anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under mars 2011

Av anaby - 29 mars 2011 23:05

Kvällen har varit bra 

Jag och Henrik åkte och shoppade efter utvecklingssamtalet. Var bla på Mediamarkt, Rusta och Biltema. Vi hittade det vi skulle ha så att säga 

Hem för att äta middag och sedan åkte vi iväg för att handla mat på Willys.

Har tänkt dola på hemma imorgon då T har vilodag. Är en hel del som jag vill hinna med när jag inte ska rida. Tror att dagen imorgon kommer att bli bra   

Har tänkt hinna med och prova den nya repgrimman och "av-pälsa" T innan jag sätter igång och "jobbar" hemma 

  Lägger in en sommarbild då vi går mot sommar inom kort  


Nej, nu väntar bädden!!

Mvh anaby   

Av anaby - 29 mars 2011 18:49

Tänkte passa på att tacka alla som har svarat på omröstningen!! Jag tycker det är jätteintressant att se vilka olika sadlar andra rider i 

Den här månaden blir det en "enkel" fråga  Ska klura på en annan fråga till nästa månad 

Ha de jättebra så länge!!

Mvh anaby   

Av anaby - 29 mars 2011 14:02

Var lika fint väder ute idag när jag steg upp   Hade bestämt mig igår för att om vädret var bra idag skulle vi enbart rida ut   Det har vi ALRIG gjort hittills utan vi har alltid ridit någon annan stans innan vi ridit ut. Men som sagt...någon gång ska vara den första 

T blev lite fundersam när vi svängde höger istället för vänster  Men skrittade på ändå  Travade den "vanliga" rutten från växthusbacken till kyrkan på ca 500 meter. Blev bara ett stopp när det kom en kvinna och gick som vi skrittade förbi...sedan travade vi vidare till kyrkan UNDERBART!!!! Sedan skrittade vi nerför kyrkan och förbi ett typ av lager som kyrkan har...med höga staket som T blev lite fundersam på....stannade en gång men gick vidare när jag smackade  Sedan skrittade vi tills vägen tog slut...och där var älven öppen!!! Man såg fritt vatten så att säga...MYCKET härlig utsikt 

Skrittade sedan hem PÅ LÅNG TYGEL och fortsatte förbi stallet...det ville först INTE T  han stegrade sig och skulle hem  Men jag skulle rakt fram...så han fick ge med sig  Jädra matte till att vara tjurig  Vi fortsatte förbi stallet och det var lite läskigare...men T fortsatte att skritta tills jag ville vända....han spanar och tittar...men går på. Och på hemvägen kan jag säga ärligt att han var riktig lugn!! Han fick även "går förbi" stallet för att jag ville som om han skulle stegra sig igen?? Men det gjorde han inte så då gick vi raka spåret hem   HELT OTROLIGT!!! 

Vi har träffat på en massa folk som har varit ute på promenad, joggat, hundar och annat...och T han varit JÄTTEDUKTIG och bara gått förbi   Är jättesuperduperjättenöjd med honom idag!!!

Jag har aldrig ridit ut så här långt bort eller varit borta så länge i tid med honom förrut!! Men det verkar ha lönat sig med att vänta tills han var "mogen" för han var så lugn och fin och gick med spetsade öron framåt hela tiden   Kan säga att när jag kom tillbaka till stallet hade jag tårar i ögonen för att det kändes så himla bra att kunna rida ut med min häst   Sånt som har varit självklart med andra hästar har ju tyvärr INTE varit det med T...Men nu börjar det lätta med så många grejer samtidigt med honom och det känns jättebra!!!

Om vädret tillåter är tanken att vi ska rida ut både torsdag och fredag. Håller nu tummarna att det INTE blåser eller liknande!!! Vill verkligen jättegärna rida ut igen med min otroligt härliga häst   Ber om ursäkt för att jag är så himla tjatig   Men jag är bara så himla glad idag   

T fick helmagnetbehandling och lunch medans jag mockade hage + vindskydd, trampade ner hö och fyllde på nytt vatten i Termobaren.

T har solat sig idag med   Han är alldelens varm i pälsen när han står i solen!! Det är så härligt när man kan ha hästen utan täcke igen 

Har nu landat hemma och ska hoppa in i duschen och sedan iväg på skolan...ska ha utvecklingssamtal med Henrik och hans lärare. Sedan ska jag iväg och shoppa lite 

Hoppas att ni har haft en lika bra dag som jag har haft!!!

Sköt om er och ha en jättebra fortsatt em och kväll!!

Mvh anaby   

Av anaby - 29 mars 2011 10:05

Jag tänkte tipsa om en vädersajt som jag tycker är jättebra och stämmer nästan alltid!! Man kan även titta på vädret "timme för timme" vilket jag tycker är suveränt som har hästen ute på lösdrift. Det blir lättare att planera med täcke och så när man har lite hum och hur kallt det kommer att bli över hela dygnet 

Titta gärna in på:


www.klart.se


 och se själv 

Mvh anaby   

Av anaby - 28 mars 2011 20:23

Jag kan säga ärligt att när jag är inne på andra hästbloggar i södra Sverige blir jag riktigt avis på att deras snö är BORTA??!!! Vi har rätt så mycket kvar än här uppe i norr 

Här kommer några kort från idag:

 

Chill-time på hög nivå   Lika bra att passa på att chilla och njuta  medans man får magnetbehandling  


 

"Villa-viller-kulla" välfylld med halm  


 

Närbild på "sov-hörnet"  


 

Närbild på "ät-hörnet"  



Närbild på "drick-hörnet"  


 

Här har jag just krattat och tagit bort gammalt hö och fyllt på höhäcken Ser ni snön??


 

Ännu bättre bild på snön i hagen  

 

 

Och till sist en bild på "rull-stället". Här rullar sig T flera ggr per dag   Det är väldigt nertrampat eller nerrullat kanske man ska säga 


Tja, man kan nog säga att vi inte riktigt har fått vår här i norr än även om vi har + grader...men jag har en förhoppning att det kommer att hända under veckan 

Mvh anaby   

Av anaby - 28 mars 2011 16:45

Sov verkligen som en sten inatt!! Har inte vaknat en enda gång och märkte inte av när L-O och hundarna steg upp   Piggnade till vid 09.00-tiden och masade mig  upp vid 09.30  

Tog det riktigt lugnt på fm och bara myste och "surfade" på internet 

När det var dags att åka ner till stallet var det flera + grader ute  Tog bilen ner till stallet idag då jag skulle ta hem  både dressyrsadeln och den bomlösa för fotografering inför försäljningen   

Börjde med att borsta och "av-pälsa" T idag. Han var mycket nöjd och stog mest och blundade  

Red till åkern för att rida och idag blev det en 3:a igen   Kan säga att idag var T riktigt, riktigt fin och trevlig att rida   Lugn och fin från början...och de ggr han stressade upp sig pga blåsten gick det fina fisken att lugna ner honom relativt snabbt   Skrittade av honom på åkern och sedan begav vi oss ut på uteritt för första gången på ganska länge!!!

Skrittade fram till ridhusbacken och sedan travade vi "vanliga" turen. T var trevlig att rida idag. Han är inte seg längre utan nu får jag ta några förhållningar emellanåt   Han lyssnar på en gång så det är inga problem   T hade gärna fortsatt längre så imorgon ska vi utforska nedre delen av kyrkan...får se hur det går 

Skrittade sedan hem på lång tygel hela vägen  Han tittar och spanar men sköter sig bra!!! Är så himla härligt att rida ut!!! Om bara vädret håller i sig och det INTE blåser så mycket blir det uteritter resten av veckan 

T fick helmagnetbehandling och lunch medans jag satte igång och kratta bort gammalt hö vid stora höhäcken. Det blev 2 högar och 2 skottkärror av det. Skönt att få bort lite av det gamla höet när det tinar fram allt eftersom  Fyllde på 5 sopsäckar med hö som jag fyllde på i höhäckarna. 4 st i stora och 1 st i den lilla 

Sedan har jag vänt på resten av höet som är kvar. Allt är nu i princip torrt så det kommer nog inte att behövas någon fler vändning 

Sedan var det bara att mocka hage + vindskydd. T gick och ställde sig i "chill-hörnet" där det är sol och bara njöt medans jag mockade  Det såg riktigt, riktigt härligt ut när han stog i solen och mådde gott 

Sedan gick jag in i stallet och har fixat med kaninen. Jag har gjort iordning och satt fast vattenflaskan i T:s box, tagit fram katt-tunnlarna och flyttat över hennes mat. Hon blev rätt så nöjd att få STÖRRE utrymme kan jag säga    Att springa i katt-tunnlarna är en stor fritidssysselsättning för min kanin  

Sist men inte minst!!! Tog jag hem dressyrsadeln och den bomlösa + bägge rambovintertäcken och en massa annat. Bäst att passa på när man ändå har bilen ner till stallet. Går annars varje dag..blir en aning tungt att släpa på sadlar och täcken hem då 

Har nu landat hemma efter ett 4 timmars pass i stallet. Dock har dagen varit riktigt, riktigt bra Jag har tagit det väldigt lugnt och ändå hunnit med allt jag skulle göra  ÅHHH!! VAD JAG TYCKER OM MINA LEDIGA DAGAR 

Har tagit några kort från stallet idag som jag lägger in sedan. Ska äta lite middag första...Ska även ta kort och lägga in på bloggen på de 3 sadlar som ska säljas.   

Nej, nu skriker magen!!! Bäst att inta lite föda  

Ha de bra så länge!!

Mvh anaby  

Av anaby - 27 mars 2011 22:40

Jag har haft en riktigt lugn och härlig kväll hemma

Först låg jag i sängen och myste under min tjocka filt och såg på Ponnyakuten 

Förflyttade mig vidare till soffan och såg på WC-hoppningen 

Härlig kväll med mycket häst och mys 

Har bestämt mig för att inte åka in till ridhuset imorgon. Dels är jag rejält trött efter min "hellweek"...har även massor att göra i stallet imorgon....men sedan måste jag tänka på L-O också. Ska istället höra om det är ok för honom att åka in nästa måndag istället om det INTE blir någon hoppträning för oss på söndag  Känns mer rimligt och bra för oss bägge 2  Brukar bli bäst om man kompromissar en del  

Nu väntar snart bädden!!! Himmel vad jag ska sova inatt 

Ha de jättebra så länge!!!

Mvh anaby   

Av anaby - 27 mars 2011 20:21

Nu har jag sett på avsnitt 12 av Ponnyakuten. Måste säga att det var ett smart drag av tränaren Pontus att be dem "kolla igenom" Star av en veterinär

Barnen är jätte måna om varandra och verkar trivs superbra tillsammans 

Härliga filmsnuttar med galopp på vägen och bad i vattnet   

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards