anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 10 januari 2012

Seg dag idag:S

Av anaby - 10 januari 2012 16:45

Jag hade inga problem med bildörren imorse som tur var!! Den gick igen som vanligt Somnade väldigt omgående efter jag kom hem imorse!!! Och vaknade 3,5 timmar senare medvetslös  Tungt att stiga upp...tur att jag var kissnödig  Det tog ett bra tag innan "kropp & knopp" hängde ihop så att jag kunde gå ner till stallet och rida. Men till slut var vi i fas och benen rörde på sig under mig 

Börjde med att rida som vanligt...vi började trava vid växthusbacken och kunde trava ostrört hela sträcken  Samma sak på vägen tillbaka...skritt och trav utan att möta någon  Träffade sedan en man med en hund som L-O brukar prata med ganska mycket. Det var endast han och jag som hade någon typ av refex på oss. Så vi pratade lite om det och sedan skrittade jag vidare. Då flippade T ordentligt för att jag INTE ville att han skulle trava!!! Luftsprång och bakutsparkar?? Taktade och for på vägen?? Hmmmm!!! Gissa en som blev FÖRBANNAD på mig   Lugnade dock ner sig relativit snabbt...han vet ju att det inte är lönt att hålla på så där för då brukar matte INTE ge med sig och det blir "mer-jobb" för honom istället Gjorde några halter med jämna mellanrum och då lugnade han nästan ner sig näsatn på en gång  Då kom en av pappas kompisar och gick på vägen...vi kallar honom för "sme-halvan" för han är så otroligt duktig på mycket  Bla hjälpte han mig och L-O att sänka golvet i Tabascos box för ca 7 år sedan. Tungt och eländigt jobb med att först bila upp gammal cement....3 lager... och sedan gjuta nya väggar och  nytt golv!!! Efter 4 dagars intensivt jobb var vi klara med allt !!!   Är så otroligt tacksam att han hjälpte oss med det  Kvinnan som jag på den tiden delade stall med frågade honom sedan om han kunde hjälpa henne med samma sak då takhöjden i hennes boxar också var för låg? Svaret blev så klart nej!! Det där är ingenting man vill göra flera ggr om....speciellt inte till folk man INTE ens känner....VÄLDIGT TUNGT OCH PÅFRESTANDE!! Är nog bland det mest djävliga och tyngsta jag någonsin har gjort i mitt liv!!! Man var gråtfärdig innan dagens jobb var över   Men ack så skönt när det var gjort    

"Sme-halvan" var så otroligt fascinerad över att T är så lugn nu Han har sett honom ända sedan jag fick hem honom och trodde aldrig att det skulle bli häst av honom!!  Det var verkligen jättebra terapi för T att så stå stilla och vänta medans vi pratade..blev nog säkert 20 min om inte längre!! När vi sedan skulle börja skritta sista biten hem kom en bil...så jag stog kvar på kanten på vägen...och T rörde inte en fena utan väntade tåligt tills bilen åkt förbi  Sedan gick grannen med 3 barn och en spark på vägen..inga problem där heller!! Vi gick förbi dem och hem till vindskyddet  Jag är jättenöjd med ridturen och är glad att jag lyckades avstyra T:s lilla utbrott till det bättre!!! Imorgon blir det mer trav..är nog inga ute som jag kan prata med då 


T fick lunch och magnetbehandling medans jag började med att trampa ner hö, fylla hönätet vid trädet och sedan mocka vindskydd och hage. Avslutade med att byta vatten i Termobaren. Jag är väldigt nöjd med den nya större Termobaren med tillhörande "blomlåda"!!! Den gamla mindre hade en kortare värmekabel så när man fyllde på den med nytt vatten och det var kring -6-10 grader ute fick man fylla på med nästan hälften med varmt vatten...annars blev det en isskorpa då värmekablen inte orkade med att värma så mycket vatten. Med den nya är det inga som helst problem att fylla upp helt nytt...det blir ingen isskorpa alls  



Vi har skruvat fast "blomlådan" i själva vindskyddet och sedan dragit elkablen underifrån så att T INTE ska komma åt den. Då T är ganska "klåfringrig" och stark med sin "pansar-mule" har vi även försökt bygga upp "blomlådan" så att han INTE ska komma åt Termobaren och lyfta upp den. Hittills har det fungerat väldigt bra  En Termobar på djursidan måste vara blad de bästa någon har uppfunnit!!! Är ett måste när man har hästen på lösdrift!!!


När allt var klart tog jag mitt pick och pack...väldigt lite idag...endast mathink och en tuppburk där jästen har legat...och gick hem 


Nu väntar middag...handling på Willys...och uthämtning av T:s ylletäcke från Börjes     Som kom igår  


Jo, jag har helt glömt att berätta att L-O åker bort till England med jobbet imorgon och blir borta tills på söndagkväll!!! Hundarna åkte till svärmor och svärfar igårkväll och kommer hem på måndag nästa vecka. Jag jobbar så pass mycket den här veckan och barnen går i skolan så att gå med hundarna på 3 långa prommisar per dag...varken hinner eller orkar jag med  Gissa om jag är less på min kropp ibland?? Måttligt!!!

Svärfar har haft jakthund tidigare och bägge 2 har frågat oss flera ggr om de får vara hundvakt? Dock har vi inte behövt någon hjälp förrän nu. De nappade direkt på erbjudandet  Vi vet att de får långa prommisar och allt annat som de är vana vid hemma. KÄNNS JÄTTEBRA EN SÅN HÄR GÅNG NÄR MAN INTE ORKAR SJÄLV!!!


Nej, nu ska jag rugga upp mig och se vad som finns i kylskåpet här hemma  Hi hi!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  



 
 
Jenny

Jenny

10 januari 2012 19:37

Låter som en riktigt bra ridtur på det stora hela, duktiga T :)

Skönt med hundvakt också, hinner du vila upp dig nu då?

SV: Tack, det börjar kännas bättre nu så om någon dag är jag nog uppe i sadeln igen! Vetekudden är verkligen min vän i sådana här lägen.

Ja nu blev det ju att klippa i alla fall, det kändes som det bästa att göra i slutändan.

http://islandstokan.bloggplatsen.se

anaby

10 januari 2012 21:30

Han sköter sig riktigt bra:) Reagerar men slutar snabbt och lyssnar på matte:D Helt ok!!

Det känns jätteskönt att de hade möjlighet att hjälpa oss med hundarna:) Jag är ledig i 2 nätter och får sova. Ska "bara" vara i stallet imorgon och ta det lugnt. Har tyvärr möte på jobbet på torsdag mellan 13.00-15.00 Men jag ska rida och göra klart T innan så kan jag vila lite när jag kommer hem.

Vetekudden är GULD!!!

Förstår att det kändes jobbigt att klippa henne men jag tror att du har igen det och att det kommer att läka ihop och blir bättre snabbare nu!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards