anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under juni 2011

Av anaby - 17 juni 2011 18:11

Hade en bra natt på jobbet   och kom hem i vettig tid till att sova. Har däremot vaknat flera ggr men somnat om ganska snabbt. Så i det stora hela har jag sovit riktigt bra 

Sol och rejäl blåst har vi haft idag. Men jag är tacksam för varje dag det INTE regnar  Det ser ut som om vi klarar oss från regnet fram till måndag...då ska det regna här...får se hur det blir!!!

Jag har pysslat lite med T idag när jag vaknade  Sedan har jag provat mitt nya bruna Kyro blingade schabrak  Det passade riktigt bra!!!

        Observera att jag inte har spännt fast sadelgjorden men man ser ändå hur schabraket ligger på hästen och mot sadeln. Jag är jättenöjd 

Ska byta koppjärn i sadeln nästa vecka så att jag slipper ha fårskinnet under. Just nu är det normal/vid som sitter i..och T är mer mot normal. Han är inte så grov över ryggen/manken men resten av hästen är det istället 

När L-O kom tillbaka med Taron blev det lasträning...det var några dagar sedan nu...

Och T gick ut 1 gång och sedan rakt in resten av ggrna Och var hur lugn som helst trots blåsten!! Det blev bara 4 ggr in & ut idag men jag tycker det känns bättre att träna kortare stunder och oftare än att stå hur länge som helst. Har funkat bra hittills!!

När allt var klart blev det morötter till T och så blev han insläppt i sommarhagen. Pga blåsten slipper han flugmasken idag  Får se hur det ser ut imorgon.

Regnar det inte har jag tänkt rida en sväng på åkern. Är bra om jag får "känna lite" på honom inför hoppträningen på söndag.

Nu väntar middag!!!

Och sedan blir det att åka iväg till jobbet igen ikväll. Känns helt ok 

Nej, bäst att göra ett ryck!! Klockan är jättemycket ser jag 

Ha en jättebra fortsatt fredag!!

Mvh anaby     

Av anaby - 16 juni 2011 19:09

Skickade iväg ett SMS till min Hovis idag om en verkningstid till T. Fick en tid onsdag nästa vecka kl. 17.00 SUPERBRA!!! Vill att T ska verkas och kollas så att hovställningen är rätt nu innan han går på bete. Blir lättare med ridningen när jag ska sätta igång honom sedan efter vilan. Och så slipper jag ta ut Hovis i juli och semestertider 

Mvh anaby   

Av anaby - 16 juni 2011 19:01

Ja, han är verkligen en häst för sig min häst....hur svårflörtad som helst när jag skulle ta kort idag   Tog både före och efter jag ridit och det var inte många bilder han hade öronen framåt på  Ska be att få hjälp med fotografering under nästa vecka så att jag får några bra bilder att lägga ut 

Här kommer allafall de 2 bästa för dagen  Varav 1 är en närbild på pannbandet.

       Tyvärr fick jag inte något kort överhuvudtaget framifrån. T ville nämligen inte alls stå stilla när jag gick iväg. Klart man följer efter matte  Och blev ännu surare när jag sa till att han skulle stå still 

Men som sagt så gör jag ett nytt försök nästa vecka och tar Henrik till hjälp!!

Jag har inte haft tid eller ork att ta kort på schabraket. Ska dock "packa" ihop träningsutrustningen inför söndag imorgon så då ska jag byta till det nya schabraket. Bilder kommer då istället  

Mvh anaby   

Av anaby - 16 juni 2011 16:35

Jag fick sovmorgon imorse och det kändes jätteskönt då jag ska jobba inatt!!

Idag var det varmt och kring 20 grader ute....dessutom vindstilla 

Det blev en uteritt idag då vi nog inte hade orkat med att rida på åkern i värmen 

Idag var det massor av cyklister ute....och istället få joggare och hundägare ute T bryr sig inte så mycket om cyklisterna nu om de inte cyklar förbi som ett tok och nära oss förståss  Då blir jag nästan rädd själv!!!   

Det blev mycket trav idag. Jag försökte korta in traven där det gick och T svarade riktigt bra  Han var pigg och nyfiken men lyssnade. Fortfarande är det lite läskigt att gå förbi båthamnen där vi träffade på ett gäng med gräsklippare...men idag 3:e gången efter "träffen" tycker jag att han är lugnare på ditvägen. På hemvägen går han och "spanar" upp mot skogen hela tiden  Tänk om det kommer fram en gräsklippare!!! Hi hi!! Ja, de är roliga de små liven..

Så fort vi kommit upp från den vägen är han helt lugn och skrittar som vanligt 

Det blev ingen galopp på "galopp-ståket" idag...tycker att vägen är för hård nu  Men vi travade där det gick..både på vägen och gräset...och det funkade bra 

Sedan fick T magnetbehandling och lunch medans jag har tvättat och smörjt lite grejer. När det var klart var det bara att hoppa in i duschen och sedan iväg till jobbet på möte 

Stannade till på Apoteket, Jula och Rusta på vägen hem. Hittade en lie på Jula Känns bra för nu behöver jag inte gå ner till stallet och lämna och hämta den som finns där. Nu lämnar jag den här hemma när jag är klar istället Ska försöka komma igång lite imorgon och slå av lite sly under tråden. Jag brukar ta lite varje dag så är man klar på ca 1 vecka. Kroppen orkar inte ta allt på en gång...utan då är det bättre att dela upp i etapper 

Nu väntar middag!!!

Sedan lite småplock och måsten här hemma innan jobbet kallar 

Bilder på pannband och schabrak kommer lite senare ikväll!!! Jo, schabraket från Kyro kom med posten idag Snabbleverans!!!!

Mvh anaby     

Av anaby - 15 juni 2011 19:20

Så jag åkte iväg och hämtade ett STORT och lätt paket 

 

Jag kan säga att paketet vägde inte många kilo alls!!!


 

Och när jag öppnade upp låg där en...


   

Sensation Ride G4:a 


Den är jättefin!! Och det blir nog ännu finare när jag har smort in den balsam med några ggr   Den har lite klurig stigbygelfästning men jag tror att jag vet hur den ska sitta nu  Helen är så himla snäll och sa att jag skulle höra av mig om det inte funkade med stigbygelfästningen så skulle hon hjälpa mig 

Jag kommer dock inte att hinna prova sadeln den här veckan    Imorgon måste jag skynda mig att rida innan mötet på jobbet och sedan jobbar jag 3 nätter...typiskt!! Men nästa vecka ska jag i lugn och ro prova och rida in den 

DET SKA BLI ETT RIKTIGT NÖJE!!!


Jag har fotat den nya blingade pannbandet lite också. Tyvärr ser man inte alls på korten hur fint det är. Så jag hoppas att det syns mer imorgon när jag tar kort med tränset på hästen 


Kyro var jättesnäll så jag fick specialbeställa ett brunt i x-full!! TACK OCH BOCK FÖR DET  


   


Fastsatt på Rambo Micklem tränset   


     Blir nog jättebra det där 


   Säkerhetsvästen är nytvättad och hänger på tork.


   Jag avslutar med en bonusbild på utsikten från altanen på baksidan...ett stycke hästskrälle som betar i godan ro 

Mvh anaby  

Av anaby - 15 juni 2011 12:22

Igår kväll var jag och Tabascos förra ägare och tittade på en PRE-hingst!!! Han var hur fin som helst och vilket underbart temperament   Tänk om man hade haft ett sto och betäcka  Tur att jag har en valack...då jag bara orkar med en häst i dagsläget

De åkte iväg på fm för att hämta hem Sockertoppen!!! Ska bli jätteroligt och följa dem framöver. Hon verkar vara en toppenponny 

Jag fick hem lite grejer från Hööks som jag har köpt. Eller som K hämtat ut och jag betalat. Bla isolatorer till de breda elbanden och ett nätsvettäcke med fleece på ryggen. Jo, en ridkavaj också!!! Den hade jag nästan glömt bort!!! Behövs i och för sig inte i dagsläget  ...jag tävlar ju inte än  

Jag har ridit T i paddocken idag. Tyvärr hade det regnat inatt så någon galopp blev det inte idag. Imorgon blir det uteritt och då blir det lite galopp för oss 

Idag hade jag fokus på att få fram skritten och ta ihop traven. Funkade riktigt bra!!! Jag behövde inte jobba så himla mycket i igångsättningarna  Det är lite svårt med Tabasco för det går INTE att rida med ett spö och "gå på" honom...då blir han riktigt ARG och både stegrar och rodeoar Tar man på sig sporrar och "går på" så stannar han och sparkar bakut om han INTE vill. Så det bästa är att bara använda rösten och "gå på" med skänkeln istället.....upplever att han blir bättre och bättre med det  för varje vecka  Och uteritterna har helt klart gjort gott för hans framåtbjudning   Han blir alltid lite segare på sommaren i värmen... 

I traven när jag satt ner fick han gå lite friare och vid nästa halt och igångsättning tog jag ihop honom rejält och nästa lite friare osv. Vilken otrolig skillnad det blev efter 1 varv!! Och avslutade med att trava på volt i bägge varv. Då höll jag ärligt talat på att falla av  Han fick sånt schwung i traven att jag hade fullt schå att sitta kvar i sadeln Men känslan och leendet var på topp     

T fick lunch och magnetbehandling och jag sitter framför datorn och känner mig riktigt nöjd med dagen hittills 

Det kommer att bli en lugn dag då det är min enda lediga dag på hela veckan. Har 3 nätter kvar att jobba och nästan halva "hellweek" är gjord 

Om vädret tillåter blir det lastträning ikväll efter middagen. Kan vara bra att lastträna lite innan vi åker iväg på träningen på söndag.

Jag väntar hem lite utrustning med posten under veckan!!! Spännande!!

Sadeln min G4 borde komma senast på fredag  Sedan är det ett pannband med bling....en pad till G4:an och ett blingat schabrak som matchar pannbandet 

Jag hade bestämt mig för att om jag INTE hittade något fint schabrak i Ullared skulle jag beställa ett brunt från Kyro...och jag kunde inte låta blir när hon hade lagt upp bilder på hemsidan. Svårt för en "brun-o-man" att stå emot ett brunt snyggt schabrak  Nu är det allafall köpförbud på schabrak och täcken!!! Och en massa annat....Ska istället se till att sälja iväg en del bla en hel del sadlar 

Det blir nog bra det där!! Hi hi!!

Nej, gott folk!! Nu ska jag se vad ni andra har för er idag 

Ha en jättebra fortsatt onsdag em och kväll!!

Mvh anaby         

Av anaby - 15 juni 2011 00:20

Det var lite krångligt att klippa till filmsnuttarna ikväll   Men till slut gick det allafall med lite mer tid...

Det blev 4 filmsnuttar och endast i trav 



Vi börjar med uppvärmningen 



Och fortsätter med nedsittning i ena varvet...



..och fortsätter med det andra varvet 



Och avslutar med lite voltarbete 


Jag är jättenöjd med den här dagens ridtur. Med tanke på störningsmomenten i form av både motorsåg, 4-hjuling och traktor tycker jag att T skötte sig alldelens utmärkt  Dagen efter var han ännu trevligare att rida!!! Då gick igångsättningarna bättre och var mjukare. I de här filmerna får jag jobba betydligt mer med igångsättningarna...avsaktningarna behöver jag i princip bara tänka "sakta av" så gör han det 

Det finns som sagt var mycket mer att fortsätta jobba på men jag tycker att vi är "på rätt väg" och jag upplever att jag kan rida ihop honom mycket mer nu motför tidigare. Framför allt så orkar han med att bära sig bättre nu när jag kortar in tempot och kräver mer samling

Vi jobbar vidare för att förbättra oss bägge 2 

Mvh anaby         

Av anaby - 14 juni 2011 17:06

L-O ringde för en stund sedan och berättade hur det gick på besiktningen av Taron idag!!!

Den gick igenom helt utan anmärkning  Och fick STORT A av besiktningsmannen!!! Det var den fräschaste bilen i sin ålderskatogori han hade sett på år och dar 

Vi hellackade om den förra året i maj månad så den SER ju väldigt fräsch ut...men sedan var den i väldigt bra skick under också 

Ja, det är bara att tacka och ta emot!! Bilen är nämligen från 1990!!!

Mvh anaby   

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards