anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 22 februari 2012

Av anaby - 22 februari 2012 15:41

Japp!! Precis som det står har vi här hemma fått "plypp-mani  Förra veckan var L-O iväg på en föreläsning och kom hem med en receptbok. Jag satt och kollade runt lite i den och fastnade för ett recept som hette: Plyppar...de såg ut som kubbar...vilket är något jag tycker är jättegott  Allafall så provade jag att baka lite plyppar under helgen...

De gick åt SNABBT här hemma  Igår gjorde jag och Henrik ett till bak...dubbel sats den här gången...och även det blev uppskattat!!! Mamma blev alldelens vild efter att ha smakat dem...så hon fick receptet och har delat med sig av dem till flera andra  På L-O:s jobb har de också efterfrågat "plyppreceptet" 

Här kommer några bilder på plyppbaket...före och efter:


 


Före:



Och efter  



    Visst ser de ut som kubbar? Är väldigt enkla att göra  Är någon intresserad av receptet??


Mvh anaby  

Av anaby - 22 februari 2012 15:18

Strax innan jag tog sparken ner till stallet började det snöa...rejält...hmmm!!! Fick på T utrustningen och sedan begav vi oss ut och då snöade det ännu mer   Vi red den korta svängen idag pga den tidigare svullnaden på bakbenet. Ville gärna trava "lite" och se hur benet blir innan jag kör på den vanliga rundan. Idag kan jag säga att vi INTE mötte många människor efter vägen!!! 2 st...varav 1 med barnvagn och 1 med hund  Endast de tappra var ute idag!!! Hi hi!! 

Efter 4 dagars vila var T minst sagt på tårna  Eller säger man "på hovarna" när det gäller hästar 

Även om han är pigg och på tårna så är han alltid reglerbar  Blev många förhållningar och halter när "Herr´n" ville trava överallt idag  Men lyssnar som sagt och gör det jag ber om  Pga av hans halvlånga vila tycker jag ärligt att ridturen blev riktigt bra ändå!!! Inga kast eller tvärnitar eller liknande. Han låg på i handen och ville gärna trava....fullt normalt vid vila   Det blev ingen skritt på lång tygel men han skrittade lugnt ändå...så jag är nöjd!!

Hoppade av nere vid vägen nedanför stallet och sedan gick vi till vindskyddet....halvt översnöade...efter ca 20-25 min ridtur 


Så här såg vi ut när vi nyss kommit tillbaka till vindskyddet:



T står stilla tills jag vinkar på honom att komma. Tyvärr ser man inte min vinkning men är duktig och står stilla tills jag vinkar 


 


Snöig häst och sadel  



Uttråkad häst  Matte jag är hungrig!!!!  


Sedan blir det lunch och magnetbehandling för "Herr´n"...och fleecetäcke + halsduk för att torka upp ordentligt!!! Trampade ner höet i höhäcken och sedan satte jag igång med att försöka skotta upp T:s spår i hagen  Det har helt snöat igen efter de 2 senaste snöovädren...så han tar sig knappt någon stans i hagen nu  Började skotta på den sidan som är närmast höhäcken och skottade ca ½ sträckan  Målet var att skotta så att T kunde gå ner till utbyggnaden...där han rullar sig. Jag fortsatte och skotta lite längre....sedan skottade jag från andra sidan...från vindskyddet och där blev det bara några meter. Men det är allafall en början!!! Uppskattningsvis har jag ca 1/3 del kvar att skotta  Tanken är att skotta bort  lite snö från spåret varje dag tills allt är klart!!  Huvudsaken att det blir gjort innan operationen. Tanken är att T ska kunna röra sig lite själv under vilan efter min operation. Annars är jag lite rädd att han blir helt galen av att inte göra någonting 

La in 1 halmsäck idag också...då slipper jag göra det under helgen när jag jobbar.


Så här nöjd är T (som vanligt) vid inläggning av halm i vindskyddet:


               


Här kommer en film:



Sedan tog jag med mig allt som ska torkas upp hemma och sparkade hem 


Det här låg i brevlådan när jag kom hem 


   


Ska prova och fota nästa vecka när jag blir ledig 


Nu ska jag ta mig en varm dusch för att tina upp och sedan blir det att åka iväg och handla mat!!!

Ha en fortsatt jättebra onsdag, em och kväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby       

Av anaby - 22 februari 2012 10:34

Nu har jag tagit ett beslut angående Eric LT sadelgjorden!! Har funderat hela kvällen igår och även nu på morgonen 

Vem har sagt att det ska vara lätt att bestämma sig och komma till ett beslut 

 Fick även svar igår från tjejen som redan har samma sadelgjord. Hon rådde mig att INTE ta 90 cm utan att istället ta 75 cm då den töjer sig ganska rejält. Visst är det bra när man kan tipsa och råda varandra om utrustning 

Mitt beslut blir då att köpa en 75 cm sadelgjord och om den nu skulle vara för kort har jag då möjlighet att sälja den  och istället göra specialbeställning på 90 cm Tror att det blir svårare att sälja en specialbeställning motför en "vanlig" storlek  Den kostar dessutom minst 1000 kr mer än den "vanliga"  Fick ett nytt mail om att priset var för högt!! Det var endast 600 kr extra för specialbeställningen..samma pris som för en lång sadelgjord Det priset kändes helt ok!!! Men i nuläget är det storleken jag är osäker på  

Där jag hade frågat om prisuppgift på specialbeställningen hade tyvärr inte 75 cm  Men jag hittade en annan Återförsäljare som jag kontaktade igår kväll och fick svar idag att det fanns en brun 75 cm som ska skickas till mig på måndag  Det är så härligt med trevliga människor!!! Just nu är jag jättenöjd och glad!!! Sadelgjorden bör landa hos mig tisdag eller onsdag nästa vecka så då hinner jag rida med den några ggr innan min operation      

Mvh anaby   

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards