anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 5 maj 2012

Av anaby - 5 maj 2012 14:57

Det har snöat på fm...men sedan övergick det till regn!! Man får tänka positivt och vara nöjd med att det INTE snöar....regnet är ju inte roligt heller men försvinner fortare än snö 

Jag hann bara med att runda husknuten idag så började T att gnägga rejält på mig  Opppss!!!

Han var en aning blöt på ryggen då han stått ute i regnet och ätit ur stora höhäcken. Står gärna där och äter istället för inne i vindskyddet. Det ska vara riktigt dåligt väder om han står inne och äter 

T fick på sig ett regntäcke så att han kan stå på sitt älsklingsställe och äta....matte är snäll idag  

Fyllde på med lite hö inne i vindskyddet till honom också....så att det inte tar slut. Idag gick det fort i stallet. Han hade bajsat på ett och samma ställe så mockningen gick i en "grisblink"  Det jobbigaste var att klättra upp i stora höhäcken och trampa ner höet....då blev jag blöt  Jag står ju under tak när jag mockar 

Lämnade allafall en MYCKET nöjd häst som stog och åt hö och tittade efter mig 


 

Gammalt kort..därav snön men en ätande T inne i vindskyddet  



Gick sedan hem MED KAMERAN!!! Kom ihåg att ta hem den idag  Minnet är bra kort och intensivt ibland 

Har sedan tagit kort på moss-stopar, nykapade stolpar och gamla stolpar. Filmat och dolat på. Dock kunde jag INTE pensla på 2:a varvet på stolparna idag  Jag hade nämligen lagt dem lite för långt ut så det hade regnat på dem...suck!! Får se hur det ser ut lite senare ikväll...om jag går dit och har lite terapi-arbete 


Nu ska jag svida om för nu kommer snart Charlotta och Tomas på middag!! Det ska bli riktigt, riktigt trevlig och kul  Vi ska hjälpas åt med 3-rätters middag och sedan även basta!! Vi avstog badtunnan idag och med tanke på vädret kan jag säga att det känns riktigt bra. Är inte roligt att sitta i badtunnan med kallregnet i nacken....eller inte för mig i allafall 

Ha en fortsatt jättebra lördagem och kväll!!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby             

Av anaby - 5 maj 2012 14:29

Här kommer första inlägget om impregneringen av stolpar. Eller rättare sagt hur jag brukar göra 


 


Jag tänkte börja med att visa en stolpe som är från 1995 eller 1996. Jag trodde att de var 15 år gamla men de är äldre!! Helt otroligt!! Det har börjat växa mossa på stolparna men det funkar fortfarande bra och sitter kvar i marken  Tror att jag har kring 10-talet av dessa "gamla" stolpar kvar. Pappa och L-O kapade till 100 st till mig så att jag skulle kunna bygga sommarhagen som T nu går i  DET ÄR KÄRLEK DET!!! Hi hi!!



Närbild på mossan som växer  


 


Det är den här impregneringen jag har använt mig av. Den till vänster är den gamla och den är grön vätska. Köpt på Rusta för många år sedan. Den nya till höger är brun vätska och köpt på Biltema igår. Bägge burkarna är 5 liter så det räcker ett tag Priset är 319 kr. Jag brukar pensla/måla 3-4 varv på varje stolpe   Har för mig att den senaste gröna Cupperolen räckte i minst 6-7 år!!! VALUTA FÖR PENGARNA!!!


   


Dessa kapade jag till och penslade på första varvet igår. De är 2,5 meter långa och när de sätts ner i marken blir de kring 1,90-2,00 meter lång. Det kommer att sitta 3 elband på de här. Det är endast de som sitter i utbyggnaden till vinterhagen och ute vid vägen som är så här långa. De andra stolparna i sommarhagen kommer att kapas kring 2,20 och blir kring 1,60-1,70 meter när de sitter i marken. Och kommer att ha 2 elband.


 


Det blev några stolpar (2,5 meter) över när jag gjorde klart till utbyggnaden av vinterhagen i höstas. De andra 3 stolparna är kring 2,00 meter. De ska penslas på med impregnering. Det syns rätt stor skillnad på de som är behandlade och obehandlade!!!!



Här är det lite tripp, trapp och trull!!! 

De till vänster är de nya vi har hämtat och de ligger nog på kring 2,60-3,00 meter i längd. De i mitten är kring 2,00 meter (gamla stolpar vid vägen som jag plockat ner) och de som är kortast är stolpar som gått av och ska kasseras....glömde dock bort att lägga dem på majbrasan i år  Hade inte avknorrat dem...så jag får nog ta lite terapi och göra det en dag när det är fint väder. Finns flera gamla stolpar också som ska slängas...


Här kommer en liten film:



Så här gör jag innan jag använder mina stolpar. Jag hade gärna köpt färdiga impregnerade stolpar men tycker att de är så korta...därför har jag valt att köpa lite billigare hässjöstolpar och fått dem i den längd jag vill ha istället 


På de höga stolparna som ska sitta vid vägen kommer jag att ha 3 breda elband på 40 mm. Varför jag väljer att sätta 3 elband där är pga av att många som går förbi ska mata T och helst gå in i hagen. Det tycker INTE jag om!! Har man en häst som nafsar och kan "gå över folk" känns det lagom muntert när människorna i fråga INTE ens kan fråga om lov  Olyckor kan ju faktiskt hända!!!  Resten av hagen kommer att bli det breda elband överst och sedan ett "vanligt" elband på 12 mm....så endast 2 elband på resten av sommarhagen då det inte brukar vara folk där  Som tur är!!!


Hur har jag fått tag på mina hässjöstolpar??

Jag har både satt ut annonser på Blocket och liknande ställen under Köpes.

Sedan har jag fått tag på genom bekantas bekanta. Bönder brukar alltid ha ett litet lager liggande i någon lada eller i ladugården någon stans!! Jag har betalt kring 3-5 kr st för dem. OTROLIGT BILLIGT PRIS enligt mig för rejäla  och långa stolpar Dock lite jobb med att hämta, kapa till rätt storlek och impregnera....men inget stoppar en hästtjej  


Jag tänkte fortsätta fota och filma vartefter jag blir klar med stolpar, isolatorer, elband och uppsättning av sommarhagen. Så får ni se hur det blir när det äntligen blir klart!! Hi hi!!


Säger än en gång att så här gör jag och det finns så otroligt många olika sätt med stolpar och impregnering. Tänkte mest att om jag fotar och filmar kanske jag kan inspirera någon annan i samband med sitt hagbygge 


Det går jättebra att ställa frågor om ni vill veta mer om någonting!!!


Hoppas att ni blev lite klokare än ni var innan   


Mvh anaby      

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards