anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 4 april 2011

Av anaby - 4 april 2011 17:32

Här kommer några skapliga filmsnuttar från igår. T låg på rätt så mycket och jag fick ingen större koll på läget kändes det som  Handen åkte upp och T lyssnade inte riktigt på ytterskänkeln   Men jag fick bra hjälp av Rebecka   och ska nu jobba vidare på hand och skänkel under veckan  



Röda bommar är superläskiga och bommar på marken är det bäst att hoppa över!! Helst alla på en gång  


Bommarna på marken är fortfarande läskiga!!
 


Andra hållet!! Då är jag en aning lugnare från början  Men då hade vi den röd bommen där igen  


Upplever själv att T är lite trött här därav att han börjar galoppera istället för att trava. Jag gör inte så stor affär när han stannar utan "tar bara om" istället. Funkade bra den här hoppträningen  Hoppade 1 gång till och sedan gav jag mig för den här gången. Kändes som om det räckte för T!!!

Nu ska både jag och T jobba vidare på lite grejer under veckan och sedan förhoppningsvis "skärpa oss" lite tills på söndag  

Mvh anaby  

Av anaby - 4 april 2011 15:27

Hade regnat rejält på morgonen!! Dock inte när jag åkte ner till stallet 09.00 för att släppa ut T i hagen. Det var mer som att det låg i luften...och var på väg igen...Han fick på sig ett täcke så att jag slapp sadla en blöt häst sedan idag 

Tog sedan en prommis ner till stallet efter lunch för att rida T. Först "av-pälsning" och lite annat pyssel på en snäll häst som stog som ett ljus 

Skrittade mot kyrkan på en väg så hade i det närmaste perfekt underlag!!! HÄRLIGT!!! Lite lagom geggigt och sviktande mjukt 

Idag har jag koncenterat mig på LÅGA HÄNDER, BAK MED SKÄNKLARNA och  få T att lyssna bättre på YTTERSKÄNKELN  Har även kortat upp mina stigläder ½ hål till.  Allt gick riktigt skapligt!!! Lär gå bättre allt eftersom under veckan hoppas jag  

Vid växthusbacken började vi trava och det gick bra...sedan kom första stora reaktionen från T:s sida sedan vi börjat rida ut. Han tvärstannade på ca halva travsträckan...och sedan stegrade han och vände om   Jag vände honom tillbaka och var nu beredd på att han skulle stegra & kasta om igen...men det kom aldrig!!!

När jag hade fått honom åt rätt håll igen började han trava igen självmant?? Vem vann...han eller jag?? Förmodligen båda   Jag fick honom att gå åt rätt håll och han fick fortsätta trava   Hi hi!!!

Saktade av  till skritt och skrittade nedanför kyrkan en bit och sedan trav..utan problem   Det enda jag kan klaga på är att han låg på i handen en del men annars känns han riktigt trevlig 

Skrittade sedan hem och förbi stallet...dags för nästa travsträcka. Och nu kändes han riktigt, riktigt fin och trevlig  Lugn, stabil och med öronen spetsade framåt  LOVELY helt enkelt!!! Är en ganska lång travsträcka på ca 400 m. Saktade sedan av och även då var han lugn  Skrittade sedan hem och kände mig riktigt nöjd!!! 

BONUS: träffade endast på 2 st människor på vägen idag på hela sträckan vi red!!!

T fick helmagnebehandling och lunch medans jag krattade ihop gammalt hö och annat i hagen och tog bort. T hade inte bajsat i vindskyddet överhuvudtaget igår!!! Utan enbart i hagen Fixade med höet och vattnet räcker tills imorgon. Han stog ju inne inatt och drack mindre vatten ute.

Gick sedan in till stallet och hämtade mina sista 2 torvsäckar för att tina upp och sedan fylla på i T:s box imorgon. Flyttade över kaninen till T:s box. Vilket var mycket uppskattat från hennes sida   Hon tycker att "katt-tunnlarna" är så roliga att springa i   Jag har tänkt att hon ska få "bo" i boxen under veckan och sedan när T står inne söndagnatt får hon flytta till sin bur igen och flytta tillbaka på måndag.

Har nu landat hemma och känner mig väldigt nöjd med dagen 

Nu återstår bara alla "måsten" hemma  som vi alla har!!!

Ska lägga in några filmsnuttar från hoppningen igår lite senare ikväll. 

Nej, dags att börja fundera på vad vi ska äta till middag idag!!!
Ha de jättebra så länge!! Och ha en fortsatt jättebra måndag!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 4 april 2011 10:33

Kan säga att jag ärligt talat var så nervös att jag var illamående igår innan vi åkte iväg på hoppträningen   Man vet ju som sagt aldrig hur hästar reagerar från gång till gång och eftersom T blev så trött förra gången och i och med det blev riktigt tjurig och istadig....och stog mest still eller ryggade och i princip vägrade att gå över en bom  Hoppades jag på att det INTE skulle bli samma sak ikväll. Vi hade åkt in veckan efter istadigheten jag  och L-O och endast travhoppat några småhinder ett antal ggr så att det skulle bli en "positiv" upplevelse för T   Vilket jag tror att jag hade igen ikväll!!! För han visade inga istadihetstendenser...utan mer "stanna-chockad-över-färgen-tendenser" stället   Det kändes helt ok!!!

Det gick bra att lasta hemma!! Han gick ut 2 ggr innan han gick in och ställde sig så att vi kunde fälla upp bakluckan 

Var relativt lugn när vi kom fram. Det var tomt i vattenspiltan så vi parkerade där och gjorde iordning honom  När vi kom in i ridhuset longerade jag honom nere i ena hörnet där det var tomt. Kan säga att han var MER i luften än på marken i galoppen!!! HIMMEL VILKA LUFTSPRÅNG OCH BOCKSPRÅNG DEN HÄSTEN KAN GÖRA!!! Är nyttigt för mig att SE hur han ser ut...jag sitter ju vanligtvis på ryggen...och det känns verkligen som att FLYGA  Kan säga att nu förstår jag mer varför jag har den känslan 

När avrastningen var klar satt jag upp och hann rida ett tag innan det var dags att samlas för genomgång. 

Idag travhoppade vi småhinder på "sockerbitar" och bommar innan vi senare skulle utöka övningen gå vidare på 2 räcken.

Kan säga att T var lättare att gå på med ytterskänkeln idag mot första hindret. Förra gången flöt han gärna ut även fast jag la till skänkeln. Inte lätt för honom att veta hur man ska göra alla ggr. Sedan vill han INTE trava över bommarna utan tar dem gärna i ett och samma språng  Så vi tog bort bommarna för T. Kändes bra för jag vill verkligen inte bråka med honom i nuläget. Rebecka tyckte att vi skulle ta kavalettiövningar någon annan gång med honom och då endast kavaletti 

Mot andra hindret var det jobbigare att få T att lyssna på ytterskänkel och att lugna ner sig...han drog iväg och jag höjer handen och får inte tag på honom= KLART OBRA!!! Framför allt blir det som en ond cirkel   Fick bra hjälp av Rebecka som påminde mig och handen och till slut gick det bättre. Men handen är verkligen någonting jag MÅSTE jobba med och tänka på under veckan så att det mer kommer automatiskt nästa söndag!!!

Att T är speciell fick jag bla ett bevis på när jag hade hoppat 2 hinder på båge och skulle svänga vänster in på kortsidan mot ett annat. Fram till dess hade jag och T galopperat rakt fram och svängt höger. När jag sedan tog i honom för att svänga VÄNSTER blev han helt hysterisk  Och skulle INTE svänga vänster?? Han kastade sig och stegrade...men jag är ju en aning envis så han blev tvungen att svänga vänster ändå till slut. Andra gången vi svängde blev det en minimal reaktion och då gick det ganska snabbt att få honom att förstå vart han skulle. T är ju väldigt inpräntad av "rutiner"!! Har han gått till höger flera ggr och man vill att han ska gå till vänster...kommer det oftast en reaktion i form av en stegring. Men om jag bara väntar ut honom och fortsätter att svänga åt "rätt håll" brukar han ge med sig. Det är hans sätt att reagera helt enkelt. Och just nu är det lite mer förstärkt eftersom det är så mycket nytt och annat att tänka på för honom. Men jag är nöjd att han "rättar" sig trots allt  utan mycket tjafs!!

Mot slutet började T att galoppera mot hindren istället för att trava och blev lite stökig. Tror själv att det berodde på att han blev trött. Så innan alla övningar var slut "gav jag mig" och då hade han ändå gått bra fram till dess   Jag hann med att travhoppa 1 de 2 räckena 2 ggr utan problem....det var jag jättenöjd med  

 Medans de andra fortsatte att hoppa skrittade jag av en svettig och skummig T. Det gick fina fisken tills de andra hästarna också kom ner till den lilla halvan...då började T att stegra och hoppa omkring?? Tja, det är inte lätt att veta vad som rör sig i en hästhjärna ibland 

När sedan Rebecka kom för att prata med mig om kvällens hoppträning fick T ett riktigt spel och "rodeoade" och for omkring om en tok!!! I samma veva började de nämligen att plocka bort hindren så jag tror att det var det han egentligen reagerade på. Men lugnade sig efter någon minuts rodeo som tur var  Miljöträning igen  


Summa sumarum om hoppträningen var MINA HÄNDER....jag måste jobba med att sänka dem och att lägga till skänkeln även fast T drar iväg mot hindren. Sedan sa även Rebecka att hon förstog att jag hade fullt schå att få tag på tyglarna efter hindren då T hoppar VÄLDIGT stora språng över dessa små hinder 

Jag ska försöka med i första hand att ha kortare tyglar på nästa hoppträning för att underlätta till att få  en låg hand. Får hoppas att det fungerar till det bästa    


Tog in T i vattenspiltan igen och gjorde iordning honom för transport hem. Kan säga att han var väldigt lugn för första gången när han stog där igår!!! Sakta men säkert så blir det nog häst av honom med  När det blir varmare ute och T blir av med mer päls ska jag tvätta av honom efter träningarna. Men som läget är nu får det vänta. Det är för mycket ändå för honom att smälta och vara med om hittills. Tror inte att tvättningen kommer att vara något problem framöver då han står så snällt i vattenspiltan även när andra kommer dit och spolar vatten  Jättebra miljöträning för honom!!

Han gick ut en gång innan han gick rakt in i transporten och vi kunde åka hem  Satt i bilen vid 22.30 på väg hem!! Och så tidigt har vi ALRIG varit på väg hem förrut!!! Skönt för oss alla 3 men mest för L-O kan jag tänka 

Väl hemma fick T ett nytt torrt fleecetäcke, kraftfoder och liniment på alla 4 ben. Han såg riktigt nöjd ut när vi lämnade honom inne för natten och åkte hem   

Nu ska både T och jag smälta och jag försöka träna på min hand under veckan till nästa söndag när det blir dags att åka in igen!!

Mvh en riktigt nöjd anaby   

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12
13
14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards