anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 1 maj 2011

Bomträning och jobba inatt:)

Av anaby - 1 maj 2011 15:06

Tog med mig datorn in i sovrummet igårkväll för att se på "The Kennedys"...hann med att starta och se 5 minuter...sedan somnade jag och vaknade när allt var slut  

Var bara att stänga ner datorn och "titta på insidan av ögonlocken" istället 

Hade bestämt mig för att bomträna lite i hagen idag. Vilket jag också gjorde 

Var lite ruggigt väder idag...mulet och blåst...men inget regn 

La fram 3 st bommar utanför ena sidan....lite miljöträning för "Herr´n" 

Började med att rida fram och bommarna var läskiga...gick på snedden förbi men efter något varv...blev det bättre. Han är duktig på att "ge med sig" och "rätta sig" nu för tiden 

Sedan trav...först efter hela 4-kanten...sedan nedsittning...och sedan avsaktningar och ingångsättningar. På slutet behövde jag knappt göra någonting så travade han och saktade av Härligt att sitta på!!!

Dags för bomträning!!!

Jag började med att lägga ut 2 bommar. Förra gången var det bara 1...så jag utökade med 1 till 

Min häst tycker att det är jätteroligt att hoppa och även om hindren är små hoppar han HÖGT över..inte lätt när man ska lära sig 

Började med att skritta över aspstocken...vilket gick jättebra!! Han skrittade lugnt över och lyfte högt  So far so good!!

Fortsatte med att skritta över de 2 kavalettina jag lagt ut...T hoppade över bägge  Var bara att lugna ner honom och skritta över igen...

Tog några ggr sedan slutade han att hoppa över bägge och travade istället över. Dock var min plan idag att skritta över bommar....Så det var bara att fortsätta och träna....

Gjorde halt framför första bommen...det gjorde honom något lugnare....men han travade över bommarna ändå. Fick beröm och sedan nötte vi vidare 

Det tog ett tag men till slut SKRITTADE han faktiskt över bommarna och var riktigt lugn     Då var det bara att byta varv...

Samma sak i andra varvet...skritt fram till första bommen och T travade sedan över...vi nötte vidare...

Nu gick det snabbare för honom att förstå att det var skritt jag var ute efter 

Dags för 3:e bommen!!!

Det tog betydligt kortare tid att skritta över den här gången...tror att det var på 3:e försöket i ena varvet och 2:a i andra varvet!!! Jiiippiiieee!!

Han var dessutom väldigt lugn och lyfte högt över 

Innan jag satt av fick T MYCKET beröm!!! Men sedan gav jag mig för idag  

T fick magnetbehandling och lunch medans jag mockade, flyttade höet in i vindskyddet där "Herr´n" äter upp det  Istället för när det ligger på marken           Kan inte klaga på någonting idag!!! Är riktigt, riktigt nöjd!!

Planen var att skritta över 3 bommar vilket vi också gjorde i bägge varv. Att de sedan tog en del tid..tja, det får man räkna med från början. T fungerar absolut bäst när man har god tid på sig och ingen stress...och MASSOR AV TÅLAMOD!!!! Det krävs att jag är väldigt lugn också  

Ska bli jätteintressant att se hur lång tid det tar nästa gång  Jag har tänkt mig att vi ska bomträna 1 gång i veckan även fast vi ska hoppträna på söndagar. Blir ju inte så avancerat när man mest ska skritta och trav bommar. Det lär ju även ta kortare tid ju mer van han blir och framför allt när han lugnar ner sig och förstår att han inte behöver anstränga sig så mycket för att ta sig över dessa små bommar 

Sitter just nu och tittar på WC-hoppningen och blir inspirerad!!!

Sedan väntar middag...rester från igår 

Jag ska jobba inatt och är ledig måndagnatt från jobbet. Jag ska åka iväg på "planeringsdag" med jobbet tisdag-onsdag. Det ska bli riktigt, riktigt trevligt  Vanligtvis träffas man endast några få minuter på jobbet morgon eller kväll. Nu får man möjlighet att både umgås och prata om annat än jobb. Vi är en ganska liten personalgrupp så det är roligt att man känner varandra hyftsat  

Sedan jobbar jag tors-lör natt...innan jag återigen går på långledighet!!!

Men jag tar en dag i taget  

Nej, nu ska jag koncentrera mig på hästhoppningen!!!

Ha en jättebra fortsatt söndagem och kväll!!

Mvh anaby  

 
 
Kerstin

Kerstin

1 maj 2011 22:06

Missade hoppningen igen!!

http://stallrosen.bloggplatsen.se

anaby

1 maj 2011 22:42

Det var jättemånga fina rundor!! Bla från Malin och Ture:D

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards