anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 22 maj 2011

Kvällens hoppträning:)

Av anaby - 22 maj 2011 22:29

Jag gick ner och släppte in T i sommarhagen direkt vi kom hem från stugan... så han hann med att beta i lite mer än en timme innan det var dags att börja göra iordning honom inför resan till kvällens hoppträning  

Tog med mig bilen ner till stallet och packade in utrustningen i bilen. Hade redan packat allt i fredags så allt var klart att bäras ut till bilen 

Sedan var det T:s tur. När allt var klart ringde jag L-O som tog en promenad ner till stallet. T stog på bakluckan och spanade efter L-O som stog en bit bort...suck!!! Tjuriga häst  När L-O flyttade sig från synfältet gick han in på en gång  Väl framme på ridklubben gick vi in i tävlingstallet på en gång. Där gjorde jag iordning T själv medans L-O fixade med transporten. Idag var T riktigt lugn  Det känns skönt att det fungerar att vara där inne då det är där jag kommer att både stalla upp och göra iordning T när jag åker själv framöver.

Longerade först innan jag satt upp och red fram. Upplevde att T var en aning stirrig och spänd idag. Han kunde inte riktigt slappna av. Men man får göra det bästa utav det hela ändå. Galopperade en hel del även idag innan vi började hoppträningen. Det gick skapligt  Han var mer avslappnad förra gången...

Vi fick börja travhoppa 2 kryss som T stannade på...hoppade om efter vi hoppat en gång för att han skulle "gå på" och inte stanna. Sedan höjde vi upp till räcken och hoppade samma höjd som de andra. Dock inte alla hinder som de hoppade...vi skippade oxrarna eftersom jag mest travhoppar.

Jag kan säga att idag är första gången som jag och T har hoppat en typ av bana på 6 hinder sedan vi börjat hoppträna!!! Det gick helt klart över  förväntan  

Mot första hindret började T galoppera och då ville jag att han skulle trava och han fick en trippig halvgalopp...och stannade. Helt och hållet mitt eget fel!!!

När vi red om var det inga problem att hoppa  Idag galopperade han mellan 2 hinder och hoppade rätt så skapligt. Vi bestämde att nästa gång ska han får galoppera OM han vill bara han inte drar iväg så jag får försöka sitta och vara lite "kall" då och inte lätta på handen eller gå på så mycket med skänkeln...och inte låta honom dra iväg. Men det blir nog bra till slut

Han fick många fina språng på sista rundan  L-O har filmat!!!!

Från början när jag gick på med ytterskänkeln ville han INTE alls vara med....gick emot skänkeln och stannade t.o.m....Efter att ha fått fram honom till hindret var det inga problem att hoppa. Dock störde jag mig på att han "gick emot skänkeln" så mycket Så i en förhoppning om att lösa det skrittade jag runt på en stor 8-volt medans de andra hoppade. Jag koncenterade mig på att få honom att lyssna på både inner och ytterskänkel. Det gick fina fisken när han förstog att jag "bara" ville att han skulle lyssna på skänkeln  Sedan drog han inte alls ut lika mycket för ytterskänkeln  Däremot så drar han iväg lite efter hindren och då åker min hand upp  Åhhh!! Vad less jag blir på min hand  ....nu fick jag allafall tips av Rebecka att istället för att höja handen och dra för att få stopp på honom...ska jag istället gå på lite med skänkeln med låg hand. Någonting att koncenterar sig på och prioritera till nästa gång!!! 

Jag är jättenöjd med T idag  Man märker att det går framåt för varje gång och det är huvudsaken. Det måste få ta lite tid med honom  Och själv är jag rejält ringrostig då jag inte har hoppat på 8 år  Men sakta men säkert känns det som om vi bägge 2 gör lite framsteg  

När vi skulle lasta och åka hem...fick T syn på några människor och då gick det inte att gå in  L-O höll sig undan och efter att ha gått ut 5 ggr så gick T raka spåret in i transporten  Kändes helt ok tyckte vi bägge 2       

Är så skönt att slippa bråka med honom. Man vill ju bara hem så fort som möjligt!!!!

Kan säga att T var väldigt nöjd och glad att vara hemma när han backade ur transporten  Hemma blev det mycket beröm och linimentering av ben innan det serverades kraftfoder     

Nu har jag landat hemma och hunnit med att duscha och ska nu rugga framför TV en stund innan det blir dags att hoppa i bädden 

Imorgon väntar mer lasträning och en uteritt med T 

Ha de jättebra så länge!!

Mvh anaby   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards