anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 21 februari 2011

Av anaby - 21 februari 2011 20:43

Jag har tävlat på 4 hästar upp till Msv  B med segrar och placeringar. Nu är det 10 år sedan jag hopptränade eller tävlade senast.

När jag var aktiv på tävlingsfronten i hoppning var jag Grenledare i hoppning under en period av 1,5 år på den största ryttarföreningen här.

Under den tiden vill jag anordna banträningar för de ORUTINERADE ryttarna...men även för dem som redan hade tävlat och ville komma igång innan tävlingssäsongen eller för dem med unghästar   För att ALLA ryttare skulle få mer rutin.

MEN....det är så här.....om man INTE tävlar får man knappt komma med i en hoppgrupp?? Då är ju min fråga....om man INTE får träna HUR ska man då kunna eller ens våga prova på att tävla?? Banträningar och klubbtävlingar är ju en jättebra "första" tävling för orutinerade ekipage innan man åker ut på en Lokal tävling...och sedan ev. jobbar sig upp till Regional och Nationell tävling.

Enligt mig borde man istället satsa lite tid på att anordna några träningsgrupper för dem som inte har så mycket rutin på tävlingsfronten så att de sedan kommer ut och vågar tävla!!! Det är värre enligt mig när det kommer tävlingsekipage på tävling som INTE är redo för att tävla men INTE får träna.... För hur det än är så måste det fyllas på "underifrån" med nya ryttare om vi ska få några tävlingsryttare över huvudtaget....Vi behöver verkligen MER ungdomar som tävlar!!!

Men så är det tyvärr oftast inte...

Man MÅSTE i princip tävla för att man ska få hoppträna????....Inte så konstigt att det är svårt att få in nya tävlingsekipage på vissa klubbar...


Mitt mål är ju självklart att tävla med T i slutändan. Dock inte på Regional eller Nationell nivå...utan jag kommer att nöja mig med klubbtävlingar och Lokala tävlingar. Jag måste framför allt få träna hoppning för att det ska bli möjligt och för att se VAD han har för kapacitet...jag är "ringrostig" och han är väldigt orutinerad och "grön"...vilket innebär att vi bägge 2 behöver få hjälp att komma igång på ett bra sätt och framför allt för att kunna ha bra förutsättningar att ta oss runt en bana på ett vettigt sätt.


Jag tycker att det är rätt så tråkigt att man oftast väljer att  lägga mesta krutet på Elit....och inte på bredd....Jag har ridit som Elit under flertalet år tidigare men i dagsläget anser jag att jag är väldigt "orutinerad" och ringrostig   ....och tillbaka på 0!!!


Självklart väljer varje ryttare VAD hon/han vill göra med sin häst. Och alla vill INTE tävla men en del vill göra det. Jag accepterar absolut om folk INTE vill tävla med sin häst....Vi har alla olika mål för vår ridning och hästar  


Dock ser jag framemot att få hoppträna med min häst och se vad framtiden kan ge!! Antigen når vi mitt mål eller inte  Det lär ju så att säga visa sig...Men jag är i nuläget otroligt nöjd med min häst redan  och tänker INTE stressa fram någonting med honom...utan vi tar det som det kommer  Med tanke på HUR han har haft det och varit med om i sitt tidigare liv är han i nuläget nästan "normal" i mina ögon  


Tack för ordet!!

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards