anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 5 augusti 2011

Av anaby - 5 augusti 2011 23:26

Tänkte visa lite utrustning som jag har "gjort själv". Inget avancerat utan ganska lätta grejer som inte heller kostar så mycket pengar att göra 

Vi börjar med...

   

Drakländtäcket  Såg det första gången på Buke och då var draken tagen från en barnfilt från IKEA. Jag valde dock att göra HELA draken själv...från början...det gick det med Jag tog ett fleeceländtäcke som jag sytt tidigare men som tyvärr råttorna hade tuggat hål på  Det blev jättebra att sy fast draken på hålet som råttorna tuggat på     


 

Draken fick även en tunga och fjäll 

Från början när fårskinnspaddarna började säljas var de ganska dyra...så jag köpte ett fårskinn från IKEA (Ludde) och sydde helt enkelt en egen padd  

 

Fluffig som bara den och verkligen en i sitt slag. Dock ska jag tillägga att det var JOBBIGT att sy med lädernål  Tog många timmar att sy kanten på framsidan vid framvalvet och baksidan runt bakvalvet  Vill man ha en enklare variant behöver man inte sy upp kanten...utan bara klippa till padden i den storlek man vill ha   


   Jag är nöjd med min ovanliga padd 


Sedan passade jag på att köpa ett billigt fleecetäcke i storlek ponny på ÖB som jag sydde om till ett ländtäcke  Jag skarvade med annat fleecetyg som jag hade hemma och tog bogspännet från täcket och flyttade det som att det passade till ländtäcket.

     Sydde även kantband i fleece för att det inte skulle synas lika väl att jag hade skarvat och förlängt ländtäcket 


Och sist men inte minst...ett till fårskinn!!!

  Det finns färdiga sittfårskinn till bomlösa sadlar att köpa men jag tyckte att de var alldelens för dyra  Så jag köpte ett fårskinn till en billig penning på Loppis och klippte till en bra storlek till min dåvarande bomlösa sadel (Hööks). Funkade fina fisken!! Det fårskinnet fick följa med sadeln när jag sålde den 

Mvh anaby   

Av anaby - 5 augusti 2011 18:44

Det har regnat en hel del idag...så jag beslutade mig för att T fick vila 

Jag har istället varit och handlat kardborre till benskydden. Ska sätta mig imorgon och se OM det går att sy fast dem på ett vettigt sätt...så att de passar 

Hämtade även ut ett paket från Tradera med ett par otroligt snygga mörkbruna shortchaps  Riktigt höga var de också!! ME LIKE 

Märket heter Sarm Hippique och kommer från Italien Kostar mycket pengar men jag ropade in dem på Tradera så jag betalade endast en bråkdel av det egentliga priset 

          Ska provrida i dem så fort vi får en "regnfri" dag framöver 

Jag har även fått hem säkerhetsstigbyglarna med magnetöppning som jag köpte av Camilla. De verkar jättebra!! Min tanke är att jag ska använda dem på hoppsadeln...Min T6:a....känns säkrare att använda dem när jag ska hoppa då T kan tvärvända rätt som det är  Har ju hänt 2 ggr nu att jag har åkt av när han har vägrat...satt ner huvudet och kastat runt  Lite ponnystuk på honom emellanåt 

          Stigbyglarna är jättefina och verkar inte vara använda mycket alls 

Tack för ett jättebra köp Camilla  

 Sedan har jag också varit förbi på Willys och handlat mat inför helgen. När jag kom hem var L-O på väg till stugan. Han blir borta tills på söndag...men när han kommer hem tar han med sig 2 höbalar hem till T   Det innebär att jag kommer att ha 8 st höbalar hemma. Vi ska hämta 2 st till så att vi har 10 st hemma under vintern. Jag har räknat med att det kommer att gå åt mellan 11-12 st fram till juni 2012. Men det är ingen stress att hämta hem de andra 2 på en gång. Vi har några halmbalar som också ska hem....bättre att ta hem dem under hösten och vänta med höbalarna tills vårkanten 

Jag och barnen är nu "soloqvist" hela helgen!!  Jag ska försöka städa nere i källaren under helgen...bla i tvättstugan och där jag har mina hästgrejer...hela källaren ska dammsugas och blöttorkas...Men att "röja" ordentligt blir bara på några utvalda ställen  

Nej, gott folk!!! Nu ska jag göra mig en stor cappucinomugg och sätta mig framför TV och bara njuta!!!

Ha en jättebra fortsatt fredag!!

Chilla lugnt 

Mvh anaby    

Av anaby - 5 augusti 2011 00:50

Jag blev så himla less när de nya bruna benskydden INTE passade idag 

   Tror dock att jag har kommit på en lösning på problemet!! Jag ska prova att skarva med mer kardborreband...är ganska lätt att sy på och skarven kommer inte att skava på T på något sätt eller synas särskilt mycket. Känns som om det kan fungera rätt så bra 

Ska bara mäta och se hur mycket jag behöver och hur brett kardborreband som passar till kardborren som redan sitter där


Är nöjd att jag tog beslutet att sko T  Är mindre än 1 vecka kvar nu!!!

Då kommer jag att kunna rida ut helt obehindrat utan att behöva oroa mig för underlaget på vägen ME LIKE  


Ska nog ev. prova att rida med T6:an imorgon!! Vill gärna prova mitt bruna blingade Kyro schabrak 

 

Har tyvärr inte hunnit med det än i och med semester och vila för T  ....men senast på söndag ska det bli av har jag bestämt   Mer bilder kommer!!!


Lastträning kommer det att bli under helgen!!! Vill så gärna komma igång och åka in och både rida och hoppa på ridskolan igen  Men lastningen MÅSTE fungera bra innan jag åker in. Och en bakbom är ett måste!! Vi ska klura på en vettig lösning på en bakbom. Jag vill att det både ska gå lätt att sätta fast och ta bort den  Allt för säkerheten!!!


Har också insett att T går riktigt bra med remont-inspirerade nosgrimmor!! Dock ser han väldigt klumpig ut i dem med sitt stora huvud i x-full Men om hästen går bra och mår bra av det får man nog "gilla läget" i allafall   

      Remontnosgrimma     

      Rambo Micklem träns  


Och sist men INTE minst!! Jag är så glad och tacksam att jag INTE behöver betsla upp T med skarpare bett   Det räcker med att byta träns (Micklem, remont och acchen funkar bäst på honom.. i den ordningen) och rida med samma raka bett som vi har haft ett bra tag nu   Har haft hästar tidigare som man får fått prova med allt möjligt i bettform....då ett bett fungerar 1 dag men inte en annan  detta även fast de har varit väldig välridna men när de (röda märrar bägge 2) sett ett hinder blivit väldigt heta och på snutt till okontaktbara emellanåt Mina tränare har t.o.m avrått mig för att betsla ner pga att de har tyckt att det varit rent livsfarligt   De valacker jag har haft har istället gått på "vanliga" 2-delade bett förutom T som går på rakt bett. Ska prova 3-delat på honom framöver....men funkar inte det så vet jag att det raka bettet gör det När man har haft så olika hästar under sitt liv känns det riktigt bra att äntligen få ha en som är ganska "normal" trots allt  Okomplicerad är han inte på något sätt den kära T.. men i mina ögon en riktigt, riktigt normal häst i dagläget   

Och det känns fantastiskt bra!!

Nej, nu är det slut för funderingar inatt 

Dags att hoppa i bädden!!! Det har kommit en ny dag redan  

Sov gott!!

Mvh anaby   





 




   

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards