anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under mars 2011

Av anaby - 20 mars 2011 16:44

Det var verkligen superduperjättefint väder ute idag   Tror att det har varit 7-8 grader ute idag!! HELT OTROLIGT!!! Red med softshelljacka och utan vantar idag 

Tog det lugnt på fm och såg på lite film...

Sedan tog jag mitt pick och pack och gick ner till stallet för att rida T 

Idag blev det T6:an med koppjärn av "normal-vid"...verkar ligga bra Sedan blev det gags utan nosgrimma och med martingal. Måste säga att T reagerade väldigt lite när jag tog på gagset  Han är ju så himla snäll att tränsa nu för tiden  Står bara och väntar när man kommer med bettet.

Red till åkern och satte igång att rida på en otroligt lugn häst!!! Jag blev mycket förvånad eftersom han vilade igår     Skrittade 4+4 varv som uppvärmning på en häst som gick fram riktigt bra i skritt med minimal "snubbelfot"   Var en hel del människor som gick på vägen...det var inte heller förvånande då det är söndag. T skötte sig riktigt bra  Bra miljöträning för dagen  

Dags för trav!!

Första långsidan var T lugn...andra långsidan där han brukar stressa upp sig...gick riktigt skapligt. Fördelen med gagset är ju att när jag tar en förhållning händer det någonting på en gång!!! När jag sedan lättade i handen LÅG HAN KVAR   Helt underbart för min kropp med gagset kan jag säga   Gick så otroligt mycket snabbare att få honom lugn och fin idag 

Byte av varv och det gick riktigt fint till sista varvet då stressade han upp sig rejält. Upplevde att han "såg/hörde" någonting bakom oss...det var ju en heldel människor i rörelse på vägen...så att han stressade upp sig. Men fördelen med gagset är som sagt att när jag tar in honom nu....stannar han direkt motför att dra iväg och kasta sig som han har gjort tidigare. Skrittade 1 varv och sedan provade vi trava en gång till och förhoppningsvis "sista gången" 

Gick överförväntan!! Det kändes att han var fortfarande var stressad men han "gjorde det han skulle" och lyssnade på matte  Det blev 5+5 travvarv.

Jag är verkligen jättenöjd med provritten med gags idag!!! T svarade mycket bra på det. Kommer nu även att rida på det på tisdag då han ska vila imorgon. Sedan blir det det "vanliga" raka bettet resten av veckan  Blir intressant att känna skillnaden på hur han lyssnar sedan på onsdag när jag rider med det raka bettet   Tror nog att allt ska fundera jättebra  Framför allt känner jag skillnad på min kropp idag efter ridturen..JAG HAR INTE ONT!!!! Halllellullja!!!

Skrittade sedan av 4+4 varv på en häst som var lugn men hade bra framåtbjudning...Absolut bästa ritten på hela veckan på alla punkter  

T fick helmagnetbehandling och lunch medans jag krattade vid stora höhäcken och tog bort gammalt hö innan jag fyllde på nytt hö. Kan säga att T blev minst sagt glad!! Han älskar sin höhäck och föredrar att stå där och äta hö Hi hi!!

Fortsatte jag att mocka hage + vindskydd. T har inte bajsat så mycket inne i vindskyddet inatt....var väldigt mycket halm där inne  Och han hade gjort ett rejält "sov-hål" i halmen  Så han har nog sovit väldigt gott inatt 

Fixade med resten innan jag gick hem.

Nu ska vi äta pizza till middag och sedan ska jag ta mig en dusch. Min sk. "hellweek" börjar inatt. Den här veckan är det bästa "hellweeks-veckan" då jag jobbar 2 nätter...ledig 2 och sedan jobbar 3. Bättre återhämtning motför nästa när jag jobbar 3 nätter...ledig 1 och jobbar 2. Då är man rätt så "hjärndöd" när man går av  Så jag räknar med att kunna rida T rätt så bra och ordentligt den här veckan och även vara någorlunda iordning när veckan är slut    

Nej, gott folk!! Nu ska jag hoppa in i duschen innan pizzan kommer!!!

Ha en jättebra fortsatt söndag!!

Mvh anaby  

Av anaby - 19 mars 2011 22:46

Jag har sagt det flera ggr och säger det igen....att jag har haft en himla tur som hittat min älskade häst  Han är ju en aning speciell som så många andra hästar...men så arbetsvillig och vill verkligen vara matte till lags och "göra rätt för sig" så gott som varje dag  

Bättre vän är det nog svårt för mig att få!!!

Här kommer en liten "bildbomb"  

       

                       

Mvh anaby nöjd hästägare  

Av anaby - 19 mars 2011 22:31

Tabasco har äntligen börjat fälla sin päls under den här veckan  Känns himla bra att det har satt igång!!! Han fäller ganska mycket på huvud och hals så jag hoppas att resten av kroppen kommer igång ordentligt under nästa vecka  Ska ju blir ganska varmt uppe hos oss så det ser ljust ut att resten av kroppen ska komma igång också  Ser framemot att få börja använda min Furminator igen  

Nu blir det att köra med "operation-avpälsning" nästa vecka  

Jag har också ökat på jästdosen till ett halft paket.

Mvh anaby  

Av anaby - 18 mars 2011 10:22

Tack och bock för svaren jag hittills fått i omröstningen!!!

Jag tycker att det är jätteintressant att se vad andra har för sadlar till sina hästar. I dagsläget finns de ju så många olika sadlar att tillgå.

Kan säga att jag började rida 1975 och har mest ridit i hoppsadlar fram till 2001 då jag köpte min första dressyrsadel!!! Tog några år  Men ett tag red jag bara i den. Trivs fortfarande riktigt bra att rida i dressyrsadel och gör det mycket på "hemmaplan". Hoppar mest i hoppsadeln...

Sedan har jag även en bomlös som är riktigt trevlig och en barbackapad som jag är jättenöjd med  Ska rida mer i den bomlösa och barbackapadden i sommar!!

Mvh anaby  

Av anaby - 18 mars 2011 10:06

Hittade den här i morse på TV4-play och satt och tittade. Tycker själv att det är ett mycket INTRESSANT ämne då vi djurägare har ett STORT ANSVAR gentemot våra djur. Då menar jag att se till djurens bästa....och inte behandla eller operera för vår egen skull utan göra det som är bäst för djuret!!!!


Har själv haft 3 hästar under årens lopp som jag har "tagit bort" av olika orsaker. 2 av dem pga obotliga sjukdomar som tyvärr INTE fanns någon behandling på  och 1 pga att det krävdes operation och konvalecens som jag INTE ville utsätta henne för...18 år gammal och med MYCKET energi i kroppen   Dessutom hade hon redan kroniska problem eller "pålagringar" på 2 ben. Så med den nya skadan blev det så att säga problem med 3 ben för  henne. Dock fungerade hon skapligt som promenad häst med sina "gamla" 2 skador i 4 år. Skapligt pga det var en häst med mycket energi och helst skulle gå mycket 6 dagar i veckan. Dock bestämde jag mig för att så länge hon var OK dvs haltfri, skulle hon få vara kvar...Men när den 3:e skadan upptäcktes och jag insåg vad den innebar för henne... tog jag beslutet att hon "fick somna in" efter 17 år tillsammans....bra för henne och otroligt tråkigt för mig  



Djurdelen är ca 27 minuter lång.

Mvh anaby  

Av anaby - 17 mars 2011 22:26

Jag skickade iväg ett mail till ett företag om hur nöjd jag var med en produkt jag köpt av dem Och en förfrågan om ett mindre "paketpris" från ett stort på flera andra produkter som fanns på hemsidan?? Fick inget paketpris men 10% på en hel order istället!!!Mer än jag hade räknat med   INTE FY SKAM!!!! Ska nu sätta mig ner och titta VAD jag behöver till T  

Mvh anaby  

Av anaby - 17 mars 2011 18:44

Pratade just med pappa och att få låna traktorn imorgon em...och det skulle gå bra  Då kommer vi att rulla in höbalen och ta fram halmbalen imorgon istället för på lördag. Marita och Anna får nämligen höleverans och de visste inte riktigt vilken tid de får hem höet. Då är det bättre att försöka ta vår höbal en annan dag så att man slipper vänta på varandra. När man ändå VET om vilken dag som gäller.

Sedan ska barnen hjälpa mig att "packa halm" i säckar på lördag  Går betydligt fortare när vi är 3 st motför när jag är själv  

Nej, nu ska jag skriva handlingslista och ta en dusch innan vi åker till Willys!!

Ha de gott!!

Mvh anaby  

Av anaby - 17 mars 2011 16:46

Imorse "gick jag av" mitt nattjobb för den här veckan  

Väl hemma somnade jag i princip direkt jag la mig på spikmattan  

Sov i 3,5 timmar och steg sedan upp för att inta lite lunch och se på TV innan jag gick ner för att rida T.

Var några -grader ute...och lite blåst. Helt ok väder  

Blev ridning på åkern idag...som vanligt.  Är grymt tacksam att jag har åkern att rida på då det inte finns så många ställen att rida på just nu  

Vi värmde upp med 4+4 skrittvarv. Sedan blev det trav. Idag var "Herr´n" lite stressad...han vilade ju igår  så det var rätt så väntat att han skulle vara lite stökig idag...Dock var det minimalt med snubblingar idag!! Vilket jag tackade för!!!

Fick ta många förhållningar innan han lyssnade idag. Gick nästan bäst när jag satt ner och "bara följde med" och hade en låg hand...blev 5+5 travvarv och sedan skrittade vi 4+4 varv innan vi gav oss för idag. Underlaget är som sagt INTE optimalt för galopp än tycker jag. Känns ok att trava men inte mer...Snön gör ju att det sviktar mer på åkern än på vägen i dagsläget.

Imorgon kommer han att var betydligt lugnare och trevligare att rida  

Hissade upp stiglädern ett ½ hål till efter ridturen idag. Ska prova hur det blir imorgon....Har även tänkt byta koppjärnet till "normal-vid" imorgon innan vi ska rida. Så får jag se hur det känns men framför allt hur sadeln ligger.

T fick helmagnetbehandling och lunch medans jag fixade med höet, fyllde på nytt vatten i Termobaren och mockade. Tog ut lite kiss från "bädden" idag och fyllde sedan på med 1 skottkärra torv  

Packade det sista höet i 2,5 sopsäckar. Ska höra med pappa om det går att rulla in en höbal imorgon och ta fram halmbalen så att den är redo att rullas in på lördag...när jag har tänkt packa halm i säckar.

Har just landat hemma och håller på med middagen  Eller rättare sagt...jag håller på att tina upp köttfärs i micron till köttfärssåsen som jag har tänkt göra till middagen   Passade på att blogga innan det var dags att börja med middagen...för att förena nytta med nöje så att säga  

Kvällen består sedan av att handla mat och sedan att städa...

Är relativt tomt i kylskåpet   och fullt med hundhår på golvet  

Nej, nu plingar micron!! Jag måste börja med middagen!!

Tjjjjjiiinnnngggeeellinnnngggggg!!!

Mvh anaby  


Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards