anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2011

Jobbar sista natten inatt innan långledigheten börjar!!!!

Av anaby - 22 oktober 2011 15:54

Jag var väldigt tacksam när jag kom ner till stallet imorse efter jobbet ATT jodopaxomslaget fortfarande SATT KVAR   Han är ju rätt så klåfingrig min häst  ...inte alltid så lätt att få saker & ting att sitta kvar något längre tag på benen eller någon annan stans på kroppen om han INTE känner för det

Satte ett nytt jodopaxomslag och sedan stöp jag isäng 

Gick ner till stallet igen vid 14.30-tiden för att ta bort jodopaxomslaget, linda bakbenen och tvätta muggen på andra frambenet. Jag har i princip "bara" borstat bort överflödigt Socatil och sedan smörjt med nytt under hela veckan. Det visade sig var ett smart drag!! Idag fick jag bort en massa krustor som har varit helt omöjliga att ta bort tidigare Det blir inget nytt jodopaxomslag förrän imorgon på morgonen. Jag har sprayat med blåspray....det ska smörjas med penicillinsalva och sedan ska bägge frambenen lindas under natten. Bara att hålla tummarna att lindorna får sitta kvar  

Då får jag se hur jag "går vidare" imorgon med såret. Ev. kommer jag att ringa och rådfråga min vet. på måndag beroende på HUR det ser ut imorgon!!! Alltid bra att ligga "steget före" när det gäller sår 

Det blir ev. en kort skrittur imorgon om det är skapligt bra väder...mest för at stimulera "Herr´n" lite grand   Känner att det är bra att bara skritta lite så att T får "titta på" någonting annat nu när han går i vinterhagen igen...den är ju inte alls lika stor som sommarhagen.

T har ätit skapligt med hö under natten. Han står gärna vid stora höhäcken istället för inne i vindskyddet   Det har ju varit väldigt bra väder så han vill väl njuta lite kan jag tro  Har tills vidare ställt ut 2 st 20-liters hinkar inne i hagen. Passade på att mocka vindskydd och hage också. Idag var det mest inne i vindskyddet men det brukar ändra sig framöver....då blir det mest att mocka inne i hagen istället   Håller på att måla det sista som hör till "blomlådan" och Termobaren idag. Sedan kan vi skruva fast "blomlådan" i vindskyddet och sätta dit Termobaren  Se gärna under Kategorier till vänster och vidare till:


Hemgjord Termobar


Ny större Termobar


Inköpslista till ny större Termobar


För mer info om hur vi har byggt vår Termobar.


 

Här är "blomlådan" omålad och gul   Den är numera blå 


   

Hade ev. tänkt brodda T under början på veckan men nu läste jag att det skulle bli fint väder fram till nästa helg. Om inte vädret blir bra så broddar jag på så att vi har bra fäste både vid ridning och i hagen. Det lär ju visa sig vad som händer med vädret framöver 

Jag har bestämt mig för att INTE öppna upp sommar & vinterhagen igen. Jag plockar bort tråden till sommarhagen under veckan och sedan sätter jag upp den "nya" vinterhagen också. Jag ska bara skruva fast den 2:a bandisolatoren på alla stolpar och sedan dra elbandet!!! Sedan är det klart!!! Kommer dock inte att öppna upp där förrän snön har kommit annars kommer det att bli lerigt och eländigt redan innan vintern har kommit. Blir spännande att se VAD T tycker om sin nya utbyggnad  Han kommer att ha tillgång till sitt "kli-träd" hela vintern...det borde ju vara ett stort plus   Känns väldigt skönt och bra att kunna fixa med hagarna i lugn och ro under veckan Och pyssla med T förstås  Jag ska iväg och handla vinterkläder med "barnen" under nästa vecka...och lite annat smått & gott ska jag också passa på och göra hemma som jag inte har hunnit med än  

Nej, nu ska jag snart gå ner till stallet igen och ta bort lindor på bakbenen och linda frambenen istället  Tur att jag bara har 250 meter till T:s vinterhage och vindskydd om jag går genom sommarhagen     

Har alldelens glömt bort att skriva att kaninen har fått flytta in i stallet igen igår!!! Det är lite svårt med vattnet när det fryser nattetid. Sedan efter senast regnet....blev det otroligt blött inne i buren  Allt spån var dyngsurt..  Så nu bor hon inomhus i sin bur igen Hon ska få flytta in i T:s box under nästa vecka....det är större för henne där inne  Då får hon även tillgång till katt-tunnlarna och kan röra sig betydligt mer.

   

Ha en jättebra fortsatt lördag em och kväll!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

 
 
Jenny

Jenny

22 oktober 2011 16:35

Vilket smart projekt med hemmasnickrad thermobar! Något sådant kanska jag med försöker mig på någon gång sedan när jag har egen gård *drömma* ;)

Du tar verkligen bra hand om T, tror att han är väldigt glad över att ha en så omtänksam matte :) Skönt att behandlingen funkar på honom.

SV: Ja, nog har jag mina favoriter alltid ;) men ibland önskar jag att jag hade en hel flock med ston som jag kunde skicka till olika hingstar när det finns så många fina :D

Det var verkligen ett bra pris på BoT, hoppas jag kan komma över något så billigt också, så skulle det inte smärta lika mycket i plånboken...

Haha, nattugglor united ;) Förstår verkligen inte varför man ska stiga upp i ottan om man inte behöver det.

http://islandstokan.bloggplatsen.se

anaby

22 oktober 2011 17:41

Förutom vindskyddet är Termobaren det bästa jag har byggt/gjort hemmavid till hästen:) Otroligt prisvärd och funkar väldigt bra vintertid:D Har bara + att säga!!! Finns en uppsjö av "färdiga" att köpa och även flertalet hemgjorda byggbeskrivningar. Har sett att det börjar finns några "köpta" ute på Blocket också till bra pris:)

Tack det värmer!! Man vill ju gärna att djuren ska må så bra som möjligt:) T är en väldigt tacksam häst att hålla på med. Han är ALLTID nöjd vad man än gör med honom:D Då lägger man gärna ner "mycket" på honom:)

Jag kan tänka mig att det är jättesvårt att välja hingst!! Förstår att du vill ha en massa ston och föl!!! Hi hi!! De är så fina när de är små!!!

Jag hade 2 olika hingstar på G till min förra häst Zimé men insåg till slut att det INTE var vettigt att betäcka henne:( Hennes temperament var INTE alls bra..halvgalen rött sto:S Jag ransakade mig själv efter mycket om och men och insåg att jag ville ha en LUGN häst och en VALACK!! Och om jag betäckte henne visste jag ju INTE alls vad det skulle bli för resultat;)Sanorlikheten att hon skulle "ge" en lugn avkomma även om hingsten "gav bra" psyke...såg jag som minimal:( T är rena rama ridskolehästen om man jämför med Zimé...och det är jag väldigt tacksam över idag:D Så i slutändan är jag nöjd med mitt val även om det hade varit trevligt med en egen uppfödning...

Jag hade väldigt tur med min BoT!! Tror att jag fick den så billigt för att den var otvättad;) Men det finns ju tvättmaskiner..som tur är;) Hi hi!! Dessutom bodde vi i samma stad!!! Så kolla på Blocket eller Tradera!! Där finns det fynd att göra:)

Japp!! Är helt klart nattuggla;) Tur att jag och min man är likadana...hade varit jobbigt med en nattuggla och en morgonpigg:S Som du säger..VARFÖR stiga upp tidigt när man inte behöver?? Jag stiger upp kring 08.30-09.00 "normaltid" på morgonen...om jag har jobbat natt och "går av" kan klockan bli 10.00;)

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards