anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 2 mars 2012

Av anaby - 2 mars 2012 19:05

Ni som brukar läsa Havrepappas blogg har läst om hur han har delat upp hästarna i olika kategorier. Mycket bra sånna om jag ska vara ärlig  Min undran är nog vilken kategori T tillhör!!!



Polishäst = Equus Gladiatus

 


Dressyrhäst = Equus Sketibrallus

 


Hopphäst = Equus Skuttistudsus

 


Fälttävlanshäst = Equus Suicidus

 


Dressyrponny = Equus Mini Sketibrallus


Shetlandsponny = Micro Equus Macro Latus


På en gång kan jag utesluta Equus Mini Sketibrallus och Micro Equus Macro Latus Om inte annat pga hans  storlek  Annars tyckte jag att Equus Latus gärna hade fått vara en kategori också   

Men ibland är han faktiskt riktigt modig och då är han defintivt Equus Gladiatus    Det är de dagarna när han är otroligt lugn och INTE bryr sig om någonting runt omkring  DE DAGARNA GILLAR JAG SKARPT!!!!

När vi rider i ett ridhus och tränar dressyr är han definitivt Equus Sketibrallus  Han måste hela tiden hålla koll på VAD som händer på läktaren  

När vi hopptränar blir han på en gång.....Equus Skuttistudsus  

Och när han är på "rodeo-humör" blir det Equus Suisidus  Undrar vad jag ska kalla mig då?? Kamakaziepilot??


Jag tror nog att T är en blandning av alla kategorier emellanåt    


 


Gillar verkligen den här annorlunda bilden!! Öronen är helt klockrena åt skilda håll  



Här ser han mer ut som en åsna med tanke på hur han står  Min plutt!!!


   


Man kan INTE alltid vara glad när han har huva på sig  Speciellt inte en sån här  



Stort huvud!!!


Hi hi och fniss på samma gång  Men det bjuder vi på  


Mvh anaby  

Av anaby - 2 mars 2012 15:37

Tog bilen ner till stallet idag. Tänkte nämligen ta hem alla vintertäcken och sadel & träns idag   Ska smörja allt under helgen och sedan får det ligga klart tills det blir dags att rida igen 

Det visade sig även vara halvstorm ute  Vägen var skrapad men det kändes inte så himla roligt att rida i blåsten. Dels vill jag att T ska GÅ BRA OCH LUGNT vår "sista ridtur" innan vilan....och det kändes som om det endast var 50 % chans till det idag  Sist jag red i tisdags var han riktigt, riktigt fin!! Både lugn och harmonisk men ändå lagom pigg. Jag påbörjar hellre vilan så än att det blir en massa elände idag....sedan är kroppen verkligen trött just nu...usch vad ledsen jag blir  Men nu är det så att säga dags på måndag med op...då kan jag andas ut sedan 

Jag borstade och gjorde iordning T för att kunna prova den nya fluffiga benskydden och "Eric". T var minst sagt skeptisk mot de nya benskydden  Han är så rolig!! Han frustar och snarkar och tittar på dem när de sitter på benen  Något rutinbunden häst 

Jag fick jobba ett ta för att få åt sadelgjorden på första hållet på bägge sidor  Men till slut gick det!!! T verkar mer tillfreds med den här sadelgjorden är den gamla. Med den gamla har han spännt ut magen VÄLDIGT mycket...och med den här slutade han med det när jag spännt första hålet SKÖNT 

Satt upp i sadeln för att känna ungefär på vilket hål jag skulle kunna behöva ha för att sadeln ska sitta bra. Hittade nog ett bra läge som jag kan prova sedan om några veckor. Tror att det blir riktigt bra!! T var otroligt snäll och stog stilla med grimma och grimskaft medans matte satt i sadeln och provade och drog åt sadelgjorden och fixade & trixade 


Här kommer första filmen på "Eric":



Jag är nöjd med första provningen och nu börjar jag på ny kula efter operationen Fler bilder och filmer kommer när jag har satt igång att rida igen efter op.


Inköpt från:


www.ninashastohund.se


Jag fick väldigt bra bemötande och otroligt snabb leverans   TUSEN TACK NINA  




När allt kring provningen var klar...fick T lunch och jag mockade, fyllde på vatten och drog fram hö. Behöver inte fylla på hö idag då det fanns tillräckligt både i stora höhöcken och inne i vindskyddet. Fixar det imorgon istället 


Blev tyvärr ingen filmning av kaninen idag. Tar det imorgon!! Var för många i stallet som pratade och då känns det inte så roligt att filma  Jag vet att jag är kinkig...men om någon dag kommer filmen på T:s box 


Nästan all snö på taket på baksidan av stallet har rasat ner idag!! SKÖNT då behöver vi INTE oroa oss för takras framöver  Tyvärr innebär det att jag inte tar mig ut på baksidan och inte heller in till dyngstacken   men pappa ska skotta bort snön ikväll  Då blir allt "som vanligt" imorgon igen   Vad skulle jag göra utan honom och traktorn??


Under veckan som gått har jag lackerat om stigbyglarna med tåskydd som hör till den bomlösa sadeln. Färgen började tyvärr lossna  Nu blev det den "gamla" färgen istället...bronsfärg...

Så jag gick från den här färgen:


                       

Till den här färgen istället:


         


Tyvärr blev det INTE riktigt bra...pga av att jag fick sandpappra och ta bort en del av den gamla färgen. Då bildades tomma luckor som var färglösa...därför har jag sprayat ganska många varv och det blev lite "klumpigt & tjockt" men det känns ändå ok om färgen sitter kvar!! Vilket jag tror för det har den gjort på de andra 2 stigbyglarna jag har sprayat/lackat  De ska nu få torka ordentligt tills det blir dags för ridning igen  


Ikväll blir det lite pyssel här hemma med tvätt och andra "måsten" som hör till   Och sedan TV-tittande och chill 

Ha en fortsatt jättebra fredagkväll!! Glöm inte myset 

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 2 mars 2012 15:31

Det här var lite av det jag shoppade i onsdags 


 


Nya bruna vinterstövlar!! Normalt pris: 499 kr...REA 50 kr  ME LIKE  



Det blev ett par svarta också då priset var så himla bra  


 


2 böcker på REA!!! Jag har läst alla Liza Marklunds böcker  Ska ta med de här till sjukhuset så att jag har någonting att fördriva tiden med. Har 2 st Camilla Läckberg också som jag kan ta med  


 


Jag har första delen av Rötter. Den köpte jag för flera år sedan. 99 kr kändes helt ok eftersom det är en serie. När jag tittade på kvittot sedan...kostade den 24.50 kr istället!!! DET ÄR REA  Ska tittas på när jag kommer hem från Sjukhuset. Serier är perfekt att ligga och titta på när man är sjuk  


   


Hittade dessa T-shirtar för 25 kr st....ljus, mörkare och mörkast  Ska nog inte vara några problem att matcha de rosa och röda seten som T har nu   Nu fattas "bara" en gul T-shirt tror jag  


Mvh anaby   

Av anaby - 2 mars 2012 11:52

Jag ska snart ner till stallet och prova "Eric" för första gången på sadeln  


 


Det känns lite pirrigt minsann   Men jag tror att det kommer att bli jättebra...eller hoppas det som vanligt 

Hur det blir med ridturen vet jag inte...måste kolla in underlaget först. Vi har inte så roligt på vägen just nu  Och plogbilen har INTE varit här än...suck!!! Det har nämligen varit -grader inatt och snömodden på 20 cm (mätat av en granne och publiserat i dagtidningen idag!!) har frysit på. Om det blir ridtur eller inte beror på om snömodden är hård eller inte. Jag har ju en häst som snubblar rätt så mycket om det är ojämt underlag  ....håller dock tummarna att modden är mjuk då kan vi allafall skritta en sväng

Jag har tänkt ta lite bilder och filma idag. Det är sol ute så jag hoppas att det blir ganska ljusa bilder och hyfsade filmer   

Nej, nu ska jag övertala kroppen att det är dags att gå ner till T  Jag VILL men kroppen är tyvärr inte riktigt i fas med min vilja än...men det kommer nog inom kort  DET ÄR SOL IDAG OCH + GRADER 

Ha en jättebra fortsatt fredag!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby   

Av anaby - 2 mars 2012 11:34

Japp!! Nu är det bara några dagar kvar till min operation!!! Det känns både ock om jag ska vara ärlig   Skönt att det blir av...men samtidigt så gruvar jag mig rejält tills efteråt  ...när det är gjort och man ska rehabiliteras. Jag har ställt in mig på att jag kommer att ha REJÄLT ONT!!! Blir det inte så blir jag allafall INTE besviken...utan det blir lättare att acceptera. Man måste ju vara realist trots allt  Jag har gjort 2 kejsarsnitt så jag VET hur det känns efteråt... Jag ska också tillägga att jag INTE är rädd eller nervös över att bli nersövd. Det har jag blivit tidigare och det har inte varit något problem då.

När jag kommer igång med ridningen igen beror ju lite på vilken typ av op det blir...om jag blir sjukskriven i 4 eller 6 veckor. Jag får INTE lyfta eller göra någonting tungt på dessa veckor. Sedan ska man även ta det lugnt med riktigt tunga lyft i flera månader efter. Annars är det risk för bråck!!!! Lagom är bäst så klart!! Jag hoppas att jag kan sätta mig upp i sadeln och skritta igen efter 3-5 veckor i allafall. Men jag får se!!! Det lär ju visa sig 

Det kommer som sagt att ta längre tid att "läka ihop" ordentligt än min sjukskrivningstid är så min och T:s träningar kommer jag INTE att påbörja förrän efter sommaren mot höstkanten. Känns mest realistiskt och bäst för oss båda att ha ett vettigt mål till hösten istället. Jag kommer att känna mig för HUR jag mår och sedan sätta igång när kroppen är redo  Funkar inte min kropp går det inte heller att rida eller träna...så jag gissar att våren mot sommaren blir ganska lugn för mig...så att kroppen orkar med   

Sedan ska transporten fixas...eller bakbommen och T ska lasttränas. Men jag har hela sommaren att träna på det så det ska nog gå bra  


   


Just nu känns allt riktigt bra och ok!!! Det finns en ljusning både för mig och för oss bägge 2 angående framtida träningar Jag får se vad framtiden har tänkt för oss!!! Det lär visa sig!!!


 


 

Det jag ser framemot MEST är att bli "normal" igen och orka med saker och ting!! Att INTE vakna på morgonen och knappt ha någon kraft och energi till att stiga upp ur sängen  Hade jag INTE haft T så är jag övertygad om att jag INTE ens hade stigit upp ur sängen många mornar  Så han har verkligen hjälpt mig att "rycka upp mig" när jag känner att orken är minimal och man bara vill sätta sig i ett hörn och gråta av trötthet...när kroppen INTE vill lyda och göra det jag vill   


MEN NU SKA DET BLI ÄNDRING PÅ DET  JIIIPPIIIEEE!!!!!


Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards