anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 14 maj 2011

Av anaby - 14 maj 2011 21:29

Japp!! Då var det väl dags för lite mer info om mig själv antar jag 

Året var 1982 på hösten och en kompis till mig Susanne hade börjat träna för en kille som hetter Robert. Hon undrade om jag också ville träna för honom?? Jag hade ingen tränare på den tiden...började rida på egen ponny 1975 och var "självlärd" fram till 1982 då jag började träna för Robert. Mitt självförtroende var så att säga inte så stort....

Jag kommer mycket väl ihåg när Robert frågade Susanne vad hon hade för mål med sin hoppträning och tävlande. Hon skulle tävla Msv B, 130 cm. Ok, säger Robert och frågar mig. Jag som tidigare hade lyckats få runt min ridtravare Abbe en LD och LC....det var allt.

Nu satt jag på en "helt grön" orutinerad "halvgalen" 5 -årig röd halvblodsmärr på 157 cm vid namn Comtesse.

 Jag svarade att jag ville "ta mig runt en LC".

Ok, säger Robert...inget mer? Nej, då är jag nöjd sa jag.

Första tävlingen vägrade jag ut mig i ALLA klasser....så klart!!!

Robert sa då till mig att det är bara att träna vidare för Rom byggdes INTE på en dag. Både jag och hästen var väldigt orutinerade....hästen 5 år och helt otävlad och jag 16 år och hade knappt tävlat alls.

Så vi jobbade vidare....och vid nästa tävling som var utomhus tog vi oss runt LC!!! En clearround så jag fick min första rosett  Den har än idag en kär plats i prisskåpet för den var så otroligt speciell för mig 

När vi åkte hem från tävlingen frågade Robert: Vad vill du göra nu då när du tagit dig runt en LC som var ditt mål??

Försiktigt svarade jag att jag skulle bli jätteglad om jag kunde ta mig runt en LB.

Och på den vägen gick det. Robert insåg att han fick ta det lugnt med mig och bygga upp mitt självförtroende allt eftersom  Vilket jag är jättetacksam över idag. Sakta men säkert tog vi oss upp i klasserna.

Robert har själv i efterhand sagt att kunde han träna mig att tävla Msv B, 130 cm med bra resultat som hade 0 självförtroende och var självlärd från början...jag red endast på "känsla" från början.....så kan man lära vem som helst att tävla 

Jag antar att jag var en utmaning utöver det vanliga 

Och på 2 år gick vi från att aldrig ha tävlat till seger i nationell Msv B, Elitseriedeltagande som junior och ha kvalat in till JSM 

Med detta vill jag säga att OM man har rätt tränare kan man komma ganska långt. Det gäller bara att man får ta det i sin egen takt och efter framför allt efter sin egen förmåga. Ibland för man backa och gå tillbaka om man får bakslag för att sedan "gå framåt" igen  Det finns inga genvägar...bakslag råkar alla ut för förr eller senare...tyvärr. Det gäller bara att göra det bästa av det och lära sig istället för att bli ledsen och ge upp.

Robert var otroligt pedagogisk när jag fick mina bakslag. Han hittade alltid någonting positivt som han nämnde först...sedan berättade han VAD som inte var bra och sedan vad vi skulle träna på för att få det att fungera framöver. Det gäller att alltid ha en bra plan Och sakta men säkert jobbade vi oss förbi de bakslag som dök upp på vägen mot större mål  

Jag är än idag otroligt tacksam över att jag hade Robert som tränare när jag var tonåring. Vänskapen vi började med 1982 håller fortfarande i sig och vi träffs några ggr per år. Bla kommer han på middag hos oss på hösten när vi har nationella tävlingar här i stan. Och som Robert sa i höstas:

Det är lika trevligt att träffas varje gång och det känns alltid som om det var igår vi sågs!!! Hi hi!! Man kan nog säga att min och Robert vänskap är som storebror och lillasyster och jag skulle absolut INTE vilja vara utan den 


Jag ska avsluta med att berätta om hur det gick när jag skulle tävla mina första klubbtävlingar 

Jag var väldigt nervös...och andades INTE mellan hindren...vilket var klart obra  Robert kom på den ultimata åtgärden  Det gäller att vara lite klurig ibland.....

Han var ju alltid med mig på ALLA tävlingar så när jag red in på banan stog han på sidan om och efter varje hinder skrek han:

ANDAS...

Vilket jag gjorde....och red mot nästa...

Robert skrek igen:

ANDAS...

Och efter några klubbtävlingar "lärde" jag mig att andas själv inne på banan 

Ni hör ju själv vilket otroligt tålamod han hade med mig den "gode Robert"    


   Ha det jättebra med era hästar!!! Och sköt om er men framför allt har roligt med era hästar  Det räcker långt!!!!

Mvh anaby som är jättenöjd med sin häst   

Av anaby - 14 maj 2011 18:25

Det har gått bra att bära ut och ta hem möblerna från stugan. Släpvagnen kommer inte att behövas mer förrän det sista ska tas hem efter visningen   Dock blev det en aning jobbigt för min kropp  ...så jag har tagit det ganska lugnt sedan vi kom hem.

Nu känns det skapligt  Vi har ätit middag och jag har druckit 1 cider 

Kvällen blir lugn och jag laddar för lastträningen imorgon på dagen. Får se hur det går och om vi sedan tar oss iväg på träningen imorgon kväll 

Är en aning ruggigt väder ute så nu ska jag göra mig en stor kopp med cappucino och rugga under min tjocka filt i soffan framför TV 

Ha en jättebra fortsatt kväll!!!

Mvh anaby   

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards