anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 26 april 2012

Av anaby - 26 april 2012 20:45


LÄNGTAR TILLS DET BLIR SOMMAR!!!!!


Just nu känns det väldigt avlägset men förhoppningsvis kommer det att kännas "närmare" under nästa vecka när solen kommer till stan  



 



    



 











   


Mvh anaby  

Av anaby - 26 april 2012 14:43

Som jag tänkte svara på.


1.Favorit ras och varför?

Svår fråga!!! Jag har ägt 1 shettis, 2 varmblod, 4 halvblod och 1 hannoveranare under min tid som hästägare. Jag har valt hästar som passat för mig och det som fungerat just då för målet med min ridning eller vad jag har tänkt tävlingsmässigt just då. I dagsläget är det ingen prio på tävlingar längre utan kommer snarare att bli en "framtida bonus" när vi kommer igång med hoppträningar igen under hösten. Tabasco är i princip "handplockad" för att funka med min "krassliga kropp". Han hade många bra egenskaper som jag insåg skulle passa för mig för att jag skulle orka med och komma igång med ridningen igen utan att kroppen skulle "ta så mycket stryk". Pga det är han en stor favorit för mig!!! Dock ska jag tillägga att ALLA mina andra hästar också har varit favoriter...så jag kan nog inte säga någon riktig favoritras  det får i så fall bli alla raser jag har haft!! Ber om ursäkt för luddigt svar  



2.Vilken häst har betyt mest för dig?


Det här är jättesvårt!!! Det blir ett luddigt svar igen.

Kadett min shettis har förstås betytt jättemycket då jag lärde mig rida på honom  

Abbe min ridtravare var min första stora häst!! Lugn och trygg....underbar  

Bingo min första tävlingshäst som tyvärr dog efter en kort tid hos mig...  

Comtesse min första "problemhäst" och det var också med henne som första segern i Msv B hoppning kom som 17-åring och mitt första deltagande i Elitserien som junior  

Curtan den första riktigt stora hästen jag köpte...ca 170 cm och ytterst normal och med placeringar upp till Msv B hoppning.  STOR LYCKA  

Wirren...DRÖMHÄSTEN  Med honom kom också den otroligt "underbara känslan" för hur det ska kännas att rida, träna och tävla..WOW-känslan infann jag direkt jag satte mig i sadeln första gången vid provridningen....har inte varit med om någonting liknande varken före eller efter. Är otroligt tacksam att ha fått möjligheten att äga, rida, träna och tävla den här hästen  Segrar upp till Msv B hoppning och även Elitseriedeltagande denna gång som senior. 

Zimé...köpt som 1-åring och med henne gjorde jag allt själv. Otroligt härlig och känslig häst...underbar att jobba med!!! Lämnade sedan bort henne i och med att vi väntade barn (Fredrik) och jag hade 2 hästar. Fick tillbaka en "problemhäst" efter 9 månader som jag sedan kämpade med i 15 år att få ordning på...tills hon fick somna in hemma i hagen   Fick 17 år tillsammans och jag lärde mig att TÅLAMOD är en MYCKET bra egenskap!!! Tävlad upp till 125 cm och med placeringar i LB  

Sist men inte minst har vi Tabasco  ..denna härliga och otroliga "problemhäst" som det blev ordning på till slut!!! Kunde ha varit bror med Wirren och det var en stor bidragande orsak till att jag drogs till honom  Att han sedan hade många bra kvaliteer som häst... gjorde att jag föll som en fura. En av de absolut snällaste hästarna jag mött och otroligt mån och rädd om sin matte Skulle INTE byta bort honom mot någon annan häst!!!  Tävlandet är inte längre prio för mig pga av min krassliga kropp men att njuta av ridningen i varje pass är istället något jag eftersträvar idag. Drömmen och målet för året är att komma igång och hoppträna igen!!! Får se om det går att genomföra!!! Men hur som helst så jobbar vi vidare varje dag för att förbättra oss...jag och Tabasco 

Alla mina 8 hästar genom livet har gett mig otroligt mycket genom alla 36 år!! Jag kan på rak arm säga att utan de andra 7 hästarna hade jag nog varken haft ork, kunskap eller tålamod med Tabasco. Så alla mina hästar... ska ha en stor eloge till att jag fått "ha dem i mitt liv"!!!!! STOR LYCKA!!!



3.Vilken känd häst skulle du vilja rida en lektion på och varför?

Ninja La Silla. Tja, hur ska jag säga....gummibollshoppande och smidig häst som verkar fungera så otroligt bra!!! Ser så lätt ut när han hoppar  


4.Vilken känd ryttare skulle du vilja ha som tränare och varför?

Då blir det automatiskt Roffe som tränare för att han rider så otroligt mjukt fint och föredömligt. Verkar vara lugn som tränare. Vem skulle tacka nej till det??   


5.Bästa låten att rida till?

Rider aldrig till musik och lyssnar endast på musik i radion till och från jobbet. Har med min tinnitus att göra att jag inte orkar med musik längre stunder  


6.Vad klarar du dig inte utan i stallet?

Spontant Tabasco  

Annars rider jag ALDRIG utan hjälm!!!


7.shortchaps eller stövlar?

Shortchaps


8.Dressyr eller hoppning?


 Svår fråga då jag inte hoppar i nuläget. Jag rider gärna dressyr men hoppar hellre  

 

9.Helskodda ridbyxor eller oskodda?


Spelar ingen större roll för mig. Jag rider med bägge sorter.


10.Vad hette första hästen du red på?

Loja och var min kusins nordsvenska travhäst  


11.Vilken klubb rider du för?

Ingen för tillfället. Har dock planer på att gå med i en för mig ny ridklubb under hösten när vi ska sätta igång igen jag och T  


Jag tackar www.annashastliv.blogg.se för utmaningen  Dock kommer jag inte att utmana någon vidare utan jag tänkte istället att de som vill får gärna svara på frågorna på sin blogg och skriva en liten kommentar så att jag kan gå in och läsa OM ER!!! Har ni igen blogg går det jättebra att kommentera det här inlägget med frågor och svar   Det skulle vara jätteroligt och trevlig!!!

Önskar alla en jättebra fortsatt torsdag!!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10
11
12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards