anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under augusti 2011

Av anaby - 27 augusti 2011 14:12

Japp!! Nu håller jag på att tappa naglen på tummen!! Tror att de bara är en tidsfråga om dagar nu 

T vara ju minst sagt stökig en gång när vi skulle lasta efter en hoppträning..höll på i nästan 2 timmar och fick till slut lämna honom på ridklubben. Då hade han kastat sig ut några ggr..1 av dessa ggr blev jag klämd och fastnade i grimskaftet...vilket INTE riktigt var bra för varken kropp eller tumme 

Här kommer några dålig bilder på tummen när det är nygjort. Lägger INTE in några bilder på min kropp som var mer blå/grön än någonting annat 

 

En aning blå på ringfingret och tummen..


 

En aning sargad tumme!! Syns inte så mycket blått på nageln men det mesta verkar ha suttit långt ner...Sedan blev tumleden väldigt svullen. Det tog nästan 1 vecka innan jag kunde böja på tummen ordentligt  Sedan har jag fått någon typ av "artros" i leden då den vänstra tumleden är MYCKET tjockare än den högra...


 

Oskarp bild men man ser blåmärket på tummen...


 

Samma sak här...oskarp men man ser vart det är blått  


   

Så här ser tumnageln ut idag!!! Den har vuxit ut till hälften  Och det verkar INTE ha blivit någon skada som växer ut...det som kommer fram är vanlig nagel som tur är. Det jag nu bävar för är att nageln ska lossna...kan säga att den sitter INTE fast i mycket just nu ca 2-3 mm eftersom den har lossnat under redan. Måste börja tejpa den f.r.o.m imorgon så att jag inte sliter av den under en ridtur!! Lossna kommer den att göra inom kort... men det kan ju vara bra att inte slita av den...så blodvite uppstår 

Fortsättning följer på tummen sedan!!

Mvh anaby   

Av anaby - 27 augusti 2011 13:49

Idag var jag grymt seg när jag vaknade...huvudvärk och illamående...suck!! Tja, man kan inte få allt bara för att man är ledig 

Regndis ute dessutom...kände verkligen INTE alls för att rida idag  ...

Hade gärna ridit ut men en lördag och fullt med folk efter vägen?? Nej, tack!! Det är betydligt mindre folk imorgon så jag väntar tills dess istället 

Gjorde iordning T när han ändå betade här uppe  Muggen blir bättre och bättre för varje dag nu!! Stor skillnad motför i början på veckan 

  Dagen till ära hade T förvandlats till en "lerinpackad-mammut"  Borstningen får vänta tills imorgon!!

Sedan satte jag mig framför symaskinen och har sytt klart bägge skrittäckena och padden med enkla inlägg till den bomlösa sadeln  Väntar med att sy om den med dubbla till senare..orkade bara inte idag. Men det är på G sedan!!!

 

Den ser nästan ut som padden till hoppsadeln fast det är en kanal på den här 

Sedan sydde jag ihop padden fram och klippte bort kardborren...det var för långt och sladdrigt där fram för att bli riktigt bra och mycket irriterande att se när man satt i sadeln   Nu är jag allafall riktigt nöjd med de "runda" hörnen som gjorde att det blev ett mjukare intryck av padden   


 

Ihopvikt i kanalen  



Skrittäcke/regntäcke nr 1!! Nu har jag klippt och sytt klart täcken nr 1. Blev en enkel variant där jag bara klippte bort halsen...vek in en kant och sydde kanten. Tog sedan 2 hakar med vitt band och sydde fast i kanten under (syns inte från framsidan) som jag kan fästa i sadeln. Kommer nog att bli bra de ggr jag rider i regn...nu blir då sadeln INTE blöt bara jag  


 

Hakarna fastsydda från insidan.


 

Täcke nr 2!! Ett flug-skritt-täcke..såg att jag hade 2 till likadana hela nere i källaren  Hamster jag?? Nej, då  Inte alls 

Klippte av den ena frambiten med kardborreknäppningen och sedan tog jag ett till täcke och skarvade...tror att det blev kring 15 cm längre än det var från början.   


    

Här se man skarven. Dock var tygbiten till vänster lite bredare så jag fick lägga in några veck för att få samma bredd på dem. Men i slutändan ser det rätt ok ut 

Inte illa för ett täcke som kostade 5 kr i inköp!!!! I och med att jag har skravat med ett täcke till och använt ungeför halva till det... så kostar det här kring 7.50 kr i slutpris  

Nu ska jag äta lite tomatsoppa som min yngsta son har gjort till mig  Den brukar vara riktigt god  

Blir nog bra då jag inte har ätit så mycket hittills idag pga illamåendet...hoppas att det vänder nu!!

Förutom att vi ska ha gäster här ikväll så blir det nog rätt så lugnt. Jag håller på att tvätta och har röjt lite både i lägenheten och nere i källaren bland hästgrejerna....tvättade lite till T igår  Så det blir att fortsätta att fixa med lite "måsten" här hemma. Dock känns det härligt att vara inne en sån här ruggig dag med regn och elände!!

Ha en fortsatt jättebra lördag em och kväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Av anaby - 26 augusti 2011 21:01

Fick ett mail från Mia i Stockholm om att den bomlösa sadeln var framme och passade bra på hästen 

Jag hoppas att hon får lika mycket nytta av den som jag fick!!!!

Hade det inte varit för att jag köpte min Sensation Ride G4:a så hade jag haft kvar den. Så jag kan varmt rekommendera Freemax sadlar som ett budget eller billigare alternativ eller egentligen en "mellanstation"  innan man köper en dyrare bomlös sadel  Den är otroligt mjuk i sätet precis som Sensation sadlarna är  

 

Mvh anaby  

Av anaby - 26 augusti 2011 20:28

L-O kom hem med en halv ICA-

kasse med gula kantareller idag!! Istället för en fågel efter fågeljakten  Kan säga att jag tyckte att kantarellerna var nog så bra som en fågel 

   Hann med att rensa nästan allt innan Hovis var på ingång 

Nu är T:s tappsko fixad och jag hoppas att den sitter kvar nu..eller att alla skor sitter kvar tills nästa skoning!!!

När jag kom hem åkte vi iväg till Byggmax för att köpa OSB-skivan, skruvar, penslar (ska bättra på färgen lite i vindskyddet) och ett litet vinkeljärn till som vi ska fästa OSB-skivan med. Har nu 4 st och hoppas att det ska funka  

Hem och lämna av släpvagnen...iväg till Systemet  Jula för att köpa ett tillbehör till "blivande"  bakbommen i transporten  

Och sist till Willys för att handla mat 

Hem och fixa middag och fortsätta ta hand om svampen 

 

Det blev en hel del svamp!!!


 

Och en del riktigt stora!! Hann tyvärr skära ner de största innan jag kom på att jag skulle ta kort  Sorry!!!


   

Det gäller att ha en BRA kniv att skära med  


 

Jag har börjat fylla stekpannan...fyllde upp 2 st stora stekpannor  innan jag var klar  


 

Det här ska sparas tills imorgon!!! Vi ska bjuda mamma och pappa på "kantarell & bacon-macka"  


 

Det kommer en hel del vätska ut svampen. Stekpannan var nästan full ända upp men efter några minuters förvällning...reduceras svampen väldigt mycket!!!


  Samma sak i den något mindre stekpannan. Men nu har vi kantareller som vi kan frysa ner och ta upp och äta till lite älgkött under vintern=SUPERGOTT 


Har hunnit med en avstickare ut till T  medans svampen svalnar och vi kan börja packetera den...

Sitter nu i valet och kvalet om jag ska sätta igång med att klippa till skrittäckena som ska sys..eller om jag bara ska "själv-dö" i soffan  Valet borde egentligen vara enkelt....BRA om jag klipper till täckena...MEN skönt att få "själv-dö" i soffan  Det lutar åt att jag FÖRST klipper och sedan "själv-dör"...känns nog bäst i själen och hjärtat om jag gör det 

Nej, dags att greppa saxen och sätta igång!!!

Ha en jättebra fortsatt fredag och glöm inte myset!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby     

Av anaby - 26 augusti 2011 11:45

Jag har funderat hela kvällen igår och nu på morgonen hur jag ska göra med "väggen/skivan" emellan höet. Pappa hade ev. någon skiva hemma...

Men så var jag in på Byggmax hemsida (mycket bra affär) och hittade en OSB-skiva (samma som vi har till väggarna inne i vindskyddet) som knappt kostar någonting!! En skiva som är 2,5 meter lång och kring 1,2 meter hög kostar 119 kr!! BILLIGT som bara den tycker jag  Vi ska åka och köpa en sån och sedan kapar vi av den i lämplig längd...kring 2 meter ska nog passa tror jag  Det kommer att bli både en snygg och bra "vägg/skiva" mellan höet!! Och det kommer att hålla länge 


Vi ska även passa på att köpa skruvar till elbandsisolatorerna...vi behöver både till hundkorallen och till T:s blivande utökning av vinterhagen 

  På hundarnas korall på baksidan ska vi byta ut de oranga elbanden 12 mm (är ingen ström i utan mer för syns skull) till vita breda 40 mm band. Och de är både för att hålla hundarna inne och folk ute!! En del är så korkade att de låter sina hundar lukta på våra hundar?? Självklart blir det ju så att våra hundar sitter och skäller och håller på när många av de som går förbi går fram till dem!! Man blir lite less ibland  Både jag och L-O har sagt till vänligt med bestämt att vi INTE vill att de stannar och låter hundarna lukta och hälsa på varandra. Men en del förstår inte ändå...SUCK!!!

Så nu blir det 3 rader med 40 mm elband för att hålla folket och hundarna på "andra sidan" borta så mycket som möjligt  Förhoppningsvis inser de att det inte ät lönt att stanna och hälsa när det sitter så många elband ivägen   Håller tummarna att det ska funka!!  


Peppis har varit på sin första fågeljakt för året idag!!! Hi hi!! Han visste EXAKT vad det var frågan om när husse gjorde iordning bössan och gick till bilen  Och när de kom fram satt hela hunden och vibrerade och gnällde och var i extas 

Hemma är han lugnet själv och verkligen en knähund  Samma sak med Atlas...knähund hemma och jakthund borta 

Måste säga att jag helt har ändrat åsikt om "jakthundar" sedan vi skaffade våra!! Många jakthundar har ett fantastiskt temperament som klarar av att ändra sig från "knähund" till "jakthund" och dessutom göra det riktigt, riktigt bra     


Nu ska jag sy om några skrittäcken medans L-O är borta...så de passar min stora "Herre"  


Ha en fortsatt jättebra fredag!!

Mvh anaby  

Av anaby - 25 augusti 2011 21:39

Jag ska börja med att tacka alla som röstade i förra omröstningen 

Idag har jag äntligen kommit på VAD jag ska skriva för ny omröstning 

Det blev om man klipper sin häst vintertid eller inte??

Jag klipper INTE Tabasco i nuläget. Av den enkla anledningen att  han går på lösdrift och rids endast i ridhuset 3-4 ggr per månad under vinterhalvåret. Om jag någon gång i framtiden kommer att klippa honom kommer det endast att bli på halsen där han svettas mest.

På den "gamla goda tiden" när man tävlade med mina hästar klippte jag "spårklippning"...halva halsen och spår efter hela långsidan...eller hela halsen men med spår efter hela långsidan...jag lämnade alltid päls kvar på ryggen under magen kvar då alla mina hästar alltid har gått ute i hagen väldigt mycket. Under min tävlingstid fick jag många kommentarer för det  Men det bjöd jag på då hästarna mådde bra ändå  Hi hi!!!

Mvh anaby   

Av anaby - 25 augusti 2011 20:40

Jag ska väl börja från början och berätta om min första häst/ponny Kadett en shetlandsponny född 1966. Jag fick honom som julklapp 23/13 1975 och hade just fyllt 8 år...det var då min "hästkarriär" började!!! Någonting som jag hittills INTE har ångrat!!! Medans mina föräldrar ångrade sig då de trodde att hästarna skulle vara någonting övergående  Nu är jag inte riktigt som andra utan jag fortsatte och fortsatte och fortsatte....med häst efter häst 

Kadett ägde jag mellan 1975-1981. Han såldes till en familj någon mil från oss och bodde sedan där fram tills han "somnade in" ca 25 år gammal. Otroligt saknad och härlig ponny   

 

Vem kan motstå en sån här goding??   


 

I början på "hoppkarriären"   Potatislådor och hemgjorda hinder som pappa byggt  Han är även fotograf!! Allt i allo kan man säga 

Pappa har varit fantastisk under alla år  När vi hade stall hemma i 16 år hjälpte han mig med hästarna nästan varje dag!! Han fodrade morgon måndag-fredag...jag kvällar och helger  Vi hjälptes åt att hämta hö och spån...och att fixa hagar och annat som hörde till   Han var och är guld värd!! Utan honom hade det aldrig gått vägen med hästarna när jag var tonåring  

     

 Så här såg vi ut 1976..ignorera den "lilla" människan bredvid  Titta på den fina ponnyn istället 

Mvh anaby   

Av anaby - 25 augusti 2011 15:49

Jag har varit så himla seg sedan jag gick av mitt nattjobb...orken har verkligen varit minimal   Jag har fått saker gjorda men jag har verkligen fått tvinga mig till det...suck!! Hoppas att det vänder imorgon!!!

Jag gick ut och red T en sväng på åkern   Passade på att prova ett fleeceländtäcke som jag sytt till Zimé som T aldrig har använt...dragländtäcket 

   Det passade bara bra till honom  Nu har jag en mall att gå efter när jag ska sy om andra skrittäcken  

Sedan provade jag det blå regntäcket som jag ska sy om till skrittäcke. Det var storlek 145 cm..och det var ganska mycket för litet till min stora "Herre"  

Tror allafall att jag vet hur jag ska sy om det. Använder jag G4:an blir det lite annorlunda för man kan inte dra täcket under vulstren...då det är en typ av helvulster..man kan inte öppna upp under...Blir intressant att se om det blir som jag har tänkt mig  Det lär ju visa sig om inte annat  

Sedan hittade jag ett flugtäcke som jag köpte jättebilligt på Rusta för flera år sedan...eller jag köpte flera som tur är...för jag måste skrava på dem för att det ska funka i storlek till "Herr´n" Men det kommer att bli jättebra för det modellen är som ett skrittäcke fast flugtäcke....och lite tjockare flugtäcke. Måste spana lite mer ingående innan jag sätter mig och syr om det 

T var väldigt tålig och lät mig prova och dola på med täckena utan att protestera det minsta

Idag provade jag rida med padden med dubbelpaddar och det kändes helt ok. Lite tjockare förstås men helt ok. Känns som om det inte spelar så stor roll vilken man rider med bägge 2 funkar  Ska fixa finliret med rundningen bak på bägge paddarna under helgen.  

Sedan bar det av ut till åkern  med sporrarna 

Det gick helt över förväntan med sporrarna!! När vi red serpentiner var han jättefin och gick framåt i lagom takt utan att jag behövde gå på speciellt mycket som jag gjorde igår  Halterna och ryggningarna var jättefina!!! Jag behöver bara sitta till lite så stannar han  Sedan ta ytterst lite i tygeln så ryggar han helt lugnt

Underbart!!

Sedan in på 8-volt och det är jobbigt tycker T  Tror att han inte riktigt har förstått VART han ska....volter är lättare...Så när vi vände av vid mitten och skulle byta varv...saktade han ner tempot..jag gick på med sporrarna lite....och det gillade han INTE!!! Det blev en bakutspark DIREKT!!! Oppssss!! Gav mig dock INTE så lätt..utan smackade och gick på lite lätt med sporrarna igen?? Fick en bättre reaktion den här gången...FRAMÅT 

Fortsatte med 8-volter och nu blev han lite mer positiv att gå fram 

Sedan in på volt..inga problem  Gick framåt och lyssnade fint!!

Sedan avslutade vi med en liten volt. Gick fina fisken!!!

Vände rätt upp och red skänkelvikning några steg åt höger...några åt vänster osv. Lyssnade riktigt bra!!!

Uppdrag slutfört och en hästgodis som belöning 

Han kändes riktigt, riktigt fin idag och lyssnade MYCKET bättre motför igår  

Skrittade av efter hela åkern..

Sedan fick T lunch och muggsmörjning. Just som jag höll på att smörja muggen började det att regna!!! Helt otroligt att jag hann med att göra allt innan regnet kom  Ibland har man tur!!!

Upptäckte tidigare idag när jag var ner till stallet att bägge hagarna på vänstra sidan vid vägen är borttagna...det innebär att jag kan börjar rida till kyrkan igen!!! Har inte velat rida den vägen när det finns hästar på bägge sidor av en smal grusväg. Kommer det galopperande hästar på bägge sidor av oss tror jag ärligt talat INTE att jag sitter kvar på min "rodeo-häst" särskilt länge

Men nu har jag allafall en lite åkersnutt att gå in på om det kommer några hästar galopperande på ena sidan  Man måste vara förutseende när man har en speciell häst  Så nästa vecka går vägen mot kyrkan!! Halllellullja!!!

Nu ska jag hoppa in i duschen och sedan har jag tänkt ha fotbad ikväll!! Man måste ta hand om sig själv emellanåt också 

Ha en jättebra fortsatt torsdagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby   

           

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards