anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 23 februari 2011

Av anaby - 23 februari 2011 19:08

Jag har tänkt ställa en fråga till er som bor i Norrland. Det gäller snö och transportering av häst vintertid.

Jag har åkt med olika hästar under årens lopp på både träningar och tävlingar vintertid i 25 år...eller f.r.o.m  november-april då det oftast är snö här uppe. I Norrland är det snö i nästan 6 månader per år om vi har riktigt otur  

Nu har jag förstått att i Södra Sverige åker många inte alls transport med sina hästar överhuvudtaget vintertid pga snön??

För egen del tycker jag inte att det är problem att åka med bil och transport när det är snö och vinter. Nu har jag i och för sig en 4-hjulsdriven bil men det har jag inte alltid haft. OCH självklart måste man köra MYCKET mer försiktigt än man gör på sommaren. Har hittills efter 25 år inte ens varit nära en olycka.

Enda väglaget jag INTE skulle köra bil och transport i är "underkylt regn" då blir det glashalt!! Men annars tycker jag att det fungerar bra att köra på snö. Både den här vintern och förra vintern var väglaget MYCKET bra med lite is...utan mest snö på vägarna eller helt  "bara" vägar  

Med min förra häst  Zimé åkte jag in 3-4 ggr per vecka till ridhus för att träna...

Tabasco åker endast 2-3 ggr per månad. Så det är en viss skillnad på hur mycket jag transporterar häst nu och då  

HUR GÖR NI ANDRA RYTTARE/HÄSTÄGARE I NORRLAND NÄR DET ÄR SNÖ PÅ VINTERN...KÖR NI MED HÄSTTRANSPORTER TILL TRÄNINGAR/TÄVLINGAR ELLER STANNAR NI HEMMA??


Mvh anaby  

Av anaby - 23 februari 2011 16:46

Hade en riktigt bra natt på jobbet  Det var kring-15 grader när jag åkte hem så jag tog en tur ner till stallet med en varmvatten dunk innan jag la mig för att sova. Kan säga att jag somnade nästan direkt jag la mig på spikmattan...ovanpå värmedynan....opppss!! Tog 5 min så sov jag som en sten Vaknade sedan till efter en dryg timme och tog bort spikmattan och skruvade av värmedynan....somnade igen omgående  

Har sovit riktigt bra idag  

Tog bilen ner till stallet då jag tog med mer varmvatten. Har sedan fixat med mer hö och mockat. Gick fort i stallet idag och det är skönt att vissa dagar tar mindre tid än andra  ...spenderar annars nästan alltid 3-5 timmar i stallet när jag rider och fixar och dolar   Ska också tillägga att det är självförvållat av mig att vara så länge nere i stallet!!!  Nu när T går mer så rider jag i 1-1,5 timmar och tiden kring ridningen och att göra iordning honom före och efter tar ju en del tid också. Tar det dock hellre lugnt än stressar när jag ändå är ledig  Orkar med allt så mycket bättre om jag får ta det i min takt  Men framför allt får jag en nöjdare häst att både rida och hantera  

Hem och fixa med tvätten och sätta igång en ny tvättmaskin...fixa med disken och sätta igång en ny diskmaskin...och slutligen har jag gjort middag...så nu ska jag "bara" ta det lugnt resten av kvällen  med en stor cappucino och chilla fram tills det blir dags att åka till jobbet igen!!

Ha en jättebra fortsatt jättebra onsdagkväll!!!

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards