anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 6 februari 2012

Av anaby - 6 februari 2012 21:13

Det har "rullat på" bra ikväll med det jag har tänkt göra!!! Vi rullade in höbalen direkt efter middagen Så nu står den på plats och väntar på att jag ska riva ur den och packa hösäcker senare under veckan   Då vi tog bilen ner till stallet passade jag på att ta hem säcken med hösilageplast. Vi brukar lämna den på Återvinningen!! Perfekt då den går som "brännbart" Just nu har jag 2 säckar som är redo att åkas iväg med. Kommer nog att vänta tills det blir fler innan jag åker iväg och lämnar dem...

Sedan åkte pappa hem för att hämta skopan till traktorn. Vi hade nämligen problem med att öppna portdörrarna...traktorn fastnade nästan i öppningen...inte lätt när dörrarna INTE går att öppna ordentligt!! Att ta en spade är ganska lönlöst då det var ren is som satt fast  ...suck!!

Med traktorn gick det allafall till slut fina fisken att få bort isen från bägge sidor av portdörrarna Nu går de att öppna upp helt och det innebär att vi inte behöver oroa oss nästa gång vi ska rulla in en höbal 

Sedan hem och rugga upp sig...fixa en stor kopp te och se på "Halv 8 hos mig" och efter det blev det "Sofia änglar". I och med det programmet fick jag mig en riktig TANKESTÄLLARE!!!   Det handlade om en kvinna som heter Elisabeth...som har cancer och kommer att dö inom kort...ingen vet hur länge hon har kvar   Hon har 3 barn och man och hus!!! När hon sedan säger: jag är inte rädd för att dö men jag vill INTE lämna min barn!!! Tja, då rinner ju tårarna på en till mamma som sitter i soffan (och flera andra också runt om i Sverige kan jag tänka mig)...jag förstår precis hur hon känner....barnen vill man absolut INTE lämna Och när hon även börjar planera sin egen begravning för att underlätta för anhöriga...ja, då gråter man som mamma och medmänniska igen....

När man ser såna här program inser man hur otroligt BRA man har det själv!! Jag har 2 friska barn...en underbar man som jag är gift med....hus....hundar....häst....ett jobb som jag trivs otroligt bra med....lite krämpor som jag kan leva med  Och förutom mina krämpor så är familjen helt frisk  Det är så att säga bara att tacka och ta emot och vara MYCKET nöjd och glad!!!

Elisabeth har en blogg som jag rekommenderar att ni går in på:


joelisacadam.blogspot.com 


Funkar inte länken går det att söka på: jag heter elisabeth 


Hade egentligen tänkt ta med mig kameran till stallet idag MEN glömde totalt bort det  hjärnan var inte på topp idag om man säger så  tar med den imorgon istället! Tänkte passa på att filma lite  

Nu ska jag går och värma på lite vatten till min 2:a stora tekopp ikväll!!

Ha de gott så länge!!

Mvh anaby  

Av anaby - 6 februari 2012 16:15

Innan jag gick ner till stallet fick jag ett SMS från en av tjejerna i stallet att vattnet hade frysit igår...och när det tinat upp hade kranen delvis varit öppen=ISGATA på gången!! Hade för mig att jag hade tösalt nere i stallet i min skrubb...men hittade inte igen det   Suck!! Men då dök Anna upp med tösaltet...hon hade hittat igen "stallets" som låg ute i förrådet  Vi hjälptes åt att strö ut det och sedan bestämde vi att jag skulle strö på en gång till på det som inte tinat upp innan jag gick hem några timmar senare. Det är verkligen effektivt med tösalt!! Vad skulle man göra utan det vintetid för att få bort is??

Det var som sagt kring -3 grader idag och vilken kontast motför senaste veckan när vi har haft kring -18-30 grader!! Rena rama sommaren för oss här uppe i Norr  

Gjorde iordning T för ridtur och sedan begav vi oss ut på vägen  Idag träffade jag på ett äldre par 3 ggr och första gången gick de i bredd på den SMALA VÄGEN!!! Sa då till att de gärna får gå bakom varandra då vägen är så smal och T hoppar till då han tycker att det är obehagligt när det nästan tar i!!! DE FLYTTADE INTE PÅ SIG SKA JAG TILLÄGGA 

Vi skrittade allafall förbi dem och jag höll så gott det gick till kanten för att visa hänsyn till dem...men man kan ju inte rida ut i snödrivan heller Ja, allafall så träffade vi på hundar, skidor och annat efter vägen. T gick förbi utan krusiduller  Han skötte sig verkligen jättebra!!! Bara de går på andra sidan och INTE snuddar i honom är han lugnet själv  Traven kändes kalasfin och han låg kvar bra i handen när jag la honom i ett tempo som jag vill att han skulle gå i. Han drog faktiskt endast i väg någon enstaka gång och då blåste (det märktes stor tur var bara ibland att det blåste så mycket...där det är öppet och ingen skog) det rejält bakom honom...lite läskigt tyckte han  Annars lyssnade han riktigt bra idag  Travade förbi stallet på den bredare vägen och träffade än en gång på "paret" som INTE ville flytta på sig  Dock är ju vägen dubbelt så bred här så det vore väl  17 om man INTE skulle rymmas då!! De gick MITT PÅ VÄGEN...så jag ropade i god tid: Jag kommer på höger sida!! Så att de kunde flytta sig till vänster sida DÄR MAN OCKSÅ SKA GÅ!!! VAD HÄNDER??? Jo, en flyttar till vänster sida och den andra till höger sida     SUCK!!!

Travade förbi i mitten på vägen istället....

Fortsatte sedan att trava förbi röda huset (första gången) då det inte var några andra människor i sikte...gick fina fisken  Saktade av och skrittade förbi en kvinna med en hund som jag pratade lite med....fortsatte att trava och travade om en kvinna som gick på vänster sida  Ropade till en äldre man att jag skulle rida om honom på höger sida. Inga problem där inte!! Han sa bara: Vad snäll du är som sa till  Inga sura miner där inte 

Saktade av och skrittade nedför lilla backen nedanför kyrkan och sedan travade jag tur och retur där. Kortade ner tempot och red ihop honom rejält på hemvägen. Lyssnade bra och kändes kalasfin  Skrittade uppför backen och på väg hem. Då ser jag "paret" för 3:e gången under ridturen  INTRESSANT!!! Nu gick de på höger sida....bakom varandra  Tackade så mycket för att de gick bakom varandra och sa precis som jag sa till dem tidigare: att hästen tycker att det är väldigt olustigt när det nästan tar i när man går i bredd och då hoppar till. De såg otroligt nog INTE sura ut den här gången utan log och sedan sa de: Ok!!! De fick ju nu även se att T faktiskt är lugn när han går förbi människor OM de inte är uppi honom så det tar i DET KÄNDES FANTASTISKT BRA!!! Det är ju faktiskt så att ALLA ute på vägen ska visa varandra hänsyn...det räcker inte om jag håller mig på min kant...andra måste även flytta sig och INTE vara nonchalant och gå i bredd förbi hästar på en smal väg!! Det kändes faktiskt som om någonting "gick in" för paret jag träffat idag. De flesta som jag träffar är väldigt trevliga och när jag saktar av och skrittar förbi hundar är ägarna MYCKET nöjda och tacksamma Det är ju även en säkerhetsfråga för mig att ALLTID skritta förbi en hund. Då man inte alls vet hur de reagerar när det kommer en häst och går förbi dem. Blir automatiskt att man hejar på och pratar lite med en hel del folk numera som man nästan alltid träffar på vid våra uteritter  Travade sedan sista biten hem och kortade ner T rejält och vilket steg och vilken häst  WOW-känslan infann sig och jag satt bara och log i sadeln T skötte sig verkligen bra idag med tanke på att vi träffade på så MYCKET folk idag och dessutom har han vilat i 3 dagar!! Helt otroligt lugn och snäll UNDERBARA HÄST!!!  Tror själv att det beror på den "första" traven vi numera gör men en skrittsträcka emellan...är en ca 1,3-1,5 km lång sträcka sammanlagt och det lugnar ner honom rejält  Jag riktigt känner hur han "pustar ut" när jag saktar av till skritt...och är lugn  utan att vara seg...utan mer "normal"  Svårt att förklara  men jag tror ni förstår vad jag menar  

Skrittade hem på lång tygel och idag var både T och jag svettiga  T fick lunch och magnettäcket på sig. Utanpå det blev det fleecetäcket + fleecehalsduken. Funkar jättebra när han är lite svettig. All kondens fastnar i fleecehalsduken och han är helt torr på halsen när jag tar av halsduken sedan Känns väldigt bra att slippa klippa honom eftersom han inte svettas så mycket efter ridning... med tanke på att han går på lösdrift och behöver sin päls. Han svettas mer i ridhuset men jag resonerar som så att eftersom vi endast åker in 3 ggr per månad (i dagsläget ingenting men när vi åker in och tränar är det endast 3 ggr per månad som gäller) är det bättre att han står inne i sin box och torkar upp under natten med täcke på än att jag ska klippa honom och han måste ha täcken på sig JÄMNT som han verkligen hatar...det gäller även att se till VAD som funkar på respektive häst.

  Min förra häst Zimé hade tex INTE funkat på lösdrift då hon frös otroligt mycket och var väldigt känslig  Hon gick ute dygnet runt juni-oktober och det funkade jättebra för henne  Resten av året var hon uppstallad nattetid.



  T är väl mer en "utehäst" och trivs väldigt bra med det!!! Är dock INTE alls alla hästar som kan eller klarar av det. De mår bättre av att vara inne till natten och med täcken på sig. Hästar är olika och det gäller bara för ägaren att SE vad som funkar för hästen i fråga så att den trivs och  mår bra  


 


Sedan började jag ta bort det sista av höet nedanför stora höhäcken.


 


Som synes lite hö kvar som "Herr´n" inte hunnit äta upp sedan igår  



Sedan tog jag den lilla handsopen och sopade bort snö och boss inne i höhäcken.




          Det enda jag INTE tar bort är höbosset som frysit fast. Allt annat sopas ut och sedan fyllde jag på med 4 sopsäckar i stora höhäcken och 1 sopsäck i lilla höhäcken inne i vindskyddet  T blev nöjd och gick direkt till stora höhäcken för att äta...detta innebar att jag fick vara i fred och mocka  Det gäller att vara lite smart 

Började med att mocka i vindskyddet och insåg att det var bra om jag mockade ut lite av bädden idag och fyllde på med torv MEDANS det var lite varmare ute!!! Det gick riktigt bra att skotta ut från bädden...blev 2 skottkärror enbart från bädden idag och 3 kärror sammanlagt idag. Sedan tog jag en prommis hem för att hämta torvmixbalen i pappas garage...när jag kommer upp på gårdplanen hemma ser jag att Taron är startad!!! Opppsss!!! L-O hoppar just in i bilen och ska iväg för att köpa reservdelar till Forden...hinner stoppa honom och får skjuts med torvmixbalen ner till stallet  ...PUST!!! Hade varit lite bökigt att ta torvmixbalen på sparken   Ibland har man tur 

La in 1 torvmixbal och 2 sopsäckar med halm idag. Blir jättebra!!!  Idag fyllde jag på helt nytt vatten i Termobaren då det var så himla varmt ute. Ingen risk att det fryser idag. Ska dock bli kallare igen imorgon...suck!!! 

Bytte till vintertäcke på T då det ska blir rejält kallt imorgon igen...bättre att han har det tjockare täcket på sig när det börjar bli kring -15 ikväll 

Sedan städade jag i mitt höförråd då vi ska rulla in en ny höbal ikväll Har en hel del annat inplanerat under veckan som ska göra så det känns bra om höbalen redan nu är på plats även om jag inte kommer att öppna den förrän senare i veckan. Det är bra att ha en plan!!!

Tog hem fleecetäcke, fleecehalsduk, fleecelindor, paddar, benskydd och huva för att hänga upp på tork nere i pannrummet. Det torkar tills imorgon så det är superbra!!! Kaninens vattenflaska tinar också upp på några timmar där nere 

Innan jag gick hem la jag på mer tösalt på isen som INTE tinat upp redan på isgatan i gången. Det såg riktigt bra ut motför vad det gjorde när jag kom ner i stallet. Det känns som om all is nog kommer att försvinna 

Har nu landat hemma och håller på med middagen!! Eller rättare sagt den tinar i micron medans jag bloggar 

Nej, gott folk nu plingar det i micron och köttfärsås med spagetti blir det till middag idag 

Ha en jättebra och trevlig måndagkväll och början på veckan!!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby         

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards