anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 28 februari 2011

Superfint väder!! SOL & + grader ute!!! Ridtur;) "Hellweek" har börjat;)

Av anaby - 28 februari 2011 15:47

Kändes riktigt bra när jag vaknade och det var sol och + grader ute!! Och INGEN blåst  Hallllleeellluullljjaaaa!!!

Har tagit det lugnt på fm innan jag gick ner till stallet för att rida. T var lugn och fin när vi skrittade till åkern. Skrittade sedan 4+4 varv på en lugn häst. Traven kändes helt ok. Han var relativit lugn från början. Sedan kom det ganska mycket folk som gick på vägen men det gick och få honom lugn och han lyssnade på röst och förhållning  Är riktigt, riktigt nöjd med traven idag  

Eftersom vädret var bra idag blev det galopp!!!

Började med höger idag och han var skapligt lugn. Låg dock på i handen en del de 3 första galoppfattningarna....Sedan "flippade" han och gjorde en "rodeo" när det gick förbi en kvinna med ett barn (som sprang på plogkanten viftandes med skidor...alldelens bredvid där vi red ) och en hund...det var dock bara barnet som han reagerade på!!

Fick då skritta honom 1 varv för att lugna ner....och börja från 0...sedan fortsatte vi att galoppera flera ggr till innan jag var nöjd. Blev 9 galoppfattningar INNAN jag var nöjd. Ville att han skulle vara LUGN OCH LYSSNA PÅ FÖRHÅLLNINGARNA!! Och till slut gick det  ...då hade jag nästan gett upp kan jag säga Men hade gett mig f-n på att få igenom det här!!!

Bytte varv till vänster...hans bättre galopp...men sämre varv nere på åkern  Har lättare för att stressa upp sig då folket som promenerar  kommer bakifrån...

Första fattningen gick över förväntan!!! Sedan blev det lite stress och han låg på en del...kulmen blev när det kom några ungdomar från skolan som "SKREK SOM HALVTOK" medans de åkte skidor  Då blev T helt galen kan jag säga!!! SUCK och DUBBELSUCK!!! Kändes som om jag aldrig skulle få igenom galoppen  Fick lugna ner och lugna ner...och lugna ner...honom  Han stutsade och for som en halvtok  

De sista 2 av 8 fattningar var så bra som de kunde bli idag. Han drog iväg MEN lyssnade när jag tog förhållningar och låg då kvar där jag ville ha honom...något mer kan jag inte kräva av honom idag.

Det som ändå kändes bra var att även fast han drog iväg så gick det att "reglera" honom...han saktade av när jag tog i honom. Tidigare när vi galopperat i  paddocken när han var stökig fanns det liksom INGET stopp när jag tog i honom....då kastade han sig istället mot snödrivorna....DET ÄR VÄLDIGT OBEHAGLIGT!!!

Så även om jag INTE är riktigt nöjd med dagens ridtur måste jag säga att han lyssnar BRA på mig när jag vill att han ska sakta av  Skrittade sedan av en ganska svettig häst...4+4 varv innan vi gick hem. Blev ingen uteritt idag...jag var rätt så trött och slut efter "glaopp-dusten" idag och T också    

Är dock övertygad om att jag kommer "att ha igen" det här jag gjorde idag tills på torsdag när jag ska rida på åkern igen...eller jag hoppas att det ska gå bättre då!!!

Ska tillägga att jag första gången på mycket länge red i ridbyxor, graninge, fleecejacka, (självklart med hjälm) och utan handskar idag pga värmen  Det kändes underbart härligt att slippa vara "michelin-gumma" till häst idag  

T fick helmagnetbehandling och lunch medans jag fixade med vatten, hö och mockade. Gick ganska snabbt i stallet även idag  Blir ev. att fylla på höhäckarna imorgon...T har lite kvar att äta upp innan jag har tänkt fylla på igen  Vill att han ska äta upp så mycket som möjligt av höet vid stora höhäcken...så att jag slipper kratta och köra bort hö som fortfarande är ok!!!

Tog fram T6:an och "dammade" av den när jag kom hem från stallet och kollade vilken bom som satt i? Det var den normala. Ska prova sadel + schabrak imorgon em när jag vaknar....så får jag se om jag måste byta till normal-vid. Har 3 storlekar...normal...normal-vid och vid. Jättebra att man kan byta mellan flera olika bomvidder. Jag har mest använt normla och normal-vid. Min "hellweek" börjar inatt...nu jobbar jag måndag, tisdag, onsdag, fredag och lördag natt den här veckan. Dvs 5 av 6 nätter  Min absolut jobbigaste vecka...men jag har bara dessa passen var 6:e vecka...nästa gång jag jobbar helg är det den "bättre" veckan som tur är!! Har fortfarande 5 nätter den veckan men jobbar 2...ledig 2 och slutligen jobbar 3 innan jag går av. Man är ledig mer nätter emellan och är inte lika slut då när man går av. Den här veckan är man som i "ett töcken"...är också svårt att orka med rida på ett vettigt sätt då man är så "trött & sliten" mest hela veckan Men man gör så gott man kan...och som sagt...det är bara var 6:e vecka  

Nej, gott folk!! Nu ska jag lägga på en rem!!!

Ha en jättebra fortsatt måndag em och kväll!!

Mvh anaby  

 
 
Kerstin

Kerstin

28 februari 2011 21:37

Nej, men va fasen oxå!! Hoppas den är ok.
Bara ladda inför veckan, hoppas på bra väder så du får lite extra energi.
Kram!

http://stallrosen.bloggplatsen.se

anaby

28 februari 2011 22:28

Jo, man kan minst säga SHIT!!! Sadeln åkte ju åt andra hållet så jag hann inte få tag på den:( suck!! Men som sagt var det ju helt och hållet mitt eget fel...

Har för mig att det ska bli fint väder hela veckan:) Det kommer ju att underlätta den hel del...så att man är någorlunda pigg;)

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards