anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 9 september 2011

Visst kan det hända otäcka saker med hästar inblandade!!!

Av anaby - 9 september 2011 13:59


Även om det var en olycka så kan livet förändras MYCKET!!!



Jag har ridit och haft egen häst i 36 år. Det är absolut ingenting jag ångrar på något sätt!! Alla 8 hästar jag har haft under årens lopp har lärt mig väldigt MYCKET fast på olika sätt eftersom de alla har varit väldigt olika Jag lär mig fortfarande en massa saker med T varje vecka 

   Och visst har det hänt en del allvarliga olyckor för mig med...Dock inga benbrott...eller jag gick omkull och bröt revbenen i samband med en hoppträning sedan har jag brytit ett ben i ett finger och även brytit mitt lillfinger bakåt i 90 grader...för länge sedan. Men varken arm eller ben har jag brutit  

Istället har jag fått en rejäl hjärnskakning och  "tappat minnet"  Efter den ridturen tog det nästan 1 år innan jag var iordning i huvudet igen  Det är nog det allvarligaste jag hittills har varit med om!!!

Stukat fotleder ett antal ggr...blivit sparkad både i ryggen, huvudet och i ansiktet...Tja, listan kan göras lång pga mina problemhästar jag har haft tidigare. När jag räknar efter har jag haft 3 problemhästar under "resans gång"!!!! Oppsss!!  Jag tycker ändå att jag har klarat mig VÄLDIGT bra under årens lopp.

För varje incident/olycka man är med om så blir "säkerhetstänket" större och framför allt bättre   Och jag blir ju inte yngre heller...

Det som jag alltid tyckt ha varit jobbig är att se sina anhöriga vara ledsna och knäckta de ggr det hänt allvarliga grejer...och veta att det är jag som har utsatt dem för det!!!


Jag kommer speciellt ihåg den gången jag gick omkull i samband med en hoppträning med Zimé och vi föll bägge 2...både hästen och jag...hon fick bommen mellan benen och landade på höger bog. Sedan var hon väldigt upprörd när hon steg upp så hon trampade mig på vänster sida och bröt ett antal revben på mig  Kan säga att jag tuppade av på en gång...förmodligen lika bra!! Men steg sedan upp och fortsatte hoppa?? Är man frisk eller?? Nja...Blev allfall inlagd 1 natt och sjukskriven i 1 månad  

När min man skulle berätta för mina barn som på den tiden var små att jag låg på NUS och hade brytit revbenen....blev det rent kaos!!! De blev helt hysteriska och skrek och var helt förtvivlade!!! Då insåg jag att jag faktiskt har en skyldighet inför mina barn att skydda mig när jag rider och hoppar. Efter det använde jag alltid säkerhetsväst när jag red ut och när jag hoppade. Så många pikar jag fick för det (är över 10 år sedan jag tävlade sist. Använde väst de sista 3 åren jag tävlade) från andra ryttare på tävlingar  Ingenting jag brydde mig om utan när kommentarerna och pikarna blev för mycket...förklarade jag bara VARFÖR jag använde väst. Då blev det oftast lugnt på den tävlingen Jag blir jätteglad när jag ser vuxna med säkerhetsvästar på hopptävlingar!!! En olycka händer så lätt!!! Och jag tycker att det är bättre att man är förberedd  

  

Idag försöker jag tänka på VAD som är bra för mig...även om jag måste göra saker lite mer "omständiga" kring T för att slippa chansa och att det ev. blir en olyckor gör jag hellre det än att jag chansar och tänker "det kan gå". Han är för det mesta snäll men även en snäll häst kan flippa om fel omständigheter händer runt omkring  Sedan är han även väldigt stor!!!

Man ska vara tacksam över livet!!

Mvh anaby  

 
 
Jenny

Jenny

9 september 2011 14:36

Åh, den där historian minns jag att jag läst i någon hästtidning. Väldigt läskigt!

Jag håller med dig om att även om det är en farlig hobby så är det ändå värt det. Och man lär sig faktiskt av sina misstag och får ett annat säkerhetstänk när man råkar ut för något. Jag har *peppar, peppar* inte heller råkat ut för någon allvarlig olycka, inga brutna ben eller allvarliga hjärnskakningar, men det är ju aldrig kul att skada sig och ibland får man stanna upp och tänka efter lite, ta det lugnt och faktiskt vila om man råkat ut för en spark eller liknande.

Det är ändå skönt, tycker jag, att det sker förvånansvärt lite hästrelaterade olyckor i Sverige, sett till hur många som faktiskt är utövar olika hästsportsgrenar och är delaktiga i hästvärlden. Det hade ju kunnat vara en mycket tråkigare statistik.

SV: Ja, jag ska köpa en längre gjord så jag kan spänna fast sadeln utan att dra för mycket, tror inte det skulle vara så populärt om jag började vålda ;)

Visst är han läcker? :)

Ja, precis! Jag har själv en vetekudde som jag använder ofta när jag har ont i ryggen eller nacken och tycker den är super så varför skulle inte hästarna tycka det också? :)

Ja, det är verkligen läskigt! Det känns som att vintern snart är här, i alla fall om det fortsätter gå så här fort.

Ha det bra!

http://islandstokan.bloggplatsen.se

anaby

9 september 2011 16:53

Jag hade också läst om den tidigare men nu fick man mer "kött på benen" om hur det gick sedan för henne.

Precis som du säger så får man ibland både tänka till och stanna upp för att få lite bättre säkerhetstänk emellnåt:)

Jag är tacksam att jag har klarat mig så pass bra under alla år och framför allt med alla mina hästar:D

Jag köpte en sadelgjordförlängare istället för ny sadelgjord;) De kostar inte så mycket ( kring 75 kr) och jag tror att man får en förlängning på kring 20-25 cm. Finns nog i lite olika storlekar har jag för mig.

Han är verkligen JÄTTEFIN lill-plutten!!!

Jag har också en vetekudde och har haft i 10 års tid. Fick byta ut dem efter ca 6 månader när jag hade mest problem med nacken...slet helt enkelt ut dem:O Oppss!! Just nu har jag en specialare som går ner över skulderbladet och sedan uppöver nacken. DEN HÄR GULD VÄRD!!!

Det känns verkligen som om det kommer att få fort med hösten nu när det har varit så himla fint väder hittills!! Kommer nog att bli tvärdåligt och ruggigt väder ute:S och sedan kommer vintern direkt!!

Ha de jättebra så länge!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards