anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 30 januari 2012

Av anaby - 30 januari 2012 16:08

   Tog det lugnt på fm och såg på TV innan jag tog en prommis ner till stallet för att rida 

När utrustningen var på plats begav vi oss ut på ridtur...HÄRLIGT....lite kallt -10 grader men kändes varmare som tur var  Idag hade vi tur och träffade endast på 3 människor på hela tiden efter vägen  Detta innebar att jag verkligen kunde trava där jag ville och även träna skänkelvikning utan problem  T hade vilat i 2 dagar och jag var beredd på att han skulle vara pigg och hålla på och fjanta...men inte då!!! Jag tror att han "gillar" att vi travar så pass mycket innan vi rider vidare till kyrkan. Han känns otroligt mycket lugnare sedan jag började med det  Skänkelvikningen efter stallet gick fina fisken och T väjade gärna för de "gula" snöklumparna      



Här är en väldigt dålig bild tagen med mobilen  ...men man ser allafall att snöklumpen är GUL!!! Våra hundar har nog gjort sig "skyldig" till en och annan pinkning på den här snöklumpen och de andra 29 som också ligger efter vägen  När vi sedan travade mot kyrkan blev T som "vanligt" lite fjantig...ska skygga och hoppa från sida till sida på vissa ställen  Dock inget allvarligt utan det är mest sånt som han alltid gör när vi rider där  Det har blivit betydligt mindre av det sedan jag börjat trava honom mer innan vi rider mot kyrkan...stort plus Fortsatte och trava nedanför kyrkan och tillbaka...skrittade sedan mot sista travsträckan och det var med härlig energi och bra scwung vi travade sista biten  Gick väldigt bra att korta ihop honom och aktivera steget...WOW vilken känsla och vilket steg  T fick mycket beröm innan vi skrittade hem på lång tygel 

När vi nästan var hemma höll T på att gå omkull i skritt  Var länge sedan nu men har känt tendens till det under förra veckan vissa dagar. Jag tror att T tycker att när han har travat klart har han "gjort sitt" och då lägger han av med att jobba något mer  När snubblingarna har kommit är vi ca 50 meter från stallet....så han ids nog helt enkelt inte lyfta på hovarna tillräckligt. Det är inget sånt vid de övriga skrittsträckorna!!! Ja, allafall då blev jag både irriterad och less när vi "nästan" åkte i backen  Så jag gick på rejält med skänkeln för att få fram honom....vilket INTE uppskattades alls av "Herr´n" i fråga  Det blev en bakutspark direkt?? Hmmm!! Dock gav jag mig inte där utan det blev en till rejäl skänkel och då gick han fram utan problem...även om han var sur på mig  När vi landat hemma i vindskyddet igen och jag vinkade på honom "vägrade" han att komma fram till mig...han stog och tittade åt andra hållet  Sur häst=Måttligt....envis matte=mycket  Jag stog helt enkelt kvar och vinkade och tittade åt andra hållet och ignorerade honom totalt...det gick hem för det tog inte många minuter innan han kom fram till mig med spetsade öron  DUKTIG HÄST!!! Sedan var de sura minerna över från hans sida 

Han var varm men inte svettig idag efter ridturen. Det ångade lite om honom så idag fick han magnettäcke, fleecetäcke och den rosa fleecehalsduken på sig för att inte bli kall innan regntäcket skulle på. 

Jag är verkligen jättenöjd med den rosa fleecehalsduken!! Bland det absolut enklaste, billigaste (fleecefilt 10 kr på Rusta och kardborre kanske 20-30 kr) och väldigt effektiva jag har sytt till någon häst        

 


Nyss klart liggandes på golvet. Är endast lagt lite omlott och sytt på kardborre för att kunna stängas.

   


På T. Jag har lagt den innanför fleecetäcket så att det håller sig på plats. Man kan dra ut den mer så att den ligger längre upp på halsen.

När alla täcken var på plats gick jag och trampade ner höet i stora höhäcken. Är så otroligt nöjd och glad att jag både har möjlighet och kan ha (för hästens del) fri tillgång på hö till min häst  Jag fyller på hö i bägge höhäckarna ca var 5:e dag + eller - någon dag beroende på väder och vind.

 

Här är höhäcken så gott som ny. Jag har i år haft den i 7 eller 8 år!! Och Tabasco fick "ärva" den av Zimé så det är den 2:a hästen som använder den.  Den är fortfarande hel och funktionsduglig även om väggarna och locket är lite slitet (se bilden ovan med rosa fleecehalsduk). Väggarna kommer nog inte att behöva bytas ut i första taget men lockat måste jag kolla igenom efter vintern och se om vi gör ett byte av under hösten. Det finns en uppsjö av olika typer av höhäckar. Det gäller bara att hitta någonting som passar bra för just mig och min häst  

Sedan var det dags att byta ut vattnet i Termobaren. Upptäckte under helgen att det blivit en isskorpa när jag fyllde på vatten sista. Kan bli det när det är kring -10 grader ute. Värmekabeln klarar inte av att värma upp 65 liter vatten så pass snabbt att det inte fryser på ytan. Ingen katastrof då det bara blir en tunn isskorpa så att är lätt för hästen att trycka ner och bort den. Men när jag ändå upptäckte det passade jag på att värma vatten i vattenkokaren och hälla på det sista jag gjorde...funkade jättebra   T gick och drack på en gång när jag hällt på varmvattnet  Så klart man vill ha ljummet vatten  

 

Hembyggd Termobar som är helt suverän    Finns även här en uppsjö med olika Termobarer i form av köpta eller hemmabyggen...med eller utan värmekabel. Det gäller även har att hitta någonting som passar för mig och min häst  Alla är vi olika med olika krav på hur saker och ting ska vara...inget rätt eller fel utan bara beroende på HUR man själv vill ha det   

Dags att mocka!!! Idag gick det snabbt att mocka i både hage och vindskydd. Och det bästa var att det endast blev 1 skottkärra att köra ut idag...tjoohhooo!! Brukar vanligtvis bli minst 1,5 skottkärror och då måste man ju ändå gå 2 ggr och tömma  Idag blev det lite lindrigare 

Avslutade med att ta av täcken och byta till det fleecefodrade regntäcket på T. Funkar jättebra på honom upp till -15 grader...sedan blir det vintertäcke. Dock har jag inte behövt något vintertäcke på honom än i vinter!!! Då det mest har legat kring -10-13 grader som kallast. Får se hur kallt det blir i februari  Då brukar det kunna bli ett rejält kallras innan vintern försvinner bort för gott 

Packade sedan med mig det som skulle hem på tork & tvätt och tog en prommis hem. Har sedan hängt upp det som ska torka och slängt in en tvättmaskin med hästgrejer som behöver tvättas...

Idag börjar min "hellweek" med 5 nätter av 7 möjliga den här veckan. Första etappen är måndag, tisdag och onsdagnatt...går av torsdagmorgon och är ledig 1 natt innan jag går på och jobbar de 2 sista nätterna fredag och lördag innan långledigheten börjar på söndagmorgon Just nu jobbar jag natt för natt och hoppas att jag slipper sjukskriva mig någonting....skulle vara skönt att orka med att jobba alla nätter under veckan. Det är planen...men står jag inte på benen har jag inte så stort val  Jag hoppas verkligen och tror att veckan ska förflyta bra för mig 

Blir ingen mer ridning av T förrän på torsdag och fredag. När jag "går av" och är ledig igen. 

Blir nog bra det där!! Man ska INTE ta ut någonting i förskott utan det är bättre att ta allt dag för dag och sedan för man ser vad som händer   Men framför allt hoppas på det bästa!!!   


Nej, nu ska jag gå ut och koppla in motorvärmaren till bilen så att jag slipper sätta mig i en kall bil ikväll  Sedan blir det en lång dusch innan det blir middag!!

Ha en jättesuperduperbra måndagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 30 januari 2012 12:07

[x] Du har fått en häst att jobba i önskvärd form
[x] Du har ridit i öppna, sluta, fram- och bakdelsvändning
[x] Du har gjort en galoppfattning från halt
[x] Du har gjort ett galoppombyte
[ ] Du har ridit en galoppiruett
[ ] Du har ridit i piaff
[ ] Du har ridit i passage
[x] Du har tävlat mer än en klubbtävling/clear round

Hoppning

[x] Du har hoppat med över 10 hästar
[x] Du har hoppat 50 cm
[x] Du har hoppat 70 cm
[x] Du har hoppat över 1 meter
[x] Du har hoppat studs
[x] Du har hoppat en kombination
[x] Du har hoppat ett stigsprång
[x] Du har hoppat en oxer på över 1.10
[x] Du har tävlat mer än klubbtävling/clear round

Western
[ ] Du har ridit western
[x] Du har gjort en slide stop
[ ] Du har gjort en spin
[ ] Du har ridit en trailbana
[ ] Du har ridit ett reiningmönster
[x] Du har ridit på en hand
[ ] Du har ridit roping

Uteritt
[x] Du har ridit på långritt
[x] Du har galopperat över ett fält med andra ryttare och hästar
[x] Du har ridit ut med fika
[x] Du har sett djur som älg, rådjur, harar m.m vid uteritter
[x] Du har hoppat över fallna träd, stenar osv.
[ ] Du har haft kapplöpning med ett annat ekipage och vunnit- inte ute
[ ] Du har ridit och sovit i tält

Skador
[x] Du har ramlat av och skadat dig
[x] Du har fått ett stort blåmärke när du ramlat av
[x] Du har flugit av på ett hinder
[x] Du har gått omkull med en häst
[x] Du har brytit något när du ridit
[x] Du har svimmat när du ramlat av

Frihetsdressyr
[x] Du har löslongerat en häst-?
[ ] Du har ridit en häst utan någon utrustning och den har lyssnat på dig
[ ] Du har fått en häst att lägga sig ned
[ ] Du har ridit i spansk skritt
[ ] Du har suttit på en häst som stegrat på kommando
[x] Du har fått en häst att galoppera efter dig

Utrustning
[x] Du har ett par ridbyxor
[x] Du har en egen hjälm
[x] Du har en säkerhetsväst
[x] Du har fler än ett ridspö
[x] Du har ett par ridstövlar
[x] Du har fler än tre träns
[x] Du har en dressyrsadel
[x] Du har en hoppsadel
[ ] Du har en allroundsadel
[ ] Du har en westernsadel
[x] Du har en bomlös sadel
[ ] Du har en spansk sadel
[x] Du har ett par benlindor


Hästar du har:
Gjort galoppombyte på: Comtesse, Lord Courette, Wirbelwind och Zimé
Ridit i piaff: Början till piaff eller tramp med Zimé.
Hoppat över 1 meter: Abbe, Bingo, Comtesse, Lord Courette, Wirbelwind och Zimé
Tävlat: Abbe (någon klubbtävling högst LC) Comtesse, Lord Courette, Wirbelwind och Zimé (de övriga 4 nationell tävling upp från 125cm till 140 cm under årens lopp)
Ridit trailbana på: -
Ridit på en hand: Med alla mina hästar inkl. Tabasco.
Ridit på långritt med: Abbe.
Tävlat på skoj i kapplöpning med:
Ramlat av från på ett hinder: Kadett, Abbe, Comtesse, Lord Courette, Wirbelwind, Zimé och Tabasco. Har ramlat av alla mina hästar någon gång vid hoppning. Dock endast Abbe och Zimé som jag har gjort illa mig rejält:S A: bröt 1 ben i handen och var gipsad i 2 månader. Z: bröt några revben...sjukhusvistelse och sjukskriven i 1 månad!!

Ridit utan utrustning: -Endast barbacka med hackamore med Tabasco....inte helt "ren" utan utrustning...
Ridit i spansk skritt: -


Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards