anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under augusti 2011

Av anaby - 19 augusti 2011 15:45

Då fortsätter vi med resan och har kommit till 2008-09. Har tyvärr inget exakt datum men någon gång i september är filmerna från. Idag är det fokus på löshoppning 

I första filmen är det lite uppvärmning i form av longering innan vi börjar..

..med lite kavaletti...

Han är en otroligt snäll och lugn häst då han alltid saktar av efter han har hoppat och stannar och väntar på mig  eller så är han lite lat och vill inte springa mer 

Sedan måste han ju självklart komma fram och SE på vad matte bygger för hinder Jag har en ganska nyfiken häst 

   

 I del 1b som är fortsättningen hoppar vi lite små hinder  Först jag och T och sedan T  Hmm!! Eller jag gör nog något typ av kråkhopp för att få T att hoppa efter...man kan dock både ignorera och blunda när jag ska hoppa 

De 2 sista sprången är det jättegrumlig bild  Mest trolig pga att Henrik hade filmat mot solen och kameran inte riktigt tålde det...Man ser allafall att det är en häst som hoppar 


Och sista filmen nr 2  är det mest löshoppning över hinder inget annat.

Så här såg det ut under 2008 

Mvh anaby      

Av anaby - 19 augusti 2011 15:19

Jag har sovit i nästan 10 timmar inatt!! Verkligen välbehövligt då jag ska jobba 2 nätter till i helgen Det känns verkligen jättebra att jag fick "en god natts sömn" inatt under min enda "sovarnatt" hemma under den här veckan 

Jag var grymt seg sedan jag steg upp  Hämtade T från hage till paddock där han fick beta en stund tills orken kom igång om att rida 

Hade sedan bestämt mig för att rida med martingalen idag då jag igår insåg att det skulle vara ett bra hjälpmedel när han går och spanar på fåglarna på åkern 

Tog med martingalen ut...

Gjorde iordning T...satte på sadeln....spände sadelgjorden...tog på martingalen....insåg att jag inte hade någon hake att fästa martingalen i på dressyrgjorden  In och leta efter en "förlägning med hake" som jag har till en av förbyglarna...letade igenom halva "hästföråddet" utan framgång  Men suck!! Gick till tävlingsskåpet och var på väg ut igen när jag såg att "förlägningen" satt fast i en hake på tävlingsskåpet  PERFEKT!!! Passade på att ta med en huva till T i samma veva...Uppdrag slutfört!!

Tillbaka ut till T som väntade med sadeln på. Spände upp sadelgjorden...dit med "förlägningen"....på med martingalen....insåg då att den var för lång  spände in den och insåg att den ändå var för lång  SUCK!! In och hämta hålgörare...

T stog som en ljus ute och väntade  Härliga häst som förmodligen verkligen UNDRADE vad jag höll på med  Hittade hålgörare...gjorde hål och fick lagom längd på martingalen. På med resten av utrustningen!! KLAR!!

Frågan var bara OM jag egentligen skulle sätta mig upp och rida idag med tanke på att allt verkligen hade "gått fel" redan med utrustningen 

Satt i allafall upp och red iväg mot "fågelkollonin"!!!! Tänkte att det kan ju INTE bli värre än det var igår!!!

Idag såg det ljust ut med "fågelkollonin"  

Insåg när jag kom fram till åkern att det "endast" var kring 75-100 kanadagäss på åkern idag!! Och de låg/satt i mitten på åkern  Det innebar att jag kunde rida runt hela åkern med T utan att behöva riskera att stöta på dem och att de ev. skulle flyga iväg medans vi red förbi  Tack och lov!!

Så vi red helt sonika runt hela åkern. T var en aning stirrig på vissa ställen...lite snubblig så han hellre tittade på fåglarna  än koncenterade sig på att trava   

MEN han travade....han lyssnade på mig....och han drog inte iväg en enda gång eller stannade till   Det här är verkligen miljöträning på hög nivå för honom och det kommer sannerligen att öka på hans toleransnivå en hel del        När vi kom fram till långsidan där vi började trava...travade vi långsidan ner igen...fortsatte sedan på vägen och uppförbacken...Skritt ner och sedan trav till långsidan på åkern igen där vi travade in. Travade efter halva åkern. Sedan blev det 4 jättefina galoppfattningar  Klockrena och runda fattningar!! Åhhh!! VAD JAG TYCKER OM MIN HÄST IDAG 

      Jag bjuder på 3 galoppbilder från förra sommaren nere på åkern 


Längtar tills nästa veckan när vi förhoppningsvis kan börja träna på att galoppera efter hela långsidorna och allt eftersom kommer att kunna galoppera runt hela åkern!! Skulle vara superbra då det är 1 km runt hela åkern. Så idag blev det trav på 1,5 km. Bra och lagom träning för "herr´n"  

Skrittade hem på en väldigt nöjd häst 

T fick lunch, magnetbehandling, muggsmörjning...medans jag fyllde på vatten. 

Ska snart gå ut och ta av magneterna på honom...

Har även dolat på lite här hemma med de obligatoriska "måstena" i form av tvätt och disk...ja, sånt som vi alla måste göra...tråkigt men skönt när det är gjort som tur är 

Nu ska jag snart ta mig en dusch och sedan klura lite på middagen...

Ska nu jobba 2 nätter innan jag går på långledigt!!! Känns helt ok att jobba  Men även skönt att få vara långledig sedan 

Jag och L-O har bestämt en helg som vi åker till stugan innan älgjakten börjar Det känns jättebra!!! Då får vi en helg som vi kan umgås ensamma innan älgjakten börjar. Sedan blir det i princip "bara" jakt på helgerna hela september och oktober..både älg och fågel..Då blir jag lite av en "jakt-änka" 

Tur att det lugnar ner sig i början på november   

Nej, gott folk!! Jag måste lägga på en rem!!

Önskar er alla en jättebra fortsatt fredag em och kväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby     

Av anaby - 18 augusti 2011 23:03

Efter att ha varit in på Dressyrmupparnas blogg och sett Ingrids fina armband av Klådans tagel.... blev jag jättesugen på att beställa ett själv av T:s tagel     Jättefint var det och riktigt bra pris 

Ska se om hjärnan är på topp imorgon så skicka jag nog in en beställning då  

Mvh anaby  

Av anaby - 18 augusti 2011 18:17

Åkte hem...smorde T....sov 3,5 timmar...steg upp...."ruggade" upp mig och åkte iväg till jobbet på möte i 2 timmar   Är den "ständiga" sekreteraren...så jag hoppas att jag kan tyda mina anteckningar imorgon när jag ska renskriva 

Hem igen...T stog uppe vid huset så jag skyndade mig att ta in honom i paddocken...in och byta kläder och ut igen.

REGN  Jag hade dock gett mig den på att rida i allafall....då T nu vilat i 2 dagar  Trots regnet blev det min älskade G4:a idag 

Skrittade iväg mot "älv-utsikten" och gissa vad vi möter efter första vänster svägen??

Jo, en hösilagebal UTAN plast  Plastade hösilagebalar bryr sig T inte alls om...men oplastade...DE ÄR JÄTTELÄSKIGA!!! Usch och fy!!! Det kom ju givetvis en massa folk efter vägen...så jag fick vänta och vänta innan vi kunde gå förbi  Dock fick han tid att "kolla in balen" innan vi gick förbi en aning steppig och tittig  Ja, han är som sagt var roligt min häst 

Fortsatte skritta efter vägen...tills vi kom upp på stubbåkern där blev det trav. Och där gick det jättebra att trava förbi de vita hösilagebalarna...utan att ens blinka   Tur att jag slapp bråka för det var en aning slut med "soppa i kroppen & knoppen" 

Travade efter hela långsidan...och skulle just svänga upp på kortsidan när jag ser..

EN HEL KOLLONI MED KANADAGÄSS!!!

Utan att överdriva var över halva lilla åkern på 100 x 150 meter TÄCKT av fåglar!! Det måste har rört sig om ca 300 fåglar 

         En otroligt dåliga mobilbild men man ser allafall att det ligger en massa fåglar på åkern. Det här är bara en liten del av alla fåglar som var där!!


Ja, ha!! Då blev ju frågan...hur ska jag göra nu då?? Trava förbi...nej tack!! Om då fåglarna får för sig att flyga iväg...blir det så att säga "åka av" för mig och T 

Jag höll mig istället ca 50 meter från grusvägen och den andra åkern...och skrittade förbi med fåglarna liggande på åkern...och T skrittandes förbi med STORA ÖGON!!! Lite stirrig och trippig men han skrittade förbi och skötte sig riktigt bra   Skrittade även hela långsidan ner...kände att det var inte riktigt läge att trava där OM fåglarna fick för sig att flyga i samma veva 

Dock blev det trav när vi kom fram på långsidan nere vi vägen igen och där travade vi utan problem  Sedan fortsatte vi att trava på vägen och uppför backen...vände skrittade efter vägen nedför backen och sedan trav efter vägen tillbaka  Lite stirrig på fåglarna var han men ingenting som inte gick att hantera utan han lyssnade faktiskt riktigt bra när jag tog förhållningar. Sedan hade han vilat i 2 dagar så det spelade säger också in lite på "Herr´ns" humör idag 

Skrittade sedan hem...inga problem förbi den "läskiga" oplastade höbalen  Vi tuschade nästan i den när vi red förbi 

Väl hemma blev det lunch, magnetbehandling, regntäcke på och muggsmörjning.

T fick stå inne i paddocken en stund medans jag bara svidade om och gjorde mig redo för att jogga en tur Är man liks helt "trött och slut" är de lika bra ta sig ut och springa lite...innan det blir dags att vila 

Idag mötte jag ganska många andra joggare på väg till kyrkan. Måste ha varit 8-10 st på den första sträcken på 1,5 km!! Gick en stund och vände sedan och sprang resten av sträckan hem på sammanlagt 2,8 km. Det gick riktigt bra att springa idag  Det enda jag kan klaga på är VÄRMEN...himmel så fuktigt i luften...det fullkomligt rann svett om mig trots att jag endast hade på mig BH och en jättetunn jacka i funktionsfoder...och mina tunna byxor i funktionsfoder    

När jag landade hemma gick jag raka spåret och tog av T regntäcke, magneter och grimman...innan jag gick in...

Väl hemma hade L-O gjord middag  Underbart att få sätta sig vid ett färdig och dukat bord 

Nu ska jag ta mig en dusch och sedan åka och handla lite...

Men sedan kan jag ärligt säga att det INTE kommer att hända så himla mycket ikväll...måste se till att gå och lägga mig i vettig tid och sova ordentligt inatt!! Min enda lediga natt på hela veckan....fredag och lördag jobbar jag mina sista nätter innan långledigheten börjar Det finns en ljusning!!!!

Nej, nu måste jag hoppa in i duschen och göra ett ryck så att jag kan "rugga" framför TV och "självdö" till Sommar med Ernst sedan  

Ha en jättebra fortsatt torsdagkväll!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby något sliten och trött men väldigt nöjd ändå    

     

 


Av anaby - 17 augusti 2011 18:46

Idag har jag inte sovit så bra när jag kom hem från jobbet...blir så emellanåt....har ju sovit grymt bra både förra veckan och i början på veckan när jag har jobbat. Idag har det varit lite varmare ute och inne så det kan vara en sån enkel grej som gör att man sover sämre 

T är tvättad & smord med muggsalvan x 2 idag Nu är det i princip "bara" lite kvar på insidan av benet upp mot kotan. Har varit lite svårt att få bort krustorna där men jag ska jobba med det imorgon och på fredag så tror jag nog att allt ska vara borta efter helgen 

Härliga hästen gnäggar så fort jag visar mig 

Idag har jag även skickat iväg den bomlösa sadeln till Stockholm 

Och passat på att hämta ut en hjälm som jag köpte på Tradera 

Då kan man ju fråga om jag verkligen behöver 1 till hjälm?? I vanliga fall hade jag sagt nej men den här hjälmen ska endast användas när det är riktigt kallt ute tillsammans med en "hjälmhuva" i fleece för att jag ska slippa frysa när det är kring -15-20 grader ute  Den är justerbar bak och det känns jättebra!!!

Färgen är ROSA!!! FNISSS!!! ELLER FAKTISKT ROSA METALLIC 

Här kommer några kort på underverket!!

          Helt oanvänd, ny, lättviktshjälm, justerbar och CE-märkt!!! Inköpt för en otroligt billig peng på Tradera 

Det är storlek 59-62 på den. Jag har vanligtvis 58 så med fleecehuvan räknar jag med att jag kanske kommer att ha 59 eller lite större 

Och i och med att jag nu köpt en större hjälm innebär det att nu kan L-O faktiskt "provrida" på T  Han har ju lovat i ett svagt ögonblick att han ska sätta sig upp och skritta honom  Får se om jag kan övertala honom nu!! Hi hi!!

Nu ska jag fortsätta se på "Farsan" och sedan packa matsäck till jobbet. Jobbar min sista natt...sedan får jag sova 1 natt innan jag jobbar de 2 återstående nätterna den här veckan. Längtar just nu grymt mycket till imorgon em när jag ska rida T...och sedan får sova på natten!!

Ha en jättebra fortsatt onsdagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

   

Av anaby - 16 augusti 2011 18:48

Jag hade en bra natt på jobbet   Det har regnat en del under natten...

Packade in det jag behövde för tvättning & smörjning av muggen och begav mig ner till stallet. Där låg en trött T och sov i "rull-gropen"  och jag kan ärligt säga att han var JÄTTESKITIG  tur att jag inte skulle ut och rida 

Han gnäggade och klev upp på en gång så det gick riktigt fort att fixa allt 

Sedan hem och sova!!

Och har sovit riktigt bra idag 

Fick ett samtal av kvinnan som har köpt den bomlösa sadeln. Så nu är vi överens om kontonr och frakten Den ska skickas imorgon  

Sedan fick jag tag på en ny Hovis 

När jag gick ut för att ta in T i paddocken...var den "lerinpackade-mammuten" borta?? Whata?? Det har nog regnat idag och han har väl stått ute en stund i regnet då det varit så varmt så leran var i princip som bortblåst  Jag behövde bara borsta bort lite med Magic Brush  

Har tvättat & smörjt T:s mugg en gång till idag. Så nu är han helt klar 

Det går lättare att tvätta/smörja på em/kvällen för då får han sin mat och står stilla  Samtidigt så förstår jag honom...att han blir less på allt tvättande och smörjande...jag är dock glad att det blir bättre  Nu är väl "rötmånaden" snart över också!! Så då hoppas jag att det ska vara över!!

Nu ska jag bara ta en dusch...packa matsäcken och sedan chilla framför TV tills det blir dags att åka till jobbet igen. Inatt ska jag titta igenom Börjes beställningen en sista gång innan jag skickar in beställningen imorgon 

Nej, nu måste jag lägga på en rem och hoppa in i duschen!!

Ha en jättebra fortsatt tisdagkväll!!

Mvh anaby           

Av anaby - 16 augusti 2011 18:35

Jag har hittat en ny Hovis idag   Jag fick honom rekommenderad av min "gamla" Hovis så jag litar på att han ska vara bra 

Har även ringt till 2 st andra och lämnat meddelanden..Men nu har jag allafall fått napp hos en!! Känns bra!!

Det var bara att ringa i oktober så skulle han komma ut och sko T  

Vilken lättnad!! Nu slipper jag ringa som en tok och gå och oroa mig för att jag inte ska få tag på någon....

Mvh en mycket nöjd anaby  

Av anaby - 16 augusti 2011 17:56

Japp!! Nu är den såld  Till en kvinna i Stockholm som heter Mia. Jag hoppas att hon kommer att ha lika stort nytta och nöje med den som jag hade 

Den ska skickas iväg till henne imorgon  

      En jätteskön sadel att sitta i och trevlig att rida i 

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards