anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 22 augusti 2011

Av anaby - 22 augusti 2011 16:51

Jag var minst sagt seg med att komma till skott och rida idag kan jag säga   Varken kropp eller knopp var riktigt i fas  

Tvingade iallafall ut mig själv till slut!!! Hi hi!! Inte lätt minsann 

Idag blev det Rambo Micklem tränset

 

och G4:an 

Eftersom det helt plötsligt slutade blåsa bestämde jag mig för att det blev en uteritt även idag  När vi kom fram till "fågel-åkern" var det minimalt med fåglar där idag!!! Uppskattningsvis kanske 40-50 st sammanlagt. Det blir mindre och mindre för varje dag 

Började med att trava runt hela åkern. Eller vi fick vända när vi kom till sista kortsidan då det var en hel kolloni med fåglar där. Då tog vi samma vända tillbaka igen  När vi kom fram till slutet på långsidan gjorde jag en framdelsvändning och sedan blev det galopp!! Inga problem med vänster galopp....saktade sedan av och fattade höger...som var lika fin 

Vände och skulle på nytt fatta galopp men se det gick INTE alls??? Ut med bakkärran och bara vägrade fatta galopp?? Saktade av och provade igen...samma sak igen...provade att smacka...MEN DET SKULLE JAG INTE HA GJORT!!! RODEO på en gång som att trycka på en knapp!! Vi hamnade nästan på vägen och var på väg ner i krondiket på andra sidan vägen Klart obra att smacka om man inte vill åka av!!! Fick helt enkelt nöta med galoppskänkel tills han behagade fatta galopp.

Vände skrittade tillbaka...skrittade lite på volt....och skrittade sedan tillbaka ca 40-50 meter innan jag provade fatta galopp igen. Tog fattningen och saktade av på en gång innan "vilddjuret" kom fram igen  ...provade fatta galopp igen....tog galoppen men var stressad...och saktade av nästan direkt. Var jätteglad att han tog vänster galoppen!!! Tog höger istället utan problem 

Vände så att jag på nytt kom från stallet. Fattade vänster (krångliga galoppen) UTAN PROBLEM??? Och galopperar på i en lugn galopp?? Whata?? Byter till höger..inga problem där heller utan galopperar i ett lagom tempo...hmmm!!

Vänder och kommer då "hemåt" igen...men skrittar på ca 40-50 meter innan jag provar fatta galopp igen. Nu är det inga som helst problem och vi galopperar framåt utan att bakkärran kommer ut och inga kast hit &dit blir det heller Galoppen är också lugnare nu 

Saktar av och berömmer mycket!! Provar höger galopp och den tar han direkt och galopperar lugnt vidare  Måste vara att han känner sig stressad av att det ev. ska komma någonting bakifrån som det liksom "låser sig" med vänster galoppen just där. Nu flyttade jag bara galoppfattningarna 50 meter bort och då gick det rikitgt bra om man jämför hur han var från början...kändes bra att kunna bryta mönstret till någonting positivt på slutet.  

Skrittade hem på en häst som hade ett bra tempo och verkade nöjd med tillvaron  Fortsatte sedan med att skritta och trava kavalettibommar. 

Kan säga att han ju minst sagt underlig min häst  Förra gången vi tränade på bommarna gick han så himla lugnt fint och bra 

Det första han gör idag är att kasta sig runt när han nästa är över första bommen Det var ju vita kavalettistöd där!!! Himmel också de kan ju bitas!! 

Efter ca 3 ggr så skrittade han som vanligt på lugnt och fint  och verkade förvånad att det INTE krävdes mer innan jag blev nöjd 

Skrittade några fler ggr över och det gick bättre och bättre för varje gång 

Provade att trava...vid första försöket HOPPADE han över samtliga 3 bommar  Han gör ju rätt men man behöver ju inte hoppa över en bom på marken...andra försöket drog jag ner rejält på tempot och då travade han lugnt över 

Slut för idag!!

Skrittade av honom på åkern. Vi hade en himla tur kan jag säga!! För när vi nästan hade ridit klart började det att regna...såna här små regnstänk...det började aldrig regna ordentligt men det känns som om risken att det börjar regna ikväll är stor!!!

Då blir det vila för T imorgon. Han har gått 2 "bra" pass med ganska mycket trav och galopp de senaste 2 dagarna och då kan vila vara bra för honom 

Är det uppehåll imorgon blir det ett lättare pass i paddocken med lite bomövningar....Så vädret avgör hur ridturen imorgon blir för oss  

     

T fick magnetbehandling, muggsmörjning och lunch...har börjat med lusern f.r.o.m idag. Så nu får han både lusern och musli 1 gång per dag. Är inga stora mängder han får  utan lagom så att han inte blir alltför vild att rida  

Ikväll har jag tänkt börjar rita och klippa ut mina paddar. Får se om jag orkar sy eller om det blir senare i veckan. Ska mäta och se hur stora jag ska göra dem. Har hittat några mått på internet och har även mått på paddarna jag har hemma. Så det blir nog jättebra  hoppas jag allafall 

Nej, nu väntar middagen!!!

Ha en jättebra fortsatt måndag!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby   

     

Av anaby - 22 augusti 2011 12:08

Jag har verkligen sovit som en stock inatt!!! Känns bra att vakna en ny vecka och min långledighet med att ha fått sova bra första natten   Förutsättningarna att den här veckan kommer att bli bra känns stora 

Jag ska snart gå och hämta T och ställa in honom i paddocken en stund innan vi ska sätta igång och rida...har inte riktigt bestämt mig för vad vi ska göra idag. Ev. blir det en uteritt och att trava lite kavaletti när vi kommer hem. Kan vara bra för "Herr´n" att få aktivera sina "små grå" lite i början på veckan 


Bjuder på några gamla favoritbilder från början på vår resa. Tror att alla bilder är från 2008 eller början av 2009  Yngsta sonen Henrik är fotograf  

            Mvh anaby  

Av anaby - 22 augusti 2011 11:47

Nu är vi inne på del 13 av resans gång!! Himmel vad tiden går fort!!!

Datumet är 2008-09-25.

Här är det vanligt rakt bett utan nosgrimma som gäller. Och sadeln är hoppsadeln T6:an 

Vi börjar med diverse jobb i skritt... Som synes tuggas det en hel del på bettet och tungan "viftar" på utan för munnen en hel del  Det är någonting som blivit otroligt mycket bättre under årens gång  


Vi hinner med att trava lite på slutet innan vi går vidare till nästa klipp 

Fortfarande har jag inget större krav på formen utan endast framåtbjudning och tillbaka/broms  


Vi forsätter med lite voltarbete i trav och...



...lite trav över kavaletti och några små skutt  som är en aning vingliga...men vi tar oss över utan större problem  T rättar sig efter hand och förstår allt eftersom vad han ska göra. Det är inte lätt när man knappt sett ett hinder förrut  och har en matte som knappt sett ett hinder på tid och evighet..allafall 5-6 år vid den här tidpunkten Då blir det ringrostig ryttare och orutinerad häst 


Jag tänkte passa på att berätta att på fredag blir det filmsnuttar från "första uppsuttna galoppen" på åkern i bägge varv och ridning i en annan form på åkern  


Om man vill se "skillnaden" på T från 2007 och 2011 går det att gå in under Kategorier och vidare till Tabasco & Annas resa 2007-2011 och leta reda på Del 5. Där finns 4 olika klipp från resans gång  


Mvh anaby     

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards