anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 5 januari 2012

Av anaby - 5 januari 2012 17:38

Pust vilket pass i stallet det blev   Jag kommer garanterat att sova som en sten inatt!!! L-O frågade om jag trodde att jag skulle hinna hem till 17.00?? Jo, sa jag...på 3 timmar ska jag hinna med stallet  Trodde jag ja...  

Gick ner och såg att snön på taket på baksidan än en gång hade rasat ner så jag kunde inte gå genom skjutdörren...tja, bara att knata runt då 

Fick på utrustning och sedan upp på hästryggen  Skrittade mot kyrkan och sedan vi backen började vi trava...trevlig häst!! Vände och skrittade en bit innan vi än en gång travade...den här gången förbi där han "flippade ut både 1 och 2 ggr" utan problem!! Rörde inte ett öra när vi travade förbi  Skrittade sedan förbi stallet och mot "älvutsikten"....började trava och såg inte en människa i sikte  Härligt ...så vi rullade på i trav hela vägen    Det känns väldigt stor skillnad på T när vi travar där...då släpper allt och han blir så otroligt avslappnad och fin  Dock tycker han att det blir lite jobbigt och dyker ner med huvudet...men när jag tar upp huvudet igen jobbar han på fint...man måste ju prova och se om det går att smita ifrån arbete  Vänder sedan och skrittade på lång tygel hem på en avslappnad häst   


 


Idag blåste det rejält ute på vissa ställen. Speciellt där det är "öppet" och ingen skog!! Som tur är T inte så brydd av blåsten...upplever att det går riktigt bra. Skulle dock INTE fara ut och rida i storm...för mig egen skull....men att rida i rejäl blåst går riktigt bra numera  

T fick lunch och magnettäcke på sig och jag började med att fylla på vatten i Termobaren....och trampa ner höet i stora höhäcken och fylla på lilla höhäcken inne i vindskyddet. Sedan började HELVETET kan jag säga  Sanering av elband!! Hittills har jag haft tur och det har varit + grader ute...då är det bara att ta på sig handskarna...greppa elbandet med handen och gå framåt....så försvinner snön...lätt som en plätt  Men idag var det - grader  Detta innebar att snön hade frysit fast på samtliga 3 elband  SUCK!!! Det som vanligtvis tar mellan 20-30 minuter tog idag över 1 timme och då tog jag "bara" de 2 trådarna som det är el i!! Hann INTE med den undre  Fick istället prioritera de elband som det är ström i. Får helt enkelt ta och sanera det 3:e elbandet lite i taget under veckan...till slut är det också gjort  Kan säga att det var ett rent helvete....på vissa ställen var isen 2 cm tjock runt det lilla (12 mm) elbandet ...och runt det stora (40 mm) var det som en cementring runt  Det var rejäla problem bara att bryta isen...så att det blev mindre delar...och sedan att få bort eländet...jag trodde ärligt talat att jag skulle få ge upp ett tag   Det innebar också att tråden blev rejält tung!! Så det var bara att gilla läget och sätta igång och sanera på en gång så att jag blev klar någon gång  Det bredare  elbandet gick bäst och smidigast som tur var!!!! Det var på 2 ställen där det var "tjock och cementlik is" som det var tungt...då tog det tid...tyvärr var det på över hälften av sträckan på den smalare elbandet som det var 2 cm:s is runt hela och otroligt jobbigt att få lös När jag hade sanerat halva började det kännas rätt så bra  DET FINNS EN LJUSNING!!! Började då inse att klockan nog började närma sig 17.00 och jag var INTE på långa vägar klar  När jag skulle börja med sista sidan och nedre tråden ringde telefonen....klockan var 16.30 och det var L-O som ringde  Oppsss!! Han sa att det var ingen brådska!!! Middagen var försenad till 18.30 Tack och lov!!! Gjorde klart hagen och satte sedan igång med mockning och skottning av snö. Gissa en halv gång om det kändes bra att vara klar!!! Blev ärligt talat lite gråtfärdig...är ju ganska trött också i och med att jag har jobbat inatt och bara sovit 3,5 timmar idag. 

Tog mitt pick & pack och gick hem!!! Så himla härligt att landa hemma igen  Nu ska jag hoppa in i duschen innan vi får middagsgäster!!! Det blir "älg-pizza" till middag...L-O special...blir intressant att smaka på den  Lovar att ta bilder på den och lägga ut lite senare ikväll.


Imorgon hade jag tänkt filma all vår snö så att ni får se HUR mycket snö vi faktiskt har här uppe just nu  Så att ni får bli lite avundsjuka på oss 

 


Nej, nu väntar duschen!
Ha en jättebra fortsatt torsdagkväll!!

Chilla lungt  
Mvh anaby                 

Av anaby - 5 januari 2012 12:32

Efter en bra natt på jobbet gick jag ut för att åka hem och då såg bilen ut så här 


 


Både fram och baksidan var täckt med snö....takboxen likaså...var bara att sätta igång och sanera bort all snö innan jag kunde åka hem  det tog ca 15 min att få bort...men då var jag väldigt nogrann   Bilen var i allafall varm tack vare motorvärmaren 


Det gick bättre att köra hem i morse än det gjorde morgonen innan!!! Skönt!!! De verkar har plogat ordentligt under natten  När jag svängde in på vår lilla väg var den t.o.m plogad 

Har nu sovit några timmar och ska snart bege mig ner till stallet för att rida...skotta snö...och sanera elband  

Ha en fortsatt jättebra dag!!

Mvh anaby       

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards