anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 7 mars 2011

Av anaby - 7 mars 2011 22:37

Vaknade av min snarkande man imorse  Var bara att kliva upp...och gilla läget....suck!!

Blev riktigt varmt till slut idag!!! Jiiippiieeeee!!!

Gick ner till stallet vid 12.00-tiden för att rida T. Det har tinat upp rätt så bra på åkern nu!! På långsidorna är nästan all is och snö borta....om några dagar så lär det vara helt rent på snö och solen fortsätter lysa så här  HOPPAS!! HOPPAS!!

Det blev en ridtur på åkern idag och det blåste en del...börjar bli rejält less både på blåst, is och snö just nu  

Det gick otroligt bra att rida idag!! Hade inte allt räknat med att det skulle fungera så bra på åkern...stort +  

Värmde upp i skritt 4+4 varv. Sedan trav på långsidorna och skritt på kortsidorna  i  4+4 varv. Gick otroligt bra!!! Skrittade sedan av 4+4 varv. T skötte sig bara bra...det var några hundar och människor som gick på vägen men han brydde sig inte nämnvärt om dem...konstaterade att de var där  

Miljöträningen kom istället när det kom 3 permobiler susande på vägen!!! Nu blir det åka av tänkte jag  Men "herr´n" bara stannade och tittade storögt på dem när de susade förbi   Vände sig sedan om för att få en hästgodis och skrittade sedan vidare?? Var det verkligen min häst jag satt på?? Jo, då...det var rätt häst konstaterade jag ganska snabbt  

Satt av för att öppna upp grinden och insåg att jag inte skulle kunna kliva upp från pallen utan var tvungen att gå hem till stallet. Det har blåst så mycket att jag måste lägga tråden till grindöppningen nära öppningen...och då tar jag mig inte in till pallen igen..inget stort problem...men vi fick gå hem bägge 2.

Det gick bra tills det dök upp en massa folk då började T titta på dem och sedan var "snubbelfot" igång...han har så svårt för att gå och titta på annat   Fick både stanna honom flera ggr och sedan smacka på honom för att han skulle gå ordentligt..suck!!!

Passade sedan på att träna lite ryggning, sidvärts och halter när vi kom hem på baksidan. Allt gick fina fisken  

Gick sedan in för att göra iordning T. Idag provade han endast 1 gång att "klia" sig men när jag sa till slutade han...superbra!!!..i samma veva fick jag ett SMS att jag fick vara med på hoppträningen imorgonkväll  Kändes bra!!!

T fick helmagnetbehandling och lunch medans jag fixade vatten, hö och mockade. Gick ganska snabbt idag i stallet. Mesta tiden gick till att rida...precis som det ska vara en bra dag i stallet  

Gick sedan hem för att hjälpa L-O med rampen till Termobaren. Vi jobbade med den i några timmar...tills skruvdragaren "gav upp"...då gick vi in för att äta middag och sedan ut för att göra det sista. Men nu är den klar  Och ska installeras nere i vindskyddet imorgon  

Sedan skynda in och ta en dusch och iväg till min moster för att hämta en tjock-TV som vi fick av dem. Den ska få stå i mitt "natt-sov-rum". Jag har en minimal TV där inne som man knappt kan läsa texten på  ....nu kommer det att bli rena rama "Bio-känslan" där inne   Är van vid 14 tum och den nya är på 28 tum..en viss skillnad  

Landade hemma för en stund sedan och nu ska jag sätta mig och se på Ullared som jag spelade in när vi åkte iväg...

Ha en jättebra sen kväll och sov gott inatt!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 7 mars 2011 22:19

Idag har jobbet med Termobaren fortsatt. Jag och L-O diskuterade hur vi skulle bygga SJ-pallen och "väggen" sedan gick jag ner för att rida. L-O skulle börja snickra medans jag var i stallet...sedan skulle jag komma och hjälpa till när jag var klar med allt kring T  

Det här har vi gjort idag:

 

L-O hittade ett "underrede" från en "engångs-SJ-pall" som han använde som ben och sedan byggde han en "ramp" till Termobaren  Virket är från vårt hus...det var gult tidigare och när vi brädfodrade om huset tog vi tillvara på de plankorna som var ok. Resten eller ganska mycket fick slängas för att det var HELT uppruttnat...


 

L-O har kapat till alla plankor till rätt storlek så att man kan skurva fast allt eftersom med skruvdragaren  

 

2,5 sidor klart!!! Tjjjoohhooo!!!


 

Alla 4 sidor klara  


 

Sanningens ögonblick!!! Jo, Termobaren passade!! Det gick både att lyfta i och ur den  


 

Nästan klar!!!


 

Och det bidde en blomlåda  Eller nästan allafall...en "inbrottssäker" ramp MOT en "klåfingrig" häst med "stål-mule"  Den är inte riktigt klar här. Vi har även satt fast "skivor" i alla 4 hörn så att T inte ska kunna komma åt och tugga där eller få upp Termobaren. Dock var det för mörkt för att kunna fotas då vi gjorde klart det sista efter middagen. Vi ska installera allt nere i vindskyddet imorgon. Så då kommer mer kort på "skapelsen"  


Ska tillägga att jag kommer att måla "rampen" blå till sommaren. Den kommer att vara gul tills det blir vår. Sedan ska den målas blå för att smälta in i omgivningen kring "villa-viller-kulla"=vindskyddet  


Jag ska också förtydliga att man INTE behöver bygga en "ramp" som Termobaren står på om man inte vill. Den kan står direkt på marken/snön om man vill det.

Jag gör det av 2 orsaker..dels pga att T både "tuggar & kastar omkring saker & ting" och då går det tyvärr sönder   Är även stor risk att han kommer åt elkabeln när han ägnar sig åt såna aktiviteter  ...då blir det  riktigt farligt!!! Sedan så isolerar man lite mer värme om Termobaren står på någonting annat än snö och is.


Fortsättningen på installationen kommer imorgon  

Mvh anaby  

Av anaby - 7 mars 2011 22:17

Jag fick en smärre chock när jag såg däcket som gick sönder på släpvagnen igår!!!! Så här såg det ut:

    Kan säga att så där vill man INTE att däcken på transporten ska se ut!!!

Helt strimlade  

Mvh anaby  

Av anaby - 7 mars 2011 09:56

Jag har funderat till och från både på att köpa Sensation G4 en bomlös helt fantastisk dressyrsadel och Rambo Micklem tränset....jättefina produkter men tyvärr för dyra för mig just nu. Bara att inse fakta!! Tänk om man hade mycket pengar!!! Men man får se det från den ljusa sida...att blir desto trevligare när man äntligen har råd att köpa grejerna sedan när man väl har sparat ihop pengarna  

Sadeln ska jag spara till så den kan jag förhoppningsvis köpa om 2 år  Tränset går fortare att spara till så det kanske blir till hösten  Det som var bra med tränset är att det finns i x-full nu!! Eller large horse som det står. Förrut har jag bara sett att det har funnits i full och det räcker inte till min "storskallade" häst  Oppppsss!!!!

Tanken är att jag både ska spara pengar och sälja iväg en MASSA hästgrejer som jag har i källaren och INTE behöver..bla  1-2 sadlar och fler grejer. Så tids nog har jag nog min "sensation G4"  

De säger ju att den som väntar på någonting gott väntar aldrig för länge  

Så tids nog blir nog det här bra för mig med!!

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards