anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 19 juli 2011

T & A:s resa del 3:)

Av anaby - 19 juli 2011 10:31

Jag fortsätter med att berätta om vår resa tillsammans. Och att jag fortsätter att träna Tabasco efter samma förutsättningar som tidigare=utan krav på form och samling...och istället krav på start & stopp ryggning och annat.

  Man ser ganska tydligt när jag ska rygga i samband med "skrittjobbet" att han inte riktigt förstår VAD jag vill att han ska göra...därav att han "reser sig"....jag har inte gjort så stor affär av det utan istället tränat vidare och varit lugn och efter några ggr när T har förstått VAD jag vill att han ska göra....slutar han att "resa sig" och utför rörelsen istället. Att jag väljer att skriva "resa sig" istället för "stegra sig" är helt enkelt för att jag anser att den lilla stegring som T gör inte riktigt kan klassas som stegring utan då väljer jag helt enkelt att säga att han "reser sig" istället. Jag uppfattar även att det mer är en protest från hans sida när han inte riktigt förstår VAD jag menar och vill att han ska göra. Idag händer det väldigt, väldigt sällan att han "reser sig"  Det beror mest troligt på att kommunikatonen oss emellan efter alla år är bättre  Vi läser helt enkelt av varandra fortare idag  

Här kommer första klippet från 3/12 2007. Det har kommit snö och jag tror t.o.m att det snöar/regnar ute just den här dagen.

Här kommer även travdelen. Från början var enda prion att trava ett halft varv...att sitter ner några steg i traven..osv osv. Det som kändes mycket bra just i det här läget var att Tabasco var så himla lugn  Han stressade sällan upp sig och travade i ett lugnt tempo hela tiden  Det är någonting jag har uppskattat väldigt mycket med honom under årens lopp  Jag har även berömt T väldigt, väldigt mycket med både röst, klappar och hästgodis. Jag har valt att göra det för att få en positiv inlärningstid och för att få T att tycka att arbetet var roligt redan från början. Idag är det väldigt lite hästgodis som utdelas från mig Oftast endast i samband med uppsittning och när ritten är avslutad  Det här har funkat jättebra för oss!! Men man måste prova sig fram vad som passar för den enskilda hästen 

     Även den här gången är det bettlöst & bomlöst som gäller. Den bomlösa sadeln är från Hööks som f.r.o.m i år är utbytt till en dyrare dressyrbomlös sadel från Softsaddle  Men jag började med att prova en "billig" för att se vad jag tyckte om den...innan jag ev. bytte upp mig  

Det var allt för den här gången!!

Önskar alla en jättebra fortsatt dag med hästar och familj!!!

Mvh anaby  

 
 
Ingen bild

Annica

19 juli 2011 23:36

Vad kul att följa din och Tabascos resa. :) Förstår att du lagt otroligt mycket jobb på honom och haft otroligt mycket tålamod med honom. Tabasco har haft tur som fått dig som ägare. :)

Vi kanske själva får göra en sån här beskrivning om några år, nu när vi köpt 5-åriga irländaren. Han är snäll och trevlig, men mycket jobb. :) Men go, vi är redan kära i honom! :)

Ha det bra!
Annica

anaby

20 juli 2011 00:34

Tack!! Jag är jättenöjd att jag gjort "vår resa" även om det har tagit tid och tålamod. Men idag har jag fått en fantastisk häst att både rida och hantera:D ME LIKE!!!!!

Åhhh!!! Vad roligt att ni köpte irländaren!!! Ser fram emot att få se honom live framöver:D Det är jättebra att filma emellanåt och sedan se tillbaka på de gamla filmerna...då ser man vad som har hänt;) Eller förhoppningsvis har hänt...Hi hi!!

Ha de jättebra så länge!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards