anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 9 april 2011

Av anaby - 9 april 2011 15:44

Vaknade av att min man snarkade inatt och fick gå och lägga mig i soffan 

Somnade om till slut....och har sovit skapligt bra  

Blåste en hel del när jag vakande!! SUCK OCH DUBBELSUCK!!! Dock var man ju förberedd på det med tanke på hur det har stormat nere i södra Sverige senaste dagarna 

Tog bilen ner till stallet då jag ändå skulle ta ner dressyrsadeln och hem hoppsadeln Passade på att ta ner nya saltstenshållaren och skruvdagaren för att skruva upp den. T lyckades förstöra den gamla saltstenshållaren så nu har saltstenen legat inne i vindskyddet. Det går ju det med...huvudsaken att han kommer åt sin salsten men den ligger bättre i en saltstenshållare!! Men nu sitter den uppe och allt är klart 

L-O var JÄTTESNÄLL och åkte iväg med 4-hjuliingen och fällde en ganska stor  asp som han kom med till T 

Gissa vem som satte igång och knapra på aspen på en gång 

T stog och knaprade och tuggade på aspen medans jag "av-pälsade" och borstade för att få bort leran och päls  Trots att vi stog mitt i hagen och de blåste rejält runt omkring oss stog T helt lugnt och stilla medans jag pysslade med honom 

  Det har torkat upp jättemycket i hagen bara från igår till idag!! Helt otroligt! Både blåsten och värmen gör så att säga sitt  Halva hagen är "nästan" torr nu!!! Innebär att jag ev. kan rida med hackamore och barbackapad där inne under nästa vecka!! Skulle vara helt underbart för både T och mig att få göra någonting annat Ja, vi får se hur det blir under nästa vecka...

Har sedan packat inför hoppträningen imorgon och ska packa det sista ikväll så att allt är klart tills imorgon.

Nej, nu ska vi börja med middagen!! Blir älgstek, potatisgratäng med Bea-sås och lite annat smått och gott till Tveklöst bästa middagen den här veckan 

Ha en jättebra fortsatt lördag och glöm inte att se på Körslaget!!

Mvh anaby     

Av anaby - 9 april 2011 15:08

Här kommer några bilder på mina olika träns 

     Vi börjar med det billiga "Kompletta tränset" från Hööks. Går i havanna färg och är helt ok för priset!!! Jag betalade 169 kr. Kostar idag 189 kr.

  Claridge House från Hööks. Ett lite smalare träns med pullarnosgrimma. OBS!! Jag har satt på eget fårskinnsnosludd  ...där av storleken   Har för mig att jag betalade kring 200 kr på REA för det här tränset. Borde ha kostat kring 400 kr "normalt" pris   Mjukt och fint läder. Sålt då jag inte behövde det längre.

  Bittles Bridle i rejäl modell från Börjes. Mjukt och fint läder Kostade kring 450 kr när jag köpte det för 3,5 år sedan.

 

Pessoaträns från Börjes med hakar i storlek full. SUPERBRA när man vill byta bett eller till hackamore ofta   Kostade kring 150 kr inkl. tyglar. Ingen jättebra kvalitet...lite plastig. Dock en aning litet till T så jag använder det inte längre...har köpt andra träns i  x-full istället.

    Mitt FAVORIT träns ARTEMIS från Hööks Tyvärr fanns det bara i hasselnöt när jag köpte det....så jag har oljat in det flera ggr för att få en brunare färg!! Blev riktigt bra till slut  Kostade 749 kr. Riktigt bra  läderkvalitet efter inoljning  

       Nytillskottet och det dyraste tränset jag hittills har köpt!! Rambo Micklem tränset...kostar 1495 kr + frakt och postförskott. Iden och funktionen gillar jag skarpt   Tycker dock att läderkvaliten är dålig med tanke på priset. Har dock inte hunnit med att olja in det än. Ska fixa det under nästa vecka  Blir intressant att se hur kvaliten blir efter inoljning    ARTEMIS tränset håller MYCKET högre läderkvalitet i mina ögon!!!

 

Innan jag hittade REA tränsen i x-full på Horze köpte jag ett pullarträns SEVILLA för 169 kr i storlek full på Börjes. Byte ut pannbandet till x-full och satte dit ett fårskinnsludd...och fick ett riktigt fint träns  Skaplig kvalitet för priset.


De billiga REA tränsen från Horze är ett med acchennosgrimma och ett pullarträns. De har sämre läderkvalitet än det "kompletta tränset" från Hööks tycker jag. Trots att de kostade mer från början... Färgen ligger också precis som det tränset mer mot havanna istället för brun. Jag har tyvärr inte hunnit med att fota dem än   Bilder kommer senare!!


Varför har jag så många olika träns?? Jag har bla 2 olika typer av hackamore och då tycker jag att det är smidigt att ha "färdiga" träns med respektive bettlöst alternativ eller bett för att slippa stå och byta och hålla på. Är också en av orsakerna till att jag har flera billiga träns och enbart något dyrt  Då jag har sålt och inte använder 2 av ovanstående träns har jag in nuläget 5 st som jag använder...varav på 2 st sitter det olika hackmore   Har även ett Bittles bridle (se ovan) och en D-grimma by Monty Roberts som jag använder till T.

 


som bla används till tömkörning, löshoppning och lastning. Fungerar jättebra!!! Dock får man INTE binda fast en häst med D-grimman så den tar jag av i transporten. Har alltid lädergrimman ovanpå D-grimman vid lastning   Och tar sedan av grimman och på med D-grimman när vi ska lasta ur. Fungerar JÄTTEBRA med T  


Ja, det här var några av mina olika träns som jag använder till T vid olika tillfällen beroende på vad vi ska göra för dagen 


Undrar ni någonting mer över något träns är det bara att ställa frågor  


Mvh anaby  

Av anaby - 9 april 2011 10:14

Jag har köpt många olika träns till T. De flesta billiga men också några dyra.

Bla har jag köpt det billiga "kompletta tränset" på Hööks för 169 kr. Helt ok men inget kvaliteläder. Köpte det tränset för 3 år sedan och har efter det jämfört ALLA andra träns jag har köpt med det   Det blir ju lätt så!! Hi hi!!

Har även ett annat träns CH också från Hööks som jag köpt på REA för under 200 kr och som hade bättre kvalite än det ovannämda 

Sedan blev det ett ARTEMIS-träns som kostade 749 kr och det har BRA kvalitet på lädret   Bäst av alla träns jag har hemma  ME LIKE!!!

Nu kanske du funderar på VARFÖR jag mest har köpt träns på Hööks?? Jo, T drar x-full i träns och grimmor och alla hästaffärer har tyvärr inte x-full att tillgå. Så därför har jag automatiskt köpt träns på Hööks då de har x-full i sitt sortiment Och självklart har jag även hittat träns som jag har tyckt om där    

Skickade även efter 2 träns i x-full från Horze i höstas på REA. De kostade kring 200 kr st och hade kostat uppemot 400-500 kr. Kan dock säga att de var i SÄMRE läderkvalite än det billiga "kompletta tränset" på Hööks????? Trots att de egentligen kostade det dubbla i vanliga fall motför vad jag betalade!!!

Köpte även ett träns i storlek full på ÖB för 50 kr som jag har bytt pannband på. Det lädret är JÄTTEBRA kvalitet på med tanke på priset!!!

Köpte nu senast Rambo Micklem för väldigt MYCKET pengar och precis som många andra för mig redan har sagt och konstaterat är lädret VÄLDIGT dålig kvalitet med tanke på vad man får betala   Synd för tränset och konstruktionen är i sig riktigt bra på RM!!! Tror att det kan fungera jättebra på T så småningom  

En liten reflektering och konstatering angående mina tränsköp 

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12
13
14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards