anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 25 mars 2012

Av anaby - 25 mars 2012 15:22

Vi hade jättetrevlig igår vid middagen!!!! Det var otroligt roligt att höra min faster och pappa berätta om HUR det såg ut i "vår" lägenhet när de var små och växte upp. Det har ju blivit en hel del förändringar om man säger så 

Vi har ett väldigt speciellt tak inne i vardagsrummet. Det är köpt från ett gammalt Café som stängde....målat av en "känd" lokal konstnär som t.o.m kom hem till farmor och farfar och målade på taket (motiven) när de satt upp det  Vi har även en gammal kakelugn inne i vardagsrummet...faktiskt en av de få som finns kvar i vårt län. Museumet var för många år sedan och fotade av det för att det var så väl bevarat  Även det sattes in av min farfar 

Sedan har köket inte alltid sett ut som det gör idag utan det har varit sovalkover där inne och även fasta sängar. Så pappa sov tex inne i köket med gammel farfar...som skrek en hel del på nätterna...så att farmor fick springa och passa honom  Dock var nog skafferiet på samma ställe som tidigare   Sedan hade farmor och farfar ett gammalt ekbord inne i köket. Det bordet tog mamma och pappa reda på när de dog 1974 och sedan har bordet stått lite överallt och skräpat...tills jag frågade efter ett stort och långt bord till vårt kök. När vi ställde upp det i köket med inläggsskiva och allt var bordet perfekt  En av de få bord som är så pass stora och passar i vårt kök!!! Gissningsvis är bordet någonting mellan 50-60 år...ingen som vet säkert!!! Tala om slitstarkt bord 

Jag stog i valet och kvalet om att ev. köpa ett nytt bord när vi köpte nya köksstolar för 5 år sedan men efter att ha letat efter ett lika stort bord insåg jag att det inte fanns utan det "gamla" fina ekbordet blev kvar istället tillsammans med nya stolar  Det känns riktigt bra att ha någonting kvar efter farmor och farfar då det var så länge sedan de dog!!! Jag var bara drygt 6 år när de dog och har inte många minnen efter dem 

Ja, kvällen blev mycket bra och L-O var SUPERDUKTIG   som stog ute och grillade (älgkött, fläsk, majs och tomater) när det snöade ute 

Mycket god middag och många skratt blev det...kan inte bli så mycket bättre 


Idag var det sol ute och riktigt fint väder!!! Tjjjooohhoo!!! Fick hjälp av L-O att fylla på höhäckarna (5 st hösäckar) idag  Gör allt annat själv nu men det blir för jobbigt att lyfta upp hösäckarna än...de är rätt tunga att lyfta upp på storhöhäcken. Men om 2 veckor till är jag nog piggare och orkar med allt kring T 

Det såg riktigt bra ut med "Fortet och vallarna" även idag!!! T har fortfarande inte rört någonting 

Han hade på sig regntäcket i och med att det regnade och snöade igår. Och idag när jag kom ner hade han rullat sig och var en halvmammut  Gissar på en helmammut imorgon  Bäst att ta med kameran och föreviga 

Vi har gjort det gamla vanliga...mocka....fylla vatten....skyfflat vatten. Sedan blev det mys och borstning. T står som ett ljus... min lilla plutt  Det är så härligt med en häst som gillar allt man gör med honom  

Sedan tog jag bort "tåbroddarna" runt om. Gissar på att det ställer till det lite med "snubblingen" han har gjort senaste dagarna. Eftersom det fortfarande finns kvar lite is här och var blir traktbroddarna kvar någon vecka till. 

Och sist men inte minst fyllde jag på 5 st sopsäckar med hö. Tänkte att det var lika bra att göra det idag när det var vilodag istället för imorgon när jag ska rida. Är ju inte lika pigg som jag vanligtvis är så det gäller att "tänka till" så att man orkar med det man har tänkt..så att energin räcker  Nu behöver jag inte fylla på fler hösäckar förrän nästa helg  Det känns fantasiskt bra!!!

När jag landade hemma passade jag på att tvätta upp de sista fleecelindorna och paddarna som jag använt till muggbehandlingen. Skönt att få allt tvättat och fräscht!!!

Em och kvällen här hemma kommer att bli lugn. Jag har "betat av" över halva sista säsongen av 24!!! Hade sett halva för 1,5 år sedan men för att "komma in i handligen igen" var jag tvungen att se om allt. Helt ok då man förstår helheten bättre då. När den här säsongen är tittad och klar tänkte jag börja se på säsong 7...kommer att ta dem i "fel ordning" men det spelar ingen roll då jag redan har sett alla säsonger för flera år sedan  TV-serienörd som jag är 

Nej, nu ska jag rugga upp mig och inta en stor kopp te!!!


Glöm inte Ponnyakuten kl.19.00 ikväll!!!! Det börjar dra ihop sig nu!!! Alla avsnitt från i år finns att se på Svt-play också för dem som vill  


Ha en fortsatt jättebra söndag em och kväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby     

                  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards