anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 23 januari 2012

Av anaby - 23 januari 2012 16:17

Till slut tog jag mig ner till stallet   Direkt jag kommer ner dit känns allt MYCKET bättre  Kan bero på att T blir så himla glad när jag kommer dit 

Vi svidade om till ridtur och begav oss ut på en gång medans det var ljust Idag var han lugnet själv trots att han vilat i 2 dagar  Riktigt, riktigt trevlig på en gång vid första travsträckan...inga problem att sakta av när vi skulle förbi en gångare  Travade sista biten och vände...skrittade nedför backen och sedan trav igen...inga problem!!! HÄRLIGA HÄST  Saktade av till skritt och skrittade förbi några andra gångare och sedan blev det trav förbi stallet...han tittar lite men fortsätter att trava förbi!!


Tänk ändå hur det var när jag fick hem honom  DÅ GICK HAN INTE ENS FRÅN GÅRDSPLANEN!!!! Det  är väldigt stor skillnad på då (september 2007) och nu  Idag är han så lugn och trygg och man glömmer väldigt "lätt" allt jobb med att skritta på vägen endast 100 meter per dag efter ridning i hagen, paddock eller åker...för att vänja honom att gå där nere... när allt var som jobbigast!! Kanske är tur på sätt och vis så att man kan "gå vidare" och jobba mot nya mål  Det var så sent som april 2011 som jag "började på allvar" att rida ut med honom. Och då gick det fort...på 1 månad började vi galoppera och sedan har det rullat på fantastiskt bra  Jag är egentligen en person som ALLTID har ridit ut mycket med mina gamla hästar. Men om hästen har stora problem med uteritter får man helt enkelt ta det väldigt lugnt från början. För oss tog det sammanlagt 3,5 år av "korta sträckor" av uteritter innan vi kunde börja rida ut "på riktigt". Jag har medvetet tagit det VÄLDIGT lugnt och har hittills INTE haft något bakslag i samband med våra uteritter  Snarare tvärtom!! Han blir bara mer och mer lugn och trygg hela tiden Och hela första vintern som jag endast red honom inne i vinterhagen...korta stunder för att bygga upp honom från grunden. Med facit i handen som han är idag...skulle jag INTE ändra på någonting om jag skulle börja om från början ingen. Jag är jätteglad att jag tänkte som jag gjorde i samband med hans omskolning och verkligen gav honom den tiden han så väl behövde för att kunna stärka upp sig både mentalt och börja orka jobba med kroppen  


 


Vintern 2007/2008


     


Första gången vi skrittar kavaletti!! Om jag inte minns fel är det februari 2008. Det var även i samma veva som  jag bestämde mig för att jag skulle köpa Tabasco  



Maj 2008 i vinterhagen.


 


När vi red i hagen använde jag den bomlösa sadeln (Hööks) väldigt mycket och även bettlöst. Faktiskt använde jag mest Bittles bridle som bettlöst alternativ. Nu på senare år har jag mest använt "vanligt" hackamore eller "ponny-hackamore". Han går lika bra på bägge 2  


     


Första gången jag skrittade i paddocken uppe vid huset!!! 16/5 2008. STORT ÖGONBLICK  då vi endast ridit i vinterhagen fram till dess!!!


Ursäkta för avbrottet  

 

Vi saktade av till skritt vid röda huset och skrittade till växthusbacken...där det blev trav fram till kyrkan...vände och skrittade på en lugn häst tills det blev dags för sista travsträckan och nedsittning. Lugn och fin även här  Det går lättare och lättare att korta ner och in honom för varje dag  Riktigt fin på slutet!!! Sedan skrittade vi hem på lång tygel  Det är såna här härliga dagar man VET varför man har egen häst   och är ute på vintern och rider trots att det är kallt ute


T fick lunch och magnetbehandling + fleecetäcket med hals på sig...medans jag trampade ner hö, mockade och fyllde på vatten. Sedan gick jag in och packade resten av höet som jag inte hann med igår. Nu står det 19 stora sopsäckar med hö till T redo att fyllas på i höhäckarna  Det går åt 5 st vid varje påfyllning så det blir "nästan" 4 påfyllningar. Det är jättebra att jag får packa en hel höbal så att jag på ett ungefär vet HUR många säckar det blir. Nästa gång kommer jag att riva ut hela balen och packa också. Så att det finns hö i 3 veckor när pappa ska hjälpa mig att fylla på i höhäckarna. Det gäller att planera så att det blir "lättsamt" för dem som ska hjälpa till med T när jag själv inte kan eller rättare sagt orkar göra det   Det blir jättebra!!!

Tog sedan av fleecetäcket och provade med teddytäcket och jag tror att det kommer att bli riktigt bra!!! Ska se om jag kan fixa till det jag har tänkt ikväll med täcket och prova igen imorgon. Då är det "bara" kardborren som ska provas ut...eller rättare sagt VART den ska sitta på halsdelen. Reflexhuvan provades också igen. Det jag kunde se idag var att hålen för öronen ska göras lite större....mellan öronen var avståndet bra och kanske att jag skulle vilja ha det lite längre bakåt. Provade även de lösa öronen och storleken var bra...lite för långa bara...men ska korta av dem och sedan är det bara att sy ihop den  Hi hi!! 

Avslutade sedan med att gå en bit efter utbyggnaden av vinterhagen där det är elband för att se så att det INTE låg en massa snö/is på elbanden. Såg bra ut så det blev ingen åtgärd där!!! Men den lilla delen där jag hägnat in diket sanerade jag istället elbandet på. Där har jag inte ens tänkt på att sanera  I och för sig ingen ström men det kan ändå vara bra att INTE elbanden hänger ner i backen    Men nu är det gjort!!!

Fick fundera lite på om allt verkligen var gjort??? Japp!! Gick till sist in och myste lite med T innan jag gick hem betydligt piggare och gladare nu än när jag gick ner till stallet    


Nu väntar middag och lite mer energi ska tillföras kroppen så att man orkar hålla sig upprätt tills det blir dags för bädden   Blir superbra det där!!! Sedan lite chill i soffan innan jag sätter igång att pyssla lite med täcke och huva igen     


Ha en jättesuperduperbra måndagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby     

Av anaby - 23 januari 2012 11:51

Har sovit bra inatt och känner mig skaplig idag. Kommer att bli piggare och piggare för varje dag nu...hoppas jag!!!

Jag har pratat med min chef om min operation och sjukskrivning idag. Hann inte ringa henne förra veckan. Nu har alla berörda på jobbet fått info om datum och hur länge jag blir borta  Alltid bra att vara ute i god tid!!!

Ska snart gå ner till stallet och rida T  och prova "pysslet" från igår  innan jag går hem ska jag packa de sista hösäckarna så att det är gjort. Då slipper jag ta det under helgen när jag förmodligen är ännu tröttare 

Nej, dags att göra ett ryck och svida om till stallkläder!!

Ha en fortsatt jättebra dag!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby   

Av anaby - 23 januari 2012 00:36

Nu har jag sett hela sändningen av kvällens hästhoppning   och sett många duktiga ekipage   Just nu har Sverige väldigt många duktiga hästar och ryttare!! Håller med Lotta Björe när hon sa att vi hade en mycket bra "lägsta" nivå idag....2 st nollor och vidare till omhoppning och 1 ekipage med 1 tidsfel...i en WC-hoppning  Alla 3 fick dessutom viktiga WC-poäng!!!

Man blir ju så himla sugen på att tävla så det finns inte!!! Kan riktigt känna adrenalinet pumpa i omhoppningen 

Har jag tur kommer jag igång med hoppträningen framåt sommaren. Jag ska se till att både jag och T är i god form innan vi sätter igång för att bägge 2 ska få bästa möjliga förutsättningar när vi börjar igen Jag som trodde att jag skulle kunna börja jogga igen redan i höstas  men det har ju kapitalt skitit sig....orken och energin har inte funnits på evigheter..suck!! 

Så fort jag har återhämtat mig och kunna rida i några veckor efter operationen ska jag sätta igång och jogga korta sträckor igen. Jag vet att både kroppen och kondisen mår mycket bättre av det. Det innebär också att jag kommer att orka med hoppträningarna bättre!!! Det kommer definitivt att behövas från början 

Några speciella planer eller mål fram till sommaren kommer jag inte att lägga i nuläget utan det enda som jag kan säga på rak arm är att jag SKA börja hoppträna igen och börja jogga. När vet jag inte riktigt...men det kommer att bli av framöver när vi är redo bägge 2 Det känns bra att kunna börja "tänka framåt" igen!!!  


 


Bilder från den "gamla goda tiden" när det var tävlingar som gällde för anaby    

Wirbelwind och jag på regionala hemmatävlingar augusti 1990  DRÖMHÄSTEN som var så underbar att både rida, hoppa och tävla!! Otroligt saknad och älskad  Gjorde ALLTID sitt bästa!!! Somnade in 1997 pga sjukdom   



Comtesse och jag på nationell A-tävling på hemmaplan juni 1985. Tror att det här är en Msv B-klass. Hästen är ca 157-158 cm hög men hoppade HUS!!!! Hade både kapacitet och ett otroligt hopphuvud  


 


Comtesse och jag på en lokal tävling i Nordmaling hösten 1983. Hästen är 5 år och jag är 16 år här.


 


Lord Courette och jag på framhoppning i Kiruna regional tävling juni 1988. Har för mig att vi debuterade Msv B på den här tävlingen med 4 fel  


Jag har väldigt dåligt med bilder på Zimé när jag tävlar  ...mest filmer. Det blir lätt så när man åker ensam och tävlar. Man har fullt schå att få någon att filma när man ska rida  

  


Nej, nu väntar bädden för en trött nattskata  Hi hi!!

Ha de och sov gott!!

Mvh anaby   

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards