anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 20 mars 2011

Av anaby - 20 mars 2011 18:27

Nya datorn är snart på G!!! L-O håller på att installera och fixa med det som ska göras för att få den klar Så f.r.o.m imorgon ska jag börja använda den!! Längtar som bara den 

Nu när jag har fått en ny dator ska jag sätta igång och fixa en ny "header" då den som jag har nu är ganska intetsägande  Har helt enkelt inte haft tid eller ork ....Men ska som sagt jobba på det under veckan   

Mvh anaby  

Av anaby - 20 mars 2011 17:12

Jag har diskuterat med några andra hästmänniskor angående denna betthysteri som bla har varit på ett "känt hästforum" där många anser att man INTE ska sätta ett skarpt bett i en hästmun.

Jag har haft egen häst i 36 år och några av mina hästar har det gått jättebra att rida/hoppa med "vanligt 2-delat bett". Tävlade bla 2 st upp till nationell Msv B (med segrar) med vanligt 2-delat bett. Och en av dem utan martingal för att det INTE behövdes på honom. Sedan har jag även haft hästar som jag INTE har kunnat rida/hoppa med vanligt bett...pga det inte har passat för dem....de har varit för stressade/taggade och inte lyssnat på vanligt bett utan då har vi varit tvugna att prova med andra skapare bett för att få allt att fungera.  Den ena red jag med delat pelham med delta upp till nationell Msv B (med segrar) och den andra med gags upp till nationell 125 cm. De betten som jag både red, tränade och tävlade mina hästar passade bra på JUST DEM...alla hästar är ju som sagt olika och kräver olika utrustning.Sedan kan jag även säga på rak arm att alla mina hästar har varit välridna i dressyr men en del tyvärr en aning för taggade för att det skulle fungera tillfredställande att hoppa dem med vanligt bett. En av dem faktiskt ärligt rent livsfarlig!!! Då det inte gick att få kontroll eller kontakt när hon såg ett hinder....Gick även omkull med den hästen och bryt flera revben!!!

Självklart är ju det bästa att kunna rida en häst med ett vanligt 2-delat bett...men verkligheten ser ju INTE riktigt ut så...det vet ju alla människor som har levt ett tag och har livserfarenhet och hästvana med sig i bagaget!!!

Jag har ingenting emot att sätta in ett skarpare bett i munnen på min häst OM det fungerar och framför allt OM ryttare kan hantera bettet på ett bra sätt. DET ANSER JAG VARA DEN STÖRSTA FÖRUTSÄTTNINGEN!!! Jag anser att det är bättre att jag sätter in ett skapare bett tillfälligt och kan ta MINDRE med det och hästen lyssnar bättre motför att jag måste ta MYCKET med ett "vanligt" bett som gör att hästen INTE lyssnar och bara blir stressad och ännu mer taggad.

OBSERVERA ATT DET HÄR ÄR MITT TYCKE OCH MINA TANKAR OM VAD JAG TYCKER ANGÅENDE BETT...SOM JAG GÖR OCH HAR GJORT MED MINA HÄSTAR I ALLA ÅR SOM JAG HAR ÄGT HÄST...DVS 36 ÅR!!! JAG HAR ÄVEN HAFT TILLGÅNG TILL BRA TRÄNARE SOM HAR HJÄLPT MIG MED BETTBITEN FÖR ATT FÅ BÄSTA MÖJLIGA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR MIG OCH MIN HÄST  


Tabasco rids både med bett och bettlöst. När jag rider med bett är det raka bett som gäller (har vanligt rakt metallbett och sedan ett äppelbett)  och bettlöst rider jag med bla vanligt hackamore, ponnyhackamore, Bittless Bridle och D-grimma.

Nu efter mer än 3 år tillsammans har jag provat rida med Gags för att jag behöver få lite mer hjälp i och med att min kropp börjar säga ifrån...när T ligger på i handen.


Tack för ordet!!

Mvh anaby  

Av anaby - 20 mars 2011 16:44

Det var verkligen superduperjättefint väder ute idag   Tror att det har varit 7-8 grader ute idag!! HELT OTROLIGT!!! Red med softshelljacka och utan vantar idag 

Tog det lugnt på fm och såg på lite film...

Sedan tog jag mitt pick och pack och gick ner till stallet för att rida T 

Idag blev det T6:an med koppjärn av "normal-vid"...verkar ligga bra Sedan blev det gags utan nosgrimma och med martingal. Måste säga att T reagerade väldigt lite när jag tog på gagset  Han är ju så himla snäll att tränsa nu för tiden  Står bara och väntar när man kommer med bettet.

Red till åkern och satte igång att rida på en otroligt lugn häst!!! Jag blev mycket förvånad eftersom han vilade igår     Skrittade 4+4 varv som uppvärmning på en häst som gick fram riktigt bra i skritt med minimal "snubbelfot"   Var en hel del människor som gick på vägen...det var inte heller förvånande då det är söndag. T skötte sig riktigt bra  Bra miljöträning för dagen  

Dags för trav!!

Första långsidan var T lugn...andra långsidan där han brukar stressa upp sig...gick riktigt skapligt. Fördelen med gagset är ju att när jag tar en förhållning händer det någonting på en gång!!! När jag sedan lättade i handen LÅG HAN KVAR   Helt underbart för min kropp med gagset kan jag säga   Gick så otroligt mycket snabbare att få honom lugn och fin idag 

Byte av varv och det gick riktigt fint till sista varvet då stressade han upp sig rejält. Upplevde att han "såg/hörde" någonting bakom oss...det var ju en heldel människor i rörelse på vägen...så att han stressade upp sig. Men fördelen med gagset är som sagt att när jag tar in honom nu....stannar han direkt motför att dra iväg och kasta sig som han har gjort tidigare. Skrittade 1 varv och sedan provade vi trava en gång till och förhoppningsvis "sista gången" 

Gick överförväntan!! Det kändes att han var fortfarande var stressad men han "gjorde det han skulle" och lyssnade på matte  Det blev 5+5 travvarv.

Jag är verkligen jättenöjd med provritten med gags idag!!! T svarade mycket bra på det. Kommer nu även att rida på det på tisdag då han ska vila imorgon. Sedan blir det det "vanliga" raka bettet resten av veckan  Blir intressant att känna skillnaden på hur han lyssnar sedan på onsdag när jag rider med det raka bettet   Tror nog att allt ska fundera jättebra  Framför allt känner jag skillnad på min kropp idag efter ridturen..JAG HAR INTE ONT!!!! Halllellullja!!!

Skrittade sedan av 4+4 varv på en häst som var lugn men hade bra framåtbjudning...Absolut bästa ritten på hela veckan på alla punkter  

T fick helmagnetbehandling och lunch medans jag krattade vid stora höhäcken och tog bort gammalt hö innan jag fyllde på nytt hö. Kan säga att T blev minst sagt glad!! Han älskar sin höhäck och föredrar att stå där och äta hö Hi hi!!

Fortsatte jag att mocka hage + vindskydd. T har inte bajsat så mycket inne i vindskyddet inatt....var väldigt mycket halm där inne  Och han hade gjort ett rejält "sov-hål" i halmen  Så han har nog sovit väldigt gott inatt 

Fixade med resten innan jag gick hem.

Nu ska vi äta pizza till middag och sedan ska jag ta mig en dusch. Min sk. "hellweek" börjar inatt. Den här veckan är det bästa "hellweeks-veckan" då jag jobbar 2 nätter...ledig 2 och sedan jobbar 3. Bättre återhämtning motför nästa när jag jobbar 3 nätter...ledig 1 och jobbar 2. Då är man rätt så "hjärndöd" när man går av  Så jag räknar med att kunna rida T rätt så bra och ordentligt den här veckan och även vara någorlunda iordning när veckan är slut    

Nej, gott folk!! Nu ska jag hoppa in i duschen innan pizzan kommer!!!

Ha en jättebra fortsatt söndag!!

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards