anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 11 oktober 2011

Ännu en härlig dag idag!!!

Av anaby - 11 oktober 2011 14:30

Jag har hunnit med allt jag tänkt idag   Började med att tvätta T:s mugg med Hexocil och sedan gick jag runt hela sommarhagen för att kolla så att det inte låg någon gren/kvist på tråden och så att resten av stolparna var ok...allt såg bra ut  Jag var noga när jag röjde över & under tråden senast för 2 månader sedan!! Känns extra bra och skönt att gå runt idag och bara ta bort några få grenar...det lönar sig att vara nogrann redan från början

När jag kom ner till stallet mätade jag hur långt "mellanrummet" var på järnhagen. Fick det till 65 cm. Ska nu klura lite på vilket mått som kommer att fungera bäst på trådsidan...blir nog bra hur jag än gör tror jag  Men jag har tänkt mig ca 65-70 cm mellan trådarna. Stolparna kommer att vara 190-200 cm höga när de är nersatta. Det blir ju en aning lägre på vintern när snön tillkommer....och T är ju STOR!!! Så jag vill INTE ha för låg hage 

När jag ändå var nere i stallet passade jag på att mocka ur vindskyddet. Det gick in en grisblink då "Herr´n" fortfarande bajsar i sommarhagen 

Sedan vidare och titta på resten av sommarhagen...allt såg bra ut 

Tillbaka till T och skölja av schampot och ge lunch. Sedan fick han stå och torka om benet....så att jag kan linda sedan!!

Vidare ut till ladan och impregnera 3:e och sista varvet på stolparna  KLART!!! De ska nu sättas ner under helgen innan marken blir för hård  

Sedan letade jag reda på 4 "gamla" stolpar som jag också impregnerade och skruvade fast isolatorer på. De ska sitta kring diket där jag INTE vill att T ska gå ner och snubbla   Är ett område som är kring 10 kvm i en rektangel ungefär...De gamla stolparna som sitter där är i dåligt skick så nu är det lika bra att byta ut till fräschare stolpar så att det håller ett tag 

Tillbaka till T och ta bort magneten och titta på bakbenet?? Kändes riktigt bra!! Svullnaden var inte hård längre utan mjuk  och något mindre!! Lindade bägge benen med paddar och fleecelindor= T klar för dagen...nu ska endast lindorna av senare ikväll  och muggen ska smörjas   

In med alla verktyg...plocka ur diskmaskinen och ladda den igen....hänga det sista av tvätten jag tvättat imorse....KLAR!!! Nu sitter jag med mitt favoritte...fikon & kiwi  FANTASTISKT GOTT!!! Några smörgåsar och rispåsen på nacken...jag känner mig riktigt nöjd med dagen  Och ska nu chilla en stund innan jag hoppar in i duschen!!

Ha de så länge!

Mvh anaby   

     

 
 
Jenny

Jenny

11 oktober 2011 19:51

Ja, man måste ju ta snön i beaktande när man planerar vinterhage, helst ska det ju inte bara vara för hästarna att kliva över tråden sen ;)

Kul att höra att magneterna verkar funka!

SV: Hon är väldigt trevlig! Kul att rida lite andra hästar med och inte bara min Rósa, fastän hon är go hon med :)

Haha, då kan jag meddela att Rósa har 3x0 i skostorlek :p Pyttehovar har hon!

Det är verkligen lyxigt! Jag avundas inte de som slutar jobbet klockan fem varje dag och aldrig får rida i dagsljus på vintern utom möjligtvis på helgerna.

http://islandstokan.bloggplatsen.se

anaby

12 oktober 2011 16:05

Jo, man måste verkligen tänka till så att stolparna och tråden inte bli för låg under vintern!!!

Både jag och T svarar otroligt bra på magneter:D

Hon ser jättefin ut den lilla röda:D Hi hi!!

Åhhh!! Vilka små hovar;) Men hon är ju inte så stor fina Rósa:D

Precis som du skriver är det väldigt lyxigt att kunna rida på dagtid:D Är någonting som jag uppskattar väldigt mycket så fort vintern kommer!! När barnen var små jobbade jag dag..och red i princip alltid på kvällen när det var mörkt:( Usch så jobbigt det var under hösten:S Har jobbat natt i 12 år..snart 13 år... nu och trivs väldigt bra med det:D

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards