anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 4 mars 2011

Av anaby - 4 mars 2011 17:41

Det finns redan en inköpslista för Termobar under:

Hemgjord Termobar

Men nu skriver jag en ny då vi har gjort en ny och framför allt större Termobar. Då blir priset lite högre.


Då börjar jag!!


   Jag har använt 2 st tunnor köpt på Granngården. Den stora 90 liters kostar 119 kr och den lilla 65 liters kostar 99 kr. Summa: 218 kr

Slutsumman för tunnorna beror lite på hur stor tunna man vill ha. Så den varierar beronde på storleken.

  Värmekabel/Frostguard 10 meter inköpt på Jula för 1090 kr. Jag har valt en ganska lång den här gången då Termobaren är större.

Värmekablarna finns i storleken 2-24 meter. Den minsta man bör använda till en Termobar i storleken 50 liter är 6 m. Och ju större Termobar...desto längre värmekabel. Kostnaden för värmekablarna ligger på 399 kr-flera tusen...Har för mig att 6-meterskablen kostade 749 kr.

  Nere i högra hörnet ser man fogskumsburken. Vi har använt 2 st fogskumsburkar ( köpt på Jula men finns även på Biltema) som är 750 ml för 69 kr st. Summa: 138 kr

  Frigolitplattan hade vi hemma så jag vet inte riktigt kostnaden för den. Men har man lite kontakter inom byggbranschen så kan man nog få tag på en bit till en billig penning. Det behövs inte så stor bit  


  Tejpen som syns nere till höger har jag köpt på Jula. Den är svart, 50 meter lång och kostar 69 kr. Den behövs både till att tejpa fast värmekabeln på inre tunnan och att tejpa på fogskummet uppe på kanten för att det ska se "finare" ut  



SJ-pallar brukar kosta kring 100-lappen och finns på diverse bygghandlar bla Byggmax. Där finns även virke till att bygga en "vägg" på SJ-pallen för att Termobaren ska stå mer stilla. Vi har dock både SJ-pall och virke hemma.


L-O var snäll och köpte en skarvsladd för utomhusbruk på 15 meter för 195 kr.. som vi ska använda mellan Termobaren och motorvärmarstolpen.


Tunnor x 2: 218 kr

Värmekabel: 1090 kr

Fogskum x 2: 138 kr

Svart tejp: 69 kr

--------------------------------------

Slutsumma för enbart Termobaren: 1515 kr


Frigolit: 0

SJ-pall: 0

Virke till "vägg" på SJ-pall: 0

Skarvsladd för utomhusbruk 15 meter: 195 kr

----------------------------

Summa hittills för Termobar och SJ-pall med tillbehör: 1710 kr


Tänkte att jag skulle skriva inköpslista/prisuppgift för både "enbart Termobaren" och sedan även för "SJ-pall med tillbehör" som jag själv behöver för att kunna förankra Termobaren (då min häst är så "klåfingrig") och även för att isolera lite mer underifrån. Det finns säkert de som väljer att inte ställa Termobaren på en SJ-pall utan direkt på marken/snön istället. Allt efter tycke och smak  


Jag kommer att återkomma till den här "inköpslistan" och fylla på med priser allt eftersom vi bygger klart allting. Hänvisar då hit i bloggen  


Mvh anaby  

Av anaby - 4 mars 2011 17:31

Nu har jag gjort klart Termobaren ikväll  

Här kommer lite kort  

 

Här ser man att fogskummet har svällt en del!!!


 

Det är bara att greppa "mora-kniven" och börja skära bort överflödigt fogskum  


 

Närbild på det som är kvar efter knivens framfart och lite av det som inte har blivit sanerat än...


 

Första varvet med tejpen!!! Jag har tejpat ALLT i samma veva...inte klippt av utan tejpat 3 varv. Först 1 varv uppe...sedan 1 varv nere och slutligen 1 varv i mitten för att få allt tätt  


 

Tada!!! SLUTERESULTAT...ett stycke hemgjord Termobar  


   Närbild på tejpningen. Tyvärr blir det lite bubbligt då Termobaren är rund. Men jag upplever att det är bättre att tejpa i ett stycke så att det blir bubbligt motför att klippa av kortare bitar och få det rakare. Lättare att få in vatten och snö så att tejpen släpper....


Nu är Termobaren helt klar!!! Det som återstår nu är att bygga SJ-pallen som den ska stå på. Den kommer att få ganska höga "väggar" så att T inte kan flytta på Termobaren. Sedan kommer vi även att skruva fast SJ-pallen i vindskyddet så att den står stabilt...allt för att försvåra för T att flytta på Termobaren  


Ikväll hinner vi inte börja med SJ-pallen men under helgen ska det fixas. Jag lägger ut kort på allt senare.


Mvh anaby  

Av anaby - 4 mars 2011 15:43

Kan säga att jag var nog nästan medvetslös när jag la mig på kudden och spikmattan igår  Tog inte många minuter innan jag sov som en sten!!!

Har sovit 9 timmar inatt så det känns helt ok  Ska nu jobba mina sista 2 nätter så innan min långledighet och "sportlov" börjar  

Tog det ganska lugnt på fm...bla så har jag lagt ett av pullartränsen som jag köpte från Horze i oljebad  och lite annat pappersarbete  

Sedan var det dags att ta sitt pick & pack och gick ner till stallet för att rida T  

Idag har det blåst MYCKET ute!!! Men jag tänkte ändå göra ett försök med att rida på åkern...är ju inte värre än att jag får "avbryta" och gå hem igen  

T var väldigt lugn och trevlig att göra iordning. Han stog verkligen som ett ljus medans jag gjorde iordning honom idag  

Kopplade sedan på grimskaftet i tränset...satt upp och skrittade till åkern. Jag behöver nämligen grimskaftet sedan när jag ska öppna/stänga grinden. Smidigt att grimskaftet redan är på plats när man hoppar av...och sedan tar jag bara bort det medans jag rider  

Kan säga att det har tinat bort GRYMT MYCKET snö på åkern!!! Jag är helt chockad  Blåsten och + graderna gör verkligen sitt!!!

Då underlaget inte riktigt var till belåtenhet idag...är en aning isigt även om det var mjukt...så blev det bara skritt och trav. Dock kan jag säga att han kändes JÄTTEFIN i traven  

Lagom tempo och lagom på i handen   Lyssnade jättebra på både förhållningar och framåtdrivande trots halvstormen  Det som är bra när det blåser mycket ute är att det nästan inte är någon ute på promenad  

Var endast 1 bil och 1 hund idag och gick på vägen medans vi red  

Skrittade sedan hem och jag kan säga att igår när vi skrittade hem var det en liten sträcka på vägen som var upptinad...idag var nästan HELA vägen upptinad!!!

För att vara här uppe i Norr är det i princip 1 månad för tidigt med att våren har satt igång!! Jag minns ärligt talat INTE när snön har tinat bort så här tidigt förrut!!

T fick helmagnetbehandling och lunch medans jag passade på att fylla på 2 säckar med hö i stora höhäcken. Egentligen behöver jag inte fylla på förrän imorgon. Men jag jobbar inatt och så ska vi få besök imorgon em när jag har vaknat. Då känns det bättre att det går lite fortare i stallet så att man kan umgås istället  Fyllde på 4 nya hösäckar av det översta höet som var helt torrt. Sedan har jag vänt på hela höhögen för att det som var lite fuktigt och låg underst ska torka upp. Blir fina fisken!!!

T har verkligen varit jätteduktig angående vattnet!!! Han har druckit upp bägge 2 hinkarna som jag har ställt ut...underbart att vi har "samma tanke" angående att dricka upp vattnet ur hinkarna först   De är helt tomma på morgonen  och sedan är Termobaren ½ tom.

Vi ska jobba vidare i helgen med att få den nya Termobaren färdig. Det ser ut som om vi kommer att ställa den nya i anslutning till vindskyddet vid ena hörnet. På så sätt får vi också bort elkablen bort från hästen på ett vettigt sätt då den kommer att gå genom vindskyddet istället Jag har ju som bekant en häst med MYCKET "klåfingrig mule  & stålmule"...hmm!!!

Mockade hage och vindskydd innan jag gick hem.

Nu ska jag sätta igång och skära bort fogskum från Termobaren och tejpa med svarttejp innan det blir dags för middag!!! Ska ta några kort på "skapelsen"  

Kommer ett separat blogginlägg om Termobaren lite senare ikväll.

Sedan blir det middag, en dusch och iväg till jobbet  

Känns helt ok att jobba!! Jag har såna underbara Brukare på mitt jobb att man inte annat än kan bli både nöjd och glad när man kommer dit  

Nej, gott folk!! Dags att göra ett ryck!!

Ha en jättebra fortsatt fredag em och kväll!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 4 mars 2011 09:24

När vi öppnade kartongen låg där en microskopisk dator..hälften av den jag har idag??? Och inte alls en sån dator som de hade lovat skicka  

SUCK OCH DUBBELSUCK!!!

Imorse ringde L-O för att kolla upp VAD som hade blivit fel?? Då sa de att det minsann var RÄTT dator som var skickad...hmmm!!! L-O förklarade att det INTE var samma dator som de hade pratat om och det var bestämt  att vi skulle få hemskickad. Till saken är ju att vi även skulle betala ganska mycket för datorn!!! Den var INTE gratis om man säger så  

De kollade upp priserna på lite andra olika datorer som fanns att tillgå....

När L-O gick in på nätet för att göra en "prisjämföreelse" (samtidigt som han pratade med killen) så visade det sig att priserna på nätet var HÄLFTEN motför vad de skulle ha för datorn???  På bägge datorerna!!!!

Det betalar vi INTE för en dator...så nu har vi "avbeställt" hela kittet och ska skicka tillbaka datorn. Vi har ändå fått samma abonnemang vad gäller det "mobila bredbandet" men slipper bindningstiden och har istället ett löpande abonnemang  

De hade nog INTE räknat med att vi skulle kunna så mycket om datorer eller bry oss om att det var FEL dator  ...himla tråkigt tycker jag!!! Man blir ju ganska less när varan som var utlovad inte motsvarar det som kommer i brevlådan  

Man får bara hoppas att fler människor SÄGER TILL om de får fel varor och skickar tillbaka!!!

Nu ska vi istället gå på Mediamarkt på måndag och kolla om de har någon vettig dator  Vi får se vad vi hittar....om vi hittar någonting som passar mig. Annars får vi vänta och ta det lite längre fram. Men tids nog blir det en NY bärbar dator till mig  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards