anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 20 november 2011

"Gammalt" hemgjort;)

Av anaby - 20 november 2011 18:40

Jag tänkte lägga in några grejer jag har sytt för länge sedan. De här grejerna kommer från 1994 

På den tiden var fleecetäcken rejält dyra. Jag hade 2 stora hästar på 170 cm och 180 cm...de krävde 155 cm och 165 cm i storlek. Det var i princip omöjligt att få tag på 165 cm  Jag ville gärna ha LIKADANT täcke till bägge hästarna...så jag gick helt enkelt in på en syaffär och köpte eget fleectyg som jag sydde av 

Det blev 2 st täcken...1 "vanligt" fleecetäcke och 1 med inbyggd hals. Jag hittade tyg i rost/ blått/brunt som jag blev jätteförälskad i!! Hade dock svårt att bestämma mig för vilken jag skulle köpa...så det fick bli bägge...och på så sätt blev täckena 2-färgade 


   


Här poserar T i det vanliga täcket som jag använde som tävlingstäcke till Zimé under alla år som vi tävlade...5 år. Det roliga med det här täcket är att ALLA som tävlat tillsammans med mig har sett det under årens lopp. När jag sedan tog med mig täcket med inbyggd hals när jag skulle tvätta Zimé en gång. Kommer en tjej som tävlat mycket tillsammans med mig och säger...Ja, just det!! Jag har har alltid underat VART du har köpt de där rostfärgade fleecetäckena??

Jag trodde att hon skämtade så jag sa bara: Nej, de är inte köpa...jag har sytt dem själv.

Svaret tillbaka var: DU SKÄMTAR!!! Jag har alltid trott att det har varit köpt!! Hi hi!! Ibland kan man överaska andra rejält  Ska ta fler och bättre kort på täcket imorgon...kameran blev full  Är det inte slut på batteri så blir det annat med de här tekniska prylarna 


Sedan sydde jag ett skrittäcke till Zimé. Då jag hade Zimé klippt vintertid upplevde jag att de vanliga ländtäckena inte riktigt fyllde funktionen..då de var så små. Jag var ute efter ett täcke som var lite längre både på längd och bredd  Då blev det att sy eget!!!   Jag tog ett gammalt täcke jag vunnit på en tävling som tyvärr gått sönder...lagade det och fodrade med teddy....sydde på svansrem...och hakar för att kunna fästa täcket i sadeln. Det här var FÖRE skrittäckena kom ut på marknaden!!!


 


1 st vinnartäcke i bävernylon. Väldigt bra då det INTE regnar eller snöar igenom  



Jag gjorde en "specialanordning" med hakar som jag knäppte fram i ringarna på sadeln där man fäster förbygeln.

Själva sidorna på skrittäcket gick under vulstren för att hästen skulle vara varm där hon var klippt  


   


Närbild på hakarna. Kan säga att kardborre som man använder idag är så MYCKET snabbare och smidigare att använda  Men det här är ju snart 18 år sedan...så tiderna var lite annorlunda då  


   


En gammal svansrem från ett "slaktat & slängt" täcke  Kom till användning igen 


Fleecetäcket med inbyggd hals är bara använd några få ggr och ser ut som nytt!! Så det kommer jag att använda till T framöver....och det andra vanliga ligger nere i stallet för att börja användas igen 


Mvh anaby      

 
 
Bonnie

Bonnie

21 november 2011 08:50

Skulle ockwå vilja vara sådär händig men jag äger inte ens en symaskin... Kan bara göra tenntrådssmycken men det är ju lite annorlunda...

http://teamkarlsson.blogg.se

anaby

21 november 2011 11:40

Fördelen med fleece är att det är väldigt lätt att sy i:)

Tenntrådsmycken är betydligt krångligare att sy än med en symaskin!! Då är du väldigt duktig:D

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards