anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 1 februari 2012

Av anaby - 1 februari 2012 17:06

Natten på jobbet har varit bra   Det kändes mer än bra när jag åkte hem och endast har 3 nätter kvar att jobba. Har sovit som en stock idag när jag kom hem Det känns om om den här natten kommer att gå hur lätt som helst att jobba  Vi får väl se imorgon 

Tog bilen ner till stallet. Det ska nämligen bli REJÄLT kallt imorgon  kring -20 grader...så jag passade på att ta ner T:s vintertäcken. Det blev 3 st.... grönt Rambo turnout, blårutigt halvhals från Börjes och ett grönrutigt helhals från Börjes...samtliga täcken är "ärvda" från Zimé. Skönt att T kunde ha dem... när 2 av dem i princip aldrig var använda   Rambotäcket är från 1994...det nyare av 2 täcken, det andra är från 1992  

...och bägge täckena är "still going strong"  Måste säga att det nog är det absolut bästa täcket jag har köpt någon gång!! Är dessutom inne på 3:e hästen som använder det   Tvättas dock sparsamt!! Endast 1 gång per år och alltid med "tvättsåpa"...inget vanligt tvättmedel!!!


 

Här är ett gammalt kort på det äldre Rambotäcket från 1992. Fyller alltså 20 år i år  Är skitigt som bara den på det här kortet och har tyvärr inga nyare kort. Ska dock tvätta upp bägge täckena under nästa vecka så nya kort på bägge 2 kommer så får ni se "dagsskicket" på dem. Kan vara lite intressant med tanke på HUR gamla de faktiskt är  Det här täcket är lagat fram i bogen, ett spänne på en av gjordarna är fixad, en av spännana fram vid bogen är lagad och en ny stjärtlapp är fastsatt då den andra lossnade och försvann.... 


Så idag fick T på sig Rambotäcket då det ska bli riktigt kallt inatt. Får se om det blir halvhals efter vi har ridit imorgon....

Idag blev det påfyllning av hö i höhäckarna (4+1) och jag la även in 1 halmsäck i vindskyddet.

Kändes bra att fylla på hö och halm idag så är det gjort och jag slipper det imorgon....när man är ännu mer trött och slut  Blir endast att rida och fylla på nytt vatten då  Då temperaturen beräknas ligga kring -20 grader imorgon så blir det att KLÄ på sig rejält!!! Räknar med termoridbyxor och termoridstövlar och sedan mest trava för att inte frysa ihjäl om fötter och händer. Blir nog bra tror jag!! Lär ju inte vara mycket folk på vägen i allafall 

Nej, nu ska jag snart gå bort på middag!!! Sedan blir det att chilla framför TV tills det blir dags att åka iväg på jobbet igen 

Ha en superduperjättebra fortsatt onsdagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby     

Av anaby - 1 februari 2012 15:45

Jag tänkte underlätta för mig själv och börja utvärdera varje månad vart efter den går. Så nu börjar jag med januari.

  • Snö: Lagom underlag helt ok att trava mer på vägen under januari med tanke på snömängden.

  • Hö: En höbal räcker ungefär 3 veckor. Helt ok  

  • Halm: Var glad och tacksam att halmbalen var ok när vi öppnade den. Så att T har halm under de kalla månaderna. Räcker förhoppningsvis i 2 månader.

  • Torvmixbal: Går åt ca 1 bal var 3:e vecka. Helt ok!!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Tabasco: Ridmässigt: Har börjat trava honom mer och även sitta ner och jobba ihop honom ordentligt och kondisen har sakta börjat bli bättre...för oss båda   Senaste veckan har han INTE svettas alls efter ridtur trots mycket jobb med traven. Han har även lugnat ner MYCKET sig när vi rider förbi folk på vägen...vilket känns MYCKET bra  
  •  Har påbörjat skänkelvikning i trav under v. 4 som fungerar bra.
  • Galoppfattningar ska påbörjas under v. 5

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • Utrustning: Har mest ridit med G4:an, martingal och Rambo Micklem tränset under januari månad. Dressyrskydd fram och fleecelindor bak pga att han är lite känslig där han har haft all mugg bak..mycket rosa hud. Pälsen har vuxit ut riktigt mycket. Funkar bra.
  • Täcke: Vid -10 grader har T haft det fleecefodrade regntäcket. Vid snö eller blåst och -+0 har han haft det ofodrade regntäcket. Annars "naken".  Funkar bra.
  • Mugg: Lite på vänster bak. Smort med Vegebom salva varje dag. De andra benen "rena"  
  • Vinterhage: Det har fungerat bra med utbyggnaden av vinterhagen och de 3 elbanden. Är glad att jag "tänkte till" och bytte ut 2 av de breda elbanden till smalare pga snömängden och endast har det breda elbandet överst. Jag har varit noga med att "sanera" alla 3 elbanden när det har snöat. Upplever i efterhand att det har "lönat sig" även om det är jobbigt och slitigt för stunden. Elen har fungerat MYCKET bra under vintern hittills  

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Utvärdering januari: Bra månad med frisk och kry häst som verkar lugn och harmoniska i dagläget  Kondisen bättre på oss bägge 2. Allt flyter på som det ska  


Plan inför februari  och mars månad:

Rida T ordentligt fram till operationen 14/2. Sedan får han  en "viloperiod" tills jag orkar rida igen. Förhoppningsvis kan jag börja skritta igen efter 3 veckor. Kan dock ta längre om jag har otur beroende på vilken typ av operation det blir   Jag får se!! Sedan räknar jag med att försöka komma igång med ridningen igen under mars månad allt eftersom jag piggnar till igen  


 


Det var nog allt för januari månad och lite planer längre fram.


Mvh anaby  


Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards