anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 20 januari 2012

Av anaby - 20 januari 2012 15:54

De senaste 2 mornarna har jag "bara" sovit till kl.09.00...en klar förbättring från 11.30 i början på veckan   Så nu börjar kroppen komma tillbaka till "normalt läge" igen efter nattjobbet

Tog det lugnt på fm och såg på några serier jag spelat in från igår när vi var på Bio. Sedan tog jag mitt pick & pack och lastade in i bilen och åkte ner till stallet. 

Det var inte så mycket snö på vägen så risken att träffa snöslungan eller plogbilen idag var minimal 

Gjorde iordning T på en gång och sedan var vi på väg.


 


vi tog samma rutt som igår och himmel så trevlig T var redan från börja idag  När vi hade vänt efter första traven och var på väg tillbaka så var han både lugn och trevlig...satt bara med en låg hand och hade kontakt i munnen...HÄRLIGT!!!  Efter ett kort skrittavbrott där vi träffade en hund...fortsatte vi att trava förbi stallet och WOW vad trevlig han blev även där.....satt ner och jobbade ihop honom och satt helt enkelt bara med ett stort leende på läpparna och njöt av MIN UNDERBARA HÄST   

Skrittade sedan förbi grannhuset och sedan blev det trav igen...ingen människa eller annat i sikte idag heller  Jag träffade bara på 2 st som var på prommis med sina hundar idag. Pratade lite med bägge 2 

När jag vände och var på väg hem igen var T LUGN...inte en tendens till att takta och tjafsa!!! Utan skrittade på hemåt på halvlånga tyglar  Sedan blev det sista traven....jättetrevlig att korta ihop och korta ner tempot....fick mycket beröm när vi hade saktat av  Skrittade sedan hem på lång tyglar på en lugn häst  

Idag var han dock INTE svettig trots samma runda som igår och hela veckan...tror att det beror på att han har varit lite mer stressad tidigare i veckan och idag var han så otroligt lugn och fin hela tiden och kunde verkligen slappna av. För kondisen har definitivt inte förändrats så radikalt på bara någon dag  Jag är jättenöjd med hela veckans ridturer men mest med igår och idag då han var riktigt, riktigt lugn och fin!!! 

Prion nu fram till min operation kommer att ligga på att korta ner honom mer i traven och jobba med steget och även att börja med galoppen igen. Om jag "pressar" honom lite med de bägge grejerna kommer det att funka jättebra för honom att vila både "knopp & kropp" i några veckor medans jag vilar upp mig. För att sedan sätta igång honom igen i ett lugnare tempo....mest för min skull  Tror dock att det kommer att gå relativt fort att få upp kondisen på honom igen förutsatt att jag INTE är alltför för krasslig själv. Räknar med att kunna rida eller skritta rättare sagt efter 3 veckor i allafall. Får hoppas på det bästa helt enkelt  

Väl hemma blev det lunch, magneter och fleectäcket utan hals för "Herr´n"


 


...medans jag började mocka ur vindskyddet...blev 5 skottkärror om jag inte minns fel  la in 1 säck med torvmix och 2 halmsäckar...som T fick strö ut själv  Han brukar roa sig med halmen i timmar när man nyss har lagt in  

Sedan var det bara att "ta tjuren vid hornen" och börja skotta SNÖ igen....gick skapligt idag med...ingen tung snö som tur är...men idag kändes det MER i kroppen  GUD VAD JAG HATAR ATT HA VÄRK I KROPPEN EN SÅN HÄR SNÖSKOTTARDAG Hade gett vad som helst för att ha kroppen iordning!!!

När skottningen var klar och "rosa slipsen" och stor energiförlust ett faktum  Var det bara att bita ihop och gå vidare och att sanera elbanden...JAG KOM IHÅG ATT DRA UT KONTAKTEN TILL ELAGGREGATET IDAG    Så "ström-gubben" gick inget grepp om mig idag   Idag gick det fort att sanera då det mest var lössnö på elbanden. Skönt att slippa slita som ett djur idag med en massa is som ska bort  Gick sedan och hämtade vatten...passade på att ta med regntäcket in i stallet. Sedan tog jag ut det "blöta" som skulle hem och säcken med hösilageplast som ska slängas. Tog av T täcken och magneter och lämnade honom för att åka hem. Allt såg bra ut och jag tror att jag fick med mig allt hem  Idag blev det "endast" 3,5 timmar i stallet...motför 5 timmar igår  Imorgon blir det nog bara någon timme...

Nu har jag landat hemma och ska snart börja med middagen. Sedan blir det nog en varm dusch innan vi åker iväg för att handla mat...vi har knappt någonting i kylskåpet  Så kan det gå!!!

Imorgon ska vi rulla in en höbal. Blir jättebra för då kan jag packa hö på söndag.

Nej, nu måste jag göra ett ryck om jag ska hinna göra middagen innan L-O kommer tillbaka med hundarna och em prommisen!!!

Ha en superduperjättebra fredagkväll!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby               

Av anaby - 20 januari 2012 11:08

Idag har jag bloggat på bloggplatsen i 1 år!! Jag började blogga på Zoomin och där bloggade jag i 2 eller 3 år (kommer inte ihåg riktigt hur länge de blev) innan jag bestämde mig för att flytta när det tyvärr blev en betaltjänst. Trivdes jättebra på Zoomin och det fanns väldigt många andra bra och trevliga bloggar där på en tiden   Det tror jag alla "gamla" Zoominare håller med om 

Jag provade sedan på bla Sportbloggen och blogg.24 eller vad den hette...kommer inte riktigt ihåg  Men fastnade till slut för bloggplatsen då jag tycker att den var lätt och trevlig att jobba med 

Tänkte passa på att tacka alla trevliga besökare för att ni tittar in och läser om oss och lämnar många och trevliga kommentarer med jämna mellanrum  Det är mycket uppskattat från min sida  Tack och bock för det!!!

Mvh anaby     

Av anaby - 20 januari 2012 10:25

Japp!! Det har snöat hela natten och snöar fortfarande!!!! Dock verkar det inte har kommit lika mycket snö som igår   Så det blir nog ett lätt jobb att skotta snö och sanera elbandet idag  Jag ska försöka komma ihåg att dra ut strömmen till elaggregetet idag så jag slipper "ström-gubben" i händerna 

Både jag och barnen var nöjda med Bion igår  Vi har redan bestämt 3 andra filmer vi ska se  Vid nästa långledighet blir det 2 filmer då vi inte kommer att hinna med någon film direkt efter min operation. Bättre att "motivera" dem när de ska hjälpa mig med mockning till T efter min operation och ge dem "morötterna" i förtid  Blir nog jättebra det där!!!

Ska ta med bilen ner till stallet idag då jag ska fylla på torvmix i vindskyddet. Tänkte passa på att ta hem några täcken i samma veva. Tar inte bilen ner till stallet ofta nu för tiden så då får man passa på att "ta ner eller hem" grejer som är tunga i samma veva 

Nej, ska äta frukost och sedan åka ner och iväg ut och rida!!! Ser rätt så bra ut på vägen så jag tror inte jag behöver oroa mig för plogbilen idag  Eller jag hoppas det allafall!!

Ha de så länge!!!

Mvh anaby       

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards