anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 27 oktober 2011

Lite info om magneterna som jag använder:)

Av anaby - 27 oktober 2011 16:34

Om jag inte minns fel så köpte jag min första magnet i maj 2008. Det blev en nackmagnet till T.

Varför valde jag att prova med magneter på min häst??

T hade en hel del spänningar pga det han varit med om under träning som travhäst. När den obefintliga karriären som travhäst var avklarad...hamnade han hos Kerstin  Som med största säkerhet "räddade livet" på honom!!! Och efter  Kerstin fick hem honom provade hon att använda en nackmagnet på honom...vilket han svarade väldigt bra på  När jag hade funderat på att ev. köpa magneter pratade jag med Kerstin om det och hon tyckte att jag kunde prova och se..vad som hände???? Vilket jag också gjorde 


Det magneterna gör är att ÖKA GENOMBLÖDNINGEN I MUSKLERNA så att kroppen slappnar av och kroppen själv börjar jobba.  Jag använder alltid nackmagneten på magen vid mens!! Skulle inte orka med en dag utan den  Har jag spänning i nacken tar jag "på mig" nackmagneten i några timmar!! SUVERÄNT!!!


   


Jag kan säga att jag har en egen nackmagnet och T har en egen 


   


För att jag ska slippa använda den som är full i hästhår  Hi hi!!


Efter sommaren 2008 funderade jag på att utöka "magnetsamligen" med benmagneter och ev. ett magnettäcke till T. Magnettäcket kostar en hel del pengar!!! Men det gör även veterinär besök 

Sagt och gjort så beställdes både benmagneter och ett magnettäcke 


 


Elastiska benmagneter. Lätta att ta på men tyvärr också lätta för T att ta av  Trots det är de mina favoritbenmagneter  



Den här heter bara benmagnet....och är stabilare och en större magnet på.


       


Jag har 2 st täcken.


 


Ett i bävernylon som jag använder på vintern.


   

Magmagneten som jag också har använt till T:s ben nu när han fick sin galla. Och den har också använts till att behandla bort en svullnad på ryggen...med hjälp av en elastisk täckgjord. För att få magneten att ligga på plats 


 


 


Framsidan.


   

Undersidan...den sidan som ligger mot hästen.


Jag har även ett "flug-magnet-täcke" med avtagbara magneter  Det är underbart på sommaren när det är varmt ute och även när man har en häst som rullar sig MYCKET...då vill man gärna kunna tvätta täcket i maskinen 

Jag har sytt fast magneterna själv på ett flugtäcke jag hade hemma. "Gör det själv- Magnet kitet" finns att köpa på Uncab till bra pris  


 


På varje svartkardborre band sitter det 1 st magnet...förutom det långa kardborre bandet som går neråt...där sitter det 2 magneter. Det innebär att på det här täcket sitter det sammanlagt 12 magneter.


   

Här är ett kort på T med "flug-magnet-täcket", elastiska benmagneter bak, "vanliga" benmagneter fram och nackmagnet på grimman.


Från början när man börjar behandla med magneter är det max 5 minuter som gäller!! Man måste vänja in kroppen med korta stunder från början. När jag behandlar T i dagsläget blir det mellan 1-2 timmar. Oftast 1 timme och EFTER ridning.


Det finns även ett magnetschabrak som man kan använda vid ridning. Det har också funkat jättebra på T 


   


Här sitter magneterna som synes 1 fram på varje sida och 1 bak upp vid ryggen också på varje sida 


Jag har fått otroligt mycket och stor hjälpa av Gunnar på Uncab!! Det går alltid att maila till honom och beskriva problemen man har så får man alltid en lösning  Det finns även mycket info om magneter på hemsidan bla kan man gå in på hemsidan och sedan vidare till Magnetprodukter och sedan vidare till Praktikfall magnet häst..så går det att läsa om flera hästar som det har funkat bra på med magnettäcke :


www.uncab.se


Sedan finns även www.magnethealth.se där det också finns info om magneter!!! Där finns info om flera studier de har gjort med magneter. VÄLDIGT INTRESSANT ATT LÄSA!!!


Jag ska även tillägga att från början stog T med magnettäcke när han blev skodd...för att få honom att slappna av ordentligt. Det funkade jättebra!!!!


För egen del med min häst är jag övertygad om att jag har sluppit åka in till veterinären för att jag har behandlat honom i förebyggande syfte vid både lugnare ridturer och hårdare. Självklart har han INTE alla magneter på sig om vi bara har skrittat....Jag använder väldigt sällan liniment på min häst. Jag tar på benmagneterna istället  Enda gången jag använder liniment är efter hoppträning och det är endast för att vi kommer hem så sent på kvällen eller nästan natt....att det inte finns tid att magnetbehandla honom Då får han sin magnetbehandling på morgonen efter istället  


Det finns dokumenterat på bägge hemsidorna ovan om både senskador och inflammationer i leder som återhämtat sig väldigt väl med hjälp av magneter. Sedan beror det självklart på HUR bra hästen svarar på magneter!! Vissa bättre och vissa sämre som med allt annat. Man får prova sig fram  


Hoppas att ni blev lite klokare annars är det bara att fråga på igen så svarar jag  


Mvh anaby  



 
 
carro

carro

28 oktober 2011 12:52

Tack för det inlägget! Funderar på att köpa mageneter, kanske kan hjälpa min plutt med spänningarna och låsningarna han har. har han ont så blir det ju bara mer spänning :(

http://sartorius.blogg.se

anaby

28 oktober 2011 19:53

Jag är jättenöjd att jag "vågade! prova då det funkar så himla bra på oss bägge 2:D Det som kändes extra bra var att när ET var ut och "tittade igenom" T i maj 2001 så fanns det ingenting att åtgärda!! Han var även helt jämnt musklad...vilket jag INTE trodde själv. ET tyckte även att jag skulle fortsätta med magneterna eftersom T svarar så bra på behandlingen:)

Hoppas att du blev lite klokare efter att ha varit in och läst på bägge hemsidorna!! Finns en hel del intressant att läsa på bägge ställen:)

Ha de jättebra så länge!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards