även flera andra har gjort på Bukefalos. Många har köpt en barnfilt från IKEA med draken men jag har gjort den från "scrach" och designat draken helt själv  Jag sydde fast draken på ett befintligt ländtäcke jag hade hemma.


  Istället för att köpa ett schabrak med reflexer...""slaktade" jag en reflexväst och sydde på schabraket på bägge sidor. Det blev även reflexer över till träns-reflex-delar  


Fortsättning följer...


Mvh anaby  

Av anaby - 4 februari 2011 21:43

Jag tänkte passa på att berätta om ett superbra täcke som jag köpte 1992 och har använt på 3 hästar hittills  Jag hade på den tiden 2 stora hästar...så täcket som är i storlek 165 cm köptes in för den stora summan 875 kr. Otroligt mycket pengar på den tiden!! Men jag minns att jag fick lämna tillbaka täcket och fick specialbeställa ett större till Wirren   Namnet på täcket är Horsewares: Rambo Turnout  

Täcket kommer från Irland och när täcket specialbeställdes till en större storlek till Wirren tyckte de att det var jättekonstigt att det fanns så stora hästar i Sverige  Wirren hade en mankhöjd på 180 cm  

2 år senare 1994, köpte jag ett till Rambo Turnout denna gång till Zimé. Något dyrare den här gången...har för mig att med frakt från Västerås gick det på 1300 kr. Men det här täcket var en uppgradering av det gamla. Bla med glatt yta på innerfodret.

Här kommer några bilder på det gamla Rambotäcket  Använder bägge 2 täckena till Tabasco  


Det är lagat framme vid bogen där det blev en reva, en av spännena fram gick sönder så det har jag lagat själv och sedan lossnade stjärtlappen och försvann!! Så det sitter en annan stjärtlapp på det täcket. Men annars fungerar det fortfarande jättebra  Det tvättas max 1 gång per år och endast med Grumme tvättsåpa och det är fortfarande helt REGNTÄTT trots att jag aldrig än har impregnerat det än....hästen är helt torr efter flera dagars ihållande regn  Inte illa för ett täcke som faktiskt är 19 år gammalt  

  Innerfodret är tyvärr inte av glatt insida men fungerar bra ändå     Min otroligt fula lagning av spännet fram   Men det fyller sin funktion       Revan som jag har lagat framme vid bogen.   Ny stjärtlapp påsydd  Den har allafall grönt kant  band     Så här ser det ut på hästen. T har tyvärr rullat sig i leran med det men det sitter jättebra och är helt regntätt. Det ABSOLUT bästa täcket jag har ägt och köpt under hela min 36-åriga hästägartid. Är i år 19 år gammalt och används FORTFARANDE!!! Och är inne på 3:e hästen nu  

Mvh anaby  

Av anaby - 4 februari 2011 20:13

Har sovit bra inatt med  När jag ätit frukost har jag tagit det lugnt på fm....behövs för att orka med resten av dagen. Jag kan säga att axeln "mår bättre" nu!! Den envisa värken jag hade förra veckan är nästan borta  Stor skillnad!! Nu är jag mest stel istället. Har behandlat mig med spikmatta, värmedyna och värktabletter och det verkar ha gett resultat  Ska sätta igång med mitt träningsprogram ingen nu när den värsta värken är borta...man orkar inte med så mycket när man bara har en massa värk  Men nu blir det nya tag  

Det som var bra när jag gick ner till stallet var att vägen var PLOGAD....Tjjjoohhhoooo!! Det innebar att man slipper ett ev. möte med en plogbil  

Idag blev det ridning i paddocken och T var lite halvvild innan vi kom dit. Men han lugnade ner sig eftersom  

Började med att skritta 5+5 varv för att lugna ner vilden....det gick bra. Sedan travade vi 5+5 varv. 2 st trav på långsidorna och sedan "helvarv". T kändes riktigt bra!! Lite pigg från början men lyssnade riktigt bra och lugnade ner sig relativt fort  RIKTIGT NÖJD!!!

Dags för galopp!!!

Då var det dags för första galoppen ute på ett tag....första galoppfattningen höll verkligen på att gå åt HE..ETE  

T fattar en bra galopp och blir sedan HYSTERISK och kastar sig från sida till sida...och det slutar med att han HOPPAR UT I SNÖDRIVAN!!!! HE..ETE jag hann INTE alls med kan jag säga....När han landat i snödrivan kände han nog själv att det INTE var så smart...Jag hann bara tänka att nu går vi omkull  Trots att han är så stor så är han ganska smidig och det är tur det!!! Han lyckades kravla sig ut till spåret igen utan att vi gick omkull och sedan var han ännu MER hysterisk...kan tänka mig att han blev riktigt förbannad och att det INTE riktigt blev som han hade tänkt sig   Ja, allafall så blev det en variant på "piaff-stegra-hoppa" i ca 2 varv innan han var så pass lugn att jag ville prova galoppera igen...

Nästa galoppfattning blev otroligt dålig...han fattade inte galopp förrän efter halva långsidan och sedan drog han till höger mot samma snödriva. Men då hann jag med att både parera och göra halt...Hysterisk igen när vi skrittade men lugnade ner sig snabbare  

Försök nr 3...galopp efter halva långsidan....halvstressad men kastade sig inte  och gick att få stopp på utan bråk!!

Skritt och sedan försök dags för försök nr 4...

Nu fattade han faktiskt galopp även om den inte var lugn men han galopperade rakt och framåt...stort +.

Skritt och försök nr 5.

Fattar nu en bra galopp och galopperar lugn och fint HELA långsidan   Gav mig i det varvet  

Nästa varv blev den första galoppfattningen lite stressad och de 2 efterföljande riktigt lugna och fina  

Skrittade sedan 3+3 medans jag funderade på OM jag överhuvudtaget skulle skritta ut idag??

Bestämde mig för att göra det ändå. Blir han hysterisk är det ju trots allt bara att "kliva av" eller vända  

Vi skrittade ut..

När vi kom till stället där vi tidigare börjat trava....provade jag att trava...och visst var T med på noterna  Han var otroligt duktig och travade ända till kyrkan och hade nog fortsatt om jag hade bett om det  ...men det räckte så gott för idag. Han travade hela vägen med spetsade öron och lite "luftigt" steg  

Skrittade sedan hem på "nästan" långa tyglar hela vägen  

Härlig känsla kan jag säga. Vi mötte även en bil idag och stog på sidan av vägen när de körde förbi. Är ganska smal väg men bilen körde förbi sakta som tur var och T rörde INTE en fena  

Det enda jag INTE är riktigt nöjd med idag är galoppen men den rättade till sig på slutet som tur var. Resten av ridturen var superbra  

 

 

  Bjuder på några galoppkort "i följd" från sommaren 2010 i paddocken  



När vi kom hem blev det helmagnetbehandling och lunch. Idag fick T sin jäst direkt i allt kraftfoder  Han åt upp halva och sedan lämnade han resten...men gick tillbaka efter ca 20 min och åt upp resten  

Fyllde på hö, mockade hage och vindskydd och slutligen bytte jag ut allt vatten i Termobaren och skurade ur den och tog bort is och snö på SJ-pallen den står på  Dock frös ytvattnet innan jag gick hem så det blir att åka ner innan vi handlar med varmvatten.

Min lilla kanin Lurvis...hade igår "boat" bort all spån i kaninburen och istället stökat in det i bodelen!!! I andra delen var det knappt något spån alls?? Så idag tog jag tillbaka spånet till den andra delen..kan säga att hon blev INTE så glad på mig   Blir mycket intressant att se om hon har "boat" tillbaka all spån till imorgon  

Fyllde på med nytt spån och halm i bodelen igår så det kanske är därför som hon har flyttat på spånet...det lukar för rent?? Tja, jag får se imorgon när jag kommer dit  Får i så fall dela upp det "gamla" spånet till både bodel och den andra delen så kanske hon blir nöjd  

  En bild på Lurvis - Teddylöwenkanin  


Väl  hemma var det bara att sätta igång med middagen och sedan skrev vi handlingslista och åkte till Willys för att handla mat. Men först stannade vi till på Biltema för att shoppa födelsedagspresenter till pappa som fyllde år i tisdags  Jag har haft magsjuka så jag har inte träffat dem på några dagar...

Vi köpte nya varselbyxor, tjocka jobbarsockar i 3-pack och en T-shirt. Sedan fick han en bonus för att han skottat upp åkern till mig. Vi hittade ett jättefint "ute-lyktset" med 3 st i olika storlekar.

Pappa blev jätteglad  Perfekt!!! Nu senast har vi köpt arbetskläder till honom...tidigare har vi mest köpt verktyg men när han till slut har allt...får man leta vidare  DVD filmer går också hem  


Ha en jättebra fortsatt fredagkväll!!!

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards