anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 29 november 2011

Jaha, då var det dags för barbackafilmen från i söndags;)

Av anaby - 29 november 2011 11:50

L-O laddade in och över barbackafilmen från i söndags igår kväll när jag åkt iväg till jobbet 

Bildkvaliten är tyvärr ingen höjdare  Jag tror att det börjar bli dags att byta ut den "gamla" filmkameran mot en ny snart!!! Har påpekat detta för min kära man och varit nära att köpt mig en "egen" men han har tyckt att det varit onödigt...men igår sa han faktiskt att det nog var dags!! Hi hi!!


Vad ska jag berätta om filmen då? Det är otroligt nyttigt att SE sig själv på film emellanåt Då kan man förändra och förhoppningsvis förbättra en hel del  Jag skulle antigen vilja ha barbackapadden längre fram eller att jag hamnar längre bak  Får klura på hur jag ska hitta "en lösning" på det!! Man sitter ju automatiskt lite längre fram när man rider barbacka  Sedan skulle jag vilja ha mina skänklar längre bak också....Det här är första gången jag filmar när jag rider barbacka. Blir nog fler gånger så att jag kan förändra sitsen till det bättre  


Det som är otroligt roligt att se med den här filmen är att T är så känslig!! Han lyssnar verkligen och är otroligt lyhörd  Jag behöver nästan bara tänka vad jag vill han ska göra så händer det grejer direkt 

Om jag inte minns fel så börjar jag skratta rejält ca 04.30 in på filmen. Jag gör halt och ska rygga T....men strax innan på förra sidan hade jag gjort en framdelsväning...vilket T hade "färskt" i minnet  Och så fort jag gör halt kommer framdelsväningen...fniss!! Det är bara att "starta om från 0" och prova igen. Då går det bättre!!! Det är T i ett nötskal...tänker och vill verkligen vara till lags HELA TIDEN  Är lyhörd både för skänkel & hand men även rösten....jag pratar väldigt mycket med honom när jag rider överhuvudtaget. Speciellt när jag berömmer honom!!!    

Han får väldigt mycket hästgodis under den här ridturen...pga att han är så ivrig och vill göra rätt hela tiden och jag vill verkligen uppmuntra hans positiva beteende. Vanligtvis får han enbart 1 hästgodis när vi stiger upp och sedan 1 till när jag hoppat av och "vinkat" honom till mig  Den här dagen blev det som sagt mer av det goda 


Som ni ser blev det ingen snubblig överhuvudtaget idag!! De 2 senaste veckornas hårda träning av att få fram skritten lagom har börjat ge resultat  


När jag skulle stiga upp står han ganska bra redan från början...i vanliga fall OM han står längre bort flyttar han sig mot staketet så att jag lättare kan "kliva upp" på ryggen  Sedan väntas det tålmodigt tills matte kommit på plats 


Hagen är ca 25 m x 25 m och relativt plan att rida på. Så det funkar bra att både skritta, trava och galoppera där. Dock galopperar jag "bara" efter 2 sidor inte runt hela. Jag rider ganska mycket där inne vintertid när det är mörkt och dåligt väder. T känner sig väldigt trygg där inne...det underlättar en hel del 


Jag har på mig min Uvex-hjälm. Den ser så liten ut!!! Hi hi!! 


Muggbenet är högerbak. Jag kan själv inte se någonting konstigt med det trots att han är svullen fortfarande.    


Nej, nu har jag svamlat klart!! Ignorerar ryttaren och njuta av hästen 



 


Mvh anaby        

 
 
Karja

Karja

29 november 2011 12:48

va duktiga ni är, jätte fina tillsammans =)
Sv: va kul de måste ha vart =)

http://www.myonelife.nu

anaby

29 november 2011 15:25

Om krattan på ryggen kunde få lite bättre sits så skulle jag vara lite mer nöjd;)Det är väldigt nyttigt att bli filmad!!! Så att man kan ändra sitsen allt eftersom:) Hästen sköter sig väldigt bra:D

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Kerstin

Kerstin

29 november 2011 13:10

Fasen vad tuff du är som "hoppar" från staketet!!
Läge att vrida om låret så du får lååååånga ben. ;) Det är ju det dumma med barbacka, att man hamnar i stolsits.. :/ Men man får ju bra balans..

http://stallrosen.bloggplatsen.se

anaby

29 november 2011 15:23

Jo, han är ju lite stor...så jag måste göra ett litet hopp för att ta mig upp ibland;) Står han närmare brukar jag bara glida över lite fint från staketet:)

Precis som du säger MÅSTE jag fram med benen och vrida om låret för att få längre ben!! Vad bra det är att bli filmad så att man ser HUR man ser ut;) Hi hi!!

Man får lite stolsits barbacka...men lite är ju bättre än mycket:S

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Qodrofenia med ridtravare i fokus!

Qodrofenia med ridtravare i fokus!

29 november 2011 14:29

sv:Det lilla vita vi fick är ett minne blott för nu ösregnar det igen *suck* Verkar som om vi aldrig ska få någon riktigt vinter =(

Och jag har fortfarande problem med nätet.Och med Evert (datorn) som envisas med att bli överhettad som fort jag försöker titta på film.
mvh/Q

http://qodrofenia.bloggplatsen.se

anaby

29 november 2011 15:17

Nej, inget regn:( Hellre snö!! Men vad jobbigt för er!!

Det låter som om Evert skulle behöva få "somna in" och en bättre variant av honom flytta in i stället;) Fniss!! Jag bytte ut min dator i våras för att den var segare än segast:S Höll på att bli "lätt" tokig....eller rättare sagt tokigare än jag är redan;)

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards