anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under augusti 2011

Av anaby - 15 augusti 2011 14:36

Då har vi hamnat på del 11 på "vår resa" och datumet är 2008-06-17.

Här rider jag med "stången" igen är nog sista gången jag red med den sedan är det...det raka bettet som gäller 

Det ser även ut som om det är T6:an som jag rider med. Har för mig att jag köpte den i maj 2008 så det kan ju stämma  


Jag har försökt klippt ihop det bästa som INTE var så skakigt filmat 


Sedan fortsätter vi med trav, kavaletti och små skutt  Det här är mitt och T:s första "hoppskutt"...han har lite annorlunda stil men det är inte så lätt att veta hur man ska göra från början  Är nöjd och glad att vi tog oss över krysset utan att krascha in i det 



Jag har även här klippt bort det mest skakiga och när det är filmat för långt bort. Därför blir det lite osammanhängande emellanåt!! Ber om ursäkt för det!!

Men man ser på ett ungefär hur T är just den dagen 

Mvh anaby      

Av anaby - 15 augusti 2011 14:18

Sov otroligt gott inatt igen!! Helt fantastiskt!! Jag sover verkligen som en klubbad numera   Har inte vaknat en enda gång nattetid på evigheter utan sover fram tills morgonen 

Idag blev det uteritt för mig och T    Ganska mycket blåst ute men sol så det var riktigt härligt väder   

Det blev som vanligt G4:an, remont och hoppskydden 

Skrittade mot "älv-utsikten" och gissa om jag blev förvånad när det visade sig att den stora åkern på höger sida var fixad och klar!!! Det stog hur många stora vita höbalar som helst med halm på åkern??? Redan??? Jättebra för oss då vi då kunde trava efter åkerkanten istället för på vägen=mjukare underlag 

Det var ju vita stora balar lite överallt men lite miljöträning är ju aldrig fel 

Jag måste säga att T skötte sig riktigt, riktigt bra!!! Det trodde jag aldrig!!!

Han travade förbi bal efter bal...en del med fladdrande plast lite överallt...han tittade lite och travade förbi  HELT ENKELT FANTASTISKT!!!

Vi travade till stigen börjar till "älv-utsikten" där åkern delar sig i och med grusvägen. Gick över grusvägen och fortsatte att trava tills vi kom till "älv-utsikten"  Där vi vände och fortsatte hemåt igen 

  Den "lilla" åkern på andra sidan  är ca 100 meter x 100 meter. När vi kom fram till "första anhalten" där vi börjat vår ridtur... fortsatte jag förbi   och travade runt hela åkern igen!!!

Den är nog kring 300 meter x 100 meter stor  minst!! Kan t.o.m vara större!!

  Här ser man lite av den "lilla" åkern till vänster och "stora" till höger. Innan skördning och balning   De delar på sig i och med grusvägen.


Enda gången T reagerade var när det blåste till i ett hörn längst ner mot älven bland träden...då stannade han till....vi travade på igen och sedan gick det som en dans 

När vi kom fram på sista långsidan hemåt....fattade jag galopp...vänster gick bra  Saktade av efter några språng....provade höger?? Gick lika bra  Passade på att ställa mig i fältsits och bara "rulla på" en kort sträcka!! UNDERBART!!!!

Gjorde halt och berömde en riktigt duktig häst som även fick sig en hästgodis 

Dags att skritta hem igen!!! 

Väl hemma blev det mugg tvätt och smörjning...lunch...och magnetbehandling. Medans T betade i paddocken gick jag ner till vindskyddet och fyllde på vatten och mockade. Tog ute lite kiss idag...brukar göra det ca varannan vecka eller var 3:e lite beroende på vilket väder det har varit. Har det regnat mycket står han MER där inne och då behöver man mocka ut oftare. Men om det är fint väder....är han mer ute i själva hagen istället. Och då blir det endast någon hög i veckan att ta bort. Duktig häst  Jag ville även passa på att kratta in halmen som T drar ut när han går ut och in i vindskyddet. Det ska nämligen regna imorgon...hela dagen....tur att jag jobbar 

Nu ska jag snart åka iväg och få ett kostnadsförslag på frakt till den bomlösa sadeln. Den är såld och ska skickas iväg den här veckan  Jag ska bara kolla upp hur mycket det kostar så att vi kan komma överens om vilken typ av frakt det blir för den  En sadel såld...endast 2 kvar 

Sedan börjar min "hellweek" idag  Jobbar måndag, tisdag och onsdagnatt....går av på torsdagmorgon...sover några timmar (3-4 timmar) och sedan ska jag tillbaka till jobbet på MÖTE i några timmar...hem igen och rida, äta och sova...jobbar sedan fredag och lördagnatt  Absolut min tyngsta jobbarvecka då jag jobbar 5 av 6 nätter...och bara har 1 natt att sova "igen" på och det är torsdagnatt. Det gäller att man lägger sig i tid och får sova ostört den natten  

Just nu längtar jag ganska mycket till torsdagmorgon  när det mesta av veckan är bortarbetad  Det är en himla tur att mina Brukare är så himla goa när man är på jobbet så mycket den här veckan 

Nej, gott folk...nu måste jag lägga på en rem och åka iväg med sadeln!!

Ha en jättebra fortsatt måndag em och kväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  
              

Av anaby - 14 augusti 2011 15:30

Helt otroligt att vi har det så varmt här uppe fortfarande!!!

Idag har jag ridit på åkern med T. Det gick rätt så bra i värmen. T blir ju tyvärr en aning segare när det är varmt  och jag förstår honom för allt blir så mycket jobbigare i värmen 

Idag hade vi G4:an  remonttränset och de bruna hoppskydden med förlängd kardborre De funkar hur bra som helst 

     

Lite snubbligt blev det från början i skritt...tror inte att han riktigt har vant sig vid sina skor  Fick leka "ekorre" idag och smacka och jobba med skänkeln för att få "Herr´n" att skritta på ordentligt framåt och ibörjan i traven  Sedan gick det som en dans  

Det blev allafall 2+2 varv i skritt runt hela åkern....sedan 3+3 varv i trav runt hela åkern....och 1,5 +1,5 varv i trav på volt...avslutade med att skritta och trava de 3 kavalettina som jag lagt ut. Dock hade jag ställt ut kavalettistöden idag...de är VITA och T höll på att svimma  Dock tog det bara 3 skrittförsök så slutade han stirra på dem så att ögonen höll på att ramla ut 

Travade också 2 ggr och det gick riktigt bra 

Skrittade av runt hela åkern 2+2 varv...sedan var vi ganska svettiga både jag och T Oppsss!! Jag var t.o.m svettig på insidan av shortchapsen!!!  

T fick lunch, muggsmörj och magnetbehandling...medans jag fyllde på vatten och fixade med lite annat 

  Antar att det blir sånt här "horisontal-läge" för T under em  När matte har ridit så att han blev svettig  


Ska försöka ta mig i kragen och jogga ikväll när det blir svalare...orkar bara INTE medans det är sol ute 

Ska även göra min Börjesbeställning ikväll hade jag tänkt. Nu när jag vet vad jag behöver beställa  

Nej, nu ska jag fortsätta vätska upp mig och sedan blir det att klura på VAD det blir till middag idag?? Har verkligen ingen aning 

Ha en jättebra fortsatt söndag!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

         

Av anaby - 13 augusti 2011 15:25

Tänkte bara passa på att tacka för alla som har röstat i senaste omröstningen om sommarbete!!

Det är alltid roligt att se hur andra gör med sina hästar under sommaren 

Vi är ju alla olika....och även hästarna är det och framför allt har våra hästar olika behov under sommaren 

Tack och bock så länge!!

Mvh anaby   

Av anaby - 13 augusti 2011 15:10

Jag måste bara nämna att internet är helt fantastiskt egentligen!!

Jag har fått kontakt med 2 jättetrevliga tjejer via min blogg 

Jenny (www.islandstokan.bloggplatsen.se) som också äger och rider i en Sensation Ride G4:a och är lika nöjd med sin som jag är med min Hon äger islänningar 

Och sedan Evelina som funderar på att ev. köpa en Sensation Ride G4:a  Det är ju helt fantastiskt att man faktiskt kan hjälpa varandra med tips och råd över internet för att underlätta i VAD man ska köpa för utrustning bla sadel   som många ggr kan vara väldigt dyr i inköp!! Jag har själv haft riktigt tur och fått väldigt bra hjälp inför mina senaste utrustningsinköp som i flera fall har varit dyra. Då delar man gärna med sig av sina erfarenheter till andra för att underlätta för andra..precis som jag fick hjälp av någon annan innan jag köpte min utrustning  

Helt suveräna och trevliga tjejer 

Jag måste bara få nämna ett utryck som Jenny skrev till mig igår på min blogg:


En okomplicerad uteritt är som bomull för själen och en Sensation-sadel är bomull för rumpan   


Och så är det verkligen!! Hi hi!! Är nog inte sista gången vi hör detta härliga uttryck som kommer från Jenny  Så jag kan inte ta åt mig äran att ha kommit på det  


Önskar alla en jättebra fortsatt förhoppningsvis solig dag där ni är i Sverige!!

Mvh anaby  

Av anaby - 13 augusti 2011 12:57

Jag sov verkligen som en stock igen inatt   Börjar bli en otroligt trevlig vana!!! Hörde inte när L-O och hundarna steg upp utan vaknade till kl.09.00 och blev förvånad att klockan var så pass mycket 

Idag blir en lugn dag för mig. Igår var det väldigt hektiskt hela dagen och kvällen  ...så det känns bra att få "ta dagen som den kommer" idag 

Jag började med att släppa in T i paddocken och tvätta hans mugg med Prob-schampo...smörja med salvan och sedan fick han beta i ca 1,5 timmar i paddocken så att salvan fick gå in ordentligt i huden.

Ångående muggen: Så tycker jag att svullnaden där själva muggeksemen sitter på insidan av bakbenet nedanför kotan är bättre eller mindre kan man nog säga...sedan jag fick salvan utskivet och nu behandlat i några dagar Kommer nog att vara ännu bättre efter helgen  Det känns allafall som att det går åt rätt håll   

Sedan har vi sparkat boll T och jag När jag gav mig för dagen...la bort bollen och öppnade paddocken.... gick T fram till bollen och fortsatte att spela 

Han finner nog ett visst nöje i att "valla runt" den röda bollen trots allt 

Här är några dåliga bilder på fotbollssparkandet från idag. Tyvärr är det lite svårt att ta kort samtidigt som man ska hålla koll på vad T gör  ..men man ser allafall att han sparkar boll   

        Ska sätta igång och introducera lite annat som får hans tankeverksamhet att gå igång...hoppas jag  Ni får se VAD det är senare under veckan  

Har även fotat hans hovar nu när Hovis har varit ut och nyskott honom 

       Syns tyvärr lite dåligt på bla den här bilden då T står på gräs...men han har fått jättefina hovar  Det upprimsade på sidorna ser riktigt bra ut!! Jag var lite orolig att man inte skulle kunna sätta sömmen ordentligt...men det gick hur bra som helst  Tack och lov!!

Jag har ett helt gäng med skor kvar efter Zimé som har legat i källaren länge nu ...till ingen nytta. Och framför allt är det inte så lätt att sälja och bli av med hästskor...de väger ju en hel del  Nu frågade jag Hovis om de passade till T?? Vi provade och det gjorde de så då skodde vi med dem den här gången. Till "vinterskoningen" blir det dock Mustardskor som vanligt...men så länge jag har kvar av de andra och de passar T blir det "sommarskor"   

Jag passade på att fota min "gröna" ost från igår!!! Det är en vanlig ost ingen dessertost...och den är verkligen grön 


 


Med pesto och basilikasmak!! Jag som älskar bägge smakerna kunde bara inte låta bli att köpa en liten bit allafall  Kommer garanterat bara att vara jag som äter av den   

Sedan kommer en sista bild för dagen...på de rökta korvarna vi köpte på Noliamässan Blir jättebra som snacks i bastun 

    Om jag inte minns fel är det älg, ren x 2, hjort och vildsvin 


Nu ska jag äta lite lunch och sedan ta mig en dusch. L-O är med sitt första älgjaktlag (han jagar älg i 2 jaktlag) på "arbetardag" och kommer hem i em.

Han tar även med sig 2 höbalar hem till T  Så f.r.o.m idag kommer alla 10 höbalar att vara hemma 

Jag betalade "Mamma Mu" igår för de 10 höbalar och sedan betalar jag för varje gång vi kommer att hämta hem resten av balarna  Det kommer att hämtas minst 2 balar till ev. fler. Men i första hand 2 till.

Det känns fantastiskt skönt & härligt att både ha "nästan" allt hö  är hemma och har gjort sig "skuldfri" så att man inte behöver tänka på mer stora utgifter för höet under 2011/2012  ME LIKE  

Nej, nu ska jag äta lite innan jag tippar omkull  

Ikväll är vi bortbjudna på middag!! Det ska bli jättetrevligt!! Jag hoppas bara att L-O hinner hem i tid!!!

Ha en jättesuperduperbra fortsatt lördag em och kväll!!

Chilla lugnt 

Mvh anaby      

Av anaby - 12 augusti 2011 09:58

Jag fortsätter med att berätta om vår resa nu del 10 

Vi har nu kommit till 2008-06-09 och en ridtur i paddocken. Här rider jag med stången igen. Blir endast 1 ridtur till med stången sedan är det det raka bettet som gäller 

Vi börjar med lite skrittjobb...



och avslutar med lite trav i första filmsnutten.



I andra filmsnutten blir det lite mer trav på volt och sedan avslutar vi med att skritta av efter hela 4-kanten....

Mvh anaby  

Av anaby - 11 augusti 2011 17:04

Ringde som sagt min vet. direkt jag kom hem och fick tag på honom i rimlig tid. Han skrev ut recept på salva som jag ska använda i 10 dagar!! Bara att hoppas att det sista av muggen går bort nu 

Sedan lyckades jag sova 2 timmar  Gick inte att sova längre idag 

Iväg med bilen till Apoteket och gissa vad?? Jo, vi har Noliamässan i stan...vilket innebar att jag fick vänta i bilkö i 20 min innan jag tog mig till Apoteket som är i samma område  Det var bara "att bita ihop" och gilla läget och vara nöjd att jag fick tag på salva idag och kan påbörja behandlingen snarast 

Hem och byta om och ner med T till stallet till Hovis. Nu är T nyskodd och jättefin  Ska ta några kort imorgon...orkade inte riktigt idag 

Tyvärr berättade Hovis att han ska byta jobb och flytta från stan  Jättetråkigt för mig och andra av hans "hoviskunder" men så klart ett jättebra tillfälle för honom  Men både bättre jobb och lön 

Detta innebär att jag måste leta efter en ny Hovis. Fick några namn och telefonnr som jag ska ringa och se hur det ser ut. Förhoppningsvis ska det inte vara några problem att få tag på en ny Hovis. Har fått en sk. "prioriteringslista" av Hovis på de han tycker är bra 

Sedan upp till paddocken för att göra iordning T inför ridtur!!! Givetvis började det att regna just som jag skulle plocka ut sadeln  Pga regnet blev det istället syntetsadeln T6 idag.

  1 stycke T6:a som jag har haft sedan 2008 insåg jag när jag satt och redigerade filmer igår  Tiden går fort ibland!!!


Vill inte använda min bomlösa G4:a i regnet  Ja, jag vet att jag är jättefjantig...men jag är så rädd om den  

Upp i sadeln och på G iväg ut på uteritt  Jag har längtat i 2 veckor på att få rida ut igen!!! Jag tror att både jag och T var lika nöjda och glada idag 


 

Tänk ändå vad en härlig ridtur på egna hästen kan göra för själen  


Det gick jättebra att rida....dock blev det endast en skrittur idag...den sedvanliga turen på 3 km.  Eftersom han inte har haft skor på sig sedan april kändes det bättre att han får någon skrittdag att vänja in sig med skorna innan vi sätter igång och travar.

Väl tillbaka till paddocken blev det lunch och "muggbehandling" för T  Lunchen går ju an men att smörja är "ingen hit" direkt tycker han  Hoppas dock att svullnaden han har där själva muggeksemen sitter ska lätta under helgen så att det blir mer som vanligt för honom.  

Tillbaka hem och prova ringa en av Hovisarna...

Sedan svida om och ut och jogga 

Idag fick jag faktiskt stanna av  och gå i 200 meter pga "mjälttugg"   Det gjorde så himla ont att jag bara var tvungen att stanna av och gå   vilket inte har hänt hittills då jag har härdat ut...Men efter 200 meters gång...så gick det bra att springa de sista 500 metrarna Så idag blev det tyvärr "bara" sprunget 2,6 km....istället för 2,8 km. Men fram tills mjälttugget gick det fina fisken att springa!!! Andningen känns riktigt bra och jag är inte så anfådd..och i benen känns minimalt  Bådar gott inför resten av veckan 

Nu sitter och håller på att "själv-dö" i soffan en stund   Jag ska försöka ta mig in till köket och inta lite vätska innan jag faller ihop  och sedan hoppa in i duschen!! Man brukar bli som en helt NY människa efter en varm dusch  Så mitt hopp om att bli någorlunda iordning ikväll går till duschen  

Ha en jättebra fortsatt torsdagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby         

             

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards