anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 17 februari 2011

Av anaby - 17 februari 2011 18:31

Somnade ganska snabbt igårkväll och sov verkligen som en sten inatt!!! Härligt att vakna utsövd  

Röjde lite i mitt "natt-sovar-rum"...flyttade om lite hästgrejer, tyger, kartonger och annat. Den nya sängen tar mer plats än den gamla  ...så jag måste fixa om lite. Men nu är första röjningen gjord i allafall  Blev så otroligt mycket bättre där inne nu!!

Gick sedan ner till stallet för att rida T. Planen var att skritta direkt upp till paddocken...vilket vi också gjorde...lite "rodeo" över åkern men annars gick allt fina fisken  

Pga vilan igår var "Herr´n" ganska pigg idag...men efter 5+5 skrittvarv kändes han rätt så lugn..

Vi provar med trav..

Lugn och fin  Minimalt i handen...vilken lycka att rida  Härliga häst!!

Dags för galopp..

Började även idag med vänster och det gick hur bra som helst....lugn och fin galopp...jag kunde stå i fältsits och bara gunga med..underbart  

Alla 4 galoppfattningar var bra  

Höger galopp...sämre varvet...

Idag fattade han rätt galopp 4 av 5 ggr men han var mer forcerade än tidigare....dock INGEN rodeo, bockning eller kastar sig åt sidan...bara helt enkelt mer forcerad. Svarar bra när jag tar i honom för att sakta av...Sista galoppfattningen var lugnast och bäst  Ska prova rida med hoppsadeln imorgon. Upplevde att han gick riktigt bra med den i måndags  

När vi var klar med galopparbetet och skulle skritta av inne i paddocken kom en bil med släpvagn på vägen bredvid....allt gick jättebra tills T hörde att släpvagnen skraplade till i några gupp...DÅ BRÖT RODEON UT!!! Dock fick jag koll på läget ganska snabbt...var beredd om man säger så  Gäller att läsa av honom i tid....annars blir det inget roligt alls  

Tog sedan ca ½ varv tills han blev lugn igen  Det tyckte jag var bra gjort att lugna ner sig så pass snabbt när man både trumpetar, bockar, stegrar och håller på  

Skrittade för säkerhetsskull av honom 3+3 varv inne i paddocken. Det var sedan en mycket lugn häst jag skrittade hem på  

Och eftersom han var så lugn passade vi på att ta en uteritt...

Vi växthusbacken började vi trava och travade fram till kyrkan...ca 400 m. Idag kan jag säga att det var inget fel på framåtbjudningen och tempot på T  För att vara honom var det ett "friskt" tempo om man jämför med andra hästar kan man nog säga att tempot var "normalt"   Idag var det inga tveksamheter utan han travade på och jag fick t.o.m ta in lite men han lyssnae direkt och fortsatte sedan med spetsade öron..VILKEN HÄRLIG DAG ATT RIDA  

Skrittade sedan hem på långa tyglar  

Vi har som bekant väldigt mycket snö här i Norr...och när vi skrittade hem råkade mitt ben stöta till plogkanten  ...och T flög i luften på 1 sekund  Men stog stilla...och sen fortsatte vi bara att skritta...utan problem. Det känns helt fantastiskt att han reagerar men ändå är så lugn!!! Han blir INTE hysterisk längre för minsta lilla...att han reagerar för saker och ting säger jag ingenting om....men det bästa är att han "blir lugn" lika snabbt igen och fortsätter skritta på lång tygel  

Väl hemma blev det helmagnetbehandling och lunch för T. Jag mockade hage och vindskydd och dolade på med en massa annat. Sedan fick jag skjuts hem av Anna i stallet  Fyllde på varmvattendunkar hemma som jag åkte ner med till Termobaren.

Idag har det varit kring -18-20 grader ute medans jag har varit i stallet

Hann sedan med att rensa ut lite hästgrejer nere i källaren innan det blev dags att fixa middagen.

Nu ska jag snart ta min obligatoriska cappucinomugg och se på TV  

Ha en jättesuperduperbra kväll!!

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards