anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 14 mars 2011

Av anaby - 14 mars 2011 19:45

Under helgen fick jag en SMS-avisering från ett företag som jag INTE hade gjort en order/beställning hos?? Whata??????

När vi ändå var iväg och hämtade ut Börjespaketet åkte vi förbi för att kolla vad det var för paket  ...det visade sig att det INTE stog mitt namn på paketet...TACK OCH LOV!!! Tänkte först att någon annan gjort en beställning i mitt namn  Men så var det inte tack och lov!!

De skulle skicka tillbaka paketet för utan RÄTT mobilnr kunde de inte lämna ut det!!!

Synd för personen som beställt paketet....

SMS-avistering är ju bra om man skriver dit RÄTT mobilnr  

Mvh anaby  

Av anaby - 14 mars 2011 18:55

Här kommer några filmsnuttar från dagens ridhusäventyr  

I alla travfilmer är han ganska spänd pga byggnationen...som även hörs...han blir då en aning snubblig...

Det var länge sedan vi red på volt och annat nu. Har ju tyvärr inte möjlighet att göra det "hemma" i snönmassorna  ...Men T skötte sig riktigt bra på volterna idag  

I galoppen är han mer avslappnad för då har "oljudet" slutat  Dock är inte all galopp filmad för att batteriet tog slut på videokameran. Hoppningen är filmad med mobilen.








Trots "oljud" och ganska spänd häst tidvis så skötte T sig rätt så bra!!! Blev lite miljöträning för oss idag Är ju inte varje dag de bygger i ridhuset när man är där och rider SOM TUR ÄR!!!!


Mvh anaby  

Av anaby - 14 mars 2011 16:57

Här kommer några korta filmsnuttar från travhoppningen och ridhusbesöket idag.


Vi börjar med "matte jag vill inte"  



Ok, jag travar över!!!



Ähhh!!! Varför trava över 2 när man kan hoppa över i 1 språng  



Kavalettisockerbitar är heller inga problem  



Lite högre. Håll i dig matte  


Det började med ryggningar men slutade med att T faktiskt hoppade riktigt bra idag  Att han sedan travade genom svängen hela vägen och höll traven kändes superbra. Små detaljer som inte har gått att genomföra tidigare men som idag funkade riktig bra   Känns otroligt härligt att få "avsluta" en kortare hoppträning bra så att vi har det färskt i minnet till nästa "riktiga" hoppträning Det blev sammanlagt inte många språng idag. Tror att jag travhoppade 4 ggr på kavalettibommarna och sedan 2+2 ggr på sockerbitarna på 2 olika höjder.

Är riktigt nöjd!! Går han så här fortsättningsvis kommer det att bli lättare för mig att börja jobba med min egen sits  


Ridfilm kommer senare ikväll. Jag måste redigera den först  


Mvh anaby  

Av anaby - 14 mars 2011 14:13

Klev upp i god tid för att packa in det sista i bilen och sedan gick jag ner till stallet för att borsta och fixa med T. Hann sedan med att mocka, fylla hösäckar och lite annat...innan L-O kom med transporten för att hämta oss 

Kan säga att idag blåste det MYCKET igen..suck!!

Lastningen gick riktigt bra!!! T gick ut och in några ggr innan han gick "rakt på" och in i transporten  

Han har D-grimman under lädergrimman så när han väl är inne i transporten tar jag bara av D-grimman. Sedan när jag ska lasta av honom...tar jag av lädergrimman och på D-grimman. Har fungerat riktigt bra  

Lite stressad när vi kom fram...

Började med att longera och det var nog bra för de höll på med något typ av arbete ovanpå kafeterian  Kan säga att det skruvades med skruvdragare, bonkade och slämtade och lät som om en vägg skulle rivas!!!

Men har man åkt in för att rida i ridhuset och dessutom tagit med sig medhjälpare är det bara att "gilla läget" och göra det bästa av det hela...även om man så klart blir rejält less  

T såg riktigt trevlig ut i galoppen  

Det "arbetades" fortfarande när jag skulle sätta mig på hästryggen...så vi gick ner till den andra sidan för att slippa ha det värsta ljudet nära.

Började trava ganska snabbt och T var stressad så klart...Lill-plutten  

Dock måste jag ärligt säga att han lugnade ner sig allt eftersom och till slut var han allafall skapligt lugn...så det det "gick att rida" vettigt  

Red både volter och 8-volter i trav och satt ner...han var riktigt fin!!!

Sedan galopp på en stor volt...eller oval volt kan man nog säga...och han kändes SUPERFIN!!! Ska bli jätteroligt att se om han var lika fin på film som han kändes att sitta på   Var riktigt fin i bägge varv!!!

Dock snubblade han till i galoppen och höll på att gå omkull   Tror att han blev lite skakig själv för efter det lyssnade han BRA på framåtdrivande i galopp.

När jag hade ridit klart fick L-O lägga upp 2 bommar på marken som jag hade tänkt trava över...

Sagt och gjort!!

Vi travade mot och T stannade och började backa...som han gjorde sist...

Efter att ha backat ca 10-12 steg så gick han fram och skrittade över bommarna  

När jag travade mot nästa gång vara det inga problem!! Han lyssnade och travade över!! HÄRLIGT!!!

Sista gången vi skulle trava mot tog han bägge bommarna i ett språng  

Han tyckte nog att det var onödigt att trava emellan när man kan göra ett stort skutt istället  Gav mig med bommarna efter det skuttet.

L-O hämtade plastsockerbitar och gjorde ett litet travhinder.

Vi travade mot och T blev lite skeptisk men "ormade sig över" och hoppade STORT över  

Andra hållet samma sak..inga problem att hoppa!!HÄRLIGT!!!

Vi höjde upp till översta och det blev kanske 50 cm. Travade mot och T tog i och hoppade. Provade från andra hållet och inga problem där heller. Var INTE i någon bom överhuvudtaget  

Det som var + med travhoppningen idag :

Endast 1 "stanning" och ryggning

Travade genom svängen och hade trav hela tiden

Gick på alla hinder och ville verkligen hoppa!!!


Det enda negativa jag kan komma på:

Att han låg på i handen mot hindren.


Sedan kortade jag upp mina stigläder ½ hål. Jag har gjort ett till hål emellan de befintliga hålen. Får se nu hur det såg ut på filmen. Kändes ganska skapligt. Jag måste få bak mina skänklar mer så att jag INTE har sån "stolsits"... så det här är en första åtgärd till en bättre sits. Ev. får jag korta upp lädren ännu mer. Ska se hur det ser ut på filmen från idag.


Om L-O får ordning på filmsnuttarna ikväll och jag hinner redigera dem lägger jag in några stycken på bloggen. Annars kommer de senare i veckan  


T fick på sig fleecetäcke och sedan lastade vi. Han var en aning tjurig när vi skulle lasta men efter att han gått upp och ner några ggr så gick han in. Vi har gjort upp så att L-O gör INGENTING när han börjar tjura....vi har upptäckt att om jag får "gå på" honom själv "ger han med sig" betydligt snabbare. Oftast så är han INTE stressad överhuvudtaget utan ska bara "testa" och se hur mitt tålamod är  Är ändå jättenöjd med lastningen idag. Det tog nog kanske uppskattningsvis 15 min att lasta på hemvägen och knappt 5 på väg dit. Men allt under 1,5 timmar känns som BRA  

Då det var varmare ute än inne fick T gå ut i hagen med magnettäcke + fleecetäcke för att torka. Han fick helmagnetbehandling och lunch medans jag fyllde stora höhäcken och bytte ut allt vatten i Termobaren.

Sedan gick jag hem för att äta frunch...kl.14.00  Jag och mat...eller rättare sagt jag och frukost....det funkar inte alls...lättare för mig att äta lunch  

Har även ringt till Börjes för att prata med dem om produkterna som INTE var skickade men som ändå stog som levererade?? Det visade sig att det var en till Kund som råkat ut för exakt samma leverans som oss där de också hade fått ½ beställningen men inte det andra om hörde till produkten. De ska skicka resten med de "restade" produkterna   

Nu ska jag försöka få i mig lite vätska och annat smått och gott så att jag orkar med kvällen!! Finns en risk att det blir att åka till Willys och handla ikväll...då vi har lite  av vissa "basvaror" hemma...

Nej, gott folk!! Nu ska jag chilla och äta lite!!!

Ha de jättebra och sköt om er!!!

Mvh anaby  


Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards