anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 14 november 2011

Härlig ridtur på lugn häst:D Reflexer!!!

Av anaby - 14 november 2011 16:21

Efter att ha fått i mig lite frukost....en sen frukost   tog jag mitt pick & pack och gick ner till stallet för att i första hand titta på T:s svullna ben....

Med skräckblandad förtjusning....tittade jag på benet och det såg riktigt bra ut  Hela svullnaden är inte borta men om man jämför med igår är det mycket mindre!!! SKÖNT att det går åt rätt håll  

Börjde med att tvätta muggen och sedan smörja med salicylsyrevaselin som fick "verka" medans jag red. 

Idag var vi också GULA eller full av reflexer kan man nog säga  Dock inga benreflexer idag då det inte var skymning när vi begav oss ut.


 


En uttråkad och less T som vill ut och rida  Här ser man allafall mina hemgjorda "tygelreflexer" som sitter på martingalen   Jag använder oftast martingal när jag rider ut så därför funkar det bättre för mig att sätta reflexerna på martingalen motför att använda en "färdig" reflexförbygel.



Jag sydde 6 st tygelreflexer och reflex på ett av dressyrschabraken jag redan hade hemma.


 


2 st av tygelreflexerna sitter på remmen som går mellan benen och sitter i sadelgjorden. Sedan sitter det 3 st runt halsremmen. På stigbyglarna sitter det vanliga "snap-on" reflexer som jag köpt billigt på Jula. Smidigt att ta på och av vid behov  


 


Här ser man lite bättre hur det ser ut hela vägen runt martingalen.


   


Även ett kort på min varsel shoftschelljacka  Den är superbra!!! Köpt för en billig peng på Jula på REA  

Jag brukar passa på att  köpa billiga reflexvästar i XL på Rusta...ofta har de REA och då kostar de endast 10-20 kr st!!! Sedan syr jag det jag behöver av dessa västar. Bla har jag sytt reflexer på ett dressyrschabrak och dessa tygelreflexer. Jag kommer att sy ännu mer reflexrelaterat framöver. Håller nämligen på att klura på och ska sy en "reflexhuva" till T  

Jag vet andra som bla har sytt ländtäcken av reflexvästar!! Bara fantasin sätter gränserna 

Ett litet tips från mig om reflexer  


När jag fotat klart satte jag mig upp på en nöjd T  Han var hur nöjd som helst att få komma ut och bli riden idag!! Härliga häst  Idag jobbade jag med att få fram skritten. Med T gäller det att allt är lagom...är det för snabbt tempo...snubblar han av det...är det för segt tempo...snubblar han av det  

Det som var ett stort + idag var att han "gick fram" för skänkeln NÄR jag ville...vilket underlättade när han saktar in och ska titta på saker...det är oftast då han snubblar till. I och med att jag gick på med skänkeln och fick en reaktion direkt minimerade jag snubbligen rejält idag  Väldigt positivt och skönt att det funkade så pass bra idag!! Bara att jobba vidare imorgon i samma anda 

Traven idag var fantastiskt lugn och avslappnad...samtidigt som jag kunde aktivera den och fick ett större och luftigare steg. Helt enkelt en härlig ridtur på en väldigt lugn, harmoniska men pigg häst  Hade i princip ingenting i handen idag!!! FANTASTISKT!!!

En till bra sak idag var att det var inget störningsmoment överhuvudtaget idag!!! Endast cyklister och gångare med och utan hund på vägen  och de bryr sig INTE T om...som tur är   Träffade även en bil som kom bakifrån...men vi stannade bara vid vägkanten så att den fick köra förbi. T var lugn som en filbunke  Nu kan jag "nästan" säga att han börjar bli trafiksäker!! 

Vi landade hemma och T fick lunch och magnetbehandling medans jag tvättade bort salycylsyrevaselinet och smorde med socatil. Imorgon ska vaselinet få verka längre så hoppas jag att de sista krustorna försvinner FÖR GOTT!!!!

Mockade vindskydd + hage, fixade med höet och fyllde på vatten...medans T åt ut stora höhäcken 

Dagen har varit mycket bra för mig!!! Rejäl sovmorgon....lugn och härlig dag i stallet med T....blir nog handling och ev. lite städning här hemma men annars blir nog kvällen helt ok  ME LIKE!!!

Nej, gott folk!! Dags att sätta igång och röja lite här hemma!! Idag blir det rester till middag....köttsoppa  Tror inte att någon här hemma kommer att klaga på det 

Ha en jättebra fortsatt måndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby         

 
 
Linda

Linda

14 november 2011 21:38

Jag slog igång datorn där jag har bilderna, men musen funkar inte, fattar inte, måste be sambon kolla närmre på det där! Så jag återkommer :)

http://www.mittangsull.blogg.se

anaby

14 november 2011 21:47

Det är absolut ingen panik med bilderna!! Ta det under veckan när du får tid och möjlighet:)

Tack än en gång för att du lägger ner en massa tid på att fixa bilder till mig!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Linda

Linda

14 november 2011 21:52

Sv: Vad kul att du tycker det :D!
Jajemen klart du ska få bilderna, allihopa!

http://www.mittangsull.blogg.se

anaby

15 november 2011 10:04

TUMMEN UPP!!! Alltid trevligt med info så att man vet hur man ska göra och vad som gäller:)

Tack och bock!! Det är ingen panik med bilderna. Ta det när tid finns:)

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards