anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 29 juli 2011

Av anaby - 29 juli 2011 19:53

Vi åt en otroligt god middag idag kyckling, hallomi, chilipotatissallad, grillsås, melonsallad, marinerad vitlök, soltorkade tomater och syltlök....och vin till  Jag var så mätt att jag höll på att somna efteråt  

Utsikten från altanen på baksidan är ju inte fy skam 

Ett stycke "Kryddburk" chillande i kvällsolen 

      I sin nya flugmask 

Hundarna tog det också ganska lugnt på baksidan..

      Vissa är törstiga och andra vill bara chilla 

T kom på efter att tag att det inte är så dumt att beta lite gräs 

      Det är jättehärligt att ha hästen så nära inpå hemma sommartid  Hagen ligger bara på andra sidan vägen. Jag har en himla tur!!!!

Nu ska jag dricka ett till vinglas...inta lite chips och se på TV en stund 

Chilla lugnt!!! Hi hi!!
Mvh anaby  


Av anaby - 29 juli 2011 12:52

Idag var det sol och rejäl blåst ute!! Tack för det!!!

T stog redan inne i paddocken när jag vaknade på morgonen så jag stängde "bara" in honom och intog frukost  innan det blev dags för ridning.

Det blev inget prov av remonttränset idag....tar det på söndag när jag ska rida på åkern. Idag blev det som vanligt G4:an och Micklem 

Och ridturen mot "volvo-hållet". Lagom med folk ute på vägen idag och himla skönt när det blåste och fläktade  

Idag var det ingen människa vid älvkanten....så T vågade titta ner mot vattnet idag

   

Bildbevis på att vi står 30-35 meter bort  T är inte så förtjust i vatten...speciellt inte när det reflekteras av solen. Men han går dit matte vill även om han tycker att det är en aning läskigt

Tog åkervägen hem förbi pappas lada och sedan upp på andra halvan av åkern som inte är inhägnad. Pappa har slagit resten av gräset vid vägen på åkern så nu gick det fina fisken att skritta på gräskanten där 

Har dock insett att T MÅSTE skos under augusti månad. Jag vill gärna rida ut på honom så mycket som möjligt nu när han blivit så lugn och sedan mår han bra av det mentalt  ...men att rida ut på honom oskodd och mest skritta...känns så där  Är smågrus och stenar överallt på grusvägen...är väl därför det heter grusväg  Är inte alltid så lätt att trava och galoppera på gräset där det ganska ofta är halt 

  Att ha honom oskodd tidigare har gått bra då jag inte har ridit ut så mycket och ridit honom lugnare överlag. Men nu när vi kommit igång mer och mer....är det bättre för honom att skos. Då kommer jag även att kunna rida honom mer och framför allt mer uteritter som är ett av målen för oss under året Så i slutändan blir det bra för oss bägge 2  

Ska ringa Hovis på måndag och höra om han börjat jobba igen efter semestern och förhoppningsvis boka in en skotid inom 2-3 veckor.  

Idag var Atlas riktigt lugn och tyst när vi kom "hem"  T är ju som bekant rätt så obrydd av honom så det är väl inte så roligt att "voppa på oss" längre 

Jo, jag kan tipsa om att använda Magic brush efter ridtur när hästen har svettränder. Lätt och smidigt att ta bort även fast hästen är lite svettig fortfarande   T tycker att det är jätteskönt!!!

Nu ska jag vätska upp mig och sedan se vad som behöver göras här hemma 

Dessa "måsten" som vi alla har att göra  och ev. någon handling av matförnödenheter inför helgen  

Ha en jättebra fortsatt fredag och glöm inte myset!!! Hi hi!!

Mvh anaby   


Av anaby - 29 juli 2011 00:47

Jag har köpt en hel del utrustning under våren till T. Både lite impulsköp och sedan även sånt som jag har funderat på i flera år   Det som jag har funderat på länge att köpa har varit dyra grejer....men i slutändan har det visat sig att det för mig har varit "välanvända" pengar 

Vi börjar med:

Helen från www.softsaddles.info som väldigt tålmodigt svarade på alla mina frågor kring Sensation Ride G4:a   och som var jättesnäll och specialbeställde den i brunt till mig Det tog ungefär 3 månader innan jag hade sadeln hemma hos mig och under tiden fick jag mail av Helen med jämna mellanrum om info om den. Tack och bock för det 

     En helt underbar sadel att rida i 

Jag fortsätter med:

Anneli på www.washap.se där jag köpte mitt Rambo Micklem träns. Även Anneli fick stå ut med ett flertal frågor från jobbiga mig    Jag beställde ett Micklem träns som jag är jättenöjd med 

  Eller man kan nog säga att både jag och T är jättenöjda med tränset   

Sedan har vi:

Elin på www.naturhunden.se där jag köpte min barbacka pad och NH-startkit. Även Elin fick stå ut med en hel del frågor angående NH-startkitet   Jag är jättenöjd med allt jag köpte därifrån 

   

Barbackapadden 

     NH-startkitet. Man ser dock bara lite av den oranga sticken 

Jag fortsätter med:

Jeanette på www.stallrustorp.se där jag köpte min Grandeurpad till G4:an. Även Jeanette fick stå ut med en massa frågor från mig  Det slutade med att jag köpte en jättefin BRUN Grandeurpad  som också specialbeställdes  

      Som jag är jättenöjd med 

Och sist men inte minst är det:

Malin på www.kyro.blogg.se där jag köpte ett blingat specialbeställt 2-delat pannband i x-full  och ett blingat brunt schabrak   

      Jag är även här jättenöjd med produkterna jag har köpt 

Jag skulle vilja tacka samtliga tjejer som har sålt utrustning till mig och säga:

Tack och bock för mycket bra bemötande och stort tålamod och köp av bra utrustning från er alla   

Det här är mina erfarenheter av köp från dessa ställen 

Nu är det dags att hoppa i bädden för mig!!

Ha de jättebra så länge!!

Mvh anaby   

Av anaby - 29 juli 2011 00:05

Japp!! Då fortsätter vi med "resan" och nu har vi hamnat i 26/4 2008. Jag har börjat rida T med ett vanligt rakt bett istället för stången. Dock är han ganska orolig i munnen och slänger ut tungan en del nu från början...det kommer att ta några veckor innan han blir lugnare. När jag sedan några månader senare provar rida med stången...GÅR DET INTE ALLS!!! Dagen efter byter jag tillbaka till det raka bettet och har aldrig prova rida med stången igen utan hållit mig till raka bett..vanligt rostfritt eller äppelbett i gummi   Det jag istället har gjort är att rida utan nosgrimma eller med olika nosgrimmor som är spända väldigt löst. Detta har T accepterat riktigt bra  

Vi börjar med skrittjobbet:


Här ser man att han är ganska orolig i munnen över bettet men istället har han lärt sig att "vänta" mer på VAD jag vill att han ska göra i samband med halterna  Det går också lättare att "ta i honom" nu utan att han blir stressad 

Vi går vidare till traven:

Eftersom han inte är riktigt tillfreds med bettet än blir han lite okoncenterad och seg när han ska trava. Jag ska tillägga att jag INTE är så nöjd med just det här travpasset. Men jag visar det ändå så att man får se hur T var från början med bett 

Det är en ganska stor skillnad på "förr" och "nu". För dem som vill se skillnaden "från början till nutid" hänvisar jag till att gå in under Kategorin: "Tabasco & Annas resa 2007-2011" och leta reda på "del 5". Där ser man tydligt hur stor skillnad det blivit på honom under årens gång 

Vi jobbar vidare med det!!

Och slutligen lite omvårdnad efter ridning. På den tiden gjorde jag iordning T inne och sedan efter ridturen fixade jag allt ute. Det funkade jättebra!! Sedan vi byggde vindskyddet hösten 2009 har jag ALLTID gjort iordning honom ute både före och efter ridtur...höst/vinter/vår och sommar. Han står numera väldigt stilla och är riktigt duktig 


Zimé var den första hästen jag hade lös i samband med omvårdnad före och efter ridning. Detta berodde på att hon INTE gick att sätta fast pga att hon fastnat med grimman i en boxdörr som hon sedan dragit lös från gångjärnen och stått stilla med tills de fick loss den från henne!! Som tur var kastade hon sig inte runt eller omkring!! Jag var INTE där så jag kan inte uttala mig om exakt vad som hände...förutom att jag efter den där händelsen ALDRIG mer kunde sätta fast min häst igen förutom i transporten Då får man hitta andra lösningar istället 


Och eftersom jag redan var van vid att "ha hästen lös" i samband omvårdnad före och efter ridtur fortsatte jag att träna på samma visa med T. Jag hade däremot inte så stora förhoppningar om att få en "lika snäll häst" igen  Men nu nästan 4 år senare kan jag konstatera att T är ännu snällare än Zimé  Beror nog delvis på att han har ett mycket lugnare temperament än vad hon hade  Det här är allafall i början på "inlärningen" och jag är redan ganska nöjd med honom efter bara några månader 

Vi jobbar vidare med allting och jag försöker kräva lagomt mycket mer av T allt eftersom 

Mvh anaby           

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards