anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under maj 2011

Av anaby - 19 maj 2011 22:53

Japp!!! Min kära häst fyller 10 år den 20:e maj  och jag och Tabasco firar 3,5 år tillsammans  Tänk vad tiden går fort ibland!!!

Han börjar äntligen kännas normal och tillfreds med livet. Vilket är underbart både för honom och för mig  Just nu känns det som om igenting är omöjligt!!! Inom rimliga gränser för honom och mig menar jag givetvis  

Som jag har sagt tidigare blir han aldrig någon stjärna... men en underbar och samarbetsvillig häst är han alltid varje dag   ME LIKE  

               


  

 


      Mvh anaby nöjd hästägare  

Av anaby - 19 maj 2011 16:19

Inatt gick Brandlarmet/fellarmet igång IGEN på jobbet ungefär samma tid som förra gången   Hur stor är egentligen sannorlikheten att samma person drabbas av det flera ggr i rad?? Är väl ca 6 veckor sedan det larmade första gången!!!

Nu fick jag allafall av det relativt snabbt. Dock krävdes det att jag tryckte in 3 knappar för att få av det?? Krångligt eller?? Var allafall tacksam att jag fick av ljudet den här gången och slapp börja må dåligt igen...

Har pratat med dagpersonalen om "en liten önskan" att få en genomgång av Brandlarmet så att man VET vad som gäller när det börjar tjuta nästa gång!!! Jag jobbar själv på natten och då har man ingen att rådfråga eller ringa om det börjar tjuta framåt småtimmarna 

Det regnade när jag åkte hem från jobbet...vilket jag hade räknat med efter att ha sett väderleksrapporten på Klart.se.

När jag kravlade mig upp ur sängen vid 13.00 var det uppehåll  Jiiiippiiieeeee hann jag tänka och gick för att vätska upp mig lite....

Då jag hörade en fruktansvärt ljud när regnet började....det var verkligen regn med stora bokstäver!!!

Och åskan lät fruktansvärt hög!!! Har nog aldrig hört den smälla och dåna så mycket någon gång....sprang och stängde dator och TV för säkerhetsskull!!

Sedan gick det kanske 15-20 min så blir det uppehåll och sol??

Skyndade mig att klä om och gick ner till stallet för att rida innan ev. nästa regnskur skulle komma.

Idag blev det endast en skrittur pga regnet..var blött och halkigt överallt i gräset Suck!! Nackdelen med att ha en oskodd häst...men det är ju ett eget val jag har gjort. Så jag ska egentligen inte klaga 

T skötte sig jättebra idag  Inga problem förbi stora höbalarna och idag var grävmaskinen borta till T:s stora förvåning 

En traktor kom susande förbi oss nedanför kyrkan men vi smet in på "rot-stigen" så T hann inte stressa upp sig även om han såg traktorn 

På vägen hem träffade vi på en av islänningarna och den gick T förbi på vägen utan problem  Blåste upp sig lite men inget annars reagerade han som vanligt 

Han börjar verkligen bli en klippa bland både folk, fä och fordon nu 

Vi var nog ute i ca 50-60 minuter och det var en riktigt härlig ridtur  och lagom för mig så är rätt så trött och sliten 

Sedan fick T komma ut i sommarhagen och beta medans jag mockade och fixade med höet.

När det var klart gick jag hem och T är ute och betar än. Han ska få beta 45-50 min idag. Det blir lagom. Samma tid imorgon och nästa vecka kommer jag att utöka allt eftersom. Han är så himla nöjd att få galoppera uppför backen till vårt hus och beta där....han har nämligen "full koll"  och ser allt som händer där uppifrån     Kungen på kullen kan man nog säga      

Nej, nu ska jag gå och släppa in honom i vinterhagen igen och sedan börja med middagen.

Ikväll blir det ganska lugnt..vi ska handla mat och lite andra "måsten" som ska göras.

Imorgon åker vi till stugan och kommer hem på söndag. Ska bli härligt att få åka bort och mysa, äta god mat och umgås med sin kära man i några dagar 

Ha en jättebra fortsatt torsdagkväll!!!

Mvh anaby       

Av anaby - 18 maj 2011 17:21

Det gick riktigt bra att jobba inatt..helt klart över förväntan med tanke på att jag var krasslig   MEN så fort jag la mig i sängen blev näsan tät...HUR JAG ÄN LÅG!! Men suck och dubbelsuck!!! Vaknade så fort jag la mig på sidan eller framstupasidoläge som jag alltid somnar i  Vet inte hur många ggr jag vaknade...men många...lyckades allafall somna om...tur att man är så trött!!!

När jag vaknade tog jag mitt pick & pack (elband + grindhandtag + sax) och gick ner till stallet. Fixade det sista med sommarhagen...har bla gjort en provisorisk ingång istället för att behöva öppna och stänga järngrinden varje gång...den är jättetung!! Så under invänjningsperioden av gräset blir det den provisoriska ingången som används tills vidare. Det blir jättebra!!!

Kan säga att T blev verkligen överlycklig när han insåg att NU var det äntligen dags att få gå och beta i sommarhagen  När jag kopplade bort grimskaftet från grimman blev det galopp uppför "galopp-backen" upp till vårt hus och en mycket glad häst ställde sig för att beta på en gång 

Medans jag mockade, fyllde på hö och vatten gick T och betade i hagen...och när jag var klar hade han kommit ner till ingången igen  Då hade det även börjat regna lite!!!!

När jag gick för att hämta T såg jag även att han hade rullat sig 


 

Ett stycke "lerinpackad-mammut" igen  


           

Himla tur att jag inte har hunnit med att tvätta av "Herr´n" än  Har tänkt göra det under nästa långledighet...


Nu har jag landat hemma och ätit middag och känner mig rätt så nöjd.

L-O var jättesnäll och köpte halstabletter till mig på väg hem från jobbet 

Nu ska jag kurerar mig med både nässprey, halstabletter och lite annat...har INTE tid att var sjuk nu!!! 

Ha en jättebra fortsatt onsdagkväll!!!

Mvh anaby  


Av anaby - 17 maj 2011 14:03

Igår vid middagen kände jag att jag var helt tät i näsan   Hade inte kännt någonting unde hela dagen...men just när jag satte mig för att äta då kändes det och hur jag lät  Men suck!! Jag har inte tid att vara förkyld!!!

Som tur var hade vi nässprey hemma så det blev aningens bättre under kvällen...dock var jag rejält trött och slut...suck igen!!!

Vaknade imorse och var tät i näsan, ont i halsen och allmänt risig 

LESS, LESS och LESS!!

Tog det lite lugnt på fm och tog sedan bil + transport ner till stallet för att rida och lastträna T. Kan säga att orken var inte på topp men har man bestämt att man ska göra någonting är det bäst att göra slag i saken 

Blåste även en del idag så mina förhoppningar om en "bra" uteritt grusades ganska snabbt 

Men efter bara en kort stund insåg jag att att T var både lugn och harmonisk trots vädret idag  ME LIKE 

Jag bestämde mig för att prova trava förbi de stora höbalshoparna idag....och det gick fina fisken!!! T travade på som ingenting  med höbalarna på höger sida...sedan dök grävmaskinen (den stog stilla) upp på vänster sida och den travade vi också förbi och sist en bil på höger sida...den travade vi också förbi utan att tjafsa 

Det började riktigt bra och jag fick helt plötsligt en massa energi i kroppenDock har jag nyst som en tok på hästryggen!! Tur att T inte har brytt sig om mina rejäla nysattacker   

Travade sedan på gräset till backen där vi klättrade upp och ner...sedan travade vi på "rot-stigen" och himmel så fin T var där!!! Helt underbar och det gick att korta upp honom ganska rejält i traven så att den blev luftig och stor 

Skrittade sedan ända tills ponnyernas hage. Är ganska mycket grus på vägen och det sliter på de oskodda hovarna...så idag blev det mycket skritt på vägen och trav på gräset. 

Travade sedan på pappas åker innan vi kom ut på "galopp-stråket"...ingen människa i sikte  Blev galopp ca 100 meter + 100 meter. Sedan trav uppför backen. Och ut på åkern och skritt hem på en mycket lugn och trevlig häst 

Idag har verkligen varit en riktigt bra ridtur med T...han har lyssnat riktigt bra och "gjort det han ska" och sedan har solen tittat fram nästan hela ridturen 

Sedan hann vi bara in under vindskyddet och ta av utrustningen när det började hällregna  Tala om att ha tur!!!!

Jag passade på att raspa hovarna lite och borsta av T medans det regnade och smattrade på taket. Det är ganska mysigt och få stå under tak och bara pyssla med hästen i regnet 

Det tog nog knappt 10 minuter så övergick hällregnet till endast lite, lite regn...då passade jag på att lastträna IGEN!!!

Gick med T till transporten och han gick in på en gång ...hela vägen in   och väntar tills jag vill gå ut. Fick mycket beröm!!! Sedan gick vi in & ut 4 ggr till och han går in direkt och ställer sig. KÄNNS VERKLIGEN JÄTTEBRA!!! Nu blir sista lastträningen för veckan på torsdag 

T fick gräs och lunch medans jag mockade och trampade ner hö. Sedan var allt klart för idag 

Har landat hemma för en liten stund sedan och ska nu fika lite och se om jag kan somna en stund i soffan...är rejält trött men en liten tupplur gör nog gott för både "kropp & knopp" 

Ska jobba nu i 2 nätter men jag kommer att "ta natt för natt" blir jag sämre i förkylningen blir det att sjukskriva sig...Jag hoppas dock att jag orkar med att jobba de här 2 nätterna!!!  Bara att hålla tummarna att jag inte blir sämre...

Nej, gott folk!!! Nu väntar lite föda och vila!!

Ha de jättebra så länge!!

Mvh anaby  


Av anaby - 17 maj 2011 10:25

Nu har jag hunnit med att titta på filmsnutten från i söndags. Det ser betydligt bättre ut än jag trodde  ...som tur var  


Mot första hindret vill T galoppera men jag lyckas med att få ner honom i en något "trippig-trav" så att han är lugn mot...dock en aning för lugn men hoppar.


Mot 2:a hindret går det riktigt bra 


3:e hindret stannar han pga att jag INTE rider tillräckligt mot. Vanligtvis måste jag bromsa upp honom men nu drar jag istället ner tempot för mycket så att han varken vet ut eller in  andra stoppet funderade han fortfarande på OM jag ville att han skulle hoppa eller inte?? Och sedan bestämde jag mig för att vi skulle över!!


4:e hindret gick utan problem!!


Och 5:an var 3:an igen bara för att få över honom utan stopp.


Är riktigt nöjd med T och rundan. Det är första gången som vi hoppar räcken i rad och T inte stannar 1 gång på varje nytt hinder  Stoppen på 3:an får jag helt och hållet ta på mig  Jag upplever honom som lugnare mot hindren nu och dessutom att mina skänklar är något bättre nu...helt otroligt!!!


Det är en himla tur att jag har en tålmodig tränare och jättebra tjejer i hoppgruppen som både peppar och stöttar oss  UNDERBART!!!


Vi jobbar vidare med att förbättra "våra problem"  och målet innan sommaruppehållet är att kunna galoppera mot hinder och hoppa. Vi får se om det går att genomföra....


Så här såg det allafall ut 


Mvh anaby  

   

Av anaby - 16 maj 2011 14:34

Måste säga att jag hade en himla tur idag med vädret 

Jag hade bestämt mig för att åka ner till stallet vid 12.00...gissa vad som händer då?? Uppehåll och solsken  Kan det bli bättre än så här??

Tog allafall mitt pick och pack och begav mig ner till stallet. Körde bil + transport på baksidan...och började sedan göra iordning T inför ridturen.

Jag slapp den långa regnrocken men tog allafall gummistövlarna på mig!! Kan säga att det är flera år sedan jag red med gummistövlar senast  Har mest haft jodpurs och shortchaps...gisses vad det skvaver på insidan av benet mot sadeln 

Imorgon blir det jodpurs och shortchaps OAVSETT om det regnar eller inte 

Idag träffade vi på grävmaskinen igen bredvid den stora höbalas hopen!!!..den stog dock stilla så T gick förbi utan problem  Travade lite på gräset vilket jag INTE skulle ha gjort....när vi skulle sakta av började vi att kana på gräset Klart obra!!! Nu gick det bra men någon flera travtur på gräset blev det INTE idag...endast skritt...

På vägen hem hade dock grävmaskinen börjat röra på sig och då den endast befann sig ca 10-15 m från vägen tyckte T INTE att det var så trevligt....jag ropade till dem och bad dem stänga av så att vi fick gå förbi. Problemet är att det är så pass mycket folk ute dagligen på den smala vägen att om T flippar blir det inte roligt för någon...Nu stannade de grävmaskinen så att vi fick gå förbi  Är ju en himla tur att T inte fortsätter och är uppjagad och stressad sedan när man kommit förbi...vi började trava en lite bit bort från grävmaskinen och det gick jättebra 

Resten av ridturen gick i skritt...på omväxlande gräs och väg. Solen sken emellanåt och sedan blåste det lite men vi hade en riktigt trevlig ridtur jag och T och framför allt så slapp vi regnet  

Väl hemma i stallet  blev det lastträning igen  Jag kan bara gissa hur less min häst är på mig just nu angående lastningen 

Idag var det lite intressant att se hur T reagerade på lastträningen....vi gick mot bakluckan och sedan tog han några steg upp...

jag gick in i transporten och T kom efter... han stannade på halva vägen och gjorde ifrån sig en "stor djup suck" och gick sedan hela vägen in 

Vi backade ut....och gick sedan in & ut 4 ggr till utan problem. Han traskar bara in helt och hållet och ställer sig. Väntar tills jag vill att han ska gå ut...får givetvis en massa godis medans vi står inne i transporten men han står stilla och väntar på mig tills jag vill gå ut

Är riktigt, riktigt nöjd med lastningen idag 

Blir samma träning imorgon och sedan vila tills på torsdag så jag tänkte lastträna sista gången under veckan. Blir nog jättebra det där!!!

T fick komma in i hagen och fick både gräs och lunch vilket jag tyckte han hade gjort sig rejält förtjänt av idag 

Mockade och fixade klart allt innan jag gick in och flyttade över kaninen till T:s box. Hon ska få bo där tills det blir dags att flytta ut och hem till oss. Förhoppningsvis inom någon vecka...beror lite på hur vädret blir. Jag hoppas på bra väder och inte regn...men det lär ju visa sig hur det är tänkt att bli 

Nu ska jag fika och chilla en stund tills det blir dags att börja med middagen...idag blir det spagetti och köttförsås  Det brukar gå hem hos hela familjen 

Ha en jättebra fortsatt måndagem och kväll!!!

Mvh anaby                 

Av anaby - 16 maj 2011 10:16

Jag har sovit gott inatt!! Var ganska trött efter gårdagens hoppträning som gick superbra!!! Men hela dagen var ett stort orosmoment pga lastningen 

Nu gick T in direkt både på dit och hemvägen 

Vilket jag är jättetacksam över!! Dock känner jag mig inte trygg i att han går in direkt på söndag igen så jag fortsätter med lastträningen under både den här veckan och nästa. Och hoppas att T känner sig ännu lugnare och tryggare tills på söndag Han blir som bekant bara lugnare och lugnare ju mer han får göra saker och ting  

Det regnar ute just nu....det visste jag att det skulle göra men det känns lite jobbigt ändå. Ska vänta tills lunchtid med att åka ner till stallet och rida och lastträna. Idag blir det en lugnare skritt och travtur i regnet. Ska inviga min långa regnrock som jag köpte på Hööks REA för flera år sedan..hamster som jag är  Hi hi!! Blir perfekt att inviga den idag tillsammans med ett par vanliga gummistövlar...är rejält blött ute...suck!! Men samtidigt så behövs regnet för att gräset ska växa...så egentligen ska jag absolut INTE klaga   

Nu ska jag rugga en stund till under min varma filt innan det är dags att åka ner!!

Ha en jättebra fortsatt måndag!!

Mvh anaby   

Av anaby - 15 maj 2011 21:46

Jag vet inte riktigt vart jag ska börja men allt gick helt klart över förväntan ikväll!!!

Jag och L-O gick ner vid 19.00-tiden för att göra iordning T och lasta...

L-O fick hålla sig undan T:s synfält 

Och gissa vad?? Hästen går in på en gång och ställer sig i transporten 

Jag kan bara beskriva det med ett ord: LYCKA!!!!

Lugn och fin när vi kommer fram och det går bra att lasta ur.

Gör iordning honom och longerar i paddocken. T är rätt så vild och stökig...så jag galopperar ganska mycket.

Sitter sedan upp och börjar trava på en gång och hinner trava ganska mycket innan de andra tjejerna kommer för att rida fram. Jag har tur att L-O hjälper till med frambyggnad så att jag kan longera T under tiden  

Idag är också första gången vid en hoppträning som jag har "ridit fram" i galopp!!!

Både på 4-kant och på volt  Gjorde fattningar och avsaktningar på en stor volt. Han gjorde riktigt fina galoppfattningar 

Vi började trava på kryss idag. Först 1 och sedan la vi till 1 kryss i taget tills vi var uppe i 4 st. Och vi red dem på på volter och svängde först vänster och red mot andra...höger mot 3:e och vänster mot 4:e.

T stannade på första..suck!!! Men det visade sig att han behövde bajsa 

Sedan gick han på alla kryss allt eftersom utan att stanna!!! Det är nog första gången han gjort det  

Till slut höjde vi upp alla till räcken.

Vi provade hoppa alla i samma övning som med kryssen. T hoppade alla utan att stanna en enda gång

När vi gick mot det sista räcket kom det en hästtransport på vägen ovanför paddocken som T tittade på...jag var helt säker på att han skulle stanna...men han hoppade även om han var en aning okoncenterad!!! Var riktigt glad att han hoppade 

Sedan hoppade jag en sista gång på räckena. L-O filmade endast den gången idag.

T gick bra mot alla utan mot det 3:e och det var helt och hållet mitt eget fel  Jag är så van att han drar mot hindren och mer eller mindre kastar sig över...men nu har han börjat lugna ner tempot...och då kan INTE jag dra ner tempot ännu mer för då finns det ingen trav att hoppa ur. Första stoppet fanns det inget tempo och 2:a stoppet då var väl han lite less på mig  Och 3:e gången var vi så att säga överens  och han hoppade. När jag hoppat alla 4 räcken tog jag 3:an igen bara för att få ett till språng på det. Känslan över räcken var riktigt bra idag!!! Han har börjat förstå att han INTE behöver "elda på" mot och över hindren. Vissa språng var riktigt bra 

Som Rebecka sa så måste jag nu när han blivit lugnare rida in hela vägen till hindret för då håller han traven och hoppar bara över lugnt och fint 

Vi var både jättenöjda med honom idag!!!!

Det känns verkligen som om vi gjorde ett STORT KLIV FRAMÅT IDAG!!!!

Bytte om på T inför redan hem....Eller han åker i sina benskydd INTE transportskydd just nu. Det har fungerat jättebra idag! Så länge han är oskodd blir det benskydd sedan får jag se om jag tar transportskydden till vintern. Känns lite läskigt att inte transportera med transportskydd när han har broddar...

och gick till transporten...

L-O höll sig undan igen  ...utom synfält...

Och T gick raka spåret in igen!!! Jag kan nästan inte ens beskriva känslan när L-O stängde bakluckan....tårarna var ärligt talat inte långt borta för mig 

När vi satte oss i bilen för att åka hem säger jag till L-O: han gick in på en gång!!! Då säger L-O: Jag tror knappt att det har hänt!! Han var helt chockad att T bara traskat rätt in!!! Men vi var bägge 2 jätteglada och framför allt tacksamma  

T stog som ett ljus hela vägen hem 

Gissa vem som blev jätteglad när han steg ur transporten!!! Hi hi!!

Ut till hagen och sedan blev det avmaskning och linimentering innan han fick sitt kraftfoder 

Jag sitter själv i soffan nu och försöker smälta hur otroligt bra allt gick ikväll!!! 

Jag kommer att sätta in den filmsnutten L-O filmade ikväll men det blir nog inte förrän imorgon....är rätt så trött för dagen har varit lång och en aning orolig pga transportproblemen som var förra söndagen....Jag har dock lagt ner en massa tid under den här veckan både på ridning och lastträning. Och det känns jättebra att det har gett så bra resultat  

Imorgon väntar en lugnare ridtur pga avmaskningen ikväll och sedan mer lastträning. Har tänkt lastträna både måndag, tisdag och torsdag den här veckan. Vill så gärna att T är riktigt, riktigt lugn i transporten. Tror att jag har igen det om jag lägger 15 min på lastträning per dag dessa 3 dagar  

Nej, gott folk!! Hoppas att er kväll har varit lika bra som min!!!

Ha de jättebra så länge!!!

Mvh en riktigt, riktigt nöjd anaby  

           

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards