anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 10 juni 2011

Av anaby - 10 juni 2011 18:46

Vi började vår Ullaredresa kl. 09.35 tisdagmorgon när flyget till Stockholm gick. Det tog 50 min. Sedan hade vi ca 1 timme på Arlanda innan flyget till Göteborg-Landvetter gick. Det tog också ca 50 min. Sedan blev det flygbuss till Göteborg City som tog ca 30 min. Vidare med tåg till Varberg ca 45 min...och slutligen lokalbuss från Varberg-Ullared ca 45 min...pust!!

När vi äntligen var framme i Ullared via buss med diverse resväskor...ringde vi campingen för att kolla vart vi skulle hämta nyckeln till Motellet. Då fick vi veta att vi MÅSTE gå med resväskor ca 800 meter för att checka in och hämta nyckeln för att sedan gå vidare till campingen längre bort??? Kan säga att eftersom vi INTE ens fick en vettig vägbeskrivning från de som jobbade på Campingen så tog det tid och vi var helt slut när vi kom fram. När sedan mamma och min moster kom fram till incheckningen (jag vaktade packningen lite längre bort) säger de att nu får vi GÅ TILLBAKA SAMMA VÄG med resväskor + sängkläder??? BLIR MAN FÖRBANNAD, IRRITERAD OCH LEDSEN ELLER VAD BLIR MAN?? Det visade sig även att när de kom in på incheckningen jobbade 3 s kvinnor + 1 man som även hade en bil att tillgå? Jag menar hur svårt är det att visa lite servicemind när en människa ringer och säger att hon just har klivit ur lokalbussen och INTE har tillgång till bil. Kan man INTE då ta bilen som fanns och åka ner med nyckel och sängkläder?? Det hade då allafall jag gjort. Och orkade jag INTE med det kunde jag väl ha sagt att det räcker om 1 person kommer ner och hämtar nyckeln. De andra 2 kan stanna kvar på Ge-kås och vakta resväskorna. Sedan är det en fördel om man ger rätt och utförlig vägbeskrivning till de som INTE bor i området. När vi sedan kom fram till Ge-kås igen...ännu mer trött och less än vi redan var när vi steg av bussen. Hade vi fått en halvdan vägbeskrivning på VART Motellet låg. Det fanns INGEN karta som vi fick ta med oss för att lättare hitta heller?? WHATA?? Självklart hittade vi inte Motellet...utan gick in på en annan affär i anslutning till Ge-kås. De visste INTE vart Motellet låg?? Vidare in till Ge-kås för där borde ju rimligtvis någon veta VART Motellet låg?? De visste knappt heller?? VART HAR MAN HAMNAT?? PÅ YR??

Efter mycket om och men hittade vi Motellet. Gissa vart det låg?? Några meter från busshållplatsen där vi steg av 

Kan säga att jag var så fruktansvärt förbannad och irriterad över hur vi blev behandlad i samband med inchekningen...så jag kan ärligt INTE rekommendera någon annan att åka buss till Ullared/Ge-kås...TA DÅ FÖR GUDS SKULL BILEN ANNARS FÅR NI DRÄPA ER OCH GÅ HIT OCH DIT UTAN VETTIG VÄGBESKRIVNING!!!!

När vi sedan skulle checka ut skulle vi gå till campingen som låg ännu längre bort än incheckningen i regnväder...släpandes på sängkläderna tillbaka  med paraply i högsta hugg!!

Allt annat var JÄTTEBRA!!! Boendet toppen!! Maten toppen!! Ge-kås toppen!!! Det har varit jättesmidigt a

tt åka flyg, flygbuss, tåg och lokalbuss med korta väntetider och bra och trevliga chafförer överallt

Det känns jättetråkigt att incheckningshistorien blev så tragisk bara...Det vi kände är att det är nog INTE tänkt att man ska åka buss till Ullared utan man SKA ta bilen dit för att allt ska funka.Vi har ju åkt långt eftersom vi bor i norr och de är ännu jobbigare att åka buss/bil till Ullared. Det tar kring 15 timmar så därför tänkte vi att flyg måste vara smidigare och mindre jobbigt för oss då resetiden förkortas vesäntligt.

Sedan har vi den lite roliga historien på flygplasten när vi skulle genom säkerhetskontrollen  När jag skämde ut mig  

Jag ska börja berätta att jag fick givetvis mens i samband med resan...suck! Blodade givetvis ner 1 par jeans som jag fick lägga i en ICA-kasse. Som jag la i handbagaget..tillsammans med bindor, en halv korvring, rökt skinka, bregott och skånegott som blev över, bröd och lite annat.

När vi sedan är på väg in i säkerhetskontrollen säger jag:

undra om jag ska slänga bort bregotten ändå!!

Nej, men varför det säger mamma...

Jag skickar iväg väska, jacka och ryggsäck...går genom kontrollen själv...och inser att min ryggsäck INTE kommer??

Ser hur en av vakterna tar min ryggsäck och frågar vems det är?? Min säger jag. Den måste vi kolla...

Han börjar plocka upp korvringen, rökt skinka, bregott och skånegott, bindor....påsen med mina nerblodade jeans  han frågar vad som är i påsen? Smutstvätt säger jag och så lägger han undan den som tur var  Hade varit lagomt muntert om han börjat öppna påsen  

Han tittar på bregotten och skånegotten och tar med sig allt han packat upp till sina kolleger...jag skäms och mamma och min mostar "gapskrattar"...SÅ KAN DET GÅ!! 

Vakten kommer tillbaka och säger att han MÅSTE ta bregotten och skånegotten!! Den får jag inte ta med mig hem...ingen fara säger jag...HIVA SKITEN BARA JAG FÅR GÅ HÄRIFRÅN!!

Sedan får jag packa in allt och jag kan bara tänka mig HUR mycket de i säkerhetskontrollen skrattade efter jag gått 

Vi var så fixerade att vi INTE skulle ha med FLYTANDE vätska men det gäller visst även tandkräm, handkräm, smör osv..

SÅ FÖR GUDS SKULL TA DÅ INTE MED ER BREGOTT ELLER LIKNANDE I HANDBAGAGET!!! DET KAN TAS FÖR SPRÄNGDEG 

Himla tur att jag inte har några planer på att flyga närmste tiden....jag lär nog bli igenkänd i så fall 

Ha de gott så länge!!

Mvh anaby man lär så länge man lever  



Av anaby - 10 juni 2011 18:40

Jag hittade inte riktigt allt jag var ute efter i Ullared/Ge-kås...tyvärr....

På hästavdelningen fanns det MYCKET....bett i massor...tyvärr inte någonting som jag behövde. Fleecetäcken i massor hur billigt som helst!! Regntäcken till bra pris....vintertäcken till bra pris...ylletäcken till bra pris dock endast svarta 

Jodphurs endast svarta....inga gummityglar....endast svart martingal...ja, listan kan göras hur lång som helst. Det fanns däremot mycket annat jag gärna hade köpt men som jag inte kunde ta med på flyget pga platsbrist 

Klädmässigt fanns det inte mycket klänningar eller toppar som tilltalade mig överhuvudtaget. Det blev 1 svart lång klänning och några linnen....knepigt mode nu...eller så är det jag som är väldigt krävande och besvärlig  Blir kanske så när man blir äldre  

Dock blev det mycket underkläder och en baddräkt!!! 

Mycket kläder till barnen 

Mvh anaby  

  

Av anaby - 10 juni 2011 17:55

Japp!! Här kommer några kort på lite av det jag har handlat från hästavdelningen på Ge-kås  

 

Jag hittade inget brun fint allround schabrak som jag tyckte om så det blev ett blått istället för 119 kr.



Samma sak med dressyrschabrak..inget brunt fint...så det blev ett tunnare blått om jag ska sy fickor till den bomlösa är det bra om det inte är så tjockt  Samma pris 119 kr.



4 st tjocka fluffiga paddar för 79.95 kr.



1 st flugtäcke, modell Jackson, 165 cm för 99 kr!!! Man kan lugnt påstå att det var ett REA-pris  Jag tyckte om att maskorna var täta och att det var svansskydd som går ner. Tar nya kort när det sitter på T under veckan.



2-pack svampar 7.95, blå grimma x-full 49.95, tävlingsskjortbröst 29.95, gummihandskar rosa och orange att använda till smörjning av hästgrejer 3.95 kr st.



Emin Glucosamin 1 kg 349 kr, Magnesiumtillskott 500 gr x 2 49.95 st, sadelöverdrag i fleece x 2 39.95 st, brun rotviska 19.95, rosa piggborste 6,95, guldgummiband 9,95 kr.

 

Halvlång ridregnjacka 125 kr.


  Softshelljacka med huva 149 kr.

  Stor trolley att packa in allt i  Rymde mycket!!! Pris: 299 kr.


 

Suveräna kassar som jag köpte istället för "vanliga" kassar för 5,95 kr st. Tänkte använda dem till handlingskassar i samband med matinköp då de är starkare än vanliga kassar  



Stora väskor med dragkedja. Är dubbelt så stora som IKEAs nya med dragkedja och kostar 25 kr 

   

Och sist men inte minst...leksaker till hundarna!!! Peppis knep anden (29.95 kr) på en gång  Fågelhund som han är  Och Atlas drog iväg med vildsvinet (49.95 kr) eller vad det nu är   

Det här var lite av det jag handlat under resans gång 

Är jättenöjd över mina träningskläder som jag köpte så himla billigt. Det kommer att hjälpa mig att komma igång och börja jogga framöver. Jag behöver verkligen bättre kondis!!! 

Nej, nu ska jag svida om och åka iväg till Willys och handla mat!!

Ha de jättebra så länge!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 10 juni 2011 16:02

Kan säga att allt gick i slowmotion när jag steg upp Himmel så seg jag var....det är jobbigare än man tror att flyga  Och ingenting jag skulle vilja göra ofta men en sån här gång är det guld värt när man ska så pass lång bort 

Efter frukost passade jag på att fota lite av grejerna jag har köpt på Ge-kås. Bilder kommer senare ikväll 

Har även lagt in alla mina kläder i garderoben. Köpte 2 jackor...2 st stalljackor  Fast den ena "förbjöd" mamma mig att använda i stallet och den andra lär nog L-O "förbjuda" mig att använda när jag rider  De tycker att de är för fina 

Sedan blev det ett gäng med nya trosor och BH. L-O hittade speciellt 1 BH med tillhörande trosor som han tyckte mycket om 

Sedan blev det träningskläder...eller joggingkläder kan man också säga. De hade jättefina i tunnare material...1 par långbyxor, 1 par knäkorta byxor, t-shirt och en jacka. Sedan blev det 2 klänningar, några toppar och lite smågrejer.

Har inte tagit några kort på kläderna men hästgrejerna kommer det kort på sedan.

När jag hade fixat allt klart ringde jag ett samtal då jag blivit lite orolig över en sak. Fick info och det och utan att säga för mycke så var det ingen positiv info 

Sedan var det bara att "ta tjuren vid hornen" och gick ut för att rida T i den otroligt läskiga värmen...usch!!! Hade tänkt mig en skrittur till kyrkan idag 

T blev dock ganska pigg efter en stund så det blev den sedvanliga traven efter växthusbacken ändå  När vi sedan kom nedanför kyrkan mot båthamnen höll de på att klippa gräsmattorna på kyrkan och när T fick syn på gräsklipparna....ville han INTE gå förbi trots att vi var nedanför gräsmattan  Han började backa och kasta sig runt. Jag hade dock redan bestämt mig för att jag INTE skulle ge mig utan det "fick ta den tid det tog" så att säga  Och när han väl gav med sig och gick framåt tog vi oss sakta men säkert framåt...han stannade...jag gick på....han stannade...jag gick på osv. Men han gick åtminstone framåt vilket kändes som en seger för mig  Pga av gräsklipparna blev han tyvärr väldigt stressad...så någon mer trav där nere var inte att tänka på  På vägen tillbaka skrittade i stället på "rot-stigen" men han hörde alla gräsklippare och var väldigt spänd. Han taktade inte eller drog iväg men låg på en hel del och tog ingen förhållningen överhuvudtaget. Var tacksam att han INTE drog iväg och flippade ur. Men han visade att han faktiskt trots att han blir rejält stressad lyssnar på mig och håller sig i skinnet Jag tyckte verkligen om min häst idag kan jag säga 

När vi sedan skrittade hem kom en karl med en son och cyklade. Jag tänkte inte mer på det men när vi är alldelens bredvid varandra hör jag:

Hej Anna!!

Jag hann tänka: VEM VAR DET DÄR??

Stannar T och vänder mig om...och där står en gammal killkompis till mig som jag inte har träffat på 5-6 år!!! Vi var ett gäng "killar & tjejer" som umgicks mycket när jag var kring 19-21 år. På den tiden då jag hade många killkompisar. U var en av dem och en av mina allra bästa killkompisar. Han och L-O kommer jättebra överens  Mycket för att U är så snäll och okomplicerad 

Stog och pratade med honom och sonen en stund och vi bestämde att hela familjen skulle komma och hälsa på oss framöver. Jag har nämligen inte träffat U:s fru. För några år sedan träffade jag 2 andra killkompisar från den gamla goda tiden från samma kompisgäng...samma vecka!!! Jättetrevligt  

Måste säga att medans jag stog och pratade stog T stilla som ett ljus HELA TIDEN!!!! Jag stog vid sidan av vägen och där cyklade folk, gick förbi och allt möjligt annat. Och T bara stog på halvlånga tyglar  Sedan skrittade vi hem...gjorde dock ett stopp vid åkern och travade lite där...först 2 varv i lättridning och sedan 2 varv i nedsittning. Kändes bra!!! Skrittade av innan jag sedan gick tillbaka till paddocken där T fick magnetbehandling, lunch, nytt vatten och myggmedel.

Ska snart gå ut och släppa ut T i hagen och ta på "flugmasken". Det är mycket flygfän i luften nu i värmen...så T behöver få lite hjälp att stå emot dem. Ska se sedan om han behöver "flugtäcket" jag köpte på Ge-kås. Tills vidare får han vara utan...

Har nu tagit det mycket lugnt...orken är inte så hög...dj..a värme säger jag bara!!! Och det ska bli lika varmt imorgon           

Blir ingen ridning imorgon....gjorde bort det idag istället....och hoppas att det är svalare på söndag 

Nej, nu ska jag släppa ut T i sommarhagen igen!!

Ha en jättebra fortsatt fredagkväll!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 10 juni 2011 12:44

Japp!! Nu har äntligen min G4:a kommit till Sverige via Canada 

Jag fick kort på den idag  

  Den kommer att bli lite mörkare med tiden om jag smörjer och sedan vid användning men jag är jättenöjd som den ser ut idag 

Sadeln skickas på måndag  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards