anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 6 augusti 2011

Av anaby - 6 augusti 2011 20:31

Under dagen har jag städat hela källaren och sedan diskat alla T:s foderhinkar i diskmaskinen 

   En fin trave med hinkar som står på altanen på tork 

Sedan började jag fundera på en lämplig kvällsterapi?? Hmmm!! Om man inte har någonting att göra en lördagkväll...kan man ta fram symaskinen....och sedan sy fast kardborre på ALLA benskydd som är för korta  Dvs 6 st...eller 3 uppsättningar skydd...1 par fram och 2 par bak 

Och eftersom jag inte är riktigt iordning  Så gjorde jag givetvis det 

Det gick betydligt snabbare och smidigare än jag trodde att det skulle göra!! Det tog endast 20 min sedan var jag klar  

Så här blev slutresultatet:

 

De här blev faktiskt bäst!! Kardborren var nämligen svart på dem och lika bred  Så förlägningen jag sydde på syns inte alls lika väl som på de andra benskydden  

 

Här ser man en närbild på skarven!!


 

Det här blev tyvärr INTE lika bra  Dels är kardborren brun och jag köpte svart. Hade att välja mellan svart och vit kardborre och vit kändes helt fel...Så det blev svart. Sedan hade de INTE samma bredd som på benskydden!! Men suck!! Den bruna kardborren är 4 cm medans den svarta är 5 cm Dock tror jag att det mesta av den svarta kardboren kommer att vara dold under flärpen  


 

Dålig närbild men man ser att den svarta är lite bredare...


 

Samma sak här. Den svarta kardborren är lite bredare än den bruna  


 


För att få stadga i kardborren har jag sytt efter hela 4-kanten så att det är en söm efter hela kanten. Provade att bara sy fast det svarta i den bruna men det satt INTE bra alls...blev ingen stadga alls   Blev stor skillnad att sy efter hela kanten  

Det duger till hoppträning och ridning hemma!! En himla tur att jag inte tävlar med T än  


        Så här ser skydden ut på T:s ben. Som ni ser är skydden bra i storlek det är bara kardborren som är för kort för hans grova ben!!

Nu ska jag sätta mig framför TV med min STORA cappucinomugg och mitt STORA vinglas och bara mysa 

Har pratat med L-O och allt är fina fisken med dem i stugan  

Imorgon ska jag rida med "kardborre förlängda" benskydd och nya säkerhetstigbyglar  Oppppsss!! Jag ska inte glömma bort att jag även ska inviga mitt nya bruna Kyro schabrak 

Tjjjjiiinnngggeeeelllinnnggg & chilla lugnt ikväll 

Mvh anaby     

Av anaby - 6 augusti 2011 15:46

Idag tänkte jag bjuda på några bilder från mina "skrubbar" hemma...där jag har hästgrejer   Har alldelens för mycket....men till mitt försvar ska jag säga att jag ska faktiskt rensa ut under hösten och sälja iväg det som jag anser att jag INTE behöver  Blir nog en hel del!!!

Vi börjar med T:s "giv akt"!!! Han fick på sig ett fleecefodrat regntäcke imorse...när han några timmar senare insåg att jag var i närheten  kom han till ingången och började bita på täcktet!! Det var för varmt för honom trots att det regnade fortfarande!!!

      Jag har inte så långt från källaren ut till hagen och T 

Så jag bytte regntäcke till det ofodrade och då blev han riktigt nöjd  och gick iväg för att beta i paddocken en liten stund senare...måste bara kolla vad matte gör först 

     Jag började städa i källaren bland mina hästgrejer först....innan det blev dags att dammsuga golven, torka och dammtorka 

Så här ser det allafall ut i källaren där jag har mina skrubbar med hästgrejer som är en aning utsprida för att få plats 

 

Jag har satt upp fällbara sadelhängare till sadlarna då jag tycker att det är smidigt att fälla ihop hängarna på vintern när sadlarna INTE hänger där  Jag föredrar även att hänga sadlarna felväg "utåt" för att då kan man dra fram schabraken på tork om de är blöta  De hänger framför sadeln och torkar till dagen därpå 

Nybytta sadelöverdrag från Ullared    


 

Tja, vart ska jag börja  Det ligger flera tomma IKEA-påsar bakom sadelbocken. Men i 2 st IKEA-kassar ligger också magnettäcken...jag har 2 st...1 i nät och 1 i bävernylon  Sedan har vi den som är närmast under den svarta sadelbocken. ..den IKEA-kassen med dragkedja använder jag DAGLIGEN och i den finns ALLT till T och mig  Borstar, rasp, träns, benskydd, grimskaft, hjälm, huva mm mm.  


 

I en lövkorg under G4:an har jag lite av varje...bla 3 olika shortchaps...magneter...täckesgjordar mm


 

Vi fortsätter ovanför sadlarna. Sadelgjord, tömkörningsgjord, hemgjord fårskinnspadd, barbackapadd...diverse täcken ligger det lite överallt  



Mer bilder på bla täckena. Jag har en hel del fleecetäcken kan jag säga...och andra täcken. De grönrutiga är ett av vintertäckena med hals som T använder vintertid  Det bruna täcket bredvid barbackapadden är ett regnfodrat fleecetäcke samma som T använde idag. Och under det täcket hänger mina gamla älskade Rambo turnout som T använder vintertid Har 2 st som är 17 och 19 år gamla  Detta innebär att det är 3:e hästen som jag äger som använder dessa täcken!! De är fortfarande regntäta!!!


 

Nedanför. Tja, en till lövkorg med benskydd, den röda "fotbollen", kavalettistöd.


 

Närbild på lövkorgen. De vita dressyrskydden använder jag faktiskt mest!! De bruna är till hoppning och tyvärr i dagsläget för kort kardborre på men jag ska förlänga dem så att de passar min "stora" Herre  


Vi fortsätter med pannrummet....där jag har "lite" hästgrejer i ett hörn också 

 

Här är det mest grimmor och schabrak mm som INTE tar skada av värme.


     Jag har satt upp billiga krokar från ÖB i taket för att kunna hänga upp blöta täcken. Perfekt att torka i pannrummet! De är torra till dagen därpå  Jag har krokar så att jag kan hänga upp 3 täcken på tork samtidigt 


Ja, ha!! Vad har vi kvar då??

Jo, min "riktiga" hästskrubb 

 

Utanför skrubbdörren står självklart mina favorit ridstövlar..mina bruna cavallo från 1984 


 

På utsidan av dörren hänger transportgrimman med fårskinn och lite andra lädergrejer..



På insidan hänger mycket grejer som jag inte har sålt iväg men som jag INTE kommer att använda igen  Bla ett jättefint brunt kandar...ett brunt rundsytt träns med pullarnosgrimma med stort vitt ludd. Jättefint med för litet för T!! 


 

Allt mellan himmel och jord!!


 

Jag har i princip alla paddar och benlindor i källaren då jag sällan lindar T:s ben. Händer endast i samband med skada av ett ben.


 

Mitt hästskolager till Zimé som T INTE kan ha  


 

Träns och tyglar som inte används för tillfället...


   

Vi avslutar med tävlingsskåpet!!

 

Mitt tävlingsskåp som har hängt med sedan 1990!!! Jag fick det i present av min dåvarande hästskötare  Hon och hennes pappa hade snickrat ihop det till mig  Under årens lopp har jag modifierat om det lite för att få det bättre men själva skåpet är samma. Bara insidan och utsidan som ändrats om 

  


 

Det gäller att ha allt på plats!! Jag har som synes en krok i taket där det hänger träns. De är de tränsen som jag använder mest!! Och flugmaskerna...handduk...magväska mm



på den portabla kroken på sidan hänger också träns. Mina bettlösa varianter och westerntyglar....och ett träns med det 3-delade bettet!! 


  Tvättkorg (IKEA-kasse) och sopkorg 

Det var nog allt!! Jag hoppas att några har orkat med att titta på bildbomben 

Jag har hållit på med hästar i 34 år så man samlar på sig en hel del utrustning under årens lopp  Jag har sparat någonting från alla mina 7 tidigare hästar!!!  Sedan går inte allt går att sälja och bli av med i första taget...medans andra grejer säljs direkt  Man får helt enkelt ta och sälja iväg det som ska bort allt eftersom  

Idag har jag även maskindiskat ALLA T:s mathinkar!! Japp!! Ni hörde rätt MASKINDISKAT...i diskmaskinen....hans mathinkar är bara 5 litershinkar. Vi har ett "kortprogram" på vår diskmaskin som bara tar 30 min. Det är perfekt när man ska tex diska hinkar, bestiklådor och annat som är ganska otympligt. Det tar inte så lång tid men blir ändå renare än om man diskat det för hand  De står just nu ute på altanen och torkar...alla 10 hinkar + lock  

Avslutar med ett kort på min hoppsadel T6:an!! Nu sitter den nya säkerhetstigbyglarna med magnetöppning på plats 

     

Nej, nu har nog golvet i källaren torkat så jag ska gå ner och lägga ut mattorna igen och sedan börja med middagen!! Idag blir det hamburgare/kycklingburgare...barnen har några kompisar här så då blir det en bra middag för oss alla 

Ha en jättebra fortsatt lördagkväll!!

Chilla lugnt!!

Mvh anaby   

    

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards