anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 25 september 2011

Av anaby - 25 september 2011 22:07

Jag har inte gjort många knop idag   Efter en dusch var det dags att leta reda på T nere i vindskyddet.....när jag kom utanför dörren stog han "giv akt" utanför huset Kändes fantastiskt skönt att slippa gå ner då orken är minimal just nu 

Har sedan fixat klart med T medans Henrik gjorde tomatsoppa   till middag igen...matlusten är inte på topp om man säger så. Jag har "levt" på nutrilett, te och tomatsoppa i helgen  Bättre att äta/dricka någonting än ingenting alls 

Det har blivit en hel del te med honung...jag har varvat mellan grönt och rött te  Just nu är det röda teet godare...återstår att se hur det är imorgon  

Huvudvärken har hållit i sig hela dagen...börjar bli en aning less och trött just nu. Men jag hoppas att en god natt sömn ska råda bot på det 

Har sjukskrivit mig i 3 nätter.. så nu får jag hoppas att jag kan jobba i helgen!!!

T får av naturliga skäl eller rättare sagt min förkylning.... vila fram tills torsdag....om jag ska jobba blir det att rida torsdag och fredag den här veckan. Det visar sig senare !! Men med några dagars rejäl vila lär jag nog vara på fötter igen till helgen      

Min kära man   uppmärksammade att jag hade "ändrat om" här hemma  Det var tur det....annars hade jag blivit lite ledsen  eller mycket ledsen!!

Ska försöka hålla mig vaken till de kommer tillbaka från kvällsprommisen så att jag får lite uppdatering om älgjakten i helgen...sedan blir det nog att hoppa i bädden då jag redan nu har "grus i ögonen" 

Tur att jag har "Deja vu" att titta på så länge  

3 timmars sömn per natt är lite även för en "nattskata"   

Hoppas att ni har haft en jättebra helg!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby en aning krasslig för tillfället men hoppas på en bättre dag imorgon   

Av anaby - 25 september 2011 14:34

Här kommer en till filmsnutt med lite hoppning från hösten 2009.

Jag vet om att jag har lite långa stigläder och för långa tyglar. Tyvärr hopptränade jag för instruktör eller tävlade senast i hoppning 2001 och har även problem med nacke & axlar sedan 2001...det innebär att jag har haft värk i 10 års tid!!! Jag har även "promenadridit"  med min förra häst från 2001-2008 eller ja, hösten 2008 när T började komma igång mer än att han reds mer än promenadridning. Pga av mina problem med nacke & axlar innebär det att jag "mår bäst" av att hästen inte ligger på så mycket i handen. Så lite för långa tyglar fungerade bra för min kropp från början när jag satte igång och hoppade lite själv på låga höjder. Och för att kunna hålla balansen i hoppningen från början kändes det bättre för mig med lite långa stigläder..och tyvärr blir det lite stolsits på köpet...men det får man ta från början. De har kortats upp allt eftersom det gick och kändes bra i min kropp.  Det tar tyvärr väldigt lång tid att "ställa om" en kropp som INTE mår bra från början. I en perfekt värld går det direkt men vi vet ju alla att världen INTE är perfekt  


 Det här är inte skrivet i försvar utan är en förklaring till varför jag har ridit/rider som jag gör och varför det har tagit tid att ända min sits och ridning.

Vi har alla olika förutsättningar med vår ridning beroende på olika saker som händer under livets gång. Jag hade gärna sluppit min värk och kunnat både träna mer men framför allt tävlat!! Det hade varit underbart!!! Jag saknar enormt mycket att tävla...men nu ser "mitt" liv ut så här och då får jag göra det bästa utav det med de förutsättningar jag i dagsläget har

För mig är det ofta "dagsformen" som avgör vad och hur mycket jag orkar för dagen!!! De dagar jag INTE orkar med det jag vill... är det bara att "gilla läget" och hoppas att morgondagen blir bättre  


Konstruktiv kritik formulerat på ett bra sätt tar jag gärna emot!! Det är jag övertygad om att alla ryttare gör   Dock är inte anonyma kommentarer och inte tråkiga kommentarer någonting jag kommer att svara på i framtiden....


Här kommer allafall T och jag och lite hoppning på åkern hösten 2009  

T är ju lite speciell...han har verkligen full koll på ALLT som dyker upp!!! Så att gå förbi de vita kavalettistöden var läskigt värre  Som synes använder jag varken spö eller sporrar på honom pga det han varit med om i sitt tidigare liv. Det som funkar absolut bäst är helt enkelt tålamod och ge beröm...i massor....och att prova igen...och igen...och igen  Tills han förstår vad jag menar  Sedan spelar det ju förstås också in om det blir störningsmoment på vägen när jag rider/hoppar på åkern...i form av människor, cyklister eller bilar. Det är ju självklart att en orutinerad häst reagerar på det på ett eller annat sätt och inte hoppar lika lugnt och bra hela tiden!!!

Det syns även klart och tydligt hur T reagerar på när man ändrar hinder nr 2...han tvärstannar en bit framför hindret. Detta gör han än idag...det är någonting som vi ska försöka träna bort när jag kommer igång igen med hoppträningen. Det har ju självklart med hans självförtroende i hoppningen att göra...att han är orutinerad. Och med en häst som är väldigt orutinerad och speciell har jag insett att det kommer att ta tid. Det lossnar när det lossnar  och vi kommer att träna på med hoppningen under senhösten 2011...när älgjakten är över.

Jag kommer att lägga in flera filmer från våra hoppträning på ridklubben under våren 2011 framöver. Men innan dess blir det flera ridfilmer.


     

Mvh anaby  

Av anaby - 25 september 2011 09:40

Jag har läst om flera andra som har fått anonyma kommentarer på sina bloggar och nu är det dags för mig. Jag kommer INTE att svara på anonyma kommentarer oavsett vad det handlar om. Tänk också på att din IP-adress ALLTID registeras oavsett om kommentaren är anonym eller inte!!!

Dock har jag noterat kommentaren och om den som skrev tittar på datumet så står det att filmsnutten är från hösten 2009 vilket torde innebära att jag rider en aning annorlunda idag  Jag ska också tala om att jag lägger in filmsnuttar ändå från början av 2007 för att man ska se skillnaden både på min ridning och hästens utbildning under hela resans gång  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards