anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 10 december 2011

5-timmars pass i stallet idag:S

Av anaby - 10 december 2011 17:06

Jag visste ju ungefär HUR mycket jag hade att göra i stallet idag...men det blev mer än beräknat pga snön 

Jag började med att skotta av transporten. Tung och hemsk snö!! Usch!! Men gör jag det inte idag och det fryser på till imorgon blir det ÄNNU VÄRRE att ta bort  Så det är bara att "gilla läget" och göra det man ska 

 Packade med mig min rosa skruvdragaren och några isolatorer så att jag kunde byta ut de som var trasiga. Var endast 2 st så de kändes helt ok 

Började sedan med att rida T barbacka i hagen med hackamore och barbackapadden.


   


Det gick fina fisken!!! Vi tränade halter, ryggningar, fram och bakdelsväningar  Idag blev det ryggning både 10 och 12 steg  Inga problem där inte!!! När ridningen var avklarad passade jag på att tvätta muggen. Fick bort rejält med krustor idag!! Förhoppningsvis ser det ännu bättre ut imorgon!! Svullnaden är INTE mer utan det ser mer och mer ut som ett "normalt" ben för varje dag som går  Smorde med salvan + helosan + kompresser + padd + fleecelinda. Vill gärna att det ska vara rent så att det kan läka ihop ordentligt!!

Idag fick T "allergimedicinen" efter tips av Bonnie!!! Får se hur det funkar på den sista envisa muggen!!

Sedan var det dags att skotta snö....tja, om jag säger så här....1,5 timmar att skotta bort blötsnö  Man kan hålla sig för skratt  När det var avklarat...passade jag på att mocka!! Rena rama drömmen att skotta så "lätt" efter att ha skottat snöeländet i några timmar  När snön var klar...var det dags att sanera elbanden på den blivande vinterhagen. Kan säga att jag ärligt var gråtfärdig när jag såg elbanden och snön  Jag har gjort stolparna 180 cm-200 cm höga....och de 2 nedersta trådarna tog i marken och den övre var mer än hälften nere till marken och på god väg så att säga  ...de 2 nedre elbanden  hade även lossnat från isolatorerna i  3 av hörnen...och 2 av isolatorerna hade t.o..m gått av!!! SUCK!!! Jag stog och tittade på förödelsen en stund och klurade på OM jag skulle ta bort de 2 nedre breda 40 mm elbanden och byta ut dem mot  smalare 12 mm elband istället??? Eller om jag bara skulle gå hem och dra något gammalt över mig?? Kan säga att det blev INTE det sist nämnda   Det övre elbandet var inte lika mycket snö på och därmed satt det även fast i sina isolatorer....Hmmm!! Något positivt i allt elände  

Jag bestämde mig för att byta ut de 2 nedre  breda elbanden   Och gick därefter hem....hämtade 2 st rullar med 12 mm elband (himmel vad jag är glad att jag ALLITD har elband och annat tillbehör hemma till hagbyggnationer och annat i mitt lager hemma nere i källaren  )...och tog bilen tillbaka ner till stallet...och började snö-sanering av samtliga 3 elband. Sedan sträckte jag det övre breda elbandet som ska sitta kvar.. så att det satt bra igen. Plockade loss 1 elband i taget så att det inte skulle trassla in sig när jag rullade in det. Blev 2 fina stora rullar med breda elband som jag kan använda till sommarhagens del ut mot vägen  Blir jättebra och mindre att köpa till sommarhagen!!!

Sedan var det bara att börja sätta fast de nya smalare elbanden...det gick relativt fort  Tack och lov!!! Isolatorerna är fantastiskt bra att sätta fast elband i både smala och breda...smidigt som bara den  

Packade sedan in allt som skulle hem i bilen...åkte hem....gick ner till åkern och började sanera bort snö från samtliga 2 elband som låg ända ner på marken  DJÄVLA SNÖ SÄGER JAG BARA  Less?? En aning...även om jag vill ha snö så tycker jag att lagom snö är bäst!!!

Självklart var det en stolpe som gått av  Fixade allafall klart allt med elbanden innan jag gick hem för att hämta ett spett och försöka få ner stolpen i marken igen. Hade väl ingen större förhoppning om att lyckas med detta...men gissa om jag blev förvånad när det faktiskt gick bra att göra både håll i marken och vidga på hålet  Stolpen åkte inte ner så mycket som jag hade velat men den sitter stadigt i marken och det blir nog ännu bättre när det fryser på ordentligt framöver Passade på att slå ner de andra stolparna som satt lite löst...gick fina fisken!!! SKÖNT ATT HA FIXAT DET DÄR!!! När jag ändå höll på tog jag resten av åkern...eller de 2 andra sidorna. Var ju ändå trött, genomblött och less...så det var liksom bara att köra på     Alla stolpar satt kvar och fast Hämtade sedan elbanden, blött regntäcke mm från bilen och lämnade i garaget.... innan jag gick ut till paddocken och sanerade bort snön från det elbandet...gick fint även där  1 varv att sanera bort snön och nästa varv till att fixa till tråden 



JAG ÄR JÄTTEGLAD ATT JAG TOG MIG TIDEN ATT SKOTTA BORT ALLT SNÖ I OCH RUNT  VINDSKYDDET IDAG OCH ATT JAG ORKADE MED ATT SANERA BORT SNÖ FRÅN VINTERHAGEN OCH BYTA ELBANDEN BONUSEN JAG HAR GJORT IDAG ÄR ATT SANERA BORT SNÖ FRÅN BÅDE ÅKER-ELBANDET OCH PADDOCK-ELBANDET OCH SIST MEN INTE MINST ATT SKOTTA BORT SNÖN FRÅN TRANSPORTEN!!! DET HÄR ÄR ABSOLUT INGENTING JAG GÖR VARJE DAG...MEN BEHÖVS DET ÄR DET BARA ATT "BITA IHOP" OCH GÖRA DET MAN SKA...DET ÄR TROTS ALLT MIN HÄST OCH MIN UTRUSTNING NU 5 TIMMAR SENARE KÄNNS DET FANTASTISKT BRA ATT HA ALLT DETTA GJORT JAG SKA ÄVEN TILLÄGGA ATT JAG JOBBAR TILL MIG SJÄLV OCH MIN HÄST...VILKET GÖR ALLT JOBB JAG LÄGGER NER ELLER ALLA TIMMAR... SÅ MYCKET LÄTTARE  

JAG KOMMER GARANTERAT ATT SOVA SOM EN STEN INATT  



Imorgon på dagen ska vi sätta ner spetten, sätta ut elaggregatet och lägga ut elkabeln till vinterhagen. L-O tror att vi har elkabel så att det räcker annars får vi åka och köpa mer. Men f.r.o.m imorgon ska elen funka på utbyggnaden till vinterhagen!!! Då håller jag bara tummarna att snön får vara kvar så att T inom kort kan få gå en en större vinterhage 


Nu gott folk ska jag hoppa in i duschen och sedan ska vi bort på middag!! Kvällen blir nog ganska lugn...skulle kunna tro att jag INTE orkar med så mycket mer ikväll...det jag vet om är att jag SKA lackera ännu ett varv på stigbyglarna  Förutom det har jag ingen som helst plan för kvällen!!!! Jo, nu ljög jag  Jag ska se på "Så mycket bättre"!! Men förutom det....är det blankt 


Ha en superduperjättebra fortsatt lördagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby som är otroligt nöjd och glad...men trött          

     

 
 
Ingen bild

Annica

10 december 2011 17:55

Hej. Skrev en kommentar tidigare, men jag tror det blev något fel. :) Mitt hotmail-konto verkar ha blivit kapat, så det skickas konstiga mail från min adress... :( Om du har fått något sånt så öppna det inte. Vet inte vad jag ska göra åt det. Men har bytt lösenord och installerat nytt virusprogram och sökt igenom datorn. Kan man göra mer? Inte roligt i alla fall. Mvh Annica Lindberg

anaby

10 december 2011 20:31

Men du vad jobbigt!!! Inte roligt att bli kapad:O Hur har det gått med inomhus-Termobarerna?? Har ni hunnit med att bygga dem än??

Ha en jättebra fortsatt kväll!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Karja

Karja

10 december 2011 20:38

va fin T är =) va duktig du har vart, ja skulle inte ha orkat göra allt det på en gång. men e ju skönt å ha de gjort. här har vi ingen snö kvar. har en nyfiken fråga. ska han inte gå i vinterhagen om det är barmark utan bara när de e snö?

http://www.myonelife.nu

anaby

10 december 2011 22:54

Han trivs riktigt bra med barbackapadden;)

Just nu går han i sin vanliga vinterhage och pga av att det varit för varmt och för lerigt har jag inte velat släppa in honom i utbyggnaden än. Vill att det ska frysa på och bli mer snö innan jag gör det. Även de andra i stallet som har sina hästar på lösdrift har för tillfället ställt sina hästar i mindre hagar pga leran:( Inte roligt men det blir alldelens för söndertrampat annars....

Förhoppningsvis blir det kallare och mer snö under veckan:D

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Karja

Karja

10 december 2011 20:40

sv: ja de kan gå riktigt illa när man går omkull me en häst. e ju trots allt 400 kg å mer. har haft en jätte bra dag idag =) SItter å klurar på om jag ska åka innan jul elle inte :P

http://www.myonelife.nu

anaby

10 december 2011 22:57

En av mina förra hästar stegrade omkull titt som tätt:( Ibland fick jag henne på mig och ibland lyckades jag rulla undan:S Är väl inte så konstigt att man är ofärdig i kroppen emellanåt med tanke på allt man har varit med om under årens lopp;)

Skönt att du har haft en bra dag:D

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Ingen bild

Annica

10 december 2011 21:51

Vi klurar fortfarande. Har inte hittat rätt hinkar än. Har sett några 10 l och 18 l som funkar, men det känns för litet. Vill ha åtminstonde 20 l i innerhinken. :) Vi klurar även på hur vi ska lösa runt sladden i boxarna. Åtminstonde Olle är lite ivrig att sparka ut hinken... :) Men snart blir det kallare, så vi måste hitta en lösning snart. Jag tror att det blir rätt säkert om vi hittar rätt hinkar, hänger upp dom och förankrar med spännband runtom, så att säga. Liknar Thermobars konstruktion. :) / Mvh Annica

anaby

10 december 2011 22:51

Jag kan tänka mig att största problemet är att just hitta rätt storlek på hinkarna!! Eftersom man behöver 2 st i olika storlekar. Precis som du säger vill man ha minst 20 liter i måttet till innerhinken. Det blir jättebra när ni hittat rätt hinkar:D

Ha en fortsatt jättebra vecka och helg!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards